-
Discussie
-
Ik zou eens graag alle misverstanden uit de wereld helpen in verband met de vraag in welke gevallen DAN uitbetaald en wanneer niet.
Misschien dat dit topic al wel eens aan bod gekomen is maar een search op DAN levert vrij veel resultaten op, ik kon het niet terug vinden.
Reden van dit topic. Ik heb al van sommigen horen zeggen dat DAN altijd uitbetaald bij een duikongeval (laten we nu nog even aannemen dat DAN de eerste is die verwittigd wordt bij een ongeval en dat alle formaliteiten voor de rest in orde zijn). Andere zeggen dan weer dat je wel degelijk in orde moet zijn met de regels van de federatie waar je bij aangesloten bent of waar je een brevet bij hebt.
Ik heb dan maar eens goed in de verzekeringsvoorwaarden bij DAN gekeken: https://www.daneurope.org/fdw/policy/verzekeringsvoorwaarden.pdf
Er is blijkbaar een groot verschil tussen de ongevalsdekking en de aansprakelijkheidsverzekering.
Bij het stuk over ongevalsdekking staat er niets in over regels van federaties, er staan wel enkele beperkingen in zoals:
– niet dieper dan 130 meter (of aparte aanvraag voor elke duik)
– PPO2 < 2 Bar en PPN2 < 3,95 Bar Als het gaat over aansprakelijkheidsverzekering staat er: 'Wat de professionele duikers, instructeurs - assistent instructeurs en gidsen betreft, is de verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid enkel gedekt op voorwaarde dat deze verzekerden voldoen aan de door hun federatie of opleidingsorganisatie gestelde eisen en voorwaarden betreffende de bevoegdheid voor het uitvoeren van hun activiteiten in overeenstemming met hun brevet.' Dus Als ik (als PADI assistent instructor) samen met een OWD (beide in bezit van DAN verzekering) een nachtduikje maak naar 40 meter (hypothetische stelling) en er gebeurd iets en we eindigen in de caisson of erger. Dan betaald DAN zonder probleem onze medische kosten uit. Als echter daarna die OWD door heeft dat dit niet volgens het boekje was en ik mij dus onverantwoord heb gedragen en een schadevergoeding eist heb ik dikke pech want dan zegt mijn aansprakelijkheidsverzekering: "Gij krijgt noegabollen van ons". Klopt mijn stelling hierover??