Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Dat kan toch niet?

• Dat kan toch niet?

Luc Dupas reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 10 Leden · 19 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    2 juli 2006 om 18:46

Hangt ervan af he… welke “de” nitrox-cursus was… en welke duikcomputer… de ene neemt 1.6bar ppO2 aan als nog “veilige” bovengrens, en de andere 1.4bar… en dat scheelt gelijk een slok op de borrel wat max. diepte betreft.

• anemona

Deelnemer
    2 juli 2006 om 18:51

welkom thuis…en waar blijven nu de sterke verhalen….?

• stach

Deelnemer
    2 juli 2006 om 18:56

en het ene merk ‘bedriegt’ wat t.o.v. het andere merk he.safe marge inbouwen zonder dat je het eigenlijk weet

• Stropken

Deelnemer
    2 juli 2006 om 20:06

Zou het niet een beetje ‘geografisch’ gelegen zijn ook??? (LOL)

Welkom terug.

• Trico Traco

Deelnemer
    2 juli 2006 om 20:58

• buceador

Deelnemer
    2 juli 2006 om 20:58

welkom terug TT,

had den Frans zijn brilleken op toen hij dat intikte ??
    of waren die knoppekes nie te klein voor zijn dikke vingers 😉

Peter.

• Trico Traco

Deelnemer
    2 juli 2006 om 21:08

• Dedjutoch

Deelnemer
    2 juli 2006 om 21:18

Hoi TT,

Welkom terug thuis! Hopelijk heb je een hele boel mooie herinneringen mogen meebrengen van je vakantie.

Hoe zit dat nu met die VIPER?
    Het handelt hier over een nieuwe generatie Suunto Nitrox computers.
    Hetgeen je kan ingeven is altijd afgerond op een hele percent! 32% kan, 32,5% kan niet!
    Als je Nitrox gaat vullen, zal je al snel merken dat exact 32% vullen zeer moeilijk is!
    Neem nu, je hebt die 32,5%, dan dien je die computer in te stellen op 32%! Anders rekent hij niet streng genoeg voor je deco-verplichtingen! Wat is nu echter het probleem?
    Je duikt met 32,5% en je computer staat ingesteld op 32%. De berekeningen met betrekking tot CZS-vergiftiging kloppen nu niet meer!
    Hoe heeft Suunto dit nu opgelost?
    Voor de decoverplichtingen rekent de Suunto met de ingestelde waarde! Da’s dus goed!
    Voor de berekening van je CZS-vergiftiging zal je Viper (Vitec, Cobra, …) echter rekening houden met 1% meer O2 dan de ingestelde waarde! Op die manier rekent hij ook veilig met betrekking tot je CZS-vergiftiging! Echter, daardoor gaat hij ook een kleinere maximale diepte aangeven dan datgene wat je zou berekenen met je ppO2 van 1,4 of 1,5! Hij doet die berekening immers met 1% meer dan de ingestelde waarde!

Eenvoudig, en veilig dus!

1,5 (ppO2) : 0,32 = 4,68 bar abs. = 36,8 meter (afgerond 36 meter)
    1,5 (ppO2) : 0,33 = 4,54 bar abs. = 35,4 meter (afgerond 35 meter)

Eddy

• Luc Dupas

Deelnemer
    2 juli 2006 om 21:21

‘k Heb even mijn Mosquito backup-computer erbij gehaald… in de veronderstelling dat al die Suunto’s hetzelfde doen he… En ja hoor… EAN32 geeft bij 1.4bar ppO2 32.7m (ipv 33.8m in zoetwater), bij 1.5bar ppO2 35.8m (ipv 36.9m in zoetwater), en bij 1.6bar ppO2 38.8m (ipv 40m in zoetwater).

Mijn Mosquito is qua diepte (= “vertaling” van druk naar fysische meters waterkolom) gekalibreerd voor zout water! En omwille van de hogere dichtheid van zoutwater is het logisch dat je dezelfde finale (partieel)druk bekomt bij een fysisch kleinere diepte dan in zoutwater.
    Stel v.b. dat men een 3% hogere dichtheid (hoger soortelijk gewicht) aanneemt voor zoutwater dan heb je bij 40m zoetwater een extra bijdrage van 4bar omwille van de waterkolom… en diezelfde 4bar bekom je in 3% ‘zwaarder’ zoutwater reeds bij 38.8m… Zie je… 😉

• Trico Traco

Deelnemer
    2 juli 2006 om 22:05

• Luc Dupas

Deelnemer
    2 juli 2006 om 22:28

> En als ik de beschrijving goeg gelezen heb is die gecalibreerd op zoet water.
    Op blz. 67 van de Nederlandstalige handleiding van de Vyper staat in de rubriek “6.4 Specificaties” onder “Dieptemeter” expliciet vermeld dat de Vyper gekalibreerd is voor ZOUT water en dat je 3% verschil mag verwachten als je wilt ‘vertalen’ naar zoet water…

• Trico Traco

Deelnemer
    2 juli 2006 om 22:40

• Godiva

Deelnemer
    2 juli 2006 om 23:59

Ik zie echter eerlijk gezegd je probleem niet echt in.
    1) op die kleine 2 m dat je dieper mag zal het wel niet aankomen meestal? (Alleen voor de partiële druk bij een wrakduik misschien, maar dan komen we op punt 2).
    2) nu je het weet kan je er sowieso rekening mee houden voor het vullen. Echter ik zou toch nooit duiken PLANNEN op 1,6 baar ppO2. Ten slotte leer je in PADI ook dat je moet plannen op 1,4 en dat 1,6 enkel is voor nood-(of iig onvoorziene)situaties. Waarschijnlijk zal die computer dit “algoritme” aanhouden.
    3) Wat betreft zout vs zoet: werkt een computer niet op het drukprincipe? maw, meet hij niet de druk van de omgeving, om daaruit de diepte te berekenen die hij dan weergeeft op het scherm? In dat geval zal je “max diepte” voor nitrox dus niet verschillen naargelang je in zout of zoet duikt, aangezien de computer rekening houdt met de “max druk”. En weer: de enige momenten dat ik me kan inbeelden dat dit belang wél speelt is als je een recordpoging doet (bepaalde diepte halen), maar met gewoon recreatief duiken zal het er niet op neer komen. Bovendien is de speling zeer klein als ik Luc zijn berekening mag geloven.

• Trico Traco

Deelnemer
    3 juli 2006 om 09:01

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 juli 2006 om 09:28

‘k Snap het probleem niet echt he TT ! Stel dat de VDST-duiker een EAN32 mengsel in zijn flessen heeft en op zee wil gaan duiken… met de voor de VDST-duiker ’toegelaten’ max. 1.6bar ppO2 mag ie dan gaan tot op een diepte waar de totale druk 5bar is… We nemen even aan dat het een duik op zee is (daar ligt de Donator nu eenmaal, en we nemen een s.g. aan van 1.03), dan is dat een duik naar 38.8m als je rekening houdt met zout water. Dan zit die Vyper van je broer toch correct he ?

A propos, de schroef van de Donator ligt op -52m… dus daar een duik op plannen en mikken op “maar” -40m en daar je EAN op instellen… mmm… ;-(

• steevke

Deelnemer
    3 juli 2006 om 10:36

Als je dan toch naar -52 meter wilt en tegelijkertijd minder trap wilt, zou het dan niet verstandiger zijn om een fleske 50% mee te pakken en daar vanaf 21 meter op de decoën ipv nitrox mee te sleuren tijdens de duik?

steven

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 juli 2006 om 10:50

-52m in zoutwater… komt overeen met bijna -54m in zoetwater…
    Met een max. ppO2 van 1.4bar kan je dan met een “verrijkt” mengsels duiken van net geen 22% O2… die 0.9% “extra” O2 gaat je niet veel nitrox-voordeel geven he… 😉
    En als je max. 1.6bar ppO2 neemt zit je nog maar aan EAN25… ook niet veel ‘winst’…

Dus… andere mengsels… of zoals Steevke aangeeft “anders” nat gaan decomprimeren…

• davy

Deelnemer
    3 juli 2006 om 12:14

zoet of zout gecalibreerd… maakt in de praktijk niet veel uit met computers.
    Ik denk dat beiden computers op min of meer hetzelfde niveau zullen hangen wanneer de ene 38m aangeeft terwijl de andere 40m aangeeft…
    En dan?… het algoritme van de computer rekend met de druk die hij meet en niet met het magische getalletje dat hij op het scherm laat zien om jou te laten weten hoe diep je ongeveer zit.

Eddy heeft ook gelijk, dat computers inwendig op safe spelen en voor de CNS berekening een hoger O2% nemen, en voor deco nemen de meesten ook nog eens een lager O2%
    Niets om wakker van te liggen.

Het wordt pas leuk als je met bottomtimers gaat werken op grote diepte 🙂
    Dan moet je gebruikte tabel in teorie afgestemd zijn op de calibratie van je meter.

Zo hing ik vorig jaar nog op 80m diepte (volgens mijn primaire dieptemeter) en gaf mijn backup (van een ander merk en andere calibratie) 84m aan…
    Wat schrijven we nu in ons logboek?, en waarmee berekenen we onze decompressie???? ;-)))))

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 juli 2006 om 12:24

YEP! Zolang je “binnen” dezelfde computer blijft maakt het allemaal niet uit omdat dat ding zelf wel zorgt dat intern alles consistent is en blijft…

Bovendien zijn v.b. die ppO2-max en overeenkomstige dieptes geen “harde” limieten… de ene duiker is d’er wat meer gevoeliger voor dan de andere… en als ge dan in de limiet echt tot op de decimeter zou gaan plannen, of u daar zorgen over maken, zit ge sowieso verkeerd bezig want dan probeert ge de kantjes ervan af te lopen door de ‘grenzen’ van het ‘veilige’ op te zoeken… Wat marge nemen kan nooit kwaad, niet wat betreft de grenzen van de nultijd, niet wat betreft de max. ppO2-grenzen, gewoon wat marge nemen en dan maken uiteindelijk die paar decimeter verschil geen kneit uit… Better safe than sorry… geldt ook (en vooral) bij het duiken he… 😉

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader