Duikforum Duikforum Reizen Flessen 300 bar vullen in Spanje?

• Creator
    Discussie

HD
    Deelnemer

Ik vertrek binnenkort naar Spanje op verlof.
    Nu heb ik gehoord dat er zouden kunnen problemen zijn om een 300bar Carbonfles gevuld te krijgen in spanje. (Keuring van flessen in orde, alle ’t is te hopen; ze zijn nu weg voor keuring)
    Wij zitten in San Feliú de Guixol, maar de duikshop ginds reageert niet op mijn vraag.

Kan ik een 200 bar kraan op die carbonfles draaien als blijkt dat ze geen 300 bar kunnen vullen? Als de schroefdraad hetzelfde is moet dat we lukken natuurlijk; maar mag dit?

Of is er hier ook een “veiligheid” ingebouwd dat een 200 bar kraan niet op een 300bar fles (of erger: omgekeerd) kan gezet worden zoals bij de 200/300 bar ontspanners?

greetzz;
    Dimi

• Flessen 300 bar vullen in Spanje?

HD reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 2 Leden · 2 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    30 juni 2006 om 13:20

Je zal lang moeten zoeken om een duikbasis te vinden die 300 bar vult in Spanje.
    Een carbonfles dient, naar ik meen te weten, in Spanje “jaarlijks” gekeurd te worden. In jou geval heb je hiermee dus geen probleem!
    Gewoon de 300 bar kraan(en) er op laten! Is in princiepe geen probleem! De vulslangen op de meeste compressoren kunnen gebruikt worden om op 300 bar DIN koppelingen aan te sluiten!
    Je zal dan wel maar 200 bar in je fles hebben?

Eddy

• HD

Deelnemer
    30 juni 2006 om 23:00

Bedankt.
    Dat er dan maar 200 bar opzit is logisch; maar dat is ook het probleem niet; want ik laat deze fles toch meestal maar vullen op 200 bar. (is de fles van mijn vriendin, enkel carbonfles om gemakkelijker aan en uit te doenà) maar ik dacht dat je met een 200 bar koppeling geen 300 bar fles(kraan) kon vullen en omgekeerd.
    Ik weet dat als je een 300 bar koppeling op een 200 bar kraan draait dat je dan niet kan vullen (beveiliging om geen 300 bar op een 200 bar fles te steken. Omgekeerd wist ik het niet zeker.

groeten,
    Dimitri

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader