• Creator
    Discussie

corneel
    Participant

Hallo lijst,
    het afkortinkske DIR doet nogal wat stof opwaaien zeg
    ik gebruik er ook een paar dingen van,liefst in multicolor.lol!!!!!!!!!
    wat ik echter wilde weten:mijn rug is in niet meer zo’n beste staat,zou het gebruik van een allufles verbetering voor de rugbelasting zijn of word dit teniet gedaan door een groter gewicht aan lood? bestaan die in 12 l lang mod. en hoeveel bar mag erop-erin?

• allu fles

Cthulhu reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 7 Leden · 12 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 21:31

Een Alu-fles heeft typisch een veel dikkere wand dan v.b. een stalen fles… dus voor dezelfde hoeveelheid lucht zit je meer water te verplaatsen… en meer water verplaatsen betekent meer lift (Wet van Archimedes) en dus in totaal meer gewicht (lood+fles) om de boel terug neutraal getrimd te krijgen. Niet de goeie richting dus he…
    Als je in totaal, voor dezelfde hoeveelheid lucht, watervolume en dus kilo’s wil besparen moet je gewoon naar hogere drukken gaan… dus een 300bar ipv een 200bar fles… daarmee bespaar je dan in totaal een paar kg.

• Stropken

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 21:39

Corneel,kijk eens rond op de tweedehandsmarkt of je geen 12L fles van ca 13kg kunt bekomen of eentje van 15L à ca 15 kg.

Ik heb sterk de indruk dat jouw 12L fles een stuk meer weegt!

• corneel

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 22:17

Stropken,
    je bedoelt toch een stalen fles?

• Stropken

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 23:13

Inderdaad Corneel,ik (en ik denk Luc Dupas ook)heb een 12L en een 15L fles met deze gewichten.Betreft een serie stalen flessen met ik dacht een andere soort legering – werden reeds herhaaldelijk (met succes) herkeurd.Enkele van mijn buddy’s hebben ook het geluk van met zulke 15L flessen te duiken – ze hebben wél dezelfde afmetingen als de andere (zwaardere)flessen!!!

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 23:23

Klopt Stropken ! Ik heb vier 15liters met een tarra van tussen de 16.40 en 16.70kg. En twee 15liters met een tarra van bijna 20kg. Als ik met die zwaardere 15liters duik kan ik dikke 3kg lood aan de kant laten… het totaal benodigde gewicht (fles+lood) blijft namelijk nagenoeg identiek omdat al die flessen ongeveer dezelfde waterverplaatsing hebben. Met zo’n lichtere fles wint Yvan uiteindelijk niks qua totaal gewicht, de fles is wel lichter maar hij heeft meer lood nodig. Het is wel zo dat de loodgordel door zijn bekken/benen wordt gedragen en de fles door zijn rug, dus qua rugbelasting kan het mogelijks -afhankelijk van het soort rugklachten- wel beter zijn om een lichtere fles te nemen, maar dat is iets wat hijzelf proefondervindelijk moet vaststellen.

Yvan: ik heb ook een paar lichtere 12liters met een tarra van 13.5kg staan. Als ge wilt spreken we eens af aan de waterkant en kunt ge een lichtere 12liter en een een lichter 15liter een uitproberen om te zien of die verschuiving van lichter gewicht van de fles naar meer lood mogelijks beter is voor uw rug. Laat maar iets weten he.

• Godiva

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 00:12

Ik heb geen eigen flessen, dus duik met alles wat ik kan lenen van mensen. 10 l stalen 300 bar fles, ronde 12 l flessen, 15 l flessen en alu stageflessen (alu 80, ongeveer 11 l). Met de eerste 3 types draag ik eigenlijk hetzelfde lood. Voor de alufles heb ik 2,5 à 3 kg meer nodig.
    Zelf heb ik een voorkeur voor lood op mijn rug, als ik meer dan 6 kg lood om mijn heupen moet dragen, krijg ik een zere onderrug op den duur. Moet nog ies zoeken voor zondag, als ik met mijn droogpak ga duiken, in zoet gaat het nog wel lukken, maar zout is te veel lood om aan een gordel te dragen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 00:17

Hang gewoon wat lood aan de spanband van uw fles: zie onderaan op http://www.torpedo.be/lood.html

• Dedjutoch

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 08:01

Luxfer 11,4 liter Alu fles:
    Vuldruk 209 bar
    Gewicht 14,2 kg (?) (geen of weinig verschil met een Faber stalen fles)
    Door de grote wanddikte heeft deze fles meer drijfvermogen. Je zal dus meer lood moeten dragen (1 à 3 kg).
    Kost ongeveer (afhankelijk van de shop) 220 tot 250 euro.
    Hebben momenteel een Europese keuring, en kunnen dus terug gekeurd worden. Om de 5 jaar hydraulisch, om de 2,5 jaar optisch.
    De flessen met een Europese keur hebben een schroefdraad van M25x2, dit is dus standaard.

Meer en meer shops beginnen deze flessen aan te bieden. Worden meestal verkocht als stagebotles, d.w.z. standaard uitgevoerd met een enkele kraan.

Eddy

• davy

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 16:15

Over het algemeen is een ALU fles van dezelfde inhoud zwaarder boven water dan een stalen fles, dus ik weet niet of je veel gaat winnen.
    Onder water zijn ze lichter vanwege het groter uitwendig volume, dus wel wat licher op de rug maar weer meer lood meenemen.

Ik gebruik die 80cuft. flessen wel zelf omdat ik er zo een hoop thuis heb staan als stage bottles.

Je kan er altijd eens eentje proberen… dan weet je precies of het iets is ja of neen.

• Stropken

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 20:40

Dat klopt als een bus (of duikfles?),Davy!!Volgens mij doet je je ook geen profijt mee.

En die kloten hadden in hun beginperiode de nijdige gewoonte dat de kraan er af schoot als je de fles té snel vulde – zeker als die kraan niet perfect gemonteerd werd bvb na een herkeuring!

• corneel

Deelnemer
    6 augustus 2006 om 21:33

bedankt vr de info,nog een vraagje
    zo’n loodharnas kun je dit gebruiken in kombinatie met een wing?
    ik denk er zo juist aan,dat het gewicht meer door mijn schouders zal gedragen worden.
    ooit heb ik telang moeten wachten op m’n buddy aan de waterkant,dit met volledige uitrusting.mijn twee benen kregen een tintelend gevoel, slapen zegt men,tot diep in m’n onderbenen wreed gevoel en ik was content in het water te kunnen…
    mvg corneel

• Cthulhu

Deelnemer
    8 augustus 2006 om 02:52

corneel, als je met een wing duikt met BP, kan je gewoon het extra gewicht tussen je flessen hangen (bij een bi) of bvb met een verzwaarde STA werken.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader