Duikforum Duikforum Materiaalbespreking lamp vasthangen

• Creator
    Discussie

maarten65
    Deelnemer

hoe hangen jullie allemaal je lamp vast ? ik heb nu zo’n spiraalsnoer maar de lampenkop van men nieuwe lamp sleept nu over de grond. zou een retractor beter zijn? of zijn er mensen met betere uitvindingen ?

• lamp vasthangen

manis reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 16 Leden · 34 Reacties
  • Werner

Deelnemer
    9 juli 2006 om 16:48

welke lamp heb je?

• maarten65

Deelnemer
    9 juli 2006 om 16:50

een green force tristar 15

• roger

Deelnemer
    9 juli 2006 om 18:07

Greenforce heeft eigen systemen met velcro, maar ik vind die persoonlijk niet zo handig.

Ik heb een retractor met bloccageknopke. De retractor loopt onder mijn buikband door zodat ik de lampkop tegen mijn buik geblokkeerd hou, en kan ik hem op gewenste lengte uittrekken en blokkeren onder water. Knopke drukken en hij springt weer perfect tegen mijn buik.

• Cthulhu

Deelnemer
    9 juli 2006 om 19:58

Mijn pro kop gebruik ik met een Goodman handle. Boven water hangt die gewoon met een karabijnhaak vast aan het harnas van nijn wing.

• maarten65

Deelnemer
    9 juli 2006 om 20:16

mijn belangrijkste zorg is dat als ik mijn hand voor iets anders wil (of moet) gebruiken, de lamp niet gewoon de grond op valt. dus dat velcro systeem en een handle vind ik niet zo ideaal

• Stropken

Deelnemer
    9 juli 2006 om 20:41

Dat velcro systeem van GF is inderdaad zwakjes.Mààr als je bij een stoffeerder gaat hebben ze daar velcro van ca 5 cm breedte en ik kan je verzekeren dat je je lamp niet gauw zult verliezen met deze velcro.Mijnen Pro/HID hangt aan mijn linkervoorarm.Mijn blue-tooth hands free systeem hangt zo aan het plafond van mijn wagen.

• k@sp3r

Deelnemer
    9 juli 2006 om 20:53

hey stropken, kan jij uw systeem eens toelichten, mss met foto
    ben ook net op zoek naar een goede manier voor mijn greenforce

grtzzz

• noxi

Deelnemer
    9 juli 2006 om 21:21

hey,

Ik heb een zelfgemaakt systeemke (afgekeken van iets dat op Luc’s site stond).

– Plastic buis (6-7cm lang) met binnendiameter iets kleiner dan de buitendiameter v d lamp.
    -Daar zaagt ge axiaal een reep uit, juist breed genoeg zodat ge uw lamp er kunt inklikken en dat ze niet vanzelf loskomt.
    -Een paar gaatjes erin boren zodat ge ze met strapex-kes aan uw jacket kunt hangen. Bij mij rechts aan de buikriem v d jacket.

Na enige oefening weet ge dat spul perfect hangen en krijgt ge handeling om de lampkop daar in te klikken in één secondje. En uw lamp hang zo schoon tegen uwen buik, zonder beschadigd te worden door slepen op den bodem.

Moest ge het zien zitten, dan stuur ik wel es een fotoke door.

Had het eerst geprobeerd met een haakje aan een D-ring. Nie handig mee dikke handschoenen aan. Teveel gepruts. Trouwens als ge horizontaal zwemt hangt ze met een haakje of retractor een eindje van je lichaam zodat ge vanalles kunt raken.

Hopelijk ben je er iets mee.

Met vriendelijke groeten

noxi

• Stropken

Deelnemer
    9 juli 2006 om 22:27

Een stuk binnenband met de diameter van je voorarm,daar plak je zo’n stuk (zelfklevend)velcro op.Aan mijn lamp heb ik rond de lampekop ter bescherming ook een stuk binnenband waarrond je gans rondom ook van diene velcro plakt.
    Je kunt ook het systeem (té klein) van GF zelf maken met die bredere 5 cm velcro.

• Cthulhu

Deelnemer
    9 juli 2006 om 23:11

Met een Goodman handle moet je de lamp niet loslaten als je iets wil vastpakken (hangt natuurlijk wel van het type af) en een lege hand is natuurlijk altijd beter

• SVp

Deelnemer
    10 juli 2006 om 02:23

Van een dun stevig touwtje van pakweg 15 cm bind je de uiteindjes bij mekaar.
    Vervolgens maak je daarmee een stropken dat in de diepe groef van je handle past.
    Zorg dat het knoopje mee in de groef ligt.
    In het vrijgekomen lusje doe je zo een el-cheapo karabinertje dan je aan je D-ring kan klikken en je hebt de perfecte ophanging.
    2 fotootjes zitten in je mailbox.

@noxi
    Als je een foto van jouw oplossing hebt die de real life en werkende toestand afbeeldt, dan wil ik die ook graag eens zien.

• maarten65

Deelnemer
    10 juli 2006 om 09:02

ja noxi daar ben ik ook wel eens benieuwd naar

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 juli 2006 om 09:11

Iets genre de houder/klem voor mijn Lumen6 backup… http://www.torpedo.be/pics/spare_lamp1.jpg en http://www.torpedo.be/klem.html

• Admin

Beheerder
    10 juli 2006 om 13:01

Ikzelf maakte me een soort van ‘Goodmanshandele’ voor mijn lamp ook een GF kabellamp.
    Ik kocht me een elastiek in een “veritas” zaak van ongeveer 10cm breedte.

Naaide een stuk samen zodat ik een cirkel had dat wat spande tss uw duim en wijsvinger en de zijkant van je hand. Daarop naaide ik terug een klein cirkeltje dat spand rond het handvat van de lamp en naaide de twee elastieken cirkels samen.

Nu kan ik gemakkelijk deze over mijn hand schuiven, heb ik mijn handen vrij om iets te doen zonder ik m’n lamp moet loslaten en dit neemt geen plaats in.

Dit concept heb ik eind verleden jaar opgestuurd naar DUIKEN magazine en won ik een boek “fauna en flora in de Oosterschelde”.

Mvg,
    Jimmy

• beulke

Deelnemer
    10 juli 2006 om 13:27

ikzelf gebruik ook zo’n spiraal en daarnaast heb ik een polslus en laat ik de lamp heel zelden los. Mijn lamp sleept zo ook nooit over de grond. als ik er niet nodig heb hou ik ze tussen arm en borst. Soms zie ik de lamp van een buddy loshangen en dan maak ik wel eens de opmerking dat ze blijkbaar geld genoeg hebben dat ze het risico lopen hun lamp te verliezen, meestal krijg ik dan honende reacties, totdat er eentje zijn lamp verloren had…. vergeten vast maken aan de pols en foetsie… gelukkig voor hem vonden we ze tijdens de 2e duik terug…

een soort goodmanhendel lijkt me een ideale oplossing, je blijft ze ‘vasthouden’ maar je hand is toch vrij. Jammer dat dat alleen lukt met kabellampen anders had ik er ook al eentje gefikst

• roger

Deelnemer
    10 juli 2006 om 13:29

Schitterende ideeën zeg !!

• maarten65

Deelnemer
    10 juli 2006 om 15:45

ja inderdaad, dat 1 trukje heb ik zien staan in ‘duiken’ maar niet meer aan gedacht

• maarten65

Deelnemer
    10 juli 2006 om 16:21

ik heb het net nog eens opgezocht in de boekjes en ik denk dat ik het zo ga doen. als je de lamp helemaal niet gebruikt, hang je de lus van de elastiek dan aan een musketon ofzo ?

• noxi

Deelnemer
    10 juli 2006 om 16:22

SVP en maarten , joe got meel.

noxi

• maarten65

Deelnemer
    10 juli 2006 om 19:45

ik heb de geimproviseerde goodman handle net gemaakt en het is zeer veelbelovend. alleen leek de lamp wat te zwaar maar dat zal onder water wel opgelost worden denk ik.
    het enige minpunt dat ik tot nu toe kan ontdekken is dat ik de lamp niet aan of uit kan draaien terwijl hij rond men hand zit, de rekker rekt dan gewoon te fel mee.

• SVp

Deelnemer
    10 juli 2006 om 22:16

Noxi, belangrijk : SV en kleine p !
    Ik ben daar streng op …

• crisis

Deelnemer
    11 juli 2006 om 13:33

Ik heb nen GFII en die hangt gewoon met een touw en boltsnap aan mijn wing. Als ik de lamp niet nodig heb schuif ik gewoon de hendel van mijne GFII onder de webbing van mijne wing, simpel toch.:-)

• Dries

Deelnemer
    11 juli 2006 om 13:57

@SVp

Stefaan, dit was wel echt een binnenkopperke he.
    SV gaat over jou (je naam). MAar ik vraag me toch af waarom je absoluut die kleine “p” wil ;-p

Dries

P.S.: let op de knipoog he 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 juli 2006 om 14:03

> waarom je absoluut die kleine “p” wil
    Nou Dries… stel je voor dat alles in verhouding was… ;-)))

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 juli 2006 om 14:31

Twee boltsnaps, en een stuk touw!
    Je bevestigt het touw aan je handvat van je lamp, samen met 1 van de boltsnaps. Aan het andere uiteinde van het touw maak je de tweede boltsnap! Lengte van het touw? De lengte van je arm!
    Boltsnap aan’t einde van je touw maak je op een D-ring van je jacket vast (kant waar je de lamp vasthoudt!). Bij niet gebruik van je lamp, kan je deze met de boltsnap aan je lamp vasthangen aan dezelfde D-ring, of een andere. Dan botst je lamp niet over de bodem, en kan je ze gemakkelijk terug nemen als je ze nodig hebt! Ook met dikke neopreen handschoenen! Is ook gemakkelijk om naar de waterkant te wandelen, of om van de boot te springen zonder dat de lamp in je gezicht kwakt!
    Eenvoudig, werkt perfect, blijft nergens in vasthangen (gelijk die ellendige plastieken harmonica-ellende!), en kost niet veel!

Eddy

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader