Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Luchtvulling op nitrox flessen

• Creator
    Discussie

Baksteen
    Deelnemer

Hoi,

Ik overweeg mijn flessen te laten cleanen voor nitrox gebruik tot 40%. Nu wil ik ze wel graag kunnen vullen op verplaatsing, desnoods met gewone lucht.
    Ik weet dat er een aantal shops zijn die zeggen dat je absoluut enkel mag vullen bij vulstations die ook partieel nitrox vullen, doch anderen zeggen dat tegenwoordig alle vulstations clean zijn. Enkel club en thuiscompressoren zouden verdacht zijn.
    Ik heb geen zin om ook nog geld uit te geven aan een personal filter waarvan de werking dan ook nog eens twijfelachtig schijnt te zijn.
    Zjn er hier mensen die daar een ‘gefundeerde’ opinie kunnen over ventileren ?

Merci

• Luchtvulling op nitrox flessen

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 12 Leden · 28 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    24 juli 2006 om 14:46

Ge moet het “omgekeerd” bekijken Baksteen en zien waar/hoe ge uiteindelijk nitrox gaat vullen. Als d’er kans is dat ge dat gaat laten doen in vulstations waar ze met partial blending werken dan zou ik totaal geen risico willen lopen op ook maar enige olie of vet in je fles en het zekere voor het onzekere nemen en alleen maar, ook voor lucht, in andere “betrouwbare” vulstations gaan vullen, en zeker anders zo’n personal filter nemen.
    Als je je nitrox gaat laten vullen alleen maar in een vulstation waar ze premix of direct blending (tot EAN40) vullen, dan maakt het niet veel uit waar je voor de rest je lucht laat vullen.

• Baksteen

Deelnemer
    24 juli 2006 om 15:34

Das natuurlijk het probleem zo een beetje. Ik ga graag es naar Zeeland, maar even goed naar een steengroeve in Walonie of zo. Kan natuurlijk 2 flessen bij kopen (we duiken met 2) en altijd ’thuis’ vullen. Maar das dan weer een duur affairen.
    Ik vind dit wel een wreed ambetant gegeven. Alle vulstations in mijn buurt (Dendermonde) vullen bij mijn weten partieel. Dus daar is al niet veel discussie rond over waar te gaan. In Zeeland vul ik bij voorkeur in de buurt van de duikstek. 20 km of meer rond rijden voor een vullingsken tussen 2 duiken ervaar ik niet als leuk.
    En de dag dat we nog es naar La Gombe gaan kan ik het ook vergeten want daar vullen ze met een membraan en das ook niet koosjer….
    Daarmee dat er zo weining nitrox duikers zijn zekers ? 🙂

Kzal hier op het forum nog es zoeken naar ‘personal filter’. Maar mijn geheugen zegt … duur, onbetrouwbaar.

Al merci voor het advies Luc.

• Luc Dupas

Deelnemer
    24 juli 2006 om 15:49

Tja… als ik naar Zeeland ga duiken neem ik gewoon zoveel flessen mee als ik duiken plan te doen… Zaterdag v.b. had ik voor de vier geplande duiken gewoon vier 15liters voor mezelf mee, en twee 12liters voor een duikmaat. Veel simpeler dan je zorgen te maken waar wel of niet vullen… 😉

• Baksteen

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:00

mijn tuut is wel niet voorzien op 150 kg duikflessen in de koffer. ik betwijfel sterk of ik dat + pakken en al de rest in mijn auto krijg.

• Sourceror

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:10

mijn tuut is wel niet voorzien op 150 kg duikflessen in de koffer

lol, mijn bodemplaat van mijne koffer begint zo stillekes aan al ferm ingezakt te raken…

• SVp

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:28

Zwijg me er van. Ik ben regelmatig ook met 6 of 7 flessen op toer, en bij mij begint dat vloerke ook al wat in te zakken.

Jaja Luc Dupas, mijne zetel ook, doe vooral geen moeite …

• Luc Dupas

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:40

> lol, mijn bodemplaat van mijne koffer begint zo stillekes aan al ferm ingezakt
    > te raken…
    Toch goed he ! Dan krijgt ge vanzelf nog meer in uw koffer… 😉
    A propos, bij mijn vorige Passat kreeg ik op het laatste (350.000km) probleemloos 90liter diesel in de tank… terwijl die volgens het boekje maar 75liter groot was… zo’n kunststof tank “zet” zich blijkbaar mettertijd… toch wel leuk meegenomen, zo’n actieradius van 1200km… Bij mijn huidige Passat (nog maar amper 105.000km jong) krijg ik voorlopig nog maar 60liter in de tank en geraak ik voorlopig maar aan een actieradius van een 900-950km… maar d’er is nog hoop… 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:42

> Jaja Luc Dupas, mijne zetel ook, doe vooral geen moeite …
    Euh ? Ik moet daar helemaal geen moeite voor doen… gij kunt dat helemaal alleen af… ;-)))

• SVp

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:44

• SVp

Deelnemer
    24 juli 2006 om 16:50

Terug even on-topic :
    Als je je fles jaarlijks even proper maakt binnenin, dan kan je vullen waar je wil, behalve als het een écht brakke compressor is. Maar dat soort spul vindt je niet meer in West-Europese duiksportzaken.
    Als je geen zin hebt om elk jaar eens wat proper te maken, dan kan je zo’n filter in geval van twijfel wel gebruiken .
    Bij Bram Cowa ligt er een goede -op 2 flesvullingen na ongebruikte- in het rek voor bijna geen geld.

• Baksteen

Deelnemer
    24 juli 2006 om 17:01

Das wat ik wou horen se. Jaarlijks onderhoud lijkt me wel haalbaar.

Merci.

Kwestie van aansprakelijkheid. Stel dat je (zonder het te weten) toch je fles vervuilt. En (worst case) deze explodeert bij het vullen.
    Kan je dan aansprakelijk gesteld worden ? Lijkt me redelijk linke zaak….

• Joe Piler

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:16

>Zaterdag v.b. had ik voor de vier geplande duiken gewoon vier 15liters voor mezelf mee

Dat is natuurlijk het ideaal, maar uiteindelijk wordt dat wel een dure grap, qua keuringen bedoel ik dan.

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:22

Laat je fles gewoon vullen waar men aan partial blending doet. Die lucht is meer dan voldoende zuiver. De meeste compressoren werken MEER dan behoorlijk. Lucht waar olie in zit is zowieso niet te ademen! Die STINKT gewoon, en dat riek je onmiddelijk.

Daarbij komt dat een beetje vervuiling in je fles niet gaat resulteren in de grote oerknal! Maar goed ook, anders stond er nu geen enkele shop die partial blending doet meer recht!
    Vergeet niet dat olie alleen geen knal zal geven!

Uiteraard kan 1 maal per jaar zuiver maken zeker geen kwaad! Wie zegt echter dat er na de eerste vulling al geen vuil in zit? De rest van het jaar wordt die fles ook met O2 opgepompt zonder ontploffingen!

Partial blending is geen rakettechnologie (waar haalde ik dat weer?).

Eddy (vul zelf mijn Nitrox d.m.v. partial blending, ben er voorzichtig mee, maar weet ook dat vervuiling niet de “big bang” als gevolg heeft!).

• schilderke

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:33

<<<<<<<<<<<<<>Zaterdag v.b. had ik voor de vier geplande duiken gewoon vier 15liters voor mezelf mee

Dat is natuurlijk het ideaal, maar uiteindelijk wordt dat wel een dure grap, qua keuringen bedoel ik dan. >>>>>>>>>

kweet niet, heb ook drie flessen bij als ik naar zeeland ga.
    en keuring…elke 2.5 jaar naar apragaz….22.5€ per fles

• SVp

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:43

> Vergeet niet dat olie alleen geen knal zal geven!

Dat heeft den DDT schoon gezegd !
    Voor vuur heb je én brandstof én zuurstof én hitte nodig, en dan nog tegelijkertijd.
    Het aantal accidenten waarbij zuurstof betrokken is blijkt tot nu toe ONTZETTEND laag te zijn !
    Exploderende flessen zijn zo zeldzaam dat we er feitelijk niet zouden moeten over spreken. Maar als je er niet over spreekt ontploffen er misschien meer … 🙂
    Met boosters gebeurt er al eens een accidentje, maar zelfs dat komt quasi nooit voor.

> Partial blending is geen rakettechnologie (waar haalde ik dat weer?).

Dat staat op pagina 1 (of daar in de buurt) van de OxyHacker !

Ik was in het begin ook SUPERvoorzichtig met zuurstof met doorgedreven controle van de drukstijging etc., tot ik bij “de Swa” eens een klein decofleske liet vullen met 100%.
    Dat ding was leeg, maar werd door “de Swa” op 10 seconden tjokvol geblazen.
    Maximale drukstijging van 3 bar/minuut : my ass ! 🙂
    500 bar /minuut ja !
    Sinds dan hanteer ik zelf meer redelijke normen en hou ik rekening met wat er van restmengsel in de fles zat en wat de huidige ppO2 is, etc.

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 juli 2006 om 18:51

Ik doe het nog steeds voorzichtig (max. 4 a 5 bar/minuut). Ik maak flessen en kranen 1x per jaar schoon. Er moet al serieus wat misgaan (lekkende O-ring! = hoofdoorzaak van een knal bij partial blending!) vooraleer mijne duikmaat de brandverzekering zal moeten aanspreken, of dat hopen we toch ;-).

Eddy

• Willij

Deelnemer
    24 juli 2006 om 20:03

@ Dedjutoch

>>>>>>>>>Laat je fles gewoon vullen waar men aan partial blending doet. Die lucht is meer dan voldoende zuiver. De meeste compressoren werken MEER dan behoorlijk. Lucht waar olie in zit is zowieso niet te ademen! Die STINKT gewoon, en dat riek je onmiddelijk.

Daarbij komt dat een beetje vervuiling in je fles niet gaat resulteren in de grote oerknal! Maar goed ook, anders stond er nu geen enkele shop die partial blending doet meer recht!
    Vergeet niet dat olie alleen geen knal zal geven<<<<<<<<< Ik weet niet of ze in België met olie of frietvet vullen, maar hier in Olland doen we er propere lucht in :p Ik ken hier in de omgeving geen vulstation dat geen premix tot 40% gebruikt. ------------------------------------------------------------------------------------ Da's heel simpel. De groene sticker en kraanknoppen is geen ENKELE garantie dat die fles ook zuurstof schoon is. Een vulstation loopt liever geen risico. ------------------------------------------------------------------------------------ De thuismengers zoals Eddy weten wel waar ze mee bezig zijn (hoop ik) Die persoonlijke filters geeft je een vals gevoel van veiligheid. Als er echt olie met de lucht meekomt is dat filter, dat slechts een klein beetje kool bevat, snel verzadigd en slaat dan door. En.... hoe vaak moet die vulling vernieuwd worden??? Juis ja dat is afhankelijk van de hoeveelheid luct die er door gaat maar vooral ook van de qualitiet van dev lucht!!!!!! En.... hoe kontroleer je dat??? Met een beetje pech wordt de kool in je fles geblazen als je bij een buffer of vulautomaat vult. Of je filter wordt door de druk samengeperst en laat nog maar een klein beetje door. Je kan beter een vulstation zoeken dat premix vult. Dat kan tot 40% in iedere fles. Zelf vul ik door premixen, zoals al eerder verteld. Dat gaat in een gewone fles zonder groene sticker en knoppen. Op een stuk tape staat wat er in zit en dat is (bijna) altijd 32%. Dat patieel mengen is aardig voor deco gassen van 40% en meer, of bij gebrek aan beter.

• davy

Deelnemer
    25 juli 2006 om 10:08

Het gaat niet dikwijls mis, maar als het mis gaat… 🙂
    En sommige mensen zoeken het ook zelf als je onderstaand geval leest van enkele maanden geleden.
    http://www.irishmansoftware.com/fill_your_own_tanks.htm

informeer je en weet waar je mee bezig bent, waar de echte risico’s zitten en wat de broodjes aap verhalen zijn.

Het oxygen hacker boek van airspeedpress.com is een goed startpunt voor goede info.

• blue

Deelnemer
    25 juli 2006 om 11:49

Luc, heb je een nieuwe passat?

ééntje die je nog moet opvoeden dan :)))

• Mike

Deelnemer
    25 juli 2006 om 13:22

Koop een ’turkenbak’ met gordijntjes in
    een echte GTI (Gordijnen, trekhaak, Imperiaal) !!

• scorpiodiver

Deelnemer
    25 juli 2006 om 18:32

Om terug te komen naar de originel vraag.
    Ik ga niet meer vullen in zeeland. Voor een nitroxvulling vroegen ze vorig jaar 15 euro!!
    Dan kan ik beter een fles huren bij mijn vertrouwde duikwinkel. Indien je regelmatig wil vullen in zeeland is het goedkoper om een tweede/derde, etc… fles aan te kopen.
    Zo een filter zou onbetrouwbaar en duur zijn. Mijn duikbuddy en ik hebben samen ééntje gekocht. En inderdaad, nog niet veel gebruikt. Wegens altijd vullen in onze vertrouwde winkel.Maar onbetrouwbaar zou ik het niet noemen. Beter een onbetrouwbare filter dan geen filter, zou ik zo zeggen.

• Dedjutoch

Deelnemer
    25 juli 2006 om 19:15

Ik heb veel minder angst voor oliesporen in een fles (die ruik je immers), dan voor een lek ergens in het systeem (aan de O2-kraan, aan de fleskraan, of waar dan ook…). Daarom dat ik telkens heel het systeem op lekken controlleer vooraleer de O2-fles volledig te openen en de flow te regelen met mijn naaldventiel!

Die lek is meestal ergens aan een dichting! En die dichting brandt, hoe zuurstofgeschikt ze ook moge zijn! Een serieus lek kan voldoende warmte ontwikkelen om de dichting te doen fikken! Eens het zo ver is, gaat alles wat brandbaar is (slang, brandbaar materiaal in de buurt) in de fik!

Dit is ook de vermoedelijke oorzaak van de uitgebrande garage uit het voorbeeld van davy.

Daarbij werk ik met 2 O2 flessen. Op die manier kan ik in 90% van de gevallen mijn flessen partiëel gevuld laten en ze bijvullen met O2!

Eddy

• Willij

Deelnemer
    25 juli 2006 om 19:53

Voorzichtig zijn is nooit verkeerd Eddy.

Maar als je ziet wat er zo bij (onze) lassers gebeurd valt het toch allemaal erg mee.
    Die werken iedere dag met zuivere zuurstof en ik kan mij niet één ongeluk herinneren in 20 jaar. Behalve dat er een fles op een voet is gevallen 😉
    Zolang de druk niet hoog is gebeurd er weinig. Er blijft regelmatig wel eens een laspit open staan maar zuurstof brand niet.

• SVp

Deelnemer
    26 juli 2006 om 00:54

Ik heb vroeger ook 2 O2 voedingstanks gehad, maar nu laat ik gewoon mijn restmengsel weg lopen tot een niveau waarbij ik aan het juiste mengsel kom met genivelleerde tanks.
    Mengsel dumpen is goedkoper dan een extra fles huren …

• Dedjutoch

Deelnemer
    26 juli 2006 om 09:40

Onze overweging voor 2 tanks is dat je langer kunt vullen. Als eentje leeg is, is de ander nog praktisch vol. Bij stages is het anders moeilijk om aan de juiste mix te geraken. Een O2 fles die al even in gebruik is, heeft niet meer genoeg druk om een stage (75%) te vullen. En het gaat wat sneller. 10 bar pompen is 2 minuutjes, 18 bar pompen is meer dan 3 minuutjes.

Als het echter echt snel moet gaan laten we ook alle flessen leeg en maken we een cascade waarbij we 3 of 4 flessen aan elkaar hangen. Op die manier zijn ze gelijktijdig gevuld, en duurt het niet langer dan 1 fles.

En als de druk van de eerste O2-fles onder de 40 bar begint te gaan, worden de flessen ook helemaal afgelaten!

Op deze manier komen we lang toe en hoeven we niet te veel met de toch wel zware flessen te sleuren.

Let wel: Wij vullen voor 4 personen die regelmatig duiken!

Eddy

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader