Duikforum Duikforum Federaties padi-instructeur

• Creator
    Discussie

jim
    Deelnemer

hallo,

Ik vraag me eigenlijk af wat een padi-instructor kan verdienen met de opleidingen die hij geeft.
    Niet om een ander zijn rekening te maken maar ik vind dat je als divemaster,voor je investeert in een opleiding als instructeur,toch het recht hebt te weten wat het je kan opleveren.
    Ik heb gemerkt dat dit onderwerp nogal taboe is.
    jim

• padi-instructeur

Mr Level reageerde 15 jaar, 8 maanden geleden 19 Leden · 44 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:08

Peanuts 😉

Niet genoeg om er je beroep van te maken, of je start je eigen duikbasis in één of ander tropisch gebied (eigen boot, compressor, duikmateriaal, etc…), of je blijft een “hobbyduiker” alle rest er tussenin is duffe ellende. Het ligt er aan wat je wil…

Ik schrijf dit enkel omdat ik veel contact gehad heb met DM en Instructeurs die in het buitenland werken en het zout op hun patatten niet verdienen! De meesten verdienen niet voldoende om een vliegtuigticket te betalen om terug naar hun landje van melk en honing te komen!

Er zullen zeker wel uitzonderingen te vinden zijn. Denk er echter aan: Er is een hemelsgroot verschil tussen opleidingen geven “om den brode” en sportduiken als hobby!

Eddy

• schilderke

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:14

geloof dat ne pic-envelop iets van een 110 (+/-) kost.
    trek dat af van de prijs van de opleidingen (meestal rond de 300 € als je de gewone brevetjes neemt)
    trek daar je vullingen en verplaatsingen af …
    zwembadsessies (minimum 5 voor open water)…
    afbetaling uitrusting voor je kandidaat duikers…

wil ook niemand zijn rekening maken, maar denk toch niet dat je er veel aan gaat overhouden.

• ThierryD

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:21

>>Er zullen zeker wel uitzonderingen te vinden zijn.

Tot nu toe moet ik die eerste uitzondering nog tegenkomen hoor Eddy! 🙂

Instructeur in België moet je volgens mij niet worden om centen te verdienen, zelfs niet om je opleiding terug te verdienen… maar enkel en alleen omdat je het graag doet!

• Toontje

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:00

pic envelop kost 20-25 euro(afhankelijk van aankoop boek) dus gelukkig is de marge iets groter dan schilderke voorstelt :-))

• schilderke

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:06

had dat ook maar opgevangen hé.
    zal al een percentje voor de instructeur bijgezeten hebben zeker 😉

• jim

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:06

En wat is een pic envelop?

• schilderke

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:16

weet het weer.(is ook al twee jaar geleden)
    dat was voor de instructeur zijn handtekening + de enveloppe

de rest van het cursusgeld was voor de duikclub die dan zijne plan moest trekken met zwembad en vullingen en ….

• Toontje

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:18

Voila, dan weet je waarom sommige popsterren hun handtekeningen uitdelen :-))

• Stropken

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:22

Pffft,krijg ze voor niks van onze’n Helmut!!!—)))

• Toontje

Deelnemer
    24 juli 2006 om 21:26

Maar das geen padi-instructeur he :-))

• roger

Deelnemer
    24 juli 2006 om 23:42

en dan het fiscaal plaatje nog, he vrienden, want dit zijn “winsten als zelfstandige in bijberoep”

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 juli 2006 om 23:47

6% valt onder “diensten”!
    Op da vlak valt het dan nog mee…. 😉

• roger

Deelnemer
    26 juli 2006 om 12:15

Maar welke instructeur betaalt dit aan de fiscus ??????????????

Ik denk dat de meesten zelfs niet weten of beseffen dat zij door hun opleidingen een beroepsactiviteit vervullen die belastingsplichtig is … en zelfs RSZ plichtig!

• stach

Deelnemer
    26 juli 2006 om 12:24

dat zijn onkostenvergoedingen he roger 😉
    je zorgt er voor dat je aan een vzw verbonden bent en dan heb je belgische legale achterpoortjes genog.

• Dedjutoch

Deelnemer
    26 juli 2006 om 12:24

Zo is dat roger, maar ik denk dat er voor de fiscus veel te weinig te rapen valt op dat vlak, en dat er een hoop werk dient in gestoken te worden. Met andere woorden: De soep is de kolen niet waard. Ze zullen de instructeurs nog wel een tijdje gerust laten denk ik….

😉 Eddy

• roger

Deelnemer
    26 juli 2006 om 13:10

.

• Mr Level

Deelnemer
    26 juli 2006 om 13:37

Als PADI instructeur lijkt het me best dat ge in een tropisch land gaat werken, duikcenter dat bij een resort hoort. Ik heb men DM cursus gedaan in Mauritius, en daar ook een tijd gewerkt. Ben gevraagd om eind deze maand mijn IDC te doen en daar te blijven werken met volgende voorwaarden: 16000 rupees/maand (+-500€)(is officieel minimumloon voor Inst daar) + commissies op alle cursussen, middageten voorzien en gratis verblijf. Ge word er misschien gene rijke burger van, maar dit is zeker nie slecht!! Heb wel spijtig genoeg MOETEN weigeren voor verschillende redenen, financiele; persoonlijke,…

• roger

Deelnemer
    26 juli 2006 om 13:53

erg Mr Level …. vried erg …

dat een mens toch zo gebonden is, hé.
    De wereld zou anders te klein zijn.

• Mr Level

Deelnemer
    26 juli 2006 om 14:18

Gebonden? Ben zo vrij als ne vogel :p ben altijd terug welkom daar, maar nu ging het gewoon nie door combinatie van omstandigheden (o.a nie zeker zijn van werkvergunning te krijgen, 2500€ schulden om IDC te betalen,…)! Misschien eind dit jaar daar terug heen, zullen wel zien hoe alles loopt.
    Ben trouwens nie zo ne voorstander om ne IDC te doen net na DM cursus en met 150 duiken, alhoewel iedereen tegen mij zegt dat da geen probleem is. Kom toch nog vaak boven met ne barstende kop na ne duik met beginnende (vakantie)duikers. Altijd wel ene da ge ergens (ietske dieper of ietske te snel omhoog) moet gaan halen (ondanks een volledige briefing!), altijd wel ene die na 20min op 50bar zit,… moet ik nog beetje gewoon worden :p dan zullen we wel zien of ik instructeur wil worden.

Ma ik heb toch gelijk dat als PADI instructeur beter is om zo’n job te zoeken of nie?

• scubapat

Deelnemer
    26 juli 2006 om 14:22

Ik weet van sommige instructeurs (padi)die in het buitenland gewerkt hebben oa Thailand.
    Het zijn lange dagen 12 uur of meer. Je werkt zes of zeven dagen per week. Verdiensten lagen rond de 1000 euro maar daar moet je dan ook huur van betalen, eten kopen, en vergeet niet je vluchten heen en terug. een dik belegde boterham lijkt het mij in elk geval niet. Vergeet ook niet dat de charme van “kunnen gaan duiken” vervangen wordt door de realiteit van “moeten gaan duiken”. Het mooie weer en het heldere water klinkt aanlokkelijk. Maar elke dag opnieuw hetzelfde liedje zingen tegen weeral nieuwe cursisten, flessen vullen, materiaal spoelen, theorie geven en voorbereiden etc… De arrogantie van sommige toeristen voor lief nemen… Het lijkt meestal mooier dan het is hé.

Als je nog jong bent zou ik het voor enkele jaren overwegen. Je zal er in elk geval een pak ervaring mee opdoen, met een pak centen (of euros) naar huis komen zal er wellicht niet echt inzitten…

• Mr Level

Deelnemer
    26 juli 2006 om 15:13

100% gelijk scubapat. als DM ook al gemerkt, of het nu uwe dag is of niet, ge zult moeten werken en vriendelijk blijven, maar da is wel met meerdere jobs zo. Die ondankbare arrogante toeristen zit ik niemeer mee in, degene die achteraf met ne smile met een spanwijdte van 20cm u komen bedanken en pintje trakteren maken da wel goed (en das toch de meerderheid).
    Uren die ik had waren dan wel weer heel goed met natuurlijk wat uitzonderingen, 08.15u beginnen en tegen 04.30-05.00u alles sluiten, beetje beachvolley gaan spelen (jaja ik weet geen intensieve inspanningen na het duiken :p) en dan naar huis 😀 Een uitzondering is bijvoorbeeld ne trip naar een andere duikplaats, dan zijde wel een 10u semi-non-stop aan’t werk.

Ben in 2 duikcenters geweest, eentje was zelfs nog relaxer omdat het héél goed uitgerust was, 35 tanks, dus ge kon al eens een dagske overslaan met tanks te vullen, en enkel 2-tank dives met meestal in de namiddag nog een zwembadsessie of namiddagduikske. Toch wel zalig! Gewoon op tijd de tijd nemen om zelf nog eens een fundive te maken! Goede manier voor mij is om tijdens ne “werk”duik mijne kodak mee te nemen en fotokes te maken (+ge kunt ze achteraf nog verkopen).

Ligt er natuurlijk ook veel aan in welk land ge zit, waar ik zat komt ge met 100€/maand toe voor basis eten en drinken, nog eens 50€ extra voor plezier en ge hebt al goed geleefd!

Is natuurlijk enkel mijn ervaring van enkele maanden, maar ik heb er geen spijt van en zou zo wel een paar jaar van men leven kunnen doorbrengen.

• Dedjutoch

Deelnemer
    26 juli 2006 om 20:33

“Gewoon op tijd de tijd nemen om zelf nog eens een fundive te maken!”

Deze zin zegt onnoemelijk veel met betrekking tot het werken als duikinstructeur of DM!
    Ik denk dat de meesten zich niet realiseren dat werken als duikinstructeur of divemaster geen kwestie meer is van “funduikjes” maken! En voor die enkele “funduikjes” per maand moet je het niet doen. Die kun je beter doen in één of ander tropisch oord tijdens een duikvakantie????
    Daarom is mijn stelling: Bezin eer je begint!
    Duiken als hobby is heel wat anders dan duiken als beroep! Zelfs al spreken we over “sportduiken” als beroep!

😉 Eddy

• Kevinito

Deelnemer
    28 juli 2006 om 18:00

Hey Jim

Als je in buitenland werkt varieert je verdienste heel hard, hoeveel talen kan je lesgeven, welk land, hoe duur is dit land, is accomodatie inbegrepen enz…

even ruwe schatting, Egypte circa 1500-2000 euro, Thailand 1000 euro, Griekse eilanden, malta en Turkije 1000 euro (acc. inbegrepen), carribean varieert heel sterk (kan gaan van 1000 dollar, tot 3500 dollar Dom rep en cuba heel weinig, Kaaiman en mexico veel),
    liveaboard verdient het meeste

heel belangrijk in carribean is welke klanten je hebt, als je veel amerikanen hebt kan, je rekenen op een extra 500-1000 dollar in fooien per maand.

het moeilijkste is werkevergunningen vastkrijgen voor buitenland. Als belg heb je wel voordelen met je talen, je vindt overal makkelijk werk.

denk eraan aan je instructeur heb je bijna niets, als je ook geen EFR instructeur bent, meeste centra vragen ook min aan Nitrox instructeur.
    hoe meer je les kan geven, hoe meer je verdient.

Je kan ook wat geld verdienen aan materiaal verkopen (comissie varieert van 5-15%)

Duidelijker kan ik niet zijn, zonder je mijn exacte verdienste te geven.
    hoop dat je hier iets met bent.
    Wat je in belgie verdient als instructeur is een bijverdienste, geen hoofdberoep en varieert ook van duikcentrum to duikcentrum

Denk eraan, duiken, not rich in money, but rich in life

als je meer wilt weten, mail me dan

Kevin

• plonske

Deelnemer
    10 januari 2007 om 00:09

@ Kevenito
    Wist niet dat je ook hierop de forum zat.
    Hoe is het afgelopen In Koh Samui annoo eind 2004 met Sids

Plonske

• Patrick A-technology

Deelnemer
    10 januari 2007 om 09:02

Hallo ik heb zelf enige tijd in het buitenland gewerkt als instructeur can eilanden.
    En verdiende daar op het einde 1500€ excl verblijf. Op het eerste zicht geen slechte zaak. al snel bleek een app met 3 kamers op een goede locatie dicht bij het duikcentrum zo een 1000€ te kosten. Ik wacht nog steeds op het arb contract dat men mij beloofde. Ik werkte dus illegaal, geen probleem tot wan het fout gaat! Het leven (uitgaans) is peperduur ook al kregen wij korting op diverse plaatsen. Ik kreeg ondertussen reeds verschillende aanbiedingen van uit alle uithoeken van de wereld maar echt geld verd zit er volgens mij niet in. Van de vele instructeur die ik ken werkende in het buitenland kan er maar één zeggen dat hij er iets aan heeft overgehouden, namelijk zijn aandeel in de duikb. wel heb ik een ongeloofelijke tijd gehad en heel veel gedoken.
    Ik haalde mijn werkopdrachten via de site van Padi waar dat ik zeer tevreden over ben.
    Wel opgepast voor de stagecontracten waar men u gratis een opleiding geeft, tenzij je graag als knechtje werkt. Uw opleiding tot Padi prof mag men zeker niet beschouwen als investering in de toekomst, de actieve carriere van een (prof)duikinstructuur staat momenteel op +/-2 jaar.

Voor mensen die willen leven als een hond werken als een paard is dit de ideale job.

Wel veel plezier gehad,…..

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader