Duikforum Duikforum Materiaalbespreking suunto cobra

• Creator
    Discussie

david
    Deelnemer

ik heb een suunto cobra en ben daar heeeeeel te vrede mee maar een paar dingen begrijp ik ni heb net mijn hele handleiding door genomen en ik zie dat ik hem kan zetten in nitrox/air/en GAUGE voor a dient da want daar kom ik ni uit ze iets met teck duiken denk ik volgens mijn handleiding en dan kan ik met die cobra wisselen van adem gas bv ik duik met lucht en maak mijn trappen met 32%nitrox

gr david

• suunto cobra

svento reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 10 Leden · 20 Reacties
  • SVp

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 02:57

“Gauge” is een stand die alleen dient om diepte en tijd af te lezen voor bvb. vrijduiken.
    Er wordt dan niks berekend.
    Nitrox en air spreken voor zich denk ik.
    Met lucht duiken en trappen met 32% doen is behoorlijk zinloos, tenzij het vréselijk diepe trappen zijn … 🙂

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 08:54

Met de Cobra kun je niet wissellen van ademgas (?)! Je kan je Cobra op één bepaald % instellen (tussen 21 en 50% O2). Die instelling blijft geldig voor je volledige duik!

Als je met lucht (21% O2) duikt, zeker je instelling niet veranderen! Anders is de berekening die je Cobra maakt m.b.t. je deco-verplichtingen verkeerd! Je maakt dan veel te weinig trap, of je nultijd is veel te lang!

Dus: Als je toch niet met nitrox duikt, je Cobra best in AIR mode laten staan!

En… als je meer wil weten over nitrox en de voor- en nadelen ervan: Gewoon een cursus volgen! Alleen een nitroxcomputer gebruiken zal je veiligheid serieus in gevaar brengen, als je niet weet waar je mee bezig bent (nitroxduiken).

Eddy

• roger

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 09:42

David,

ik heb ook een Cobra, nu toch al een jaartje en heb er een 50-tal duiken mee gedaan.
    Het is een handige computer, maar je moet werkelijk hem eens bestuderen op het droge.
    Is er iemand in je club die hem ook heeft en je alles eens kan uitleggen ?

Better safe than sorry …

Enne: een cobra kan je niet omschakelen van air naar nitrox of omgekeerd, niet tijdens de duik en evenmin bij een herhalingsduik. Je moet dus voor elke serie duiken je instelling kiezen en zo laten staan.

Je idee om te duiken met perslucht en bvb je safetystop op 5 m te doen met nitrox, vindt ik niet slecht; Ik denk er ook over om een stop te dien met zuurstof op 3 m bvb.

Sommigen vinden dit larie, maar geloof me, over 10 jaar wordt dit de standaard. Het zou in elk geval heel wat problemen kunnen voorkomen bij duikers met een PFO … m.a.w. bij 1 op 3 van de duikers.

• svento

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 09:53

Nog wat vraagjes ivm de Suunto Cobra PC-interface:
    * Maakt iemand gebruik van die PC-interface?
    * Indien ja, is het mogelijk om me es een paar screenshots en/of een overzicht van de features te sturen?
    * Kan je met dezelfde interface, op dezelfde PC, meerdere users (lees: duikcomputers) aanmaken? Zowel m’n vriendin als ik duiken met de Cobra, en ’t is nu ook ni de bedoeling dat onze duikjes gemixt worden…

• steevke

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 10:06

Duiken op lucht en safety stop doen op nitrox is nagenoeg zinloos. Je hebt niet voldoende gradient om goed uit te wassen.

Stel: 5 meter, dan zit je op 1.195 bar PPN2 op lucht en 1.02 bar PPN2 op EAN32. Niet direct de moeite wat verschil betreft. Zels op EAN50 is het verschil niet bijzonder.

Als je er ECHT nut van wil hebben, zou je de stop best op een zeer hoog zuurstofpercentage doen, bijvoorbeeld EAN80 of (beter nog) pure O2. Maar dat brengt dan weer andere gevaren met zich mee.

steven

• sea angel

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 10:22

>Dus: Als je toch niet met nitrox duikt, je Cobra best in AIR mode laten staan!< Het verhoogt integendeel de veiligheid wanneer je de Cobra op Nitrox laat staan. 95% van de duikers (hard divers) passen dit toe. By the way; lucht is EANX21.

• silver

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 10:25

Hey Svento
    als ik straks thuis ben zal ik een paar captures maken en doorsturen.
    Ikzelf duik met een Vyper en mijn vrouw met een cobra. Het is bij ons perfect gelukt om de twee gescheiden te houden. We hebben twee aparte logs, met een mooi overzicht. Het programma is niet fantastisch, maar wel interessant en kan voor sommigen zelfs het logboek aanvullen of vervangen….
    Anders stuur me maar eens een mailtje als je nog vragen hebt

Johnny

• svento

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 11:02

Schitterend! Merci, silver!

• steevke

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 13:07

Sea Angel heeft gelijk: zet je cobra computer in nitrox, gaat automatisch toch naar ean21 (wat dus lucht is).

Anders, als hij al op lucht staat, kan je niet verzetten naar nitrox mode als je eens een duik op nitrox wil doen. (Bv op rosalie moller wil je op lucht, thistlegorm op nitrox – je kan dus niet meer omswitchen tenzij je computer al op nitrox stond).

steven

• Frank

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 13:15

“Dus: Als je toch niet met nitrox duikt, je Cobra best in AIR mode laten staan!”

Soms krijg ik zin om het omgekeerd te doen, duiken met lucht en de Cobra op nitrox zetten. (Voor iemand denkt dat ik het meen: het is maar een graptjen he) Waarom? Het algoritme is veel te conservatief.

Een voorbeeldje van een paar weken geleden: ’s morgens doen we een duik van 50′ naar -28m. Geen probleem, nooit in deco geweest, geen jojo duik, nooit te snel gestegen en braaf onze veiligheidstrap gemaakt 3′ op -3m. Bij de volgende kentering, zes uur later, met dezelfde buddy, duiken we naar het wrakje bij Gorishoek. We blijfen redelijk lang tussen de -20 en -26m en het gaat wat op en neer. Resultaat: na 30′ slaat mijn Cobra in deco, we blijven nog even rond de 20m en de stijgtijd loopt in enkele minuten op tot 20 minuten!! En dat terwijl de Aladin van mijn buddy nooit in trappen is gegaan, hoogstens tot 3′ NO Deco.
    Voor alle duidelijkheid: mijn computer staat op de minst veilige modus en zonder compensatie voor bergmeerduiken.

Los van dit probleem ben ik tevreden over zowel de Cobra, PC interface en software. Ik gebruik ze al vijf jaar, een tijd met een zelfbouw-kabeltje tot de contacten door het zout waren weggevreten en sinds kort met de originele Suunto-kabel. Vroeger was die veel te duur.

• roger

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 15:54

Hola,
    nu ben ik even niet mee!!

Sea Angel en Steevke:
    >Het verhoogt integendeel de veiligheid wanneer je de Cobra op Nitrox laat staan.< Bedoel je met "veiliger" ook "censervatiever" ?? Mmmm, dus als je de cobra op, laten we zeggen, Nitrox 32 zet, dan duik ik conservatiever dan op perslucht (nitrox 21). Net anderom dacht ik !! De nultijd en deco-limieten worden berekend op basis van de PPN2: hoe hoger de PPN2 in de ademlucht, hoe vlugger de nultijd is bereikt en hoe langer de deco-stops. Nu, in perslucht zit een hogere PPN2 dan in Nitrox 32. Dus, duiken op Nitrox is conservatiever dan op perslucht, en duiken op Nitrox met de cobra ingesteld op perslucht is nog conservatiever. Frank: Eender welke duik naar 26 m gedurende 20 is randje kant No-deco! Althans volgens mijn tabellen. komt daarbij de O2 toxiciteit bij Nitrox ...

• Frank

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 16:31

Met conservatief bedoelde ik inderdaad een hogere veiligheidsmarge, maar dan in een pejoratieve zin. Suunto beweerde vanaf de Cobra een revolutionair nieuw model (RGBM, Reduced Gradient Bubble Model) te gebruiken terwijl ik de indruk heb dat het een klassiek algoritme is met gewoon wat strengere parameters. Van RGBM had ik bijvoorbeeld deep stops verwacht maar dat doet de Cobra dus niet.

En ja, 20′ op -26m is randje nultijd voor een square dive, en de duik naar het wrakje was inderdaad tamelijk square. Maar hoe verklaar je dan het grote verschil met de Aladin die exact hetzelfde profiel deed?

De O2 toxiciteit is uiteraard belangrijk qua maximum diepte, maar speelt eigenlijk geen rol in decompressie.

• sea angel

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 19:00

@ roger,

Als je met lucht duikt dan laat je de Cobra op EANX21 staan.
    Niemand beweert hier om de PP02 te verhogen naar 32%.

• steevke

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 08:19

Roger, ik heb het woord veiligheid helemaal niet uitgesproken.

Ik raad enkel mensen aan (zoals sea angel) om de computer standaard op nitrox te zetten. Default gaat een Cobra naar EAN21, wat identiek is aan lucht. Als je dus met lucht duikt geen probleem, zelfs al staat ie op nitrox.

Als je echter midden in een serie van duiken van lucht naar nitrox wil overstappen, laat de Cobra dat niet toe als je computer in lucht modus staat.

De enige manier om dus van HET voordeel van nitrox (langere NDL) te genieten, is dus de computer vanaf het begin van de duikserie in nitrox te zetten, zelfs al duik je met lucht.

Voorbeeldje: je duikt een weekje in Sharm, op lucht, enkel voor de Thistlegorm (2 duiken) en de Dunraven (1 duik) wil je op nitrox duiken. Als je computer op AIR-mode staat en je komt aan op de Thistlegorm na dag 3, kan je de mode niet meer veranderen van AIR naar Nitrox omdat de computer de restweefsels wist bij het omschakelen van modus.
    (Tenminste, mijn cobra doet dat maar dat was er een van de eerste generatie, misschien dat de huidige modellen het wel toelaten om in een duikserie te switchen.)

Staat ie daarentegen op Nitrox, is het gewoon een kwestie van je zuurstofpercentage in te geven voor die 3 bewuste duiken.

steven

• steevke

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 08:23

@Frank:

“de computer die je de minste decotijd geeft krijgt je het snelste in de decokamer…”

maar ik geef je gelijk met je analyse van her suunto RGBM.

Als je er interesse in hebt, dan moet je eens zoeken naar “folded rgbm” op scubaboard, Wienke heeft nogal gedetailleerd uitgelegd hoe Suunto eigenlijk niet veel RGBM toepast.

steven

• roger

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 10:47

OK, Steevke, nu versta ik je.

• sea angel

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 11:32

Alle dagen 3 tot 4 duiken, 80% met lucht – de rest met EANX. Duiktijden variërend van 55′ tot 75′. Diepte variërend van diep tot ondiep. En dit met een ‘simpele’ Cobra gedurende één jaar.

De keren dat ik een recompressiekamer heb gezien was tijdens mijn droge-duik-bezoeken aan het UZ te Antwerpen.

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 15:46

….en binnen enkele jaartjes de dienst reumathologie ook in het UZA!!!—–))))))

• sea angel

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 16:49

@ Grazy S…

Dit hangt af van de watertemperatuur en de (juiste) isolatie é.

• svento

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 11:12

Hoi Silver! Heb jij al wat tijd gevonden om wat van die screenshots te maken? Thanks, Sven

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader