Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Nitrox vullen in La Gombe

• Creator
    Discussie

Sourceror
    Participant

Weet er toevallig iemand welke methode ze gebruiken om nitrox te vullen in La Gombe?

• Nitrox vullen in La Gombe

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 4 Leden · 15 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    10 juli 2006 om 16:39

Scheidingsmethode.
    Men werkt met een filtersysteem. Op die manier kan men rechtstreeks de ingestelde 32% vullen.
    Kost tot op heden € 3,00 per vullen in La Gombe bij de duikshop!

Eddy

• Baksteen

Deelnemer
    10 juli 2006 om 17:40

Is die shop ook open op zondag ?

• Dedjutoch

Deelnemer
    10 juli 2006 om 17:40

Op zaterdag en op zondag!
    Vult ook Nitrox tot 300 bar, ook voor € 3,00!

• Sourceror

Deelnemer
    10 juli 2006 om 19:24

grr, verwachte het al maar hoopte van niet….
    Mijne normale vulboer vult partieel…

• Dedjutoch

Deelnemer
    10 juli 2006 om 20:09

??????? ksnap ter nikske van….

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 juli 2006 om 20:15

Ik denk dat Sourceror graag ‘speelt’ met de EAN-percentages en niet supercontent is met ‘alleen maar’ een vast ingestelde EAN32 (v.b. omdat hij na zijn duik in La Gombe zijn fles wil laten hervullen, maar met een ander EAN-mengsel voor een volgende duik).
    Allee… zo begrijp ik het toch he… correct me if I’m wrong Sourceror.

• Sourceror

Deelnemer
    11 juli 2006 om 08:03

Klopt volledig Luc…
    een van de weken gaan we naar La Gombe en in de 3de week van juli zouden we een enkele keren naar de Noordzee gaan waar ik persoonlijk toch wel liever met een EAN30 duik… kwestie van het wrak te moeten zoeken en zonder proberen rond de 42 a 43 meter te kunnen gaan.

• Baksteen

Deelnemer
    11 juli 2006 om 09:50

Voor die 3 euro voor een vulling kunt ge uw fles toch een beetje aflaten (met manometer uiteraard….) en dan opnieuw optoppen met lucht om op 30% uit te komen …
    Dat kan allemaal daar ter plaatse lijkt me.
    En als dat een modern membraan-systeem is kan dat mogelijks ook gewoon op 30 ingesteld worden dan heb je direct 30%. Of is dat ook uit de muur-automaat dat die nitrox komt ?

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 juli 2006 om 11:37

Het systeem in La Gombe is ingesteld op 32%. Indien hij wil, kan hij de instelling inderdaad veranderen. Maar als je op een zaterdag en/of een zondag een nitroxvullingske of 25-30 moet doen, en iedere keer iets anders moet vullen… Ik zou er niet aan beginnen.

De oplossing? Zelf vullen! O2 vullen en daarna lucht vullen. Voor mij is dat het goedkoopste. Veel gerekend kost de O2 vulling mij 2 Γ  2,5 euro maximaal (het is een flink stuk minder, indien je de fles niet leeglaat maar bijvult met O2!). En aangezien bij ons in de club de luchtvulling NIET betaald dient te worden door de leden…

Maar nu gaat voor de elfendertigste keer weer een discussie opgestart worden over de prijs van die (voor ons) “gratis” (we betalen wel lidgeld waar met die vullingen rekening gehouden is) luchtvulling…

Dus: Mij kost een nitoxvulling minder dan 2,5 euro! Zelfs in de meeste gevallen minder dan 2 euro!
    Alleen de “trappenflesjes” (stage-bottels in goe vlaams) vullen, kosten meer (tussen de 3 en de 5 euro, afhankelijk van de mengeling).

Dan tel ik enkel de kost van de O2, niet de afschrijving van de vulslang (manometer, koppelingen,….)!
    Als je echter thuis begint met “GAS” te vullen, dan is dit natuurlijk veel sjieker en noodgedwongen dus ook veel duurder πŸ˜‰ :-p

πŸ˜‰ Eddy

• Baksteen

Deelnemer
    11 juli 2006 om 11:47

@Dedjutoch… heb je geen probleem om je fles zuurstofclean te houden ? Of is de clubcompressor uitgerust met extra filters etc.

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 juli 2006 om 12:14

Waar wij onze flessen vullen wordt ook aan “partial blending” gedaan. De compressor is dus zeker in orde! Onze club heeft met de duikshop een overeenkomst om de clubflessen te vullen.

Onze club heeft zelf 2 compressoren in eigendom!.
    EΓ©n ervan staat aan de Oosterschelde. EΓ©n staat aan het zwembad, en dient om de flessen te vullen die de club in eigendom heeft, en die enkel in het zwembad gebruikt worden.
    Aangezien we onze eigen flessen niet het zwembad binnen mogen dragen, kunnen we die compressor dus niet gebruiken om onze eigen flessen te vullen!
    Moeilijk hè?
    Als wij dus niet naar de Oosterschelde gaan, kunnen wij onze flessen laten vullen in een duikshop. Onze club heeft daar zelfs enkele flessen staan die clubleden kunnen gebruiken voor een duik. Onze club heeft er zelfs enkele carbonflessen staan voor de wet-wheelers van onze club!
    En…. vullen dienen we niet te betalen! Niet aan de Oosterschelde, en niet in de duikshop.
    De compressor aan de Oosterschelde loslaten op je O2-zuivere fles zou ik persoonlijk niet doen, tenzij met een persoonlijke filter.

Maar ook dat levert stof genoeg voor eindeloze discussies!????

πŸ˜‰ Eddy

• Sourceror

Deelnemer
    11 juli 2006 om 12:54

@Eddy: En is dat vulstation aan La Gombe dan ok om te vullen met een O2 zuivere fles?

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 juli 2006 om 13:33

Ja. Dit geldt voor de compressor in de winkel. Ik weet niet hoe het gesteld is met de compressor van Standard CLAS, die langs de winkel onder een afdak staat, en met munten te bedienen is.

Misschien een kleine tip: Als je er bent, vraag het gewoon ne keer?
    Misschien kan de eigenaar hier zelfs op antwoorden, πŸ˜‰

Eddy

• Sourceror

Deelnemer
    11 juli 2006 om 13:49

Dit geldt voor de compressor in de winkel. Ik weet niet hoe het gesteld is met de compressor van Standard CLAS, die langs de winkel onder een afdak staat, en met munten te bedienen is.

hehe, blijkbaar komen die 2 niet goed overeen en is kan het wel eens tot een woordenwisseling komen (tussen SKAH en CLAS dan)… allΓ©… heb ik gehoord van ne waalse maat…

Misschien een kleine tip: Als je er bent, vraag het gewoon ne keer?
    Misschien kan de eigenaar hier zelfs op antwoorden, πŸ˜‰

Zal ik zeker eens doen Eddy πŸ˜‰
    Toch bedankt voor de antwoorden πŸ˜€

Edit: damn, die werkt hier precies niet goed…

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 juli 2006 om 14:05

Die goede verstandhouding (……. πŸ˜‰ …….) tussen Skah en Clas is immers de oorzaak van de goedkope vullingen die Skah aanbiedt!
    Er kan maar iemand goed mee zijn….

Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader