Duikforum Duikforum Reizen wat verwacht je van je duikl”ij”der?

• Creator
    Discussie

N2madeforit
    Deelnemer

Ik zou graag eens willen weten wat jullie verwachten van je duikleider of divemaster op je duikvakantie? Wat maakt een duik (of duikweek) geslaagd? Laat het financiële plaatje even terzijde aub. Hoeveel begrip kun je opbrengen wanneer minder vaardige duikers je groep delen? Duiktijd? Diepte? Allez, geef der ne klap op zou den andere zeggen!

• wat verwacht je van je duikl”ij”der?

scubif16 reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 13 Leden · 29 Reacties
  • wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:28

‘minder vaardige duikers’????
    zijn we niet allemaal zo begonnen?
    wat maakt duiken plezant?
    het feit dat je samen – ervaren of niet ervaren – dingen hebt beleefd die je kan delen
    heb je dit gezien en dat, en heb je die vis gezien – chic hé
    en ga zo maar door

ik vind het juist tof dat er minder ervaren mensen meegaan (hoor wat ik aan’t vertellen ben – zelf nog nen duiksnotter) maar het enthousiasme dat je kan overbrengen is keitof

en van egotrippers krijg ik het vliegend schijt

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:30

de diepte zou ik mij niet aantrekken, maar duiktijd………tja, ik kom om te genieten h é.
    maar ik heb dan ook geene leider nodig en mijn ventje die lijdt sowieso;-)))

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:32

ja wendytje, ok, maar als je nu een volslagen beginneling in je groep krijgt, die ze nie meer onder krijgen, zijn/haar brilleke nie kan leegmaken en je dus 1/2 van je duik gewoon onder de boot zit te wachten????? Heb niks tegen minder vaardige duikers, maar vind wel dat ze er mogen op letten niet iemand in de groep te zetten die zijn 1e duikje doet. Al voor de veiligheid niet.

• wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:36

jamaar botervisje,
    zo iemand gaat niet mee met een groepke hé
    die moet nog de opleiding volgen hé

maar stel nu, iemand die vers zijn 1* gehaald heeft (vb 15 duiken), alwel, ik wil daar gerust mee duiken op vakantie hoor
    en als het niet lukt, dan lukt het niet hé

• wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:39

de duikleider is leider van de groep hé
    de eerste duik kan die nog wel de kat uit de boom kijken en zien wat voor ‘kwaliteiten’ hij in huis heeft
    daarna moet hij toch bekwaam zijn om de groepkes fatsoenlijk in te delen hé
    EN bij elkaar te houden
    tenslotte betaald iedereen voor zijn begeleiding hé!

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:40

ha neen, nochtans voorgehad in spanje, hadden gids meegevraagd (waren zelf nog maar 1* en dennis 2*)en er zouden nog anderen meegaan. Waarom nie, hoe meer zielen hoe meer vreugd (dachten wij).
    Moesten van de boot zakken naar -15 m, geen probleem, wijle weg maar………2 gingen niet naar beneden, nadien nog nen hele hoop geflikflooi, bril vol, nie kunnen leeg maken enz. Bleek dit hun 1e buitenduik te zijn. Enfin, ’t was ons schoonste duikske nie en we hebben ook die 20€ betaald hé.

• wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:43

en wat verwacht ik van een duikleider?
    dat hij/zij iets interessants van de duikplaats weet te vertellen
    dieren- planten- stroming – …., der tekeningen bij maakt
    duikplanning – verliesprocedure enz… kortom een fatsoenlijke briefing

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:44

wordt moeilijk as den duikleider de plaats ook nie kent hé wendy;-))

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:47

hmmm, wat verwacht ik van een duikleider?? Ik zou zeggen : iemand die mij vertrouwen inboezemd, veel uitleg geeft over fauna en flora, mij de mooiste plekjes laat zien en weet waar hij mee bezig is. Die mij uitleg geeft hoe en vooral waarom.
    Stoeffers mogen thuis blijven.
    (‘k moe nu toch nie da heel protocol gaan opsommen hé?)

• wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:49

awel, dat is dan een slechte duikleider punt uit.
    wat ik ook niet kan apprecieëren is een duikleider die enkel voor zijn eigen plezier wil duiken en enkel kan ‘opschieten’ met de beste van de groep
    zeeeeeeeeeeeer enerverend.

dit is dus een reactie op de vorige post hé-)))

• wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:53

wij zijn precies de enige 2 die hier iets te vertellen hebben
    ik zou normaal moeten gaan slapen , morgen – duikdag

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:54

hmmm, slechte duikleider? Stel ik ga met jou duiken op een voor ons onbekende plaats, dan zal ik me wel informeren hoe,wat,waar en wanneer maar is het voor mij ook een zoektocht of niet?? Ik kan me enkel baseren op wat ik hoor en lees, maar soms kan het wel anders uitdraaien. Ben ik dan een slechte duikleider??

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:55

yep, wij gaan morgen lei(ij)den;-)))
    de rest is al moe van te duiken.

slaap wel!!

• wendy

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:57

jamaar botervisje
    we hebben het hier over een duikleider OP EEN DUIKVAKANTIE hé
    ge hebt die duikvakantie geboekt en BETAALD hé
    en dan verwacht je toch dat die de duikstekken KENT.

dat is niet hetzelfde als ik met jou morgen ga duiken op een plaats die ons beiden vreemd is hé, dan moeten wij zelf op onderzoek uit hé

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:00

allez, tot morgen hé

ps, ge hebt gelijk!!

• Dedjutoch

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:48

Als je met “duikleider” of “divemaster” de persoon bedoelt die mee aan boord gaat tijdens je duikvakantie, om de duiken veilig en probleemloos te laten verlopen, verwacht ik het volgende van haar/hem:

Hij/zij dient de duikplaats te kennen, in al zijn facetten! Hij/zij moet dit correct kunnen overbrengen in de briefing! Hij/zij dient op eventuele effectieve gevaren (stroming, beestjes, weet ik veel…) die op de duikplaats aanwezig zijn te wijzen!
    Hij/zij dient echter ook op de ervaring van de duikers die hij/zij meekrijgt te vertrouwen, en niet de politie-agent te spelen!

Het liefst duik ik na een goede breifing zelfstandig (met mijn/een buddy). Ik hou me aan de aanbevelingen van de divemaster. Ik vertrouw op zijn/haar kundigheid!
    Maar achternazwemmen en naar de viskes kijken die hij/zij mij aanduidt, is niet aan mij besteedt! Als dat mijn ambitie zou zijn, dan kocht ik mij een aquarium!

Eddy

• scubapat

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:50

Gedurende het ganse jaar sta ik ter beschikking om met minder ervaren mensen te duiken en dat met veel plezier overigens. Een ritje naar Wemeldinge om na vijf minuten al uit het water te moeten omdat het voor m’n buddy niet zo goed lukt, tja het kan gebeuren, no problem!

Op verlof zie ik dat anders. Wanneer ik 20 a 25 €/duik betaal wordt ik niet graag beperkt in tijd of diepte door “een” buddy. Wil het duikcentrum mij toch zo iemand meegeven, geen probleem maar dan betaal ik die duik niet (een gratis duik zie ik een beetje als een vergoeding en daar moet ik dan uiteraard wel iets tegenover stellen hé, logisch!). Het duikcentrum verdient er per slot van rekening aan en ik als non profit duiker (Nelos) ga echt niet betalen om dan constant iemand in het oog te houden. Klinkt misschien hard maar… Ik vind dat je er als minder ervaren duiker ook niet mag vanuit gaan dat anderen ALTIJD voor je klaar staan. Minder ervaren duikers (begrijp me niet verkeerd, we zijn allemaal ooit eens van 0 begonnen, ik dus ook!)moeten toch begrijpen dat soms hun begeleiders/opleiders/instructeurs ook eens graag onder mekaar willen duiken (leven en laten leven heet dat). Een 1*D met 15 of 20 duiken kan zich best nog wel een tijdje amuseren in de PVE of de OS… Sterren zijn voor mij niet zo belangrijk, aantal duiken en ervaring daarentegen WEL. Dus iemand met 50 a 75 duiken neem ik dan ook zonder probleem mee als buddy tijdens een vakantie.

Ik duik veel in de Middellandse zee en daar heb je nogal wat diepere duikstekken. Dus iemand die mag en KAN duiken naar 30 m vind ik daar toch wel een minimum vereiste. In tropische wateren met vaak ondiepere huisriffen stelt dat probleem zich uiteraard veel minder.

Ben ik nu egoistisch? Ik denk van niet al zullen sommigen het daar niet mee eens zijn…

Oh ja, nog even dit: wanneer je een commerciele opleiding hebt gehad en je betaald extra voor een duikgids (divemaster of zo) dan mag je daar best wel eisen aan stellen vind ik. Voor wat hoort wat. 🙂

• Godiva

Deelnemer
    30 juli 2006 om 09:55

Ik begrijp best dat een duikleider niet puur af kan gaan op papiertjes en aantal duikjes die de klant presenteert. Je hebt mensen die op 15 duiken al perfect hun drijfvermogen kunnen controleren, een laag verbruik hebben en rustig blijven. Je hebt er anderen die het na 50 duiken nog niet kunnen. Vandaar: de eerste duik zal altijd een beetje inschatten zijn van het niveau.
    Heb ook al meegemaakt dat DM’s een paar kilo extra lood meepakten omdat ze niet konden geloven dat ik met 2 kg ruim voldoende had… Ik neem er geen aanstoot aan, zolang ze mij maar niet dwingen dat extra gewicht mee te zeulen.

Zelf heb ik een laag verbruik, en ik blijf graag lang onder (hoeft daarom niet perse diep te zijn). Het is wat frustrerend als je een duik doet en boven moet komen met meer dan 100 bar op je fles omdat iemand in de groep al door zijn luchtvoorraad heen is.

Wat ik verwacht van een duikleider: dat hij mij de mooie plaatsjes laat zien, mij attent maakt op het leven onderwater (en achteraf er ook wat over kan zeggen), dat hij een rustig tempo aanhoudt, en er niet als een haas (?) vandoor zwemt om zo snel mogelijk het parcours te hebben afgelegd, dat hij rekening houdt met wensen en opmerkingen van de leden van zijn groep (ooit en buddy gehad die ongemakklijk was omdat zijn computer de deco grens aan het bereiken was, maar de DM wilde niet ondieper gaan zwemmen, nadat het hem toch herhaaldelijk was gevraagd),…
    Uiteindelijk komt het idd neer op het feit dat je op vakantie hebt betaalt voor een (dure) duik, en er dan ook zoveel mogelijk wil uithalen.

• Joe Piler

Deelnemer
    30 juli 2006 om 10:38

Op vakantie spreek ik liever van een “duikgids”. Ik verwacht van hem dat hij die hengelaarsvis vind, de pygmee seahorse, de bladschorpioenvis, de naaktslakken enz. Kortom, vooral het macroleven dat aan onze ongeoefende ogen voorbijgaat.

• Mr Level

Deelnemer
    30 juli 2006 om 11:11

Quote:

Ligt aan de duiktijd, maar als het minder dan 30min is en ik heb iemand bij me die door z’n luchtvoorraad is dan mag hij bij mij aan de octopus komen hangen, kwestie van de andere duikers waar voor hun geld te geven. Zo heb ik zelf eens aan een andere zijn octopus moeten gaan hangen omdat ik slechte lucht had op men 2de duik en geen extra tank meer over was, dan is het kiezen of delen, duik was 35min ofwel geen duik. Wel nie zo simpel om te zeggen waar dien schorpioenvis ligt dan :p

Liefst van alles heb ik een duikleider die zelf ook nog geniet van zijn duiken, die houden hun ogen open om iets te zien en zullen 5-10min stoppen om u iets te laten zien. Heb er al gehad die precies het duiken beu waren. Zeggen geen woord op de boot, gaan “ff snel” met u duiken en dat is’t. Dan heb ik nog liever da ze aan land blijven! :-s

• Jean-Marie

Deelnemer
    30 juli 2006 om 11:29

Ik verwacht een degelijke accurate briefing over de duikstek (die je helaas zelden of nooit krijgt).

Als ik alleen met mijn vaste buddy reis, ook een korte duidelijke afspraak over de maximale duiktijd en voor de rest wil ik gerust gelaten worden en vrij mijn duik doen.

Van de organisatie van de duikclub ter plekke verwacht ik dat de ingedeelde groepen evenwichtig zijn zodat de ervaren duikers niet beperkt worden qua plaats of duiktijd door mensen die bv geen ervaring hebben met stroming, buoyancy niet onder controle hebben of hun fles binnen het half uur leegzuigen. We betalen immers allemaal.

En voor de beginners nu luid protesteren, denk eens aan het volgende. Weekje Egypte (SES om het niet te noemen). We hadden ons laten ompraten om een “early morning dive” te gaan doen op één van de riffen van Tiran omdat we dan een stromingsduik zouden doen met allemaal ervaren duikers die tijdens de dag niet mogelijk was (“car wash” niet te doen en bla bla). Enfin, wij waren overtuigd dat het iets speciaals zou zijn. Het enige speciale was het inderdaad vroege uur van opstaan. Voor de rest : stroming niet hard genoeg (“we weten ook niet hoe dat komt” – tiens, zou ik eens op de NZ moeten vertellen), groep niet ervaren genoeg om car wash te doen (iemand met amper 15 duiken mee) etc … Het gevolg was dat ik dat rif twee keer heen en weer heb gedaan maar hetgeen waarvoor ik was opgestaan om 3.30 uur (en flink extra had betaald – stroming = grote vis, kans op haaien) niet kon doen. Moet ik dan boos zijn op die dame die 15 duiken had? Neen, natuurlijk niet want zij voelde zich het nog meest ongemakkelijk van allemaal toen we met enkelen luidkeels aan ong ongenoegen uiting gaven, wel op de organisatie die alleen maar oog had voor het extra geld (want aan dergelijke extra’s verdienen de DM natuurlijk wel bovenop hun vrij karige loon) zonder beloftes te kunnen waarmaken.

Wat probeer ik zelf te doen als ik (sporadisch en selectief, dat geef ik toe) mensen zonder ervaring meeneem op de Noordzee? Twee dingen : 1. ik probeer ze op hun gemak te stellen (iemand die zijn duik start zonder overmatige hartkloppingen en zonder stress is al veel waard) door middel van een uitgebreide briefing en 2. ik probeer er voor te zorgen dat ze iets zien en als ze bovenkomen een “hey gevoel” hebben. Meer moet dat niet zijn.

• dennisv

Deelnemer
    30 juli 2006 om 16:35

ik verwacht dat ie de mooie plekjes toont en dat ie vriendelijk en ervaren is.
    Hij moet de duik veilig houden en de weg weten.

simpel, nietwaar.

• sea angel

Deelnemer
    30 juli 2006 om 21:15

N2 … last van de warmte???

• N2madeforit

Deelnemer
    30 juli 2006 om 22:49

Neeje, Marc! Belange niet! Maar zo kun je nog iets leren he!

• Dedjutoch

Deelnemer
    31 juli 2006 om 08:50

Wat mag een duiker van mij verwachten als ikzelf de duikleider ben?

Er is een verschil tussen een duik leiden met beginnende duikers, en een duik leiden met “ervaren” duikers.
    Grosso modo betekent dit:

Een briefing die aangepast is aan de duikplaats en de geplande duik. Belangrijk zijn: Maximale diepte die we aandoen, duiktijd, plaats waar de buddy zich dient te bevinden tijdens de duik, eventueel speciale tekens en zeker de normale tekens die onvermijdelijk iedere duik gebruikt dienen te worden (100 bar, 50 bar, OK en niet-OK).
    Zijn er problemen die je duikbuddy van zichzelf weet, en waar rekening mee gehouden dient te worden (moeilijk klaren = langzaam dalen).
    Wat verwacht je buddy van de duik (bezienswaardigheden?).
    Tijdens de duik: Niet afwijken van de gemaakte afspraken. Regelmatig luchtvoorraad controlleren, zeker in’t begin, om een beeld te vormen van het verbruik van je buddy (op die manier kan je de flesinhoud van je buddy min of meer schatten t.o.v. je eigen luchtvoorraad.
    Er continu op letten dat je weet waar je buddy op een bepaald moment is (belangrijk in wateren met goede zichtbaarheid (Rode Zee, Middellandse Zee).
    Zorgen dat je niet te snel vooruit gaat. Laat ook je buddy genieten van hetgeen hij ziet.
    Dit alles met in het achterhoofd: Veiligheid!

Bij een beginnende duiker wordt er nog nagegaan of er dingen zijn waar hij/zij nog wat vooruitgang mee dient te boeken. bvb Uittrimmen. Dan kan er tijdens de eerste (of meerdere) duik daar aan gewerkt worden. Op die manier zullen jij EN je duikbuddy meer lol beleven aan je volgende duiken.

En zeer belangrijk: Probeer er voor te zorgen dat je buddy je vertrouwt! Geen vertrouwen is voor je buddy vaak een “klotenduik”! Kan je dat vertrouwen niet winnen, is het soms beter om die buddy elders in te delen bij een duikmaat die het vertrouwen WEL krijgt!

Eddy

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader