Duikforum Duikforum Materiaalbespreking welk soort inox?

• Creator
    Discussie

clubber
    Deelnemer

Hoi,

even een vraagje,

De backplate van een wing, of een simpele D-ring, of gelijk welk ander RVS-stalen voorwerp dat we gebruiken, van welk soort inox is dit gemaakt?

Ik gebruikte even geleden een A2 bout, maar toch begint dit na een tijdje enige vorm van roest te vertonen. Er zijn nog andere soorten inox, bv A4 en 316. Welk soort kan ik het beste gebruiken?

Ik hoop dat jullie dit weten.

Thanks

• welk soort inox?

steevke reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 5 Leden · 7 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    28 juni 2006 om 20:29

Steevke is onze inox-guru… STEEVKE !

• Admin

Beheerder
    28 juni 2006 om 21:14

A4 gebruik ik ook veel op het werk ,voor stukken die moeten weerstaan tegen zuren.

Ik ga morgen es informeren bij enkele pijpfitters op het werk ,maar A4 zal toch de meest gebruikte zijn veronderstel ik .
    Wat ik wel weet :
    Inox moet na fabricatie goed behandeld worden met de juiste middelen of het vormt corrosie,indien je een moer op een bout draait eventueel een klein beetje inoxvet aandoen ,het zal al een verschil zijn.

Ons materiaal (inoxplaten en buizen) is meestal 316.

• steevke

Deelnemer
    29 juni 2006 om 07:47

Tja, meer soorten inox dan wat dan ook.

A2 is min of meer vergelijkbaar met 304. Als je het in zout water gebruikt en je spoelt het niet direct na de duik gaat het roesten.

A4 is min of meer vergelijkbaar met 316. Dat gaat ook roesten in zout water, maar trager dan 304. In 316 zit namelijk 2% molybdeen en dat zorg ervoor dat de chroomoxidelaag beter tegen zout (dwz chloor) kan.

Bij schroeven is het belangrijk dat je voor A4 gaat, omdat er zwavel in zit (om het materiaal beter te kunnen snijden), en dat zorgt ervoor dat het minder goed tegen roest kan. Voor gepolijste voorwerpen maakt het minder uit (bestek bijvoorbeeld).

Belangrijk: als je iets last moet de lasnaad gepassiveerd worden (insmeren met
    fluorwaterstofzuur en salpeterzuur), anders gaat het zeeeeeer snel roesten.

A4 vind je echter niet in den Brico – daar moet je voor naar de groothandel of de vijzenboer. Voor kleine hoeveelheden ga je best naar Central Auto in hun SQUF (small quantity fasteners) centers of eventueel naar Fabori/Combori.

Steven

• Stropken

Deelnemer
    29 juni 2006 om 17:17

Veur Gent en omgeving bij Demarlux op Evergem Ertvelde (zie diene boek mee al die numerootjes).

• clubber

Deelnemer
    29 juni 2006 om 17:25

Maar de D-ringen die standaart aan een jacket hangen, die roesten blijkbaar toch helemaal niet? Welk materiaal is dit dan?

• Stropken

Deelnemer
    29 juni 2006 om 17:33

Awel,da’s inox van bij Demarlux!!!!—)))

• steevke

Deelnemer
    30 juni 2006 om 09:29

de D ringen die standaarD aan een jacket hangen zijn in austenitisch roestvrij staal, meestal 304 of 316, maar gepolijst (en soms extra verchroomd).

Door het polijsten wordt het materiaal erg glad zodat er zich geen zout in kan nestelen. Daarom roest het ook nagenoeg niet.

In vele gevallen is de oppervlaktebehandeling belangrijker dan het materiaal.

Steven

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader