Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Wattage lampen

• Creator
    Discussie

nathaliequinten
    Deelnemer

Hellow,

Wij zijn verse duikertjes volop in opleiding, en we zitten te tobben over het zelf maken/aanschaffen van een lampke of twee. Nu, er wordt blijkbaar nogal met eurocenten gesmeten voor lampen die 50W meedragen,regelbaar zijn, en wat weten we nog allemaal…
    Question: moet dat echt, of kan je in het troebele Belgenwater ook terecht met een UK C8 bijvoorbeeld, daar zit maar 13.2W in ? Of zelfs met een C4’ke met een luttele 6.6W? Als je de prijzen van die dingen ziet, dan wordt het zelf-bouwen niet eens in overweging genomen… tjah, we moeten er ook voor werken he, en hoe minder we moeten werken, hoe meer we kunnen plonzen…
    Wij roepen u allen te hulp, daar wij -arme onervaren zieltjes met de drang naar het vandeneerstekeergoeddoen- door de steiger de steunpalen niet meer zien.

Wij groeten u allen en danken u op voorhand voor de veelvuldige, interessante en verrijkende, op eigen ervaringen gebouwde kritieken,

Nathalie en Quinten

• Wattage lampen

StarLight reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 8 Leden · 13 Reacties
  • Kefke

Deelnemer
    13 juli 2006 om 21:42

Het is zoals nen auto. Wie 3000 km aflegt per jaar, zal content zijn met nen Lada. Wie 60000 km per jaar rijdt, wil nen audi. Wie wil opvallen, moet ne porsche of zo ne amerikaanse pickup hebben.

• Trico Traco

Deelnemer
    13 juli 2006 om 22:59

• Willij

Deelnemer
    13 juli 2006 om 22:59

Ik duik al ±15 jaar met 20Watt overspanning. (14,4V) en 4Ah accu’s Ik heb dan 2uur+ licht.
    Ik heb nog nooit licht te weinig gehad, maar hoef ook niet 10 meter verder te schijnen.
    Doe mijn lamp begin van iedere duik aan en pas uit als ik uit het water ga.

Maarja, bij duiken is het precies hetzelfde als bij veel andere dingen.”De mijne is groter” of lees duurder. (Duikers zijn ook verzamelaars)

Dimmen heeft niet zo veel zin. Een 50Watt die gedimd wort tot 20 Watt “licht” gebruikt nog ± 40 Watt

• Luc Dupas

Deelnemer
    13 juli 2006 om 23:37

Een simpele UKD8… met een 30W en een 14W-lampje waartussen je OW kan kiezen… en met 8 oplaadbare NiCd D-size batterijen van 5Ah of omtrent… meer moet dat niet zijn. Al bij al spotgoedkoop, degelijk, met het 14W-lampje hebt ge eigenlijk meer dan licht genoeg in onze wateren en hebt ge gelijk voor meer dan 3u licht. En de enkele momenten dat ge meer licht nodig hebt (gebruik ik v.b. voor het bijlichten van mijn OW-foto’s, zie http://www.torpedo.be/foto/) schakel ik even het 30W-lampje in.
    Meer moet dat allemaal niet zijn… 😉

• StarLight

Deelnemer
    14 juli 2006 om 00:38

kan alleen maar bijtreden dat de UK D8R schitterend gerief is voor zijn prijs, ben zelf ook nog maar beginner (2e seizoen nu) en ben zeer content dat ik die lamp gekocht heb (aanbevolen door duikschoolleider)

in de praktijk gebruik ik voor 95% van de tijd enkel het “kleine” lampje van de twee, die zware lamp geeft in de meeste omstandigheden in de OS (zowel overdag als ’s nachts) gewoon teveel licht, beetje zoals met je grote faren schijnen in mist

het kost allemaal al geld genoeg zo, zeker als ge aan ’t begin staat en je eigen materiaal stukje bij beetje koopt; kijk ook uit naar recent tweedehandsmateriaal, heb mijn eerste ontspanner-ensemble, polscomputer, fles, jacket tweedehands gekocht en no regrets –> ze verkopen hier altijd wel wat op het forum 🙂

• nathaliequinten

Deelnemer
    14 juli 2006 om 08:38

Da’s snel, dit is blijkbaarst een drukst bezochst forum 🙂

Dus, ik mag hieruit afleiden dat ik met 14W er wel kom. Is dat dan een Xenon lamp of een gewone Edison-uitvinding in zijn/haar moderne uitvoering?
    En hoe zit het met het vergelijk tussen Xenon en andere lampen? (Ik ben begonnen met discussiedraden te lezen, maar dan ben ik volgend jaar nog niet klaar, dus smijt ik de vraag nog even in de ronde.)

dankstuwelst,

Nathalie en Quinten

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 juli 2006 om 10:14

Wat bedoel je juist met een “Xenon-lampje” ? Bedoel je daarmee een gewoon halogeenlampje (“moderne” Edison-uitvoering gevuld met Xenon-gas zodat die lampjes toch op overspanning kunnen draaien zonder dat gelijk de gloeidraad doorsmelt, en dus mooi helder wit licht geven)… of bedoel je zo’n dure HID of aanverwante gasontladingslamp incl. de nodige start- en stuurelektronica en heel de bijhorende reutemeteut, incl. bijhorend prijskaartje ‘op maat’ (komt in de buurt van de 1000EUR)…

• Baksteen

Deelnemer
    14 juli 2006 om 10:32

Luc,

UK heeft ook een hid lamp en die is niet zo heel veel duurder dan de D8 dacht ik.
    Persoonlijk gebruik is wel meestal de 30watt lamp van mijn D8. Kwestie van gewoonte misschien ? Dat 13W lampje geeft zo een mistroostig sfeertje. Een C4 is toch wel heel flauw vind ik persoonlijk.

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 juli 2006 om 10:57

UK heeft inderdaad een HID… de Light Cannon 100 of zoiets. Zit zonder accu’s als ik me niet vergis rond de 200-250EUR (dus een 120-170EUR duurder dan de UKD8 zonder accu’s) en geeft net zoals het gros van de HID’s, omwille van de soort technologie, een behoorlijk ‘schraal’ witblauw licht. De ene houdt ervan, de andere niet… en ik zit onder die “andere”-paraplu.

Wat dat ‘mistroostig sfeertje’ betreft… ook hier… de gustibus coloribusque non disputandem est… als je relatief ondiep en/of in zeer helder water duikt, dan is inderdaad dat 14W-lampje wat te ‘zwak’ omdat dan de lichtspot niet echt goed meer opvalt… je zou in zo’n omstandigheden dan bijna met een 50W of 100W moeten gaan duiken.
    Maar als je wat dieper duikt of in wat minder goede zichtbaarheid, dan vind ik dat 14W’ertje perfect net omwille van ‘de sfeer’! Ik ben gaan duiken om als ‘gast’ in de OW-wereld een beetje “een” te zijn met die wereld en met zo’n 14W’er zie je alles wat je wil zien, en met mooie kleuren zonder met zo’n bouwlamp alles te gaan overstralen, en je behoudt eigenlijk netjes de ‘sfeer’. Hangt ook weer in zo’n omstandigheden van de duikstijl af… als je 2m boven de grond blijft hangen en relatief snel palmt, dan heb je een veel zwaardere lamp nodig om nog iets te zien… als je daarentegen rustig ‘dobbert’, op 1m of dichter bij de bodem, en je tijd neemt om overal in te pieren en te zoeken, dan is zo’n 14W’ertje gewoon perfect.
    Maar ja, iedereen duikt anders en heeft andere verwachtingen… 😉

• shaun

Deelnemer
    14 juli 2006 om 16:25

zoveel duikers zoveel meningen,
    ik persoonlijk ben een verwoed wrakduiker, en in die optiek vind ik hoe meer licht en hoe zwaarder de lamp hoe beter, kwestie van zo ver mogelijk in een ruim te kunnen zien om te beslissen of dit het onderzoeken waard is of niet, met minder dan 20w verlicht je amper 1m2 en als je daar mee op onderzoek gaat kom je tijd tekort
    ik zweer bij min 50w
    heb zelf een 50w xenophot en heb die vergeleken met een HID 50 en die gaf wel echtere kleuren maar kwam er op gebied van penetratie zwak uit

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 juli 2006 om 16:37

Klopt ! Zoals ik zei, het hangt van je soort duiken en je duikstijl af… wil je een “verstraler” of ben je iemand die plezier heeft in de kleinere dingen van dichtbij te bekijken en te onderzoeken. Voor elk wat wils… 😉

• nathaliequinten

Deelnemer
    14 juli 2006 om 20:31

Toffff,

Jullie reacties geven ons de mogelijkheid om de juiste lamp te kiezen, dus allemaal heel errug bedankt! Het zal in de richting van wat Luc schrijft uitdraaien.

Mersiekens en tot laters

Nathalie en Quinten

• StarLight

Deelnemer
    14 juli 2006 om 21:50

jah nathalie, bij elke materiaalvraag ga je hier een ganse discussie ontketenen hoor, het is overal moeilijk om uiteindelijk door de bomen het bos nog te zien

maar als ge hier wat reacties leest en in je eigen club ervaringen vraagt van collega’s zodat je meerdere valabele produkten kan vinden, dat dan vervolgens combineert met je budget en je eigen smaak/goesting, dan pleegt men wel eens tot een duidelijke keuze te kunnen komen 🙂

en over nu welk van die twee lampkes gebruikt in de d8r, i don’t care, de hele pointe is net dat er twee zijn voor die prijs en dat ge kunt wisselen met een vingertikje al naargelang de omstandigheden en goesting 🙂

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader