Duikforum Duikforum Federaties DAN komt niet tussen voor Duiker-Redder

• Creator
    Discussie

Bonjek
    Deelnemer

DAN komt niet tussen voor Duiker-Redder in burgerlijke aansprakelijkheid omdat dit geen duikbrevet is ! Alleen indien men ook minstens DM of Instructeur is, komt DAN tussen.

• DAN komt niet tussen voor Duiker-Redder

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 8 Leden · 15 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    26 juli 2006 om 22:24

Heel normaal: Die burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering is ook gemaakt voor DM en Instructeurs! Niet voor vrachtwagenchauffeurs!

Ik vermoed dat Bonjek door meerdere instanties op zijn tenen getrapt werd en via een forum een hoop discussie wil uitlokken!

Eddy

• Bonjek

Deelnemer
    26 juli 2006 om 22:43

Beste Eddy,

Een forum dient ter discussie ! Zowel voor u als voor een ander, nietwaar 😉

no furter comment

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 juli 2006 om 22:58

Welk punt wil je maken Stefan ??? Zie https://www.daneurope.org/ned/servizi2.htm
    Duiker-Hulpverlener, Duiker-Redder, enz. enz. enz. zijn als je wil “specialties” maar geven je geen instructie-bevoegdheid of aanverwante. Je bent op dat moment voor DAN dus een “gewone sportduiker” met je gewoon duikbrevet (waar DAN overigens zich geen kneit van aantrekt want als gewone sportduiker hoef je voor DAN niet eens een brevet te hebben!).
    Daarnaast heeft DAN de “professional”-verzekeringsvoorwaarden voor beroepsduikers, instructeurs, assistant instructors, enz.
    Maar in heel dit verhaal maakt het toch niet uit of je naast “gewone sportduiker” of “professional” ook nog eens Duiker-Redder bent of niet ? Of waar wil je eigenlijk naar toe ?

• Bonjek

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:04

Beste Luc,

Je bent als redder wel “burgerlijk aansprakelijk” !

Een “redder” is geen gewone duiker meer ! Je hebt immers “toezicht'” ! Volgens DAN komen ze niet tussen!

Stuur maar een mail naar DAN !

B.

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:09

Klopt ! DAN richt zich op duikongevallen en aanverwante… dus als ik als duiker een frietkot open komt DAN niet tussen als een van mijn klanten stikt in een slechte friet van mij.
    Allee… beetje (heel erg veel) met de haren getrokken als voorbeeld… maar als “redder” ben je op dat moment niet bezig met een gewone “sportduikactiviteit” en ook niet als “professional” (instructeur, assistant instructor) met duikopleidingen. ‘k Vond dat dus helemaal niet abnormaal dat je activiteit als “redder” dan niet gedekt wordt door de DAN-polis.

• Bonjek

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:18

Voila Luc,

maar DAN zegt wel, net als Vlarem II, en net als de EN-normen dat vanaf “leidend duiker” men moet kunnen “redden, reanimeren, zuurstof toedienen én coordineren met de hulpdiensten”

dus, … is het brevet van Redder-Duiker nonsens !

en nogmaals, is men binnen Bloso, op vraag van de Nelos top, bezig dit op te leggen voor alle duikactiviteiten !

B.

• blue

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:27

Wat had je verwacht?

De ganse wereld draait op RSTC-niveau, ze gaan bij DAN heus niet gaan clausules inlassen voor de lokale “eiland”-duikfederatie die zich op alle gebied buiten spel zet op internationaal niveau.

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:28

Kijk he Stefan… als handige DHZ’er kan ik schilderen, behangen, timmeren, metsen, enz. enz. enz. maar als ik morgen ergens wil gaan werken als metser en ze eisen een diploma A2 “metser”, dan heb ik dat niet en moet ik maar zorgen dat ik dat heb…

In ons interventieteam op ’t werk wordt van ons verwacht dat we een gedegen kennis hebben van EHBO en van brandbestrijding, gaspakinterventies, enz. enz. enz. en we krijgen daarvoor opleidingen en de verplichte regelmatige herscholingen van het Rode Kruis, brandweeropleidingscentra, enz. enz. enz. … maar als morgen iemand van ons ergens een officieel getuigschrift/diploma van “verpleger” of van “brandweerman” moet voorleggen kunnen we dat niet, alhoewel we best heel wat vaardigheden van die menssen onder de knie hebben!

Idem dito voor “Hoger Redder” en “Duiker Redder”… het feit dat (alvast op papier) DM’s en aanverwante (zoals v.b. ook onze “Duiker-Hulpverleners” trouwens) bepaalde dingen zouden moeten kunnen die een “Hoger Redder” of “Duiker Redder” OOK moeten kunnen betekent totaal niet dat zij dan “alles” kunnen wat een “Hoger Redder” of “Duiker Redder” ook moet kunnen. En zeggen dat een brevet van “Duiker Redder” dan “nonsens” is want iemand met een brevet van v.b. “Duiker-Hulpverlener” moet ook bepaalde basics kunnen is best hilarisch hoor… en heeft overigens niks met deze DAN-topic te maken… 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:31

> De ganse wereld draait op RSTC-niveau, ze gaan bij DAN heus niet gaan clausules
    > inlassen voor de lokale “eiland”-duikfederatie die zich op alle gebied buiten spel
    > zet op internationaal niveau.
    Bart toch ! Dat DAN-verhaal heeft NIKS NULDEBOTTEN met een duikfederatie te maken… Als Stefan als sportduiker daarnaast v.b. ook “Hoger Redder” is en zo rechtsgeldig toezicht houdt in het zwembad, dan komt DAN daar ook niet in tussen voor de BA. Deze topic/”probleem” van Stefan heeft NIKS te maken met gelijk welke duikfederatie…

• blue

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:37

Luc,

Komaan hé…

Bij RSTC gaan ze er vanuit dat een DM of hoger de kantwacht kan doen.
    En is dus bijgevolg wel gedekt.

Simple as it is. (en ja daar baseert DAN (professional) zich op).

duiker-redder of andere misbaksels zijn gewoon nutteloos.
    Integreer een Duiker-redder onderdeel in iedere 4* of hoger cursus en je DAN zal ook de kantwacht dekken.

Me dunkt dat ze in hun echte brevetjes verzuipen.
    Concreet: alleen een hoger brevet (zijnde 4* of meer zou zo’n verantwoordelijkheid mogen dragen), dat zou alvast een versimpeling zijn dan 15 brevetten te gaan uitvinden.

• Stropken

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:39

Luc,ben het niet zeker mààr in onze club is er (van beroep)een hoofdredder maar ik vermeen dat deze om de functie van duiker-redder te kunnen doen ook de desbetreffende lessen diende te volgen + slagen in de examens!!

En wat je zegt van dat metsen,timmeren en dies meer.Ik herinner mij jàààren geleden dat Prof Dr Timperman (patholoog)géén overlijdensattest mocht afleveren!!

• scubapat

Deelnemer
    26 juli 2006 om 23:40

@ Bonjek,

Amai jong, gij hebt precies last van een hittestuwing, vergeet da koud baddeke voor uw voetjes neem maar ineens nen koude douche en daarna twee pintjes!

Ziemaar da ge u nie teveel opboeit of ze moeten u straks nog komen redden!

• Admin

Beheerder
    26 juli 2006 om 23:40

en ze zijn weer vertrokken zenne……..

• beulke

Deelnemer
    27 juli 2006 om 09:44

me dunkt zijn er genoeg verzekeringen die redders wel BA dekken, ik zie dan geen probleem?

DAN is uw duikverzekering en uw andere uw reddersverzekering…. lijkt me logisch, hoeven we toch niet moeilijk over te doen? of willen we gewoon dan te kakken zetten en en passant de nelos erbij sleuren? open dan gewoon een topic in zwans he zeg…

• Dedjutoch

Deelnemer
    27 juli 2006 om 11:12

“Wat had je verwacht?
    De ganse wereld draait op RSTC-niveau, ze gaan bij DAN heus niet gaan clausules inlassen voor de lokale “eiland”-duikfederatie die zich op alle gebied buiten spel zet op internationaal niveau.”

Maar blue toch, ik vermoed dat je helemaal nog niet zo lang in “duikmiddens” meedraait? Of vergis ik me. Ik vermoed zelfs dat je niet echt een idee hebt van wat RSTC in’t echt voorstelt, of wat het doel is van die RSTC?

Wat je echter ook niet mag vergeten is het volgende: In de lange lijst RSTC gebrevetteerden komen alle duikers voor die OOIT een brevet behaalden bij een RSTC-aangesloten organisatie! Een hoop mensen die al jaren niet meer duiken, of reeds overleden zijn, worden nog steeds mee in grote aantal gebrevetteerden opgenomen. Dit is dus een lijst die nooit kleiner KAN worden, deze lijst kan alleen maar groter worden!
    Daar tegen heb je de meeste CMAS-aangesloten organisaties, die enkel het voor dat jaar aangesloten duikers opgeeft als effectief aangeslotenen. Ook logisch dus dat deze lijst het ene jaar al wat groter is dan het andere…

Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader