Duikforum Duikforum Medisch neopreen allergie

• Creator
    Discussie

guillmax
    Deelnemer

buddies,

ik heb een nieuwe leerling die een neopreen natpak heeft gekocht.
    Na het passen (hij is nog niet in het water geweest), heeft hij overal uitslag op de huid. De jeuk is verschrikkelijk.

Ooit al iemand gehoord van neopreen allergie ?
    Zo ja, wat kunnen we hieraan doen ?

thx

• neopreen allergie

Godiva reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 8 Leden · 11 Reacties
  • Kefke

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 21:33

Direct een droogpak proberen?

• ThierryD

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 21:47

Guillmax, als uw leerling weldegelijk aan neopreen allergisch is kun je volgens mij weinig doen behalve contact met het allergeen product vermijden!
    Zelf heb ik enorm last van contactallergieën maar gelukkig is neopreen daar (nog) niet bij. Wel heb ik al last gehad van o.a. lijm die gebruikt werd om het nekseal van mijn droogpak te herstellen, seals van een Bare-natpak, de botjes van mijn huidig droogpak (enkel als er water ingelopen is).

Ben je 100% zeker dat het aan neopreen ligt en niet aan lijmen, verven ed., die gebruikt werden?

Indien uw leerling dit nog niet gedaan heeft dat zou ik zijn/haar plaats zeker eens langs gaan bij een dermatoloog die een allergietest zal uitvoeren waarna je uiteindelijk weet waaraan je allemaal allergisch bent. Ook na de test is het geen sinecure om problemen te vermijden aangezien het altijd moeilijk is om te achterhalen welke stoffen in allerhande producten gebruikt werden… maar het helpt!

(PS: In medische termen wordt het probleem als “Contact dermatitis” omschreven. Even Googlen levert een pak lectuur op!)

• Stropken

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 23:09

Zou men eerst niet beginnen met het pak in de wasmachine te wassen evt met wat dettol (niet mijnen slag) en/of met Woolite wasverzachter??

En…..wie weet wie de vorige “passer” van het pak was/had!!!

• Godiva

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 00:17

Eerst dacht ik ook aan spoelen (dettol lijkt me wel zeer aggressief, voor allergische mensen raadt men wasverzachter aan van het merk “de kat” (of zoiets?); zou het minste allergie opwekken).
    Een allergie aan neopreen is zeker mogelijk (staat zelfs aan de binnenkant van mijn pak). Beste is wel om uit te zoeken of er nog alergieën zijn, vb latex, voor je een ander pak aankoopt (voor hij met een droogpak staat met latexseals die hij niet kan dragen). Talk kan ook allergieën opwekken.
    Heeft de leerling ook andere allergieën? Op het eerste zicht een vreemde vraag, maar is hij allergisch aan kiwi’s of verdraagt hij ze niet goed? Om een of andere reden zou er een verband zijn tussen kiwi-intolerantie en latex-allergie, heb ik me laten wijsmaken.

• Godiva

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 00:29
  • beulke

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 00:33

ik ken ook iemand die alegorisch 🙂 is aan neopreen en hij duikt/dook met een latex droogpak (lang leve de prehistorie). tegenwoordig zl een trilaminaatje da ook wel voldoen.

maar idd zoals voorgesteld, best eens pak wassen, mss is het daarmee opgelost?

• wendy

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 08:12

iemand van onze club is ook allergisch voor neopreen
    als ik mij niet vergis mijdt die als de pest de scubapropakken
    andere merken voldoen wel
    (botervisje, weet jij hier meer over?)
    groetjes

• Godiva

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 11:23

In de link die ik aanhaalde bleek dat het niet zozeer aan het neopreen zelf is dat mensen allergisch zijn, maar aan de producten die worden toegevoegd in de vorming ervan. Die kunnen van merk tot merk verschillen, dus dat zou wel kunnen kloppen met het feit dat iemand de scubapropakken niet kan verdragen, maar andere merken wel. De merken die reacties uitlokken zullen echter van persoon tot persoon kunnen verschillen. Uitproberen gaat denk ik het enige zijn wat uiteindelijk helpt…

• botervisje

Deelnemer
    4 augustus 2006 om 11:38

Idd Wendy, alleen het rare is dat bij sommige pakken geen enkel probleem is en bij scubapro meer.Maar iedereen reageert anders op bepaalde stoffen. Kan best zijn dat de leerling hier best tegen scubapro kan maar dan weer niet tegen een ander merk. En is het wel degelijk de neopreen??? Dit kunnen alleen testen uitwijzen.

• guillmax

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 11:09

bedankt buddies, voor de reacties.
    Het betreft een cressi pak. De leerling heeft bloedstalen laten nemen bij zijn huisdokter, die alles opstuurt voor analyse. Hopelijk komen we meer te weten….

guillmax

• Godiva

Deelnemer
    5 augustus 2006 om 17:51

Ik denk eerlijk gezegd dat een bloedstaal weinig gaat uitwijzen bij een contactallergie… In de praktijk gaat het neerkomen op uitproberen en passen en zien waar hij op reageert (aangezien de neopreen “bestanddelen” waarschijnlijk niet in een standaard “testkit” zitten, en de verschillende producten die men gebruikt heeft ook neit op het label staan aangegeven).

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader