Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Welke wing?

• Creator
    Discussie

Mr Level
    Deelnemer

Nog eens een topicske om wat info te krijgen over materiaal. Ik ben zowa info aan’t verzamelen over verschillende wings, blijkbaar zijn OMS en Halcyon redelijk populair. Nu mijn vraag is, wat heb ik nodig???
    Tot nu toe doe ik nog recreationele duiken tot 40m maar ben van plan redelijk snel door te gaan naar technisch duiken (ben al begonnen met men IANTD Technical Nitrox) daarna wil ik zeker nog verder gaan naar Trimix/Heliox en hoogst waarschijnlijk, mijn eigen kennende, zal ik daarna willen verder gaan in grot/wrak duiken. Is het best dat ik me nu al een wing met groot liftvermogen aanschaf voor dubbele tank met stage bottles of is dit onnodig voor de tijd dat ik nog de “eenvoudigere” duikjes ga maken? Of is er een tussenweg?

Kan pas vanaf volgende week beginnen rondrijden naar shops, mijn instructeur die Tech. Nitrox met mij begonnen is zit een goei 10 000km hier vandaan, so please help me :p

• Welke wing?

jimbo reageerde 15 jaar, 10 maanden geleden 23 Leden · 87 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    29 juli 2006 om 16:59

@ Mr Level,

Als ik iets dergelijks lees, komt er bij mij altijd een vraag naar boven: Hoeveel duiken heb je al?
    Maar, soit, dat zijn mijn zaken niet uiteraard.

Even dit: Een wing die geschikt is voor alles (monofleskes, bi’s, bi’s en stage bottles) bestaat gewoon niet. Echter, je kan op ieder systeem meer dan één wing gebruiken. Immers backplate en webbing (of hoe dat ook in’t goe vlaams mogen heten) blijven hetzelfde. Het enige waar je misschien 2 stuks van nodig hebt is de wing (lees blaas) zelf! Als je momenteel nog met 15 literflesjes duikt, zal in de meeste gevallen (als je zelf tenminste geen 150 kg weegt) een 17 liter wing voldoen. Als je naderhand meer en zwaardere flessen gaat meesleuren, zal je een grotere wing moeten aanschaffen (30 tot 35 liter). Welk merk? Ligt eraan hoeveel geld je hebt. Maar persoonlijk zou ik geen wing met bunjees (elastieken in’t goe vlaams) kopen.

Kortweg: Begin met backplate, webbing en een 17 (maximaal 20) liter wingske, en breidt dat later uit naar een tweede grote wing met meer drijfvermogen.

Eddy

• steevke

Deelnemer
    29 juli 2006 om 17:14

Waarom zou je een “grote” wing nodig hebben om technisch te duiken? Je hebt toch enkel maar drijfvermogen nodig in verhouding tot het aantal kilogrammen gas dat je meeneemt?

Stel dat je met een dubbel 12 duikt, in combinatie met 2 x 7 liter alu decoflesjes, dan heb je net 11 kilo gas bij – kan perfect met 40 pond – eventueel 55 pond als je wat reserve wil (of indien je met een dubbel 20 wil vertrekken).

Wat wings betreft die zowel met mono als bi gebruikt kunnen worden: een dive rite rec en trek wing kan dat zonder een enkel probleem. Puristen zullen beweren dat het beter is om verschillende wings te hebben, maar persoonlijk heb ik nooit problemen gehad om met enkele fles te duiken op een dive rite rec.

Tip: kijk ook eens naar Oxycheq – zeer mooie wings.

steven

• Mr Level

Deelnemer
    29 juli 2006 om 17:33

Heb altijd met 12L tank gedoken en af en toe met 10L, maar da zal waarschijnlijk wel veranderen. Dus gij raad aan een 17L wing voor enkele tank?

Die backplates zijn die universeel? Op frogkick.nl staat er een planneke om die zelf te maken… Alhoewel ge er voor 150€ denk ik nie zelf aan uit kunt.

Geld heb ik nie veel, maar da maakt nie uit, Seac Sub heeft bv ook een wing(ske) is zoiets goed genoeg dan? Als ge ne shop kunt aanraden waar ik eens kan gaan horen voor uitleg enzo, go ahead!

Off-topic: Ik heb 110 duiken, PADI Divemaster en 3 decompressieduiken met gasswitch *looks proud* :p is denk ik toch wel genoeg om stillekes aan met technisch duiken te beginnen. Ik ken mijn grenzen en voel mij der goed bij dus… Bv. om PADI Instr. te worden voel ik mij der nie comfortabel bij. Gewoon om men eigen ff te verdedigen e 😉

Thx!

• Godiva

Deelnemer
    29 juli 2006 om 18:06

Backplates zijn dacht ik universeel. Zelf heb ik een 36 lbs wing voor een enkele fles (ruim voldoende, je kan zonder probs voor de 30 lbs versie gaan). Ook bezit ik een 40 lbs wing, waarmee ik zonder problemen met een dubbel-12 stalen set kan duiken. Ik ken er genoeg die daar ook een hoop (ALU) stages bij aanhangt. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, dat komt waarschijnlijk later ooit nog wel eens (als ik weer wat meer centjes heb voor materiaal en cursussen, en een auto).

• Dedjutoch

Deelnemer
    29 juli 2006 om 19:00

Heel gek Mr Level, je hebt geen geld voor een uitrusting, maar gaat wel een hoop geld uitgeven aan trimix en andere exotische cursussen.
    Na 110 duiken is het echt wel tijd dat je met technisch duiken gaat beginnen! Want gewoon duiken is toch maar kloten.

P.S. Toen ik zelf 110 duiken had, durfde ik mezelf nog geen duiker noemen! Alhoewel dat er toen zeker 50 decompressieduiken bij waren!
    Nu na heel wat meer dan 1000 duiken voel ik nog steeds de noodzaak niet om trimix en andere exotische cursussen te beginnen opsnorren…
    Er is nog zo veel te zien dat ik met mijn gewoon duikmateriaal en mijn nitroxfleske (woooooaaaaawwww al echt tec!) nog niet zag!

Ervaring kun je niet opdoen met het volgen van cursussen! Ervaring doe je op met duiken!
    En… leer eerst fatsoenlijk wandelen voor je in een formule 1 stapt om tegen 300 km/uur te gaan rijden!

Maar, daarvoor was duiken vroeger wauoow, duik jij? Nu is duiken: Duik jij ook, mijn kleinkind ook!
    Nu moet je dus al gassen ademen, en meer dan 3 flessen meenemen, en naar dieptes tuimelen waar je je pak volscheit, om nog een interessante hobby te hebben!
    Wauooow doe jij aan TEC-diving? Is dat niet levensgevaarlijk? Verongelukken er daar niet veel mee?

Leer maar eerst duiken voor je jezelf vergooit aan al die exotische dingen! Duiken kan ECHT een mooie sport zijn! Ook als je GEEN cursus volgt!

Dedjutoch

😉 Eddy

• steevke

Deelnemer
    29 juli 2006 om 19:04

Mr Level,

een backplate van een degelijke kwaliteit kost een goei 150 EUR – op Ebay Duitsland vindt ge er rond de 75 EUR – quasi nagenoeg even goed dan een merkproduct.

Het aantal duiken zegt weinig – wat belangrijk is hoe goed je je voelt onder water als alles (tegelijk) begint tegen te slaan… maw je bent bezig met je gasswitch, je maskerbandje breekt, je buddy komt lucht vragen, je primaire automaat gaat op dat moment in freeflow en je droogpak begint plots te lekken als een zeef – in je kruis nog wel 😉 en ’t is januari 😉 😉

Daarnaast: le prix s’oublie, la qualité reste… Daar bedoel ik mee: staar je niet blind op 50 EUR prijsverschil voor een wing waar je 500 duiken mee kan doen. Als je met Helium begint te duiken en je in Egypte 100 EUR moet neertellen voor een trimix flesvulling dan wordt die 50 euro nogal snel relatief…

Als ik je trouwens een raad mag geven…
    Als je ECHT van plan bent om technisch te gaan duiken zou ik eerder gaan rondkijken richting rebreather. 10 tegen 1 wordt je later toch geconfronteerd met het feit dat OC niet altijd ideaal is en de logistiek op een RB is toch heel wat eenvoudiger dan OC.

steven

• Mr Level

Deelnemer
    29 juli 2006 om 20:12

Thx voor de uitleg, en de kritiek.

@Dedjutoch: ik heb mijn redenen waarom ik wil BEGINNEN met technisch duiken, en dat is zeker niet om tegen andere te gaan stoefen, veel van mijn vrienden weten zelfs nie dat ik divemaster ben en ik praat bijna nooit met iemand over de dingen die ik doe of gedaan heb. Gewoon duiken is zeker schoon genoeg, en ga ik ook blijven doen. Maar ik heb het gevoel dat ik er niet veel meer moet voor leren, enkel nog genieten van, dus is het tijd voor een nieuwe uitdaging… en rustig aan beginnen met een wing te kopen, technical nitrox te slagen om dan de volgende stap te maken als ik er klaar voor ben is nie zo slecht als gij het voorstelt. Ieder zijn eigen behoefte é 😉

Rebreather ziet er inderdaad wel leuk uit, ben keertje gaan duiken met 3 RB duikers na 1 uurtje moest ik bye bye zeggen om daarna 1u op de boot te wachten tot zij er genoeg van hadden. Maar bij RB moet ge zelf nog weinig plannen, bij OC moet ge u volledige duik zelf plannen met tabellen en berekeningen, was een van de leukste dingen uit de advanced nitrox cursus (hoh, weeral ne exotische cursus :p).

Ebay duitsland zal het worden dan, voor 75€ kunde er al helemaal niemeer aan uit!

Grtz, Ken

• Pee

Deelnemer
    29 juli 2006 om 21:17

Mr Level,

Je kan ook een kijken op http://www.divesystem.com/ voor een wing.
    Ze zijn zeker te verkrijgen in de meeste duikwinkels (beetje research gedaan voor er een te kopen).
    Persoonlijk heb ik een het model MOD, single blader 400 N.
    Ik ben er heel content van en het is mogelijk om er zowel een mono fles als een bi op te monteren, mits natuurlijk de montage stukken die je nodig hebt.

Groeten P.

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:02

och dedjutoch, wij zijn nu eenmaal van de oude garde hé;-)))
    Op onze leeftijd zijde content me een gewoon duikske, beeke rondkijke, genieten van de rust en stilte met ons “oud” materiaal (dat ons niet in de steek laat).:-))))

• Stropken

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:11

…”oud materiaal”…heb onlangs mijn goeie,ouwe fenzy nog eens bovengehaald waarmee ik nog eens ga duiken:minder lood aandoen en véél meer bewegingsvrijheid….én deze heeft mij ook nog nooit in de steek gelaten!!

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:27

join the club stropken;-))) duik wel nie me ne fenzy, maar blinken doe ik ook niet.
    hem wel einde vorig jaar een nieuw pakske gekocht, ’t ander had te veel lucht(water)gaten;-))))lolllllll
    doet me denken aan een duikje in spanje. Zaten met ne man of 15 op de boot, allemaal geequipeert, amaai, maar der zat eene bij…….oud pak, kapotte handschoenen, maar de anderen waren zo opgejaagd en hij …..de kalmte zelf.
    Enfin, enkelen helemaal verkeerd uitgekomen (zijn ze moeten gaan zoeken en oppikken met de boot) .

• Mr Level

Deelnemer
    29 juli 2006 om 22:55

Thx Pee, spijtig genoeg is men Italiaans nie up to date haha, site werkt enkel in Italiaans tot nu toe. Dus die wing die gij gebruikt, en steevke zijn dive rite, zijn zowa de tussenoplossing voor single tank en double tank 🙂

Altijd grappig om die “oudjes” bezig te horen :p in dien tijd was het toch allemaal beter e :p en jonge gastjes die aankomen draven met een volledige nieuwe uitrusting zijn uiteraard boerenkinkels die niks van duiken afweten… :p hoe cliché 😉

• botervisje

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:00

pardon mr level, ik duik nog maar 5 jaarkes hoor (ondertussen bijna 400). Heb al mijn spullekes (of de meeste toch) 2e hands gekocht en ben er zeer tevreden over. Maar ergens begrijp ik dedjutoch, zie ook dikwijls gasten die al beginnen te lopen (en dromen) voor ze kunnen stappen en ’t is niet hun super gesofisticeerd materiaal dat van hen nen betere duiker maakt.

• Pee

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:17

@ Mr level

Ik heb geen dive rite<---- ander model,de mijne heeft zo van die elastieken laten we het eenvoudig zeggen, ze hebben een model of 3 in verschillende uitvoeringen. Op google zal je er meer uitleg over vinden in het nederlands. De winkel waar ik de mijne gekocht heb ligt aan de zee en de man die deze aan mij verkocht is een collega I,(ik ben maar 10 jaar bezig en dus nog jong veulen) 3*I met 30 jaar ervaring en trimexduiker. Dus niet alle oudjes duiken met oud en eenvoudig materiaal. Ik heb zelf buiten levenbelangrijk materiaal alles 2de hands dus daar is totaal niks mis mee maar je moet de vernieuwing niet tegenwerken, anders zouden we nu nog met een varksensblaas als luchtvooraad duiken. Toch laatste woord 😉

• Dedjutoch

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:31

Tja Mr Level, da hebt ge met die ouwe zeurkousen…
    Maar, dat het vroeger beter was zou ik zo nie durven zeggen zunne. Ik denk dat we nie allemaal met nen ouwen Fenzy duiken gelijk Stropken…
    Ik ben er zelfs zeker van dat het nu beter is! Nu zijn er massa’s jongere vrouwen meer dan toen ;-), en voor botervisje nen hoop jongere kerels meer!
    Maar dat geldt uiteraard alleen maar voor mij en andere leeftijdsgenoten 😉

En… mijn duikmateriaal is niet te koop, nog niet voor 5.000 euro! Tja, ge zou verschieten, geen ouwe rommel rond da rommelig lijf zunne 😉

Eddy

• Mr Level

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:33

Off-topic:
    Maar waar ligt het probleem? Zoals ik al zei ken ik mijn grenzen, ik kan evengoed dit geld in een IDC stoppen en als instructeur gaan werken met mijn 110 duikskes maar da wil ik nie omdat ik vind dat ik daar nog nie genoeg ervaring voor heb. Maar als het aan komt om op mezelf te letten (en da is denk ik een van de belangrijkste dingen in tec-diving) weet ik wat ik kan en nie kan. Maar meteen als ze horen dat een jong gastje geïntresseerd is in technisch duiken en bijhorend nieuw (of 2dehands is mij ook goed ze) materiaal dan is het ne dromer die er niks van weet en totaal geen ervaring heeft???

verhaalke:
    Ging voor een trainingsduik, rond duik 40 voor mij. Ik had gewone set-up, buddy technische set-up met stage-tank aan de voorkant. Moesten equipment exchange doen op 15m, alles goed, draai da slangske rond mijne nek en probeer mijn buoyancy met da extra fleske (10L) goed aan te passen. Direct daarna op 30m spant instructeur een lijn van 15m, oefening: Duikbril afnemen, ademautomaat wegwerpen!, 15m tegen de stroming zwemmen en aan de andere kant een andere instructeur zijn automaat uit de mond pakken (had dit al 1 keer eerder gedaan met gewone set-up). Ik ga, blijf met men stagetank achter een stuk koraal hangen (buoyancy nie goed aangepast) en vind men ademautomaat (1ste en 2de) niemeer terug, begin water binnen te slikken maar weet nog altijd goed genoeg dat naar boven gaan geen optie is, kijk rond, achter mij komt andere instructeur met zijn ademautomaat in de hand, stopt dien al duwend op de purge-knop in mijne mond… woops, bijna verdronken. Heb nu geen problemen meer met buoyancy of automaat terug te vinden gelukkig :p
    ps: 2de automaat hing nie op de goeie plaats, set-up fout van buddy!

Moraal van het verhaal: ik vind mijn eigen kalm genoeg in een stress-situatie (30m zonder duikbril, zonder lucht is toch al redelijk stressy) om een stapke verder te gaan.

Kan mij nu alweer voorstellen dat iemand gaat zeggen dat dit niks voorstelt, ma allé kom, tis goe 😉

• Mr Level

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:38

@Pee: hoe noemt dien winkel aan de kust, en waar precies? Goed excuus voor nog eens weekendje zee 🙂

@Dedjutoch: ben da al gewoon ze, bompa lawijd! :p Die jong meiskes is echt wel hèt pluspunt van DM zijn, heb al ontelbare handjes (en achteraf wa meer) mogen vasthouden haha.

• Pee

Deelnemer
    29 juli 2006 om 23:42

Kijk op http://www.northseadiving.be/default.htm

Polderstraat 103
    8670 Oostduinkerke
    Belgium

Tel./Fax.:
    +32 (0)58 52 48 82

GSM:
    +32 (0)475 58 76 85

Groetjes P.

• crisis

Deelnemer
    30 juli 2006 om 14:44

Typisch weer iets voor PADI. 110 duiken en den tech toer willen opgaan.
    Bij Padi smijten ze mensen mee een fles op hun rug in het water terwijl die nog genen tuba in hun mond gehad hebben. Als ’t maar opbrengt zeker. Oei, ga ik daar kritiek op krijgen:-)
    Na 110 duiken zou ik mezelf nog geen duiker noemen, je moet zoveel leren eer je een “echte” bent.

• crisis

Deelnemer
    30 juli 2006 om 14:49

Divesystems = VEEL geld voor nen wing mee nen plastieken blader. Blader is echt zuiveren plastiek. Ging er ook één kopen, tot ik de tirette van de wing open deed.
    Ge kunt net zo goed nen condoom in uwen nek leggen, kost stukken minder.

• Pee

Deelnemer
    30 juli 2006 om 15:05

Heb je al eens gezien hoe groot je een condoom kan opblazen? 😉

Maar je hebt gelijk de blaas bestaat uit polyurethaan zoals condooms.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyurethane#Production

polyurethane is any polymer consisting of a chain of organic units joined by urethane links. It is widely used in flexible and rigid foams, durable elastomers and high performance adhesives and sealants, fibers, seals, gaskets, condoms, carpet underlayment, and hard plastic parts.

• Mr Level

Deelnemer
    30 juli 2006 om 15:12

ma goed da ik da dan bij IANTD volg en nie bij DSAT… zeveraarke

• Pee

Deelnemer
    30 juli 2006 om 15:32

@crisis wanneer ben je wel een echte?

Ik ken er genoeg die na 200 of 300 duiken nog niet fatsoenlijk kunnen duiken en ik ken er andere die ik na het behalen van hun 1 ster gerust bijna overal zou kunnen mee nemen en niemand dat ziet dat ze maar 15 duiken hebben. Zo zie je maar dat het ook in u zelf moet zitten hoe snel je een ECHTE wordt.

• Mr Level

Deelnemer
    30 juli 2006 om 15:45

@Steevke: ge hebt gelijk, op ebay duitsland staat er een backplate te koop, momenteel voor 51€ ga morgenvroeg proberen te kopen. Volgende week eens zoeken achter ne wing, wat is +- de prijs van die wing die gij gebruikt? By the way, nog iets speciaal dat ik zou moeten weten ivm een harnas?

En voor degene die het intresseert, het was nie eens mijn idee om een advanced nitrox en technical nitrox te volgen, mijne baas in Mauritius (IANTD instructor trainer) heeft mij voorgesteld die te volgen, zonder ik ervoor moest betalen. Sorry, ben nu ne onbezonnen opportunist zeker? haha

• bash

Deelnemer
    30 juli 2006 om 15:48

Hallo

Nu is er hier weeeeeer zoveel gezeverd dat zelfs de vraag niet meer wordt beantwoord.
    De vraag was welke wing?! En niet hoe ervaren ben ik DENKEN jullie!!

Live and let live.
    Helpen ipv afbreken!!

Grtz

Page 1 of 4

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader