Duikforum Duikforum Federaties duiken met PADI in omgeving Geel

• Creator
    Discussie

jer
    Deelnemer

Tijdens een reis in Maleisie heb ik de opleiding Open Water Diver (PADI) gedaan. Ik zou graag ook hier thuis wel eens duiken maar blijkbaar werken de meeste clubs met CMAS. Kan ik aansluiten of moet ik dan CMAS opleiding volgen? Kent er iemand een club die met PADI werkt in de omgeving van Geel (regio Kempen)?

• duiken met PADI in omgeving Geel

vinkske reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 8 Leden · 10 Reacties
  • Frank

Deelnemer
    3 juli 2006 om 17:29

Bij mijn weten is er in Geel geen PADI club maar wel twee Nelos-clubs: de Zeester en de Yellow Diving School http://www.yds.be waar ik zelf lid ben. Je bent altijd welkom, maar helaas zijn er geen zwembadlessen tijdens de zomermaanden juli/augustus. Of stuur me een mailtje als je meer informatie wil.

• Webmaster

Deelnemer
    3 juli 2006 om 17:36

op http://www.duiken.be vind je een hele reeks clubs per provincie.
    Misschien zit er wel ergens een padi club in je buurt.

• Dedjutoch

Deelnemer
    3 juli 2006 om 17:53

@ jer:

Je vroeg:

“Kan ik aansluiten of moet ik dan CMAS opleiding volgen?”

Indien je aansluit bij een Nelosclub kan je de vervolgopleiding via Nelos (CMAS) volgen. Als OW-diver kan je jezelf aanbieden voor de opleiding en de examens 2*D. Je zal dan wel best de lessen volgen, omdat er nogal wat verschillen zijn met betrekking tot “duiktabellen”, “medisch” en “praktisch duiken” voor wat betreft het theoretisch gedeelte.
    Bij een Nelosclub (de meeste) zal het echter moeilijk zijn om je aan te sluiten als Padi duiker zonder verdere opleiding te volgen.
    De opleidingen nemen bij Nelos wat meer tijd in beslag, maar zijn dan ook ietsje diepgaander.

Een Padi club in de omgeving van Geel is mij niet bekend. Maar, dat wil uiteraard niet zeggen dat die er niet zijn, alleen weet ik het niet.

Bij de meeste Nelosclubs kan je enkele “trainingen” meevolgen en daarna beslissen of het dat is wat je zoekt. Als het niet je dada is, kan je altijd nog beslissen om niet aan te sluiten.
    De meeste Nelosclubs starten terug begin september met trainingen en opleidingen.

Het is dus een eventuele optie die bestaat, zonder veel problemen.

Eddy

• jer

Deelnemer
    4 juli 2006 om 00:05

Hoe zit het met de internationale erkenning van CMAS? Bij reizen in Bali, Egypte en Maleisie heb ik overal PADI divecenters gezien maar nergens CMAS.

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 juli 2006 om 00:27

Ik neem aan dat je een grapje maakt… toch… Iemand die gelijk waar ter wereld serieus met duiken bezig is en CMAS niet zou (er)kennen, die kent geen kl***n van duiken… 😉
    PADI is opgericht ergens rond 1970… CMAS bestaat reeds van in 1958…

• steevke

Deelnemer
    4 juli 2006 om 07:52

jer,

er is maar een kaartje dat telt in het duikwereldje, en dat is je visakaartje 🙂

CMAS wordt overal erkend, net zoals PADI. ’t maakt niet uit welk merk van kaartje dat je hebt, zolang er maar genoeg reserve op de visakaart staat.

Zorg dat je een club vindt waar je je thuis voelt, en kijk daarna pas naar het ‘merk’ dat aan de deur hangt. Of zoek enkele vrienden die duiken en pak u een verzekering en ga niet in een club.

En pak sommige antwoorden hier met een zak zout – ik heb soms de indruk dat er hier mensen rondlopen die getrouwd zijn met hun federatie en het logo ervan op hun hart/gat hebben laten tatoueren 🙂

steven

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 juli 2006 om 08:13

@ jer,

Laat je vooral niet opjagen door discussies over Padi, Nelos, VVW, IDEA, en noem ze allemaal maar op.
    Inderdaad: Om te duiken in het buitenland vraagt men “soms” naar een erkend brevet. De duikorganisaties kennen RSTC (Padi, SSI, IDD, IDEA, etc…), CEDIP (VVW, IDEA…) en CMAS (Nelos, NOB, AED, etc…) en erkennen dit ook!
    Wat men ALTIJD vraagt is: Een verzekering! Zonder partijdig te willen zijn, zou ik zeggen: Neem een DAN verzekering, deze is wereldwijd gekend en behoeft bij geen enkele duikbasis, waar ook ter wereld, enige uitleg!

Club of niet? Het voordeel van een club (gelijk welke Padi, Nelos, VVW, IDEA, of wat dan ook): Je maakt er vrienden die met hetzelfde hobby bezig zijn als jij. Je kunt regelmatig gaan trainen, je kan je opleidingen volgen samen met andere geïnteresseerden (en na een tijdje ook bekenden), en als je wil gaan duiken vind je gemakkelijker een duikpartner met eventueel dezelfde interesses. Je hoeft de forums niet af te schuimen om voor jou totaal onbekende duikpartners op te snorren. De nadelen van een club, de zogenaamde “verplichtingen”, worden vaak zeer zwaar overdreven! Mensen die niet bij een club zijn praten over “verplichtingen”, mensen die wel bij een club zijn aangesloten hebben hier een totaal verschillende mening over!
    Wil je vaak duiken, wil je duikende vrienden, dan is een duikclub de beste oplossing! Het enige nadeel is het “lidgeld”, maar daar krijg je dan ook wat voor terug!

Eddy

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 juli 2006 om 08:40

Even terug naar je eerste vraag, jer… “Ik zou graag ook hier thuis wel eens duiken”…

Begrijp ik hieruit dat je niet echt staat te springen voor verdere sterren en strepen maar dat je gewoon met je OW-brevet hier in “onze” wateren (ook Zeeland) af en toe eens wil gaan duiken, en dan liefst begeleid/omkaderd door ervaren mensen?
    In dat geval zoek je inderdaad best een PADI-club want daar doet men niet “moeilijk” ivm je OW-brevet en als je onderwater bewijst dat je een “goeie” duiker bent (je brevet waardig dus) kan/mag je bij wijze van spreken met iedereen gaan duiken binnen de grenzen van je brevet (in dit geval tot max. -18m), en dat voldoet dan prima aan jouw “Ik zou graag ook hier thuis wel eens duiken”.
    Het “nadeel” in dit geval van een CMAS-club is dat je OW-brevet overeenkomstig de internationale overeenkomst tussen PADI en CMAS gelijkwaardig wordt geacht aan een CMAS 1*D-brevet, met alle beperkingen vandien. V.b. in ons geval betekent dit dat zolang je geen 15 duiken hebt je minstens met een instructeur of 4*D moet duiken, en vanaf je 16de duik moet je minstens met een 3*D duiken… maar v.b., hoe gek het ook moge klinken, binnen het kader van de clubduiken (en dus overeenkomstig de reglementen van de federatie van die club) nooit met een andere ‘ingeschaalde’ PADI OW of AOW… tenzij je verder gaat op het sterren- en strepenpad en zorgt dat je dan zelf 3*D wordt.

• Ronin

Deelnemer
    4 juli 2006 om 13:10

Hey Jer

Ben ook van geel en AOW. Als je eens wil gaan duiken mail maar…

Ben ook nog aangesloten bij “DIT” in Herentals.

Greetz

Ronin

• vinkske

Deelnemer
    4 juli 2006 om 14:26

Hey Jer

Ik ben ook van Geel en hebben een duikschool in Lommel waar we zowel padi opleidingen als Cedip opleidingen geven.
    Als je een duikje of wat info wil kan je mij steeds contacteren via email (klik maar op brievenbusje)

groetjes Peter

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader