-
Discussie
-
Hallo OW-fotografen,
Onlangs maakte ik voor het eerst foto’s in de Oosterschelde. Nu verwachtte ik dat voor dichtbij foto’s de automatische witbalans van mijn toestel (Nikon Coolpix 7900) de beste resultaten zou geven, maar blijkbaar gaat het systeem helemaal in de fout 🙁
Op http://home.tiscali.be/symonsj/duiken/foto/kleurzweem_awb.htm staan twee foto’s van dezelfde anemoon, direct na mekaar genomen in dezelfde omstandigheden. Alle instellingen bleven gelijk; ik heb gewoon twee keer na mekaar afgedrukt. Bij de eerste foto is het blauw helemaal (!) verdwenen, de tweede foto is goed. Als belichting gebruikt ik een UK600 lamp. Doorgaans ontbreekt het blauwe licht in driekwart van mijn foto’s met de AWB en dat andere kwartje is toch best goed. Het lijkt erop alsof de software in de fout gaat, maar een echte verklaring heb ik niet.
De WB instellen op “gloeilamp” geeft iets evenwichtigere beelden, maar nog steeds veel te geel.
Als ik de WB zorgvuldig calibreer (instelling PREset) en bij het fotograferen lamp en objectief even ver van het onderwerp houd als tijdens de calibratie, dan zijn de kleuren goed. Maar het luistert allemaal nogal nauw en deze manier van werken is behoorlijk omslachtig.
Als iemand dit fenomeen herkent, kan verklaren of misschien zelfs tips heeft dan hoor ik dat graag 🙂