Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Scheur in natpak

• Creator
    Discussie

reddertje
    Deelnemer

Heb een scheur van een 5-tal cm in onderpak van mijn natpak, het bovenpak is een tropenpak dat ik enkel in de winter ook gebruik. De scheur zit op de rug 2cm onder de rits en loopt van links naar rechts.
    Het pak heeft 150 duiken gedaan en kan dus nog even mee als ik het kan repareren.
    Heeft iemand enige tips om het zelf te kunnen maken (lijmen of misschien andere mogelijkheden)?

Alvast bedankt

• Scheur in natpak

koentje reageerde 15 jaar, 8 maanden geleden 6 Leden · 11 Reacties
  • Shaab

Deelnemer
    24 juli 2006 om 10:43

Je pak te drogen gehangen aan het lusje onder de rits?? 🙂

Heb dit vorig jaar ook gelijmd met zo’n neopreen lapje dat men er op moest strijke:

laat strijkijzer achterwege en plak het vast met neopreenlijm, goed aandrukke en laten drogen; probleem is dat deze plaats in het pak nogal onderhevig is aan elastische vervorming tijdens het aan en uittrekken…

succes

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 juli 2006 om 11:14

Indien het mogelijk is (?): In de scheur terug aan mekaar lijmen met neopreenlijm (is moeilijk bij een 2 of 3 mm pak!). Wel de scheur goed spoelen en goed laten drogen op voorhand! Dan een lapje neopreen laten stikken over de lijmnaad. Op die manier wordt er minder op de lijmnaad rechtstreeks getrokken! Er moet echter wel plaats zijn om dat lapje er over te stikken?
    Als je het op die manier kan herstellen, zal het daar niet meer scheuren…

Eddy

• reddertje

Deelnemer
    24 juli 2006 om 11:36

Mijn pak is 7mm.
    Dat stikken kan dat zelf gedaan worden?
    Is het niet voldoende om aan voor- en achterkant een neopreenlapje bij op de kleven?

Reddertje

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 juli 2006 om 12:54

Kleven kan, maar hou er wel rekening mee dat je het lapje kleeft op de nylonlaag van je pak! Als die nylon loslaat van het neopreen (die plaats is al een moeilijke plaats, en bij veel pakken heeft de nylon op die plaats al wat gelost van het neopreen), dan haalt het verstevigignslapje niet meer uit…

Let wel: Altijd “zuiver” werken, altijd kleven op volledig droge ondergrond, en altijd 24 uren de lijm laten “uitharden” (als we dat zo mogen noemen) alvorens terug te water te gaan.

Eddy

• reddertje

Deelnemer
    25 juli 2006 om 14:12

Heeft er iemand ervaring met het lijmen met aquashore en/of black witch?

• Dedjutoch

Deelnemer
    25 juli 2006 om 14:24

Black Witch is neopreenlijm, en aangewezen bij het verlijmen van neopreen!
    Aquashure is een “silicone-achtige” kleveringe pasta die na uitharding een sliliconeachtige film vorm! Aangewezen bij het dichten van kleine gaatjes in droogpakken (trilaminaat, neopreen of wat dan ook). Aquashure is niet aangewezen om te lijmen, wel om te dichten.

Tip bij het gebruik van Aquashure: Doe een beetje Aquashure op het te dichten gaatje en blaas het droog met een haardroger! Op die manier vormt het een stevige dunne film, en penetreert de Aquashure IN het gaatje!

Aquashure zeker niet geschikt om neopreen te “lijmen”!

Eddy

• scorpiodiver

Deelnemer
    25 juli 2006 om 18:23

De ideale combinatie is uw pak lijmen met black witch. Als het droog in (24 Hr) dan doet ge er aquashure over om het lijmoppervlak (black witch) te beschermen tegen zon/hitte/koude. Ook is er dan een extra versteviging over zodat uw hechting van black witch veel sterker wordt.
    Dit is niet zelf verzonnen maar is een uitleg die ik gekregen heb van een winkelier om een neopreen droogpak zelf te herstellen. En das ondertussen zo goed gelukt als de winkelier voorspelt had…

• reddertje

Deelnemer
    27 juli 2006 om 17:39

Heb gelijmd met blach witch en daarna aquashore over gedaan en dat ziet er goed uit.
    Nu zou ik er nog een lapje willen laten overstikken.
    Wie kent een adresje waar ze dat kunnen?
    Mijn schoenmaker zijn machine pikt de draad niet op en krijgt het dus niet gedaan.
    Regio Lier-Mechelen-Aarschot

• flitswonder

Deelnemer
    2 augustus 2006 om 18:08

In Lier recht tegenover den aldi is zo een naai herstelling toestand dingens .
    Ik heb er verschildende dingen laten maken en super content van en zekers ni duur .

Percies wa laat dak reageer 🙂

• reddertje

Deelnemer
    3 augustus 2006 om 08:51

Zeker niet te laat.
    Ik duik gewoon verder met mijn pak dat voldoende herstelt is. Dat stikken is voor meer stevigheid.
    Ik denk dat ik volgende week even een uitstapje naar Lier ga doen.
    Eerst nog wat duiken dit weekend.

• koentje

Deelnemer
    10 juni 2007 om 18:01

Waar kunt ge zo lapje neopreem vinden.

Ik zit ook met een scheur aan seal van 7cm aan men natpak

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader