Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Split fins

• Creator
    Discussie

Padraigh
    Deelnemer

Ik overweeg de aankoop van een paar IST Talaria Split Fins. Naar het schijnt zijn deze ingesneden palmen minder belastend voor de beenspieren (= minder luchtverbruik), maar niet ongevaarlijk in getijdenwater (= minder acceleratievermogen). Wie heeft ervaring met split fins en wil mij hierover advies geven?

• Split fins

rollin reageerde 6 jaar, 8 maanden geleden 14 Leden · 23 Reacties
  • steevke

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 11:06

Ik heb vroeger gedoken met split-fins. Ook in stroming werken ze redelijk goed, je moet enkel je vinstijl aanpassen (korte snelle slagjes ipv grote vinslagen). Als je dat niet doet palm je je verloren.

Nadeel van de splitvinnen vond ik dat ze weinig weerstand hadden, dwz weinig controle over je positie in het water.

Uiteindelijk heb ik ze om die reden net verkocht – en duik ik nu met turtle vinnen (droogpak) of met freediving vinnen (bootduikend met mijn natpak).

YMMV – probeer eerst een paar te testen alvorens centen aan de vriendelijke winkelier te geven.

steven

• scubif16

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 11:23

ik duik met scubapro twin jet fins. Ik vindt persoonlijk dat dit zeer goede vinnen zijn.
    Wij duiken zeer veel in de oosterschelde en de noordzee dus stroming maken we al wel eens mee. Ze hebben minder weerstand in het water maar het rendement is hoger, met minder kracht sneller vooruit. Ik heb ook veel minder last van krampen in mijn benen

Kurt

• sea angel

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 11:43

Ook ik ben een absolute voorstander van de Scubapro Twin Jets – momenteel verkrijgbaar in grijse, blauwe en zwarte kleur (volgens drijfvermogen).
    Weinig weerstand, nooit krampen, sterk, oerdegelijk, …

• Jean-Marie

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 13:22

Even een ander geluid : ik heb enkele jaren geleden de Twin Jets van Scubapro gekocht en na 5 duiken reeds terug verkocht. Ik was ze nochtans gaan testen samen met twee andere paar in het zwembad.
    Het was precies alsof ik met “schotelvodden” dook (op de NZ). Waarvoor ze wel goed waren was voor een bovenwaterpalmage (maar daarvoor koop je natuurlijk geen vinnen).
    Dat kramp ermee onmogelijk is, geloof ik dus graag.
    Eén goeie raad : ga ze testen in omstandigheden waar je zult duiken vooraleer te beslissen.

• Mr Level

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 14:28

“Waarvoor ze wel goed waren was voor een bovenwaterpalmage (maar daarvoor koop je natuurlijk geen vinnen).”
    Heb de Scubapro Twin Jet fins. Vind split fin onmogelijk om te gebruiken voor snorkelen!! Heb er enkele kilometers snorkelen met uitrusting mee opzitten, ramp!
    Onderwater héél goede vinnen, weinig inspanning en goede snelheid. Ook geschikt als ge héél snel moet gaan, korte snelle kicks waarvoor weinig kracht nodig is. Aanrader 😉

• sea angel

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 14:55

Veel resultaat voor weinig inspanning met die twin jets!

Aan de oppervlakte heb je een goed resultaat door het lichaam onder een hoek van +/- 120° te plaatsen en grote langzame zwembewegingen te maken. Bij het strekken van de benen wordt het lichaam uit het water getild.

Een aantal jaren terug was ik in het gezelschap van een duiker die t.g.v. een ongeval maar één been kon gebruiken om te palmen … deze man dook met scubapro twin jets en had geen hulp nodig van zijn buddy om vooruit te komen, integendeel.

• Jean-Marie

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 15:06

Ik had het over palmage met ABC uitrusting, genre afdaling Lesse en NZ palmage. Daarvoor vond ik ze dus wel goed.
    De gustibus non disputandum, vandaar dat ik de raad gaf te proberen in omstandigheden waarbij ze zullen gebruikt worden.

• Toontje

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 15:22

Ook niet mijn favorieten. Heb ze beiden geprobeerd maar kan er absoluut niet mee achteruitzwemmen of manouvreren. Knalde bijna met camera en al op het rif :-((

• Mr Level

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 15:34

“Aan de oppervlakte heb je een goed resultaat door het lichaam onder een hoek van +/- 120° te plaatsen en grote langzame zwembewegingen te maken. Bij het strekken van de benen wordt het lichaam uit het water getild.”
    inderdaad, zo’n beetje op z’n hondjes :-p. Maar voor lange afstand vind ik dit redelijk vermoeiend. Nuja in normale omstandigheden moeten we geen lange afstanden zwemmen aan de oppervlakte, dus dit is geen contra om ze niet te kopen.

• Stropken

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 16:54

In onze club zijn er enkele die ze gekocht hebben ….. gien kluute weerd!!

• steevke

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 17:40

Tja, je moet er mee leren vinnen -> snelle bewegingen maken, geen kracht zetten. Hoe meer ‘kracht’ je zet, hoe sneller je je verloren palmt. Als je dus sneller wil gaan moet je niet de amplitude van de vinslag vergroten, maar de frekwuetie.

Er is trouwens een test uitgevoerd door DIVER waar met split fins de snelste tijden werden neergezet.

Het nadeel van de splitfins is eerder het feit (volgens mij) dat ze zo slap zijn dat je ze niet goed kan gebruiken om te manoeuvreren. Ik heb de mijne weggesmeten toen ik met dubbelset begon te duiken – onder een hoek hangen bv ging gewoon moeilijk – massa van de dubbelset trekt je verder door, en je vinnen dwars zette nom de beweging te stoppen helpte niet (vinnen plooiden gewoon door en remden de beweging niet af).

Probeer een paar te lenen en duik er eens mee. Vergeet enkel niet om korte snelle bewegingen te maken ipv grote slagen.

steven

• Dedjutoch

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 18:23

Ik duik er al 5 jaar mee (Tusa XPert Zoom). Ik wil geen andere meer. Tusa heeft ze in twee “hardheden”, de zwarte (welke ik heb) zijn een ietsje stijver! Met de zwarte uitvoering dan ook geen problemen met de “stabiliteit”!
    Vroeger altijd krampen, nu praktisch nooit meer! Je moet het echt proberen om het te geloven!
    Ik kreeg destijds de juiste uitleg van het hoe en waarom van de werking van splitfins van de mensen van TUSA, gene schele zever over turbo-effect, propeller-effect, en meer van die fabeltjes! De gewone correcte uitleg is voor iedereen begrijpbaar, en is op zich al een bewijs dat dit soort vinnen ECHT WERKT! Ook in stromend water!

Eddy

• Padraigh

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 20:45

Hartelijk dank allemaal voor jullie advies en tips. Eenduidig was het niet, maar dat had ik ook niet verwacht. Toch bedankt.

• mivdschu

Deelnemer
    9 juni 2016 om 14:47

Een leuke discussie voor wie zich geroepen voelt: pro en contra bij split fins… Persoonlijk vind ik ze fantastisch in grotten en wrakken.
    Een minder goede ervaring had ik bij het tegenstroom palmen, maar de stroming was toen wel erg sterk en ik weet niet zeker of ik het met mijn andere vinnen veel beter had gedaan.

• SVp

Deelnemer
    9 juni 2016 om 20:14

Deze discussie hebben we 10 jaar geleden dus gevoerd.
    Van alle mensen in dit topic schreven, zijn er nog 2 op het forum denk ik, en is er ook al iemand overleden.
    Een groot archief is leuk, maar de vraag stelt zich of we binnen 200 jaar wel 200 jaar archief willen kunnen doorzoeken …
    Dat ik vandaag zou antwoorden : “Hé Leonardo, schoon schilderwerkske daar in die kapel, maar hoe heb je dat blauw zo goed gekregen ? Keep up the good work !”.

On topic : intussen weet iedereen dat splitfins rommel zijn, en je ziet ze ook bijna niet meer aan de waterkant.

• Wex

Deelnemer
    10 juni 2016 om 10:18

Splitfins voor grotduiken?
    Wie heeft u dat wijsgemaakt?
    Rubberen Jetfins of Dive Rite XT monoprene vinnen zijn het best voor dit type duiken.

Wex

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 juni 2016 om 10:58

Zo goed als alle vissen zwemmen met een soort splitvin… zou Darwin dan toch gelijk hebben? :-p

• Wex

Deelnemer
    10 juni 2016 om 11:40

Vissen hebben geen pak,wing,flessen,…
    Wil wel eens zien hoe de vissen evolueren moesten ze bovenvermelde moeten meezeulen onder water…

😉

Wex

• rollin

Deelnemer
    10 juni 2016 om 11:56

Zoveel vissen met gespleten staartvinnen ken ik niet hoor. De meeste hebben weliswaar een concave bocht, maar gespleten zou ik dat niet noemen. Verder is de aansturing van een staartvin anders (in twee richtingen kracht) èn zijn de bewegingen sneller. Darwin vergeleek geen appelen met citroenen. 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 juni 2016 om 12:32

Op een paar uitzondering na, en zeker bij de grotere vissen en zeezoogdieren, een serieus concave staartvin… trekt alleszins veel meer op een splitvin dan die jetfin-planken van vorige eeuw waar sommigen zo wild van staan… 🙂
    En veel materiaal meezeulen Wex? Wat wij meezeulen is niks vergeleken met het formaat van een walvis…

• rollin

Deelnemer
    10 juni 2016 om 13:15

Aha! Kijk maar eens goed naar de staart van een walvis, die is niet gespleten. Integendeel, die is erg breed en in een stuk, totaal het tegenovergestelde van een splitvin. Eerder een jetfin.

Zeehonden hebben twee aparte staartvinnen die eigenlijk nog niet goed doorgeëvolueerde achterpoten zijn. Ook hier geen splitfin hoor. Integendeel, brede, niet gesplete vinnen. Maar wel twee.

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 juni 2016 om 13:28

versus

• rollin

Deelnemer
    10 juni 2016 om 15:17

Neen, je hebt gelijk, helemaal een splitvin! 🙂

Kijk vooral ook naar het vingedeelte van een palm. De voet kan je niet echt meetellen. En als je onder water al eens een walvis hebt zien voorbijkomen, kan je zien dat die vin nauwelijks meeplooit.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader