Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video Welke belichting? Flitser of Lamp

• Creator
    Discussie

stefaanv
    Deelnemer

Hey iedereen,

Ik heb onlangs de panasonic DMC-FX01 (Leica 28mm!) + onderwaterhuis DMW-MCFX01 aangekocht als eerste kennismaking met het onderwaterfotograferen. Ik duik vooral in de oosterschelde etc en enkele keren per jaar op reis (spanje, egypte, kreta etc).
    Wat kan ik best aankopen om de foto’s juist te belichten? Ik weet dat greenforce een diffusor heeft voor mijn HID50 en een arm om mijn toestel aan te bevestigen, maar dit is nogal overbelicht (getest). Is een extra flits een goede oplossing? Inon heeft een mount hiervoor heb ik gezien… Zoja, welk type heb ik nodig + arm etc. De interne flits zorgt zoals te verwachten voor te veel backscatter dus die zou ik het liefst niet gebruiken (tenzij als trigger flits?).
    Ik had gedacht aan de Sea & Sea YS-27DX? Is dit een goede keuze?
    Graag hulp!

Enkele voorbeeldfoto’s van de camera en review:

review:
    http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/
    voorbeelden met de ‘auto magic’ filter:
    http://www.amustard.com/?page=auto_gal&subpage=photo&size=s (verschillende uw fototoesetllen getest, op de foto’s staan de gebruikte toestellen)
    http://wetpixel.com/forums/index.php?showtopic=14460 (genoeg scrollen :p)

PS.
    De foto’s van A Mustard ( http://www.amustard.com ) zijn erg goed. Op het Nelos filmfestival zal die persoon een spreekbeurt geven (2/3 december). Hij heeft mede een aantal onderwaterfilters ontwikkeld, nu ook een green filter (prototype) voor onze wateren. Ik heb hier gisteren per mail een voorbeeldfoto van ontvangen. Mss een aanrader?

Alvast bedankt!

• Welke belichting? Flitser of Lamp

• stach

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 11:45

-een flitser zal altijd het beste resultaat geven als je weet hoe het te gebruiken natuurlijk.

-met een lamp kan je belichten maar een hid zelf met diffuser lijkt me echt niet aangeraden.
    Ik heb zelf een tijd een greenfoce pro kop met solux lampje erin gebruikt en dit is goed doenbaar.Er zijn legio mensen die een lamp gebruiken als belichting.
    enkel ‘nooit’ de spot van de lamp bezigen maar de rand.
    vind je je hid50 te straf koop dan een doosje springles chips en gebruik het deksel als diffuser.werkt perfect.

een flitster aankopen voor bij zo een type camera zou ik niet aanraden aangezien je te weinig manueel kan instellen op de camera.pas op het resultaat zal wel beter zijn dan zonder maar ik vermoed dat de mogelijkheden van de flitster zullen beperkt zijn door het feit dat je een consumer digitale camera hebt gekocht.(waar niets verkeerd mee is natuurlijk)

http://fotos.stijnv.eu

bonaire is zonder flitser,safaga met en die van zeeland zijn een mengeling

• stach

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 11:53

o ja effe op die man zijn site gekeken en die filters jaja mooi verhaaltje maar zonder flits dat geloof je toch niet
    je kan het zelf op sommige foto’s zien of er moet daar heel raar zonlicht gezeten hebben.

er bestaan roodfilters en die dingen doen hun werk.echter moet je voldoende licht te beschikking hebben want er wordt GEEN rood toegevoegd aan de foto.het blauwe en groen wordt verminderd waardoor het lijkt alsof er meer rood in de foto zit.

dus zo magic vind ik die filters niet hoor.
    tevens kan ik je perfect een volledig blauwe foto geven en perfect de zelfde in mooie kleuren.en ik ken niets van photoshop en kinderen om ze in te kleuren heb ik niet.
    de truk? whitebalance

dus zullen die filters hun werk doen ? ja.zoals op zijn site.hmmmm het kan .zijn ze magic? neen in het geheel niet

o ja nog dit: zijn wel prachtige foto’s op zijn site.hij kan er wel iets van

• Frank

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 12:26

Nu is Alex Mustard niet de eerste de beste, maar de fotos ’taken with available light only’ verbaasden mij toch ook een beetje. Het zou eerlijker zijn moest hij erbij vertellen op welke diepte ze gemaakt zijn. Volgens mij kan je zulke foto’s niet maken onder de vijf meter.

Let bij aankoop van de flitser niet zozeer op het vermogen maar wel op de maximale belichtingshoek. Zeker als je op termijn een beter toestel of een breedhoek voorzetlens wil aanschaffen. Op papier scoort de YS27DX wat dit betreft goed, maar ik heb er nog geen resultaten van gezien.

In combinatie met jouw camera heb je geen andere keuze dan sturing via de interne flash en de flitser in optische slave mode. Normaal gezien wordt dan de diffuser op het huis met zwarte tape afgedekt om backscatter te vermijden.
    Naar mijn ervaring is zo’n optische sturing niet heel accuraat. Misschien had dat te maken met de afstand tussen flits en sensor en de invloed van externe reflecties. De oplossing van Inon (een optisch kabeltje van vlak tegen het huis naar de optische sensor) is misschien beter.

• stefaanv

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 12:44

Hey,

Bedankt voor het antwoord. Die filters zouden wel degelijk werken zonder het gebruik van de interne of externe flash. De dieptes varieren tussen de 3 en de 20m. Ik kan je even een mailtje forwarden met een voorbeeldfoto van die greenfilter, emailadres?
    Wat mijn toestelletje betreft. Moet je dan zoveel manueel kunnen instellen?
    Ik kan alles instellen (iso, witbalans, slowshutter, lichtcompensatie in stappekes van 1/3 EV, etc) behalve exacte sluitertijden en diafragma. Het is wel zo dat als ik de flits afzet, de sluitertijden gemakkelijk beinvloedbaar zijn met de lichtcompensatie. Het diafragma staat ook bijna altijd op 2.8 in onze donkere wateren. Genoeg om met te spelen 🙂
    Dus nog es, wie kan me een deftige externe flash aanraden? Kent er iemand winkels in de buurt die hier kaas van gegeten hebben?
    Die Sea&Sea werkt ook zo met een optisch kabeltje zoals Inon, maar is wat goedkoper.
    In set met tray en arm en optische kabel kost deze flash rond de 450 euro.
    Groetjes,

Stefaan

• Frank

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 13:41

Wat je eigenlijk toch handmatig zou moeten kunnen instellen is OF sluitertijd (S mode, met automatische instelling van diafragma) OF diafragma (A mode, met automatische instelling van sluitertijd) OF beide volledig manueel (M mode).
    Het automatische programma is gemaakt voor opnames boven water. Onder water (weinig licht) kiest dat meestal voor een te groot diafragma en/of te trage sluitertijd met als resultaat te weinig scherptediepte of bewegingsonscherpte. Je kan dat wat verbeteren door enkele stops te onderbelichten maar een manuele instelling geeft meer controle.
    Jammer dat het op dit toestel ontbreekt, want zijn 28mm lens is wel zeer handig onder water.

En apropos: wat is ‘in de buurt’? Ik weet niet waar jouw huis woont 🙂
    Maar reken erop dat je een eindje zult moeten rijden. De markt voor onderwaterflitsers is nu eenmaal niet zo groot.

• stefaanv

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 14:18

Hey Frank,

Ik woon in Lokeren City 🙂 (tss Gent en Antwerpen). Het gebrek aan deze instellingsmogelijkheden vormt echt geen probleem hoor.
    Ik heb ervaring met andere camera’s van Canon (350D, A80) en Nikon (…) waar je deze instellingen manueel kan doen.
    Ik wou graag een compactcamera (wegens gunstiger prijs van het toestel en owhuis). De voorwaarden waar ik dit toestel graag aan zag voldoen waren:
    – standaard groothoeklens (ook handig bij snapshots boven water) => FX01. Ik heb gewoon geen andere compactcamera gevonden van de ‘groten’ (Canon, Nikon, Olympus, Sony,…) met 28mm lens
    – groot helder LCD scherm => Goed scherm op de FX01
    – SNELLE autofocus (en diverse manieren) => Zeer goed bij FX01
    – goed batterijleven => Super bij FX01
    – onderwaterhuis met uitbreidingsmogelijkheden (Inon mount) => Zit ook goed
    – Image stabilisatie => Zeer handig onder water
    – Zoveel mogelijk manuele instellingen => Minpunt is diafragma en shutterspeed. Diafragma zit onderwater bijna altijd op f2.8, shutterspeed is te beinvloeden en de foto’s zijn goed, maar gelig (belicht met een gewone greenforce lamp, mijn HID is echt te fel)
    Mijn andere keuze was de A620, maar deze heeft geen groothoeklens, geen IS, Geen herlaadbare batterij…
    ’t was kop of let 🙂
    Ik heb nog altijd gene flitser btway :p

• TnT

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 16:41

> Mijn andere keuze was de A620, maar deze heeft geen herlaadbare batterij…

In de A620 gaan 4 gewone AA’tjes. En daar kan je dus perfect oplaadbare batterijen voor gebruiken (wat ik dus ook doe). En een belangrijk voordeel is dat zo’n standaard batterijen overal verkrijgbaar zijn. Handig als je set oplaadbare batterijen op de verkeerde moment “plat” is.

• Frank

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 16:58

Helaas, ik woon in Yellow City (Geel) en zou niet weten waar je in Oost-Vlaanderen terecht kan.

Maar kijk ook eens op de vergelijkende tabel op http://www.digitaldiver.net/strobes.php
    ook al staat de 27DX er nog niet tussen.

• MrBlueHole

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 18:01

Hey Stefaan,

je kan eens gaan kijken op http://www.unterwasserkamera.at/
    Die kerel geeft hele goeie service, mocht je het nodig hebben en verzending is gratis vanaf 300 eurootjes. Dus als je weet wat je wil vind je daar de beste prijs.
    Greetz

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader