Duikforum Duikforum Federaties DAN ongevallen verzekering

• Creator
    Discussie

TBoeve
    Deelnemer

Ik zou eens graag alle misverstanden uit de wereld helpen in verband met de vraag in welke gevallen DAN uitbetaald en wanneer niet.

Misschien dat dit topic al wel eens aan bod gekomen is maar een search op DAN levert vrij veel resultaten op, ik kon het niet terug vinden.

Reden van dit topic. Ik heb al van sommigen horen zeggen dat DAN altijd uitbetaald bij een duikongeval (laten we nu nog even aannemen dat DAN de eerste is die verwittigd wordt bij een ongeval en dat alle formaliteiten voor de rest in orde zijn). Andere zeggen dan weer dat je wel degelijk in orde moet zijn met de regels van de federatie waar je bij aangesloten bent of waar je een brevet bij hebt.

Ik heb dan maar eens goed in de verzekeringsvoorwaarden bij DAN gekeken: https://www.daneurope.org/fdw/policy/verzekeringsvoorwaarden.pdf

Er is blijkbaar een groot verschil tussen de ongevalsdekking en de aansprakelijkheidsverzekering.

Bij het stuk over ongevalsdekking staat er niets in over regels van federaties, er staan wel enkele beperkingen in zoals:
    – niet dieper dan 130 meter (of aparte aanvraag voor elke duik)
    – PPO2 < 2 Bar en PPN2 < 3,95 Bar Als het gaat over aansprakelijkheidsverzekering staat er: 'Wat de professionele duikers, instructeurs - assistent instructeurs en gidsen betreft, is de verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid enkel gedekt op voorwaarde dat deze verzekerden voldoen aan de door hun federatie of opleidingsorganisatie gestelde eisen en voorwaarden betreffende de bevoegdheid voor het uitvoeren van hun activiteiten in overeenstemming met hun brevet.' Dus Als ik (als PADI assistent instructor) samen met een OWD (beide in bezit van DAN verzekering) een nachtduikje maak naar 40 meter (hypothetische stelling) en er gebeurd iets en we eindigen in de caisson of erger. Dan betaald DAN zonder probleem onze medische kosten uit. Als echter daarna die OWD door heeft dat dit niet volgens het boekje was en ik mij dus onverantwoord heb gedragen en een schadevergoeding eist heb ik dikke pech want dan zegt mijn aansprakelijkheidsverzekering: "Gij krijgt noegabollen van ons". Klopt mijn stelling hierover??

• DAN ongevallen verzekering

blue reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 4 Leden · 5 Reacties
  • schilderke

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 10:59

bijkomende vraag:

is dit duikje voor de fun of is het een opleidingsduikje?

ik denk dat dit wel eens het verschil zou kunnen maken omdat je bij een fun-duikje je instructeurskaartje niet hoeft te trekken…?

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 11:01

Is reeds tot in den treure hier en op andere fora uitgespit maar de essentie klopt:

– qua medische zorgen/interventies trekt DAN zich weinig of niks aan van alle mogelijke regelkes en reglementjes van gelijk welke federatie (met uitzondering van v.b. bepaalde limieten die in eerste instantie voor mengselgasduiken bedoeld zijn) en zal steeds zorgen dat je de meest optimale medische zorgen en nazorg krijgt zonder dat je nadien d’er nog een financiele kater bovenop krijgt.

– een 2de luik in die DAN-verzekering heeft te maken met BA… en daar is het maar logisch dat wanneer je wetens willens buiten je bevoegdheden als instructeur/leidinggevende gaat DAN je niet gaat dekken voor dit “misdrijf”. Nogal wiedes he… Zo’n beetje gelijk “ik rij met opzet met mijn wagen tegen 120km/u tegen de richting in in een 1-richtingsstraat” en dan hopen dat je verzekering ook nog eens sinterklaas gaat spelen en je een nieuwe wagen gaat betalen als je ergens op getoekt bent…

• TBoeve

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 11:09

@schilderke

Ik weet niet echt of het uitmaakt, bij DAN weten ze immers dat ik Assistent instructor ben.
    Maar laten we zeggen dat het een duikje voor de fun is.

@Luc
    Ik find het inderdaad niet meer dan normaal dat DAN de BA niet zal uitbetalen in dit geval.

Ik vind het wel een geruststelling dat de medische kosten gedekt zouden worden.
    Dus niets als: 2 OWD’s met elk 50 duiken gaan eens een keertje naar 30 meter (max diepte voor OWD = 18 meter), er gebeurd iets en DAN zegt “Sorry, maar wij betalen niet uit”.

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 11:18

> Ik vind het wel een geruststelling dat de medische kosten gedekt zouden worden.
    > Dus niets als: 2 OWD’s met elk 50 duiken gaan eens een keertje naar 30 meter (max
    > diepte voor OWD = 18 meter), er gebeurd iets en DAN zegt “Sorry, maar wij betalen
    > niet uit”.
    Klopt ! Dat wilde stadsverhaal van “DAN betaalt niks uit als ge niet volgens de regels van de federatie gedoken hebt” is dikke bullshit die wetens willens door hoge piefen van een niet nader genoemde niet-commerciele federatie verspreid is geweest en als “argument” is gebruikt tegen de DAN-verzekering… en die bullshit is klakkeloos en blindelings overgenomen, en verder verspreid, door heel wat “onvoorwaardelijk gelovende” instructeurs van die federatie zonder dat ze zelf ook maar 1 letter van de DAN-polis (en ook niet van de eigen polis) gelezen hadden… ;-(((

• blue

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 13:04

” Dat wilde stadsverhaal van “DAN betaalt niks uit als ge niet volgens de regels van de federatie gedoken hebt” is dikke bullshit ”

Daarom is een DAN ook zo belangrijk voor iedereen vind ik. Dat je toch gedekt bent zelf als je een fout tegen de regels zou hebben gemaakt.
    Medische zorgen zijn er dus altijd en ongelimiteerd (als je hen de coördinatie laat doen)

———————————-

Dit geld wel niet voor de BA. Daar ben je als Instructor onderhevig aan de manual van de betreffende federatie. Binnen dat kader hoor je dan ook les te geven.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader