• Creator
    Discussie

divebleu
    Deelnemer

Wij overwegen om een nieuwe jacket aan te schaffen , helaas kunnen we door de bomen het bos niet meer zien, en weet derhalve echt niet welke te kopen.
    Gezien het feit dat de meeste jacket toch al aardig wat duiten kosten, hadden we graag wat info van ervaringsdeskundigen gekregen , kweste van onszelf te behoeden van een miskoop.
    Ik weet het, passeer even langs de duikwinkel en vraag raad, maar dan krijgt je misschien heel lovende commentaren over een minder kwalitatieve jacket die een hogere winstmarge garandeert voor de verkopende winkelier.

Ons profiel als duiker is een laat ons zeggen gemiddeld profiel.
    Recreatieve duikers van 1m82/85kg en 1m94/98kg , dus geen sissy- of geen heavy duty jacket.
    Veel opbergzakken lijkt ons een must alsook voldoende clips and clamps om de slangen en accessoires aan op te hangen.
    Een huis tuin en keuken jacket om het zo te zeggen dus.
    Ik duik met een carbon bi’tje , mijn buddy met een 15 liter.

Wat te kopen ??????

Input van eigenaars/gebruikers wordt absoluut geapprecieerd , en wellicht kunnen de reacties van dit topic nog andere duikers helpen ook.

Alvast bedankt voor de feedback.

• Jacket

Mr Level reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 9 Leden · 16 Reacties
  • svento

Deelnemer
    12 juli 2006 om 10:12

Ik duik intussen iets meer dan een jaar met de SeaQuest Pro QD, en ben daar zelf dik tevreden mee (zit gewoon heel comfortabel en voor mij alvast ruim voldoende opbergruimte).
    Toeters en bellen die eraan hangen vind je hier: http://www.aqualung.com/products/pro_qd_p2.html

• Dedjutoch

Deelnemer
    12 juli 2006 om 17:36

Het ligt er allemaal aan hoeveel geld je er wil aan uitgeven.
    AP-Valves (Buddy) maakt nog altijd de betere (beste….oei) jackets. Eén nadeel: Duur, en moeilijk te vinden! De meeste winkeliers verkopen dit niet graag omdat ze duur zijn in aankoop, en de winst klein als ze nog verkoopbaar willen zijn! Onverwoestbaar, en in het water (!) kan je geen betere Jacket hebben! Wil je later met zwaardere flessen duiken (2×10, ik zeg maar wat….) dan is dit één van de enige jackets die dit aankan! Buddy is één van de enige jacket waar je levenslang garantie krijgt op luchtdichtheid en de gespen! Buddy heeft extra’s die geen enkele andere jacket momenteel aanbiedt!

Is een dergelijk jacket te duur, dan zou ik uitkijken naar een nieuwer type jacket. Hiermee bedoel ik een jacket waarvan de riemen op het backpack bevestigd zijn! Meer en meer merken beginnen hiermee (Seac-Sub, Cressisub, Aqualung (Seaquest), ….). Met een dergelijk jacket ligt de fles vast op je rug! Is beter om ermee te wandelen EN om ermee te duiken. Dit is eigenlijk afgekeken, en nog zo stom niet, van de technische wings met inox of alu backplate! In de jackets zit dan geen inox of alu plaat, maar de riemen zijn bevestigd aan het gedeelte waarop je fles bevestigd wordt! Hierdoor wordt je niet platgedrukt als je het jacket opblaasd, als je het jacket mooi vast rond je lichaam gemaakt hebt!

Let ook op het drijfvermogen van je jacket: maat M minimaal 15 liter, maat L en XL minimaal 17 liter inhoud en voor een XXL zou ik opteren voor 20 liter inhoud. Dit omdat de maat van je jacket rechtstreeks gelinkt is aan je grootte en daarmee aan de hoeveelheid neopreen die je om het lijf hebt, en dus ook aan het verlies aan drijfvermogen op diepte!

Hou je handen af van HUB, Scubapro AIR2 en meer van die rommel! Gewoon een octopus, op een goede manier bevestigd is 100x beter dan een octopus in een sjieke zak of aan je geribte slang!

Maar, dit laatste is uiteraard een persoonlijke mening.

Het belangrijkste: Pas het jacket met je duikpak aan, en met een fles er op gemonteerd! Dan zal achteraf niet blijken dat je toch nog een maatje te groot of te klein kocht!
    Het is afzien in deze warme tijden, maar het loont de moeite om het toch te doen!
    En denk er aan: Een commercieel goed ogend merk dat niet past, is en blijft duffe ellende om mee te duiken!

😉 Eddy

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 juli 2006 om 17:40

> Is een dergelijk jacket te duur, dan zou ik uitkijken naar een nieuwer type jacket.
    > Hiermee bedoel ik een jacket waarvan de riemen op het backpack bevestigd zijn!
    > Meer en meer merken beginnen hiermee (Seac-Sub, Cressisub, Aqualung (Seaquest), ….).
    > Met een dergelijk jacket ligt de fles vast op je rug! Is beter om ermee te wandelen
    > EN om ermee te duiken. Dit is eigenlijk afgekeken, en nog zo stom niet, van de
    > technische wings met inox of alu backplate!
    Even een correctie/aanvulling: dat is gewoon het systeem van de oeroude Scubapro MasterJacket (met dubbelwandige bladder), of van de oeroude (mijn zoon en dochter hebben zo eentje) Mares Vector HL… is gewoon ‘afgekeken’ van de good old backpack in combinatie met de Fenzy, maar dan een vest ipv een Fenzy… 😉
    Maar inderdaad… superdegelijke jackets en de fles ligt ‘muurvast’ op uw rug en alle gewicht/last wordt gedragen door de backpack en niet door de trimvest… is dus ook zeer goed voor de levensduur van je jacket.

• joe

Deelnemer
    12 juli 2006 om 17:56

Begin van het seizoen een scubrapo masterjacket gekocht ( ongeveer 500 euro ). Heb deze 14 jaar te laat gekocht.
    Ik weeg ook ongeveer 100 kg en duik eveneens met een carbon 12l.

• divebleu

Deelnemer
    17 juli 2006 om 09:22

@ Joe ,
    welke size kocht jij dan voor jouw quasi 100 kg ?

@ de andere behulpzame forumleden,
    hebben de vernoemde jackets dan allen de mogelijkheid om een bi te dragen ?
    En dan verwijs ik naar de optie van 2 draag-knelriemen die de fles(sen) tegen de jacket houden.
    Momenteel hebben we zulke jacket met 2 dergelijke riemen, en ik vind dat toch wel wat veiliger om bv een 2*10 liter stalen bi te dragen dan dat het met één enkele riem wordt gedaan.

Er werden hier al wel enkele jackets vernoemd, en als ik dat zo lees , dan zijn er ook geen slechte meer op de markt.
    Wat ik vooral onthoud is dat de draagriemen op de backplate moeten zitten (heb geen backplaat momenteel) , maar dat hebben blijkbaar de meeste nieuwe jackets tegenwoordig.
    Dat is dan wat ik bedoel met door de bomen het bos niet meer te zien.
    Dan begint de prijs door te wegen.
    Alleen vind ik dan opbergzakken en ophangringen ook belangrijk.

Groetjes

• Dedjutoch

Deelnemer
    17 juli 2006 om 12:12

@ Luc,

Ik heb het niet over de jackets waar jij het over hebt hoor. Ik heb het over een “nieuw” concept van jackets.

Enkele voorbeeldjes:
    http://cressi.it/intro.php?lang=us&id_catalogo=2&id_categoria=2&id_prodotto=85&m=scheda#
    http://www.seacsub.com/detail.php?ID=74
    http://www.scubapro-uwatec.nl/2006/prod/bcs/knighthawk/knighthawk.htm
    http://www.tusa.com/index2.html

Dit heeft niet te maken met het “oudere” concept van de master jacket, maar wel met de positionering van de riemen. Waarbij je fles niet aan het drijflichaam gehangen wordt. Maar ook niet aan een appart riemenstel dat in je jacket voorzien wordt (zeg maar “tweede” stel riemen).

Voor sommigen zal ik nu waarschijnlijk aan “’t raaskallen” zijn, omdat dit niet eenvoudig met woorden uit te leggen is.
    In een duikshop met de voorbeelden voor je is dit veel gemakkelijker ;-).

AP-Valves (Buddy) is hierop misschien een uitzondering.
    http://www.simplyscuba.com/ProductDetails.aspx?StockID=76145

Eddy

• joe

Deelnemer
    17 juli 2006 om 21:36

Ik heb een XL
    Ik ben 1,77m groot.

• Mr Level

Deelnemer
    18 juli 2006 om 22:38

Heb de Master Jacket pas gekocht, is tot nu toe beste dat ik gebruikt heb, maar moet het weer verkopen. Ten eerste omdat ik (door een iets of wat intensieve DM-training) een hoop gewicht verloren heb, ten tweede omdat ik een wing wil kopen. Intresse? Mail me. XL zo goed als nieuw +- 80 duiken.

• Erik

Deelnemer
    19 juli 2006 om 18:49

@ Divebleu,

ik heb nog een mares vector 1000 (aangekocht in 2001) te koop.
    Het is een XL,

voor meer info kijk je hier maar eens op de site of de site van kapaza.

Je kan me ook mailen,

Heel waarschijnlijk heb ik vanaf morgen een digitale camera en kan ik je foto’s mailen.

Groeten,

Erik

• divebleu

Deelnemer
    20 juli 2006 om 11:37

Er zijn nu al wat reacties gekomen, maar helaas weet ik nu nog steeds niet wat de beste jacket om te kopen is.
    Ik had gehoopt dat ervaren duikers zoals DM en dergelijke me aan de hand van aankopen van leerling duikers konden zeggen welk hun ervaring is/was in de club waar ze les geven , maar het lijkt zo eenvoudig niet te zijn.
    Ik lees van Mr Level wel dat de master jacket zowat het beste is dat hij kocht, maar laat ons eerlijk wezen, Mr Level tracht die jacket wel aan de man te brengen en dan is vooringenomenheid meestal niet ver weg nietwaar.
    (Waarmee ik niet wil zeggen dat dit in uw geval zo moet zijn hoor Mr Level , maar je kan mijn gedachtengang wel enigzins volgen neem ik aan)
    Trouwens, het hoeft voor mij (en mijn buddy) echt geen tweedehands te zijn, als het maar een goede is.
    En met een goede jacket voor mij bedoel ik zoals ik in de vorige posts reeds vermeldde, genoeg opbergruimte, zakken dus (neen niet voor kreeften lol) , voldoende ringen , de mogelijkheid om mijn 2*6 carbon op vast te maken , en waarom geen geintegreerd lood (ik duik nu met een harnas, en dat was al een wereld van verschil tegen de klassieke loodband met of zonder softlood)

Wie brengt raad ?

Thanks en vriendelijke groeten.

• Luc Dupas

Deelnemer
    20 juli 2006 om 11:54

Ik lees dat dikwijls “genoeg opbergruimte”… Wat wil iemand dan in godsnaam allemaal zitten meesleuren onderwater???

• TnT

Deelnemer
    20 juli 2006 om 12:27

Geen idee wat anderen zoal meesleuren. Maar in mijn jacket zit standaard een reservelampje (zo’n UK mini light), een sleutelkoker en een osb. En dan is alle beschikbare plaats opgebruikt. Die osb moet ik zelfs ultra compact opvouwen, en dan nog gaat die er niet graag in. Eén van de nadelen van een loodgeïntegreerde vest (Scubapro Glide 3D in mijn geval).

• Stropken

Deelnemer
    20 juli 2006 om 12:31

In mijn master jacket – waar ik zéér tevreden van ben – gaan mijn teflon handschoenen in,da’s al.

En toch denk ik mijne’n ouwe’n Fenzy terug in gebruik te nemen als ik nog eens naar Egypte reis (omvang & gewicht)!

• Luc Dupas

Deelnemer
    20 juli 2006 om 13:11

Ik heb in mijn zakken alleen een sleutelkokertje zitten, en een nood-buddylijn (zie http://www.torpedo.be/pics/buddyline9.jpg) voor het geval het OW opeens zo slecht zicht zou zijn dat een BL nuttig is (zie ook http://www.torpedo.be/buddyline.html).
    Voor de rest… mijn Lumen6 backup hangt steeds grijpensklaar in een klem links onderaan mijn trimvest (zie http://www.torpedo.be/pics/spare_lamp1.jpg en http://www.torpedo.be/klem.html) omdat het al meerdere keren is voorgevallen dat OW de (dikwijls fancy/flashy GF) lamp van een buddy het begeeft en dan wil ik op diepte niet zitten klooien met zakken open te doen en een lamp er uit te halen en desgevallend uit mijn pollen te laten vallen… Met die klem kan ik de lamp direct aanschakelen terwijl die nog in de klem zit, vervolgens uit de klem halen en het touwtje met musketon losklikken en direct vastklikken aan de vest van mijn buddy en dan duiken we gewoon verder… kost 30sec tijd of nog niet.
    En mijn OSB hangt ook gewoon altijd gebruiksklaar aan mijn trimvest (zie http://www.torpedo.be/pics/osb1.jpg en http://www.torpedo.be/osb.html)…

• TnT

Deelnemer
    20 juli 2006 om 13:59

Ik probeer zo weinig mogelijk materiaal aan mijn vest te hangen. Enkel het onmisbare zoals mijn duiklamp (enkel indien niet in gebruik natuurlijk), de octopus en de manometer (met console in mijn geval). En als ik mijn fototoestel meeneem komt dat er ook nog eens bij. Al de rest (zie mijn vorige post) heb ik maar zelden nodig en gaat dus in het jacket. Het kost dan misschien wat meer tijd om iets uit zo’n zak te nemen, maar dat weegt niet op tegen het rondslingeren. Mijn vest (http://www.scubapro-uwatec-nl.com/prod/bcs/Glide3D/Glide_3D_Pro.gif) heeft immers vrij weinig mogelijkheden om iets aan te hangen zonder dat het in de weg zit. (Voor de rest ben ik wel heel tevreden over mijn trimvest, laat dat even duidelijk zijn!.) Alle spullen die in mijn zakken zitten (behalve de osb dan), hangen ook nog met een nylontouwtje en musketon vast aan mijn vest, zodat per ongeluk verliezen zo goed als onmogelijk is.

Voor mijn osb gebruik ik een gelijkaardig systeem als dat van jouw, maar dan zonder opbergzakje. Ik gebruik ook zo’n haspeltje, maar rol daar ook nog mijn osb rond (in de dwarsrichting wel te verstaan). En daarrond zit dan een rekker (stuk binnenband ofzo die mee vastzit aan de osb), om te voorkomen dat het geheel weer vanzelf afrolt. Voor het oplaten van de osb hoef ik alleen de rekker los te maken, het topje van de osb vast te blijven houden en de rest gewoon laten vallen. Heel het boeltje rolt dan vanzelf af en als de “schokjes” (veroorzaakt door het afrollen van het haspeltje) ophouden is mijn osb klaar om op te laten. Je moet alleen even opletten dat je de osb blijft vasthouden, anders gaat heel het boeltje mee naar de bodem en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Voordeel is wel dat je nergens kan vergeten een touwtje vast of los te maken.

• Mr Level

Deelnemer
    20 juli 2006 om 14:35

diveblue, ik ben daar eerlijk in, voor mijn Master Jacket heb ik 2 Mares jackets gebruikt (weet niemeer welke precies, waren niet van mij) MJ is voor mij beter dan die 2 maar voor mij persoonlijk vind ik de MJ iets te veel, die luchtvulling vanvoor stoort me, daarom dat ik intresse in een wing, is simpeler en toch veel meer mogelijkheden.

in mij zakken zitten handschoenen, brede hoeklens en een slate. Soms reserve duikbril, reserve vinstrap,… :p

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader