Duikforum Duikforum Materiaalbespreking pharmaceutische olie = gevaarlijk of niet ?

• Creator
    Discussie

Pladijs
    Participant

weet er iemand wat meer van die olie die men gebruikt om luchtflessen
    te controleren (hydrolische test bij apragaz). Volgens sommige is deze niet geschikt voor ademluchtdruk flessen
    Want deze kan kanker verwekkend zijn ????????
    Graag wat meer informatie hierover ?
    Wat is de naam van deze olie en is ze eetbaar ?
    Want als je ze moet in ademen moet ze wel degelijk eetbaar zijn aangezien
    ze toch in je lichaam terecht komt langs de longen ?

• pharmaceutische olie = gevaarlijk of niet ?

HD reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 13 Leden · 28 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 17:12

Apragaz gebruikt extra zuivere witte medicinale paraffine-olie type “Esso Primol 352”, geschikt voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie.

Inademen ??? Waarom zou je olie willen inademenen ??? Zelfs gewone keukenolie is alles behalve gezond als je die zou verstuiven en inademen en zo goed als alle olien kunnen in dat geval kankerverwekkend zijn… Maar die adem je helemaal niet in als die op de sla ligt, of als je die in een gerecht verwerkt… want die blijft netjes daar als “vloeibare olie” en helemaal niet als “verstoven olie”… net zoals dat flinterdun laagje olie dat achterblijft op de binnenwand van je fles na de hydraulische herkeuring gewoon een laagje olie blijft en helemaal niet verstoven wordt… dat blijft netjes een laagje olie op de binnenkant van de fles. Het enige wat ff zou kunnen (!!!) gebeuren is dat als je je fles zou vullen met een hele dikke korte slang direct vanop een buffer dat je een dermate zware straal lucht in je fles ‘schiet’ dat die mogelijks een paar druppels olie van die flinterdunne laag losgooit maar een paar seconden nadien zijn die druppeltjes dan toch weer tegen de wand gevallen en is er nikske sprake meer van “verstuiving”.

Misschien eens een leuke test want dat van die olie blijft een welles/nietes-ding waar ook sommige duikwinkeleigenaars een leuke duit in het zakje bij doen… eens een filterpapiertjes met een elastiekje rond de kraan bevestigen en de fles langzaam laten leeglopen en kijken of er ook maar 1 enkel pieppiepklein miniscuul mini-druppeltje olie uit gekomen is… 😉

• Pladijs

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 17:37

bedankt Luc voor uw antwoord , maar dit gerucht kwam van een duikwinkel
    die beweerde dat er een artikel in het blad van Nelos stond maar dat kan ik niet weten
    aangezien dat ik dit niet krijg.
    Waarschijnlijk reklame voor eigen winkel zeker……….
    ik duik al 10 jaar met die olie en nog geen last van gehad tot hiertoe zelfs geen
    slechte smaak voor mij mogen ze er wel een pastis smaakje aan geven dan vind ik !!!

• Joe Piler

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 18:01

Laat me raden. Het was duikwinkel A te D

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 18:01

Ge verwijst allicht naar het artikel van de Swa over “Herkeuringsnormen voor duikflessen” in de Hippocampus van juni 2006 ?

Daar staan overigens nog interessante dingen in hoor… zoals bijvoorbeeld dat “het derhalve verboden is aan particulieren om zelf kranen in of uit de flessen te schroeven”… Leuk om weten voor al die materiaalmeesters van al die clubs, of al die gewone particulieren (zoals ikzelf al jarenlang doe voor mijn verzameling flessen en flessen van vrienden), die al jarenlang de flessen demonteren, reinigen, naar het erkende keuringsorganisme brengen en nadien de flessen een nacht laten uitlekken en de kranen terug monteren…

Of d’er staat ook dat “eender welke olie in contact met zuurstof, ook al is dit slechts 21%, razend gevaarlijk is voor zelfontbranding of ontploffing”… allemaal dus direct naar de keuken hollen en die fles slaolie zo ver mogelijk wegsmijten in de tuin, want de kans is groot dat die in contact is met lucht (21% O2) en subiet gaat ontploffen… en vervolgens direct naar uw kelder of garage of tuinhuisje om dat oliepompje met smeerolie zover mogelijk weg te smijten, en dan hebben we het nog niet eens gehad over die grote bus motorolie voor uw wagen in uw garage… 😉

• schilderke

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 18:06

ja lap seg,

smijt ik die fles olijfolie in de tuin, vliegt de dop eraf en komt al die olie in de bbq… wa een vlammen, jong toch !
    sjans da ik op tijd die fles wegsmeet, moest da binnen gebeurt zijn…hellup ! ! !

jaja, nitrox 21 , opletten daarmee !

• blue

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 18:13

lol goe bezig 🙂

Tot 40% O2 wordt toch aangenomen dat er geen probleem is.

Dus alle olie moet uit de wereld verdwijnen!
    Benieuwd hoe de wereld er morgen uitziet dan :))))

• Joe Piler

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 18:24

Ik had bedoelde inderdaad de Swa. Ik ging er eens mijn fles vullen, en voor ene keer was het de swa zelf die vulde. Bij het zien van mijn fles (tweedehands gekocht) zag hij dat het een fles was die niet uit zijne winkel kwam. Gevolg: keuring controleren (is zijn goed recht), dan aan de lucht ruiken. En dan begon de litanie: lucht rook volgens hem naar olie en patati patata. Ik rook echter niks aan die lucht.
    Ik vind de swa dan ook een zielig figuur, en blijf er sindsdien weg.

• blue

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 18:27

haha, precies niet echt commercieel ingesteld. (wie swa ook mag zijn :)) ).

Alsof die olie enig gevaar inhoud in combinatie met 0,21 O2.

Ik hoop dat die mens geen les geeft, anders lopen er duikers rond met een paar theoretisch problemen 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 19:11

> Ik vind de swa dan ook een zielig figuur, en blijf er sindsdien weg.
    Hola ! Niet teveel kakken op de Swa he ! Hij is nog een van de weinigen uit de NELOS-top die een behoorlijke brede en niet-fundamentalistische kijk heeft op het geheel en best progressieve gedachten heeft. En wat wetgeving, normen, enz. betreft is hij heel goed op de hoogte… vandaar dat ik zijn artikel in de HC wel wat “raar” en behoorlijk zwart/wit vind maar daar zal hij allicht een goeie reden voor hebben gehad, alleen zie ik die reden vooralsnog nog niet maar als ik de Swa nog eens tegen het lijf loop zal ik hem dat eens vragen.

• Stropken

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 20:58

Luc,niet helemaal akkoord met je.In de beginjaren dat men die paraffine-olie gebruikte bij de herkeuring van flessen(bij mij mocht dat zeker NIET gebeuren)heb ik staaltjes genomen van de olie bij o.a. F.R.B. (keuringstempel van de AIB),van de voedingsector,medische paraffine en labo-paraffine (wat daar het verschil van was??).
    Deze heb ik allemaal in de diepvries gestoken en het was slechts de labo paraffine die totaal vloeibaar bleef.M.A.W het is niet zeker dat alle keuringorganisaties of medicinale of labo paraffine gebruiken (niet goedkoop)!!

Heb dat aangekaart bij de unief Gent en daar kreeg ik een (geschreven) relaas – moest ik zoeken in mijn archieven zou ik het misschien terugvinden – dat paraffine onder alle vormen kankerverwekkend is indien het op druk komt – m.a.w.in duikflessen!

Ik vermoed dat dat één van de redenen is/was dat ze in Olland géén olie mogen gebruiken bij de herkeuringen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 21:16

Die Primol 352 is wel degelijk een medicinale paraffine “witte olie” die voldoet aan alle EP (European Pharmacopoeia) normen wat betreft medicinale olien!
    Wat dat “kankerverwekkend onder druk” betreft… kan zijn… maar die olie blijft gewoon in de fles… alleen de dampen (!) van deze, en andere olien, zijn gevaarlijk bij inademing maar zeker bij de hogere drukken in de flessen is de kans dat er ook maar de minste damp vrijkomt uit die flinterdunne oliefilm en zo via de ademlucht mee naar buiten zou komen nihil.
    En bovendien… indien er ook maar 1 greintje zou waar zijn van dat “kankerverwekkend” van die medicinale olie in die flinterdunne oliefilm in onze flessen had 1 klein telefoontje naar het Ministerie van Volksgezondheid al jaren geleden paal en perk gesteld aan deze nog steeds toegelaten en erkende praktijk… Ofwel zit men te blaten over “verboden” en “kankerverwekkend” en gelooft men het zelf en moet men maar die paar eurocent “investeren” in zo’n telefoontje, ofwel loopt het allemaal zo geen vaart… 😉

• Godiva

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 21:35

ach ja, laat ons dus allemaal het duikje voor de sigaret maar laten dan… We zouden er wel eens kanker van kunnen krijgen 😉

• Pladijs

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 22:00

Ik heb gezien dat primol 352 wordt gebruikt voor pampers voor kindzeren en droogpakduikers heheh + maandverbanden in kleine hoeveelheden dus kan dat niet zo gevaarlijk zijn .
    Nitrox zou wel eens gevaarlijker kunnen zijn misschien als superoxide of zuiver zuurstof
    aangezien zij moleculaire reacties teweegbrengen in onze dna-tjes of het biogas dat we produceren door onze “windjes” (vertaald = scheet)
    Is dat niet heel ontvlambaar als dat wordt gekombineerd met O2 ?

• Willij

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 22:54

Sins enkele jaren moeten alle nieuwe flessen die in Europa worden gemaakt of ingevoerd van een CE keur zijn voorzien en gekeurd volgens dezelfde normen. Er geld voor de gehele EU de PED in de volksmond het drukvaten besluit.
    Die flessen mogen in ieder EU land worden gekeurd Dus ook in Olland. Daar drukken ze de flessen met …. water.

• Stropken

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 23:38

W i l l ij !!!!

In de’n Belgiek drukken ze uiteraard ook flessen met water,maar na droging gieten ze wat van die olie in je fles (en laten het dan ook uitdruipen)zodat er zgz een ‘beschermingslaagje’ zou gevormd worden op de binnenwanden.

Ik denk dat dat bij jullie nooit gemogen heeft (van die olie uiteraard).

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 00:45

> In de’n Belgiek drukken ze uiteraard ook flessen met water, maar na droging gieten
    > ze wat van die olie in je fles
    Euh Stropken… waar ergens doen ze zoiets geks ???

Bij Apragaz hebben ze 2 drukinstallaties, eentje die volledig met medicinale olie werkt en eentje met water.
    In die met medicinale olie wordt je fles met die olie gevuld, op druk gebracht en getest, de olie wordt er terug uit gepompt en men laat de fles een tijd ondersteboven uitlekken, er komt een prop in de flessenhals en je krijgt in ruil voor 22.30 EUR je fles terug mee met keuringsattest en met de boodschap je fles thuis nog tot de volgende dag verder te laten uitlekken zodat er alleen nog maar een flinterdun olielaagje overblijft.
    In de installatie met water wordt je fles met water gevuld, op druk gebracht en getest, het water wordt er terug uitgepompt en dan gaat je fles naar een drooginstallatie waar de fles ondersteboven kan uitlekken en drogen terwijl er via een slang droge warme lucht in de fles wordt geblazen tot die kurkdroog is. Dan gaat er een stop op en in ruil voor 30.80EUR is de fles terug van jou incl. een keuringsattest. En uiteraard wordt daar dan GEEN olie in gegoten!

Voor gewone persluchtflessen kan de klant kiezen welke manier van keuren hij wil. Voor flessen voor O2-rijkere mengsels wordt sowieso standaard de “watermanier” gebruikt.

• SVp

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 00:45

Daar moet ik je even tegenspreken Stropken : de olie wordt gebruikt om te persen !
    Het wordt NIET met water gedaan !

• Stropken

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 10:12

Wel dan gebeurde het in Gent toch anders!!Die medicinale paraffine olie is eerstens duur (héél duur).Als ze die olie slechts éénmaal gebruiken zul je (denk ik)toch een stuk meer moeten betalen voor je keuring.Als ze die olie meermaals gebruiken heb je van die ‘medicinale’ niet veel meer over kwestie van hygiëne.

Mijn laatste herkeuringen waren een viertal jaar geleden bij Statamat – waar ik op drukte géén olie te gebruiken.Hoé ze het drukten weet ik niet,was er niet bij.

De vorige keuringen gebeurden bij FRB (stempel AIB) en deze gebeurden met water waarna nà uitdroging een film van paraffine olie aangebracht werd.Heb het zien doen!!

In het verleden kwam ook diene inspecteur van AIB bij ons in het clubhuis en het waren ‘vrijwilligers’ die de flessen vulden met WATER!Het is maar sinds enkele jaren dat we onze flessen ook naar Statamat doen omdat diene AIB inspecteur op pensioen is.Die werd door de AIB per uur betaald en als wij hielpen kwam dat uiteindelijk een héél stuk goedkoper uit.

Maar bij mijn weten heb ik steeds flessen zien drukken met water!!

• Dedjutoch

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 10:32

Bij ons gebruikt Vinçotte enkel water voor hydraulische keuring. De flessen worden na de keuring enkel gedroogd! Geen olie of what so ever dus!
    Vroeger wilden de duikshops wel eens parafine-olie gebruiken om roesten te voorkomen als ze de flessen terughadden van de keuringsinstanties. Maar dat laatste blijkt ook meer en meer in onbruik te geraken! Gelukkig.

Olie in flessen wordt vaak veroorzaakt door oudere, slecht onderhouden compressoren, die zeker in duikshop praktisch niet meer te vinden zijn. Enkele clubs, die een eigen compressor ter beschikking hebben, werken wel nog eens met oudere types compressoren. En daar bestaat de kans dat er bij verkeerd gebruik (handmatige purgeerinrichting die onvoldoende gebruikt wordt, segmenten van de 2 eerste druktrappen die beginnen verslijten en olie doorlaten, filters en droogelementen die te lang gebruikt worden, waardoor de lucht vaak via de bi-pass in je fles terecht komt i.p.v. door de filter).

Hoe weet je nu of er “compressor-olie” in je fles zit?
    1) Na meerdere vullingen en langere tijd (enkele weken!) begint de lucht gewoon te stinken!
    2) Als je die fles laat vullen, en na een uurtje of 4 laat leeglopen, er de kraan vanaf draait, dan zie je op de bodem van de fles een olie-achtige schuim! Dit duidt op compressor-olie!

Let op, want bij oudere compressoren komt dit vaker voor dan je zou denken! Als dit dan ook nog eens synthetische olie is, kan je dit best helemaal niet inademen! Andere olie zeker ook niet, maar synthetische olie is NOG veel slechter, omdat deze zeer moeilijk af te breken is door het afweersystheem van je lichaam!

Het bericht van Swa in de Hipocampus werd volgens mij achteraf terug rechtgezet, als ik mij niet vergis (via de website of bij een volgende publicatie?).

Eddy

• Stropken

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 10:37

Allee ’t is dus niet alleen in Gent dat ze het zo doen!!

• Jacky Shark

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 10:59

We hebben ooit een klant gehad dat zijn fles had laten hervullen à la Plate taille.
    Ik heb een borrel olie uit zijn eerste trap moeten aftappen, zonder de grote hoeveelheid te noemen dat in zijn fles was.
    Zoals Ddt zegt, is het zo dat sommige o.a hun filters veel te laat vervangen of het is een ouwe compressor dat nog manueel gepurgeerd moet worden (even een pintje drinken met Jean-Paul et Fabrice, un bisou à Fabienne qui arrive)en dat gepurgeerd , bwah, volgende keer. Die tussenkomt, die krijgt dan de volle lading in zijn 15 lt…

• Stropken

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 11:03

En de grote miserie is dat je niets kunt doen met die olie,noch in je salade noch in je auto!!!—)))

• Pladijs

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 15:41

ik had een flesje van 0,5 l dat ze gratis hebben gecontroleerd met water , daarna hebben ze het drooggeblazen een scheutje olie van het vat , gemixed en dan laten uitdruipen
    en klaar was kees. Dit was geen luchtadem flesje.Gedaan voor persoonlijke redenen veilgheid.
    In egypte heb ik al eens zout water gehad in een 6 l fles = 1ste+2de trap laten uitkuisen en
    o ringen vervangen + fles moeten kuisen want deze was eigenlijk voor zuurstof bestemd.
    Op het einde van mijn verblijf kwam er roest uit mijn mondstuk gespoten .(poseidon jetstream)
    En andere met prive compressor hadden stinkende olie in de flessen gespoten , dat was plezant ……..baaaaaaahahhhhhhhhhhhahhhhhhhhhhhh
    In Croatie wegens deze olie van apragaz hebben ze eens van hun neus gemaakt maar ik heb ermijn vinger in de olie gedoopt en in mijn mond gestoken en gevraagd of dat er niet wat salade was met peper en zout , en daarna waren ze overtuigd dat dit normaal is in belgie !!!! 😉

• Stropken

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 17:26

Awel Pladijs,dat is de gewone modus operandi van de keuring hier in het gentse – zoals ik het reeds uitlegde.Géén luchtademflesje?Als het voor je reddingsvest bedoeld is kun je er gemakkellijk een minutenlange trap mee maken….vergeet het niet!!!

• Pladijs

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 19:52

ge hebt geleik , da klopt Stropken, ik ga da toch eens proberen ……….;-)

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader