Duikforum Duikforum Materiaalbespreking 3 mm? 5 mm?

• Creator
    Discussie

svento
    Deelnemer

Overgang september>oktober weekje duiken in Dahab met de club. Mijn 7 mm semidry-pakske zal daar nogal warm zijn, dus de kleerkast maar es uitbreiden…

Maar waarmee? 3 mm of 5 mm? Wat gebruiken jullie? Ter info: heb hier in onze barre wateren nog nooit kou gehad met mijn 7 + 7, ook niet bij 3° C.

• 3 mm? 5 mm?

Claude reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 9 Leden · 10 Reacties
  • Admin

Beheerder
    10 juli 2006 om 18:13

ik duik hier nu zelfs( sinds een week ), in de nekker en ekeren , met een 3mm long suit+ 2,5mm shorty erover en heb nog geen kou gehad ,ook al nachtduik mee gedaan.

• Dedjutoch

Deelnemer
    10 juli 2006 om 18:26

5mm is in Egypte het ganse jaar te gebruiken, en ook in augustus-september niet “overdreven” warm!
    Een 5mmke is dus geen verkeerde investering voor Egypte.
    Ee 3mmke is wat te weinig indien je begin mei of half oktober naar Egypte gaat.
    Of je diep of ondiep gaat maakt niet veel uit, het water is op iedere diepte even warm. Als je wat dieper gaat heb je van je 5mm pakske toch nog een 3mm pakske over!

Eddy

• roger

Deelnemer
    10 juli 2006 om 23:20

een 3 mm pakske met een 2 mm marcelleke erbij als dat nodig is.

• Willij

Deelnemer
    11 juli 2006 om 07:50

Niet te dun.

Ik heb eind november een liveaboard diep zuid gemaakt met een long john en een jack met cap van 7 mm. De eerste dag was het wat warm maar de laatste dag had ik het fris.
    Met 6 dagen duiken en 4 duiken / dag koet het toch op den duur uit.

Mijn advies: minstens 5 mm en als het de eerste dagen te warm is kan je nog altijd de rits wat open zetten (als je teminste een frontrits hebt) :p

• svento

Deelnemer
    12 juli 2006 om 19:15

thx voor de tips! Ik denk nu aan een 5 mm-ke, bvb. Bare Velocity 5/4 (ben ook erg tevreden van mijn Arctic dubbel 7 van Bare), maar is wel behoorlijk duur. Iemand ervaring met dit pak of alternatieven?

• botervisje

Deelnemer
    12 juli 2006 om 19:25

nen dubbel 7 lijkt me nogal overkill voor egypte;-)

Heb steeds gedoken met een 3mm en nooit koud gehad, maar een 5 mm is zeker geen luxe

• scorpiodiver

Deelnemer
    12 juli 2006 om 21:43

Heb het nog nooit te warm gehad in een 3, 5 of 7 mm pak in Egypte…(heb het allemaal uitgeprobeerd).
    Je kunt je eerder kleden tegen de kou en dan is een 5 mm zeker voldoende. Zowel in juli als in oktober.

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 juli 2006 om 22:15

Niemand kan dat voor jou beslissen he Svento… je moet gewoon zelf weten/voelen wat je bij water van om en bij de 27 graden (veel zwembaden halen zelfs die temperatuur niet) denkt nodig te hebben om iedere dag een paar uur in ’t water te liggen.
    Zelf heb ik vorig jaar zowel in april (in water van 22-23C) als in december (ook een 22-23C watertemperatuur) met een oud 3mm (met aan de armen 2mm) surfpak en zonder kap gedoken, zonder ook maar 1sec het fris te hebben. Op de boot was er iemand met een 5mm compressed neopreen droogpak en halverwege de duik begon die kerel al te klappertanden van de kou… terwijl ik bijlange niet de enige was met een 3mm natpakje. Niks is zo ‘persoonlijk’ als welk pak je nodig hebt… de enige ‘objectieve’ referentie is gewoon de watertemperatuur.
    A propos, onlangs was er in de Lidl een aanbieding van een prachtig 3mm pak voor 49EUR… misschien hebben ze hier of daar nog eentje liggen in jouw maat, en met wat geluk zelfs in de solden… 😉

• botervisje

Deelnemer
    13 juli 2006 om 08:51

tja Luc, dat noemen ze “natuurlijke beschermingslaag”;-)))) lolll

• Claude

Deelnemer
    14 juli 2006 om 07:39

Vorig jaar in dezeelfde periode op dezelfde plaats geweest, heb me 3mm gedoken, zelfs een paar keer in mijn zwembroek op 30m gezeten.

MVG

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader