Duikforum Duikforum Federaties D3 wil hogerop: federatie / examen gezocht

• Creator
    Discussie

Kristof
    Participant

Hoi allemaal

Met ondertussen ruim 450 logs en al jaar en dag D3 bij het VVW (een CMAS-kaartje vandaag), ben ik het wachten stilaan moe wat betreft een nieuwe datum voor het examen naar een hoger niveau. Ik zou graag D4 of hoger worden, maar bij het VVW raken ze er blijkbaar maar niet uit. Ondertussen zit ik dus al heel lange tijd te wachten om er opnieuw eens aan te beginnen.

Wie kan mij een club tippen omgeving Limburgse of Antwerpse Kempen die in de nabije toekomst (tussen vandaag en pakweg september) een cursus inricht?

Groetjes

Kristof

• D3 wil hogerop: federatie / examen gezocht

Luc Dupas reageerde 13 jaar, 6 maanden geleden 20 Leden · 52 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    1 juli 2006 om 10:00

Dat wordt waarschijnlijk moeilijk Kristof. D4 en 4*Duiker zijn opleidingen die federaal georganiseerd worden. Clubs mogen deze wel zelf organiseren, maar de examens worden federaal georganiseerd (samenstelling van de examinatoren etc…). Dat is dus niet zo eenvoudig als het zou lijken.
    Het betekent dus ook dat gedurende de verlofperiode (juli-augustus) in dit verband niets meer wordt georganiseerd. In die periode liggen alle opleidingen stil (VVW+NELOS).

Er is dan maar 1 mogelijkheid: Je wenden tot de commerciële organisaties. In jou geval misschien IDEA (doet Cedip brevettering en CMAS brevettering). Je zal daar wel wat meer geld kwijt zijn.

Meer dan waarschijnlijk ken je de mensen van Relaxdivers al langer. Neem misschien eens met hen contact! Zij zullen je waarschijnlijk met meer dan alle plezier verder helpen? Maar dat wist je waarschijnlijk al?

Eddy

• blue

Deelnemer
    1 juli 2006 om 10:58

Zo simpel zal het niet zijn Dedjutoch.

Als 3* gaan we hem heus geen 4* gaan “verkopen”.

Maar hij is natuurlijk wel 100% welkom om zijn 4*D te komen behalen 🙂

Je neemt maar contact op info@relaxdivers.be

greets

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juli 2006 om 10:58

Een andere mogelijkheid: Via een Duitse federatie die aangesloten is bij de CMAS (dit kanaal wordt immers ook door IDEA gebruikt om een CMAS erkend brevet te kunnen aanbieden).
    Voor de Duitse CMAS-organisaties is een 4* brevet een “ervaringsbrevet” waarvoor je geen examens dient af te leggen. Je dient een bepaald minimum aantal jaren gedoken te hebben, een minimum aantal duiken gedaan te hebben en enkele “grotere duikorganisaties” (vb grote clubuitstap naar Spanje, Egypte, of…. weet ik veel) gedaan te hebben!
    Als je bijvoorbeeld in Spanje bij zo’n Duitse organisatie tercht komt, en je hebt voldoende duikjaren en duiken, kan je die “duikorganisaties” daar afwerken. Je krijgt de verantwoordelijkheid om de duiken in te delen op hun boot, en je dient daarbij alle aspecten van een goede duikorganisatie te bewaken (veiligheid, indeling, communicatie, autoriteit, etc…).
    Na je verlof kun je dan naar huis met een 4* duiker CMAS brevet.

Let wel: VVW en NELOS erkennen deze brevetten niet! Voor deze organisaties vraagt men immers een volledige opleiding met examens etc… Een VVW of Nelos 4*D mag aanzien worden als een Assistent Instructeur. Een Duitse 4* duiker CMAS wordt aanzien als een ZEER ERVAREN duiker! Hij heeft immers na zijn 3*D brevet moeten kiezen tussen: Assi, of via vele duiken en werken 4* duiker!

Moeilijk? Eigenlijk niet!

Eddy

• blue

Deelnemer
    1 juli 2006 om 11:02

4*D is DiveMaster lees de normen er op na…

AI wordt niet vermeld!

En van dat erkennen: een CEDIP zullen ze wel moeten herkennen bij VVW 🙂

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juli 2006 om 11:03

@ blue

Lezen jonge, lezen, en dan reageren! Ik schrijf NERGENS dat hij dat brevet bij jullie kan KOPEN? Ik schrijf alleen dat hij via IDEA meer geld zal kwijt zijn, dan wanneer hij de gewone weg bewandelt via het VVW! Hij zal echter bij het VVW langer geduld moeten hebben, omdat daar geen “individuele” opleidingen gegeven worden!

.

• blue

Deelnemer
    1 juli 2006 om 11:04

Laat het rekenen maar aan ons over!!!

Uiteindelijk zal hij bij ons NIET via IDEA gaan.

Maar via CEDIP.

En dan zal hij weinig geld kwijt zijn.

Je moet onze rekening heus niet maken!

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juli 2006 om 11:09

@ blue,

Zoals ik al zei: Lezen!

In Duitsland kan bij de meeste organisaties (VDST) gekozen worden om na het 3* duiker brevet door te stoten naar opleidersniveau als Assi, en daarna Instructeur (VDTL). Je kan echter gewoon 3* duiker blijven en na enkele jaren ervaring je aanvraag indienen om als 4* duiker erkend te worden. Daarvoor dien je “ervaring” te bewijzen, en niet meer “kennis”, dat deed je al bij je 3* duiker.

Ik ga hier nu niet de volledige eisen en condities overpennen. Als Kristof dit een goede optie zou vinden is het uiteraard aan hem om daar meer inlichtingen over in te winnen…

.

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juli 2006 om 11:11

@ blue,

Uw pillekes toch nie vergeten te nemen vandaag hoop ik?
    Of gewoon last van “lange tenen”?

Ik hoop dat je in die gezellige club van jou toch wat gezelliger overkomt?
    Anders….”relax”?

.

• blue

Deelnemer
    1 juli 2006 om 12:11

“Uw pillekes toch nie vergeten te nemen vandaag hoop ik?
    Of gewoon last van “lange tenen”?”

Op laag niveau communicatie antwoord ik niet
    ————————————-

Schrijf dan geen foute dingen als

“Een VVW of Nelos 4*D mag aanzien worden als een Assistent Instructeur”

Omgekeerd mag je nog spreken, maar wat wij waarderen als een AI zullen we uiteindelijk toch wel zelf uitmaken zeker?

Alléja, zoals de crossover regels gelden in feite.

En een discussieforum is een forum, als je geen tegenwind wilt, ga dan duiken een goei fris kriekske drinken achteraf.

:)))

Kzal mijn eigen raad maar opvolgen 🙂

• Carl A

Deelnemer
    1 juli 2006 om 12:53

Ahum, ahum…
    Bij VVW is een 4* duiker wel degelijk ” Assistent Instructeur”.
    Hij kan zelfs (wel)bepaalde proeven afnemen. Ook is er al een tijd sprake om de huidige 4* in te schalen naar I* – mits bijkomende cursus.

• Admin

Beheerder
    1 juli 2006 om 12:55

@dedjutoch,

Onzen blue komt mss altijd wat raar of kritisch over , maar hij valt echt wel mee zenne ,als je hem persoonlijk kent ,hij mag toch zijn eigen mening verkondigen he , juist zoals jij dat doet.

Wat betreft een 4* Cedip-Divemaster kun je bij ons het hele jaar door beginnen ,wanneer je maar wilt,het hangt af van de duiker zelf wanneer hij slaagt of zijn brevet behaald .(aanwezigheid bepaald ook wanneer je een brevet behaald),en er worden inderdaad geen cadeau’s gedaan ,iedere duiker bij ons zal kunnen duiken als hij zijn brevet behaald heeft.
    Een 4* duiker zal kunnen les geven en een groep kunnen begeleiden na het behalen van zijn brevet.

En Het VVW zal het bij ons behaalde Cedip brevet ook moeten herkennen ,ze zijn immers bij dezelfde federatie aangesloten en ze zitten samen met onze ADIP op bestuursvergaderingen bij Cedip.

Voor Verdere info kun je altijd terecht bij info@relaxdivers.be

• SVp

Deelnemer
    1 juli 2006 om 12:57

@blue
    Jamaar, eerst beloof je “Op laag niveau communicatie antwoord ik niet”, en dan ga je meteen antwoorden …
    “Een man, een woord” is uit de tijd zeker ?

• blue

Deelnemer
    1 juli 2006 om 12:59

leer lezen!

buiten die twee regels van hem was alles ok

een idd Koen (Sun&Sea)

• Admin

Beheerder
    1 juli 2006 om 13:10

Hoi Carl,

Bij ons is een 4*Cedip gelijk aan divemaster IDEA,Naui,Padi,Barracuda,SSi,etc….

En nog belangrijker VVW is Cedip ,maar wij : ADIP is ook Cedip ,en we zitten samen in de bestuursraad van Cedip.

• Marcel

Deelnemer
    1 juli 2006 om 13:23

Miljaar, dat is hier weer zo moeilijk é,
    geraak er maar weer eens wijs uit. pft!

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juli 2006 om 13:52

@ sun&sea,

Ik ben er zelfs van overtuigd dat blue best meevalt, ook al ken ik hem niet.
    Duik(st)ers zijn immers mensen waar zeer goed mee te leven valt! Het zijn praktisch allemaal mensen die zeer tollerant zijn.
    Persoonlijk zie ik een “forum” eerder als een gezapige manier van communicatie. Het geschreven woord is immers niet echt geschikt om op een juist niveau ter kunnen cummuniceren. Men ziet immers de gezichten niet die de schrijver trekt als hij zijn topic formuleert. En stemnuances kan je schriftelijk al helemaal niet overbrengen.
    Ik heb er alleen moeite mee als men in de mogelijke nuances ALTIJD de “negatieve” nuance kiest! Als men een antwoord geeft kan men ganse boeken schrijven, waar alles staat zoals het letterlijk in de “instructors manual”, of wat dan ook, staat. Of je geeft een antwoord, zonder alle bijhorende onmiskenbare “wetenschap”, en dan kan je uiteraard NOOIT volledig zijn. Maar ik denk niet dat de originele vraag gesteld werd om ganse cursussen en alle 100% correcte “copy-paste” mogelijkheden doorgespeeld te krijgen.

Als ik echter antwoorden begin te krijgen die persoonlijk gericht zijn, ga ik zelf ook persoonlijk reageren…, da’s misschien een beetje eigen aan de aard van’t beestje?
    En daarbij komt dat het onbegonnen werk is om nen ouwen aap smoelen te leren trekken!
    Iemand die vorige topics gevolgd heeft kan er wel uit opmaken dat ik persoonlijk IDEA beter ken, dan velen zouden denken… (niet schieten, ook dit laatste is niet als kritiek bedoeld!).

Eddy

• blue

Deelnemer
    1 juli 2006 om 13:57

daar kan ik 100% volgen DDT

• Luc Dupas

Deelnemer
    1 juli 2006 om 14:19

> En Het VVW zal het bij ons behaalde Cedip brevet ook moeten herkennen, ze zijn
    > immers bij dezelfde federatie aangesloten en ze zitten samen met onze ADIP op
    > bestuursvergaderingen bij Cedip.
    Zeer interessant statement Koen !!! Uiteraard zal de VVW zo’n 4*D CEDIP-brevet herkennen… en zelfs erkennen als een 4*D CEDIP-brevet… maar ik kan natuurlijk niet in de plaats van onze VVW-vrienden antwoorden maar ik acht de kans klein dat de VVW “zomaar” zonder meer een “vreemd” CEDIP 4*D gaat aanvaarden en zonder meer inschalen als een 4*D VVW-brevet… en daar is als dat -zoals ik verwacht- zo is zelfs een zeer goede verklaring voor…

Neem v.b. de CMAS… NELOS zit als federatie onder de paraplu van de CMAS-organisatie… en ook de VVW zit nu al een tijdje mee onder diezelfde paraplu… maar als v.b. morgen iemand met een Duits 4*D CMAS-brevet komt aandraven bij VVW of NELOS zullen we die NIET zomaar gelijk een 4*D VVW of NELOS CMAS-brevet uitreiken… en met recht en reden overigens want de vereisten voor “onze” 4*D-brevetten liggen behoorlijk anders dan deze voor het “standaard” CMAS “erebrevet” waarbij een 4*D CMAS eigenlijk niet meer is dan een 3*D CMAS die al wat langer gedoken heeft. Gewoon om even een voorbeeld te geven dat niks met CEDIP te maken heeft want anders krijg ik gelijk Bart op mijn dak… 😉

VVW <-> CEDIP ? Ik kan me best voorstellen dat VVW andere eisen stelt aan hun 4*D dan de standaard CEDIP-vereisten (wat zijn die trouwens kwestie van theoriekennis, zwembadkunsten en OW-proeven? Gewoon uit gezonde nieuwsgierigheid… en misschien gewoon antwoorden via PM want anders zitten we hier straks met 500 postings in dit draadje)… omdat een VVW 4*D ook moet kunnen assisteren bij de specifieke VVW-opleidingen en proeven mag afnemen enz. en dat vereist toch tenminste een grondige kennis van de manier van opleiden binnen de VVW en de gedetailleerde kennis van de protocollen van de specifieke VVW-proeven, enz. enz. enz. enz. … ’t Is niet omdat de VVW-opleiding voor 4*D voldoet aan de CEDIP (en ondertussen ook aan de CMAS) vereisten en standards dat het omgekeerde ook waar is. En dat heeft NIKS, maar dan ook TOTAAL NIKS, met “beter” of “slechter” te maken, maar gewoon met een resem puur praktische randvoorwaarden die totaal los staan van gelijk welk waardeoordeel!
    Enfin… wil ik maar zeggen… “voldoen aan” is bijlange niet hetzelfde als “hetzelfde” he… en daar is dikwijls heel wat verwarring over bij de niet-commerciele organisaties!!! Op dat vlak is het overigens binnen de RSTC, en dan vooral binnen PADI, echt veel duidelijker (en duidelijker is sowieso dan ook beter geregeld) en worden niet de “minimum” vereisten opgelegd per niveau maar gewoon “de” vereisten en dat maakt dan het uitwisselen over de grenzen van scholen/clubs/landen veeeeeel gemakkelijker!!!

• Stropken

Deelnemer
    1 juli 2006 om 14:25

NELOS – VVW – CEDIP – LIFRAS – CMAS – Naui – PADI – Barracuda – Krefel – Carrefour – ….

Shit,k’en verstoa de’r were de kluute van.

P.S.Zou ik nu (3*D Nelos) écht beter duiken met een 4*D brevet van Cedip,VVW,Padi en dies meer????

• Luc Dupas

Deelnemer
    1 juli 2006 om 14:26

We proberen gewoon alle letters van het alfabet te gebruiken Stropken… meer niet…
    De “Y” is alvast een van de moeilijkere letters maar gelukkig dat de YMCA ook duikopleidingen geeft he… 😉

• Stropken

Deelnemer
    1 juli 2006 om 14:31

Lucske toch…k’en dacht dat dadde de ZZ was,van ZotZijn!

• stach

Deelnemer
    1 juli 2006 om 16:18

lees: weinig bijdragend tot dit topic maar toch…(je weze verwittigd)

héhé weer zo eel leuk topic. altijd intressant om te zien wat en hoe en ….al 100x hier aan bod gekomen en toch…het blijft een soep.En dan zeker als mennog eens begint over kostprijs.
    We hebben het onlangs nog eens uitgerekend met een open minded niet-commerciële duiker( om het eenvoudig te houden)

en we kwamen er uiteindelijk op uit dat hij BIJNA even veel geld ‘kwijt’ was als ikzelf maar ik weet perfect hoeveel ik betaald hij en bij hem waren het allemaal kleine stukjes en beetjes dus ja….hoe je het draait of keert .enkel de zon gaat voor niks op (en dar ga ik me nu weer gaan inzetten si)

• Luc Dupas

Deelnemer
    1 juli 2006 om 16:43

Klopt Stach ! Als ik vb. de cross-over tarieven van onze CEDIP-vrienden bekijk (1* 50EUR, 2* 50EUR, 3* 75EUR, 4* 75EUR), dan verschillen die al bij al eigenlijk niet veel van de NELOS-homologatietarieven (1* 103.15EUR, 2* 64.50EUR, 3* 38.67EUR en 4* 25.80EUR). ’t Is allemaal uiteindelijk in mekaar buurt.
    En voor de rest zult ge bij iedere federatie ook ervoor moeten zorgen dat ge ieder jaar verzekerd raakt, inkomgelden voor de zwembadtrainingen, enz. … ’t maakt allemaal op het einde van de rit niet zoveel verschil he.

• Stropken

Deelnemer
    1 juli 2006 om 17:24

Ja Luc,en ge vergeet dan nog de prijzen van de consommaties die je moet/mag betalen als ‘backshish’ voor je brevet (hangt natuurlijk af welk instruucteur je hebt,bij sommigen mag je in ‘natura’ betalen)!!——–)))))))))

• Jacky Shark

Deelnemer
    1 juli 2006 om 17:24

Soms moet je wat meer geduld oefenen ivm het behalen van een D****
    Ik heb de oefeningen voor mijn cursus destijds bij Aqua Hasselt gedaan, maar ook ik heb moeten wachten tot een datum en een andere plaats (Maaseik werdt toen gekozen).
    Daar ben ik terecht gebuisd geweest op theorie, in de praktijk geslagen.
    6 maanden later deed ons club toen de organisatie voor een lichting D****…
    D**** kandidaten zijn dunner gezaaid dan D*** waar op clubniveau best mogelijk en gemakkelijker is om een examen’s sessie te organiseren.

Page 1 of 3

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader