Duikforum Duikforum Materiaalbespreking droogpak/onderkleding

• Creator
    Discussie

scubapat
    Participant

Wie duikt er bij deze temperaturen nog met z’n droogpak (trilaminaat) en welke onderkleding gebruik je dan?

• droogpak/onderkleding

Bozzl reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 9 Leden · 12 Reacties
  • buceador

Deelnemer
    20 juni 2006 om 11:20

ikke πŸ™‚
    ja ben een watje ik weet het .
    nu gebruik ik een 80grams onderpak ,
    in de winter een 200grams onderpak .
    ik heb het graag warm hΓ© πŸ˜‰

Peter.

• Fiekes

Deelnemer
    20 juni 2006 om 11:43

ikke !!
    met 100 grams

• beulke

Deelnemer
    20 juni 2006 om 11:45

ikke dook zondag in barges nog met mijn trilaminaatje en daaronder mijn whites onderpakje (vraag eens aan shark hoeveel gram dat pakje is, ik heb er geen flauw gedacht van, tios warm dat wel.)

duikend niet te warm en zeker niet koud. gewoon perect eigenlijk.

zondag duik ik weer droog en heel wss met een extra fleecetrui want dan zit ik ergens in een fjord te duiken πŸ™‚

• scubapat

Deelnemer
    20 juni 2006 om 11:47

mmm, zit met volgende probleem: als je bijvoorbeeld gaat duiken in Katshaven of katshoek dan moet je behoorlijk ver stappen en dan zweet ik me te pletter met onderpak en trilam. Zou een jogging oid ook kunnen dienen als onderkleding?

• Fiekes

Deelnemer
    20 juni 2006 om 11:55

die jogging kan dienen, maar als je die nat zweet, ga je kou hebben tijdens je duik …

• Toontje

Deelnemer
    20 juni 2006 om 13:07

Zorg voor goed thermisch ondergoed onder je onderpak. Dit haalt de transpiratie bij je lichaam vandaan en maakt dat je ‘droog’ de duik kan beginnen.

• scubapat

Deelnemer
    20 juni 2006 om 13:22

Euuuh Toontje, thermisch ondergoed bij buitentemperaturen van 30 graden? Kan je toch niet menen hoop ik?

• Toontje

Deelnemer
    20 juni 2006 om 13:31

Ja hoor.
    De belangrijkste functie is nl het wegvoeren van transpiratie.
    In maart was ik in Mexico (watertemp25 graden, buitentemp 32+) en daar heeft het zijn waarde absoluut bewezen. Ik had een dunner thermo-shirt van Odlo (Odlo cool) onder mijn pak en mijn normale dikkere boek. Hoewel we soms flink moesten wandelen/klimmen in de warmte met een dubbelsel, droogpak etc bleef de eerste laag die tegen je huid aan ligt droog. Daardoor koel je dus minder snel af onder water wat wel gebeurt als die eerste laag al klam/vochtig is.

• Dedjutoch

Deelnemer
    20 juni 2006 om 14:28

Ook ik ben een koukleum. Ook ik doe zeer veel droogduiken (+60/jaar)!
    Maar, als de watertemperatuur begint te stijgen en de buitentemperatuur berijkt de hoogte waarbij je uit je droogpak begint te stomen, dan haal ik mijn natpak terug boven!

Wat je ook aanvangt met je onderkleding (eventueel sport ondergoed kan dan wel wonderen verrichten), het blijft onaangenaam, en het is zelfs in de hittegolftemperaturen van de afgelopen twee weken GEVAARLIJK! Nog niemand gehoord van “warmtestuwing”?

Daarbij komt dat een trilaminaat pak met te dunne onderkleding veel minder isoleert dan een natpak! In plaats van warm te hebben met je droogpak, heb je het kouder dan je buddy in zijn natpak! Dit geldt in de winter, en ook in de zomer! De isolatie haal je uit je onderkleding.

Mijn stelling: Ofwel een trilaminaat pak met goede onderkleding (minsten 100 gr/mΒ²) ofwel een natpak! Wordt dit droogpak op die manier te warm, stap over op een natpak!
    Een uitzondering vormen dan misschien de tech-duikers die vaak veel langer dan 1 uur in het water zitten. Maar zij moeten dan ook een voldoende dik onderpak dragen!
    Maar, de duikers die een duikje doen in de Grevelingen en/of Oosterschelde zijn niet echt “technical divers”, wat ze ook mogen meesleuren het water in πŸ˜‰

Eddy

• Sacha

Deelnemer
    20 juni 2006 om 16:14

Hey,

T is ook wel aan te raden eventjes te vragen met wat soort pak de mensen duiken. Want in een neopreen kan je zelfs alleen met thermisch ondergoed duiken bij dit weer. Terwijl dit met een trilaminaat je “zekere dood” betekent πŸ˜‰

• davy

Deelnemer
    20 juni 2006 om 16:34

‘k ben het met Toontje eens,

Met trilaminaat pak.
    dikke onderkleding met thermisch ondergoed (wat ook de lichaams oliΓ«n opneemt en zorgt dat je onderpak niet zo snel gaat stinken) anders wordt dat kouder dan een natpak als dat nat gezweet is.
    (een goed onderpak houd je ook warm als het nat is)

’t is dus kwestie van je pak pas op het laatste moment aan te trekken en dan zonder treuzelen het water in.

Zelf draag ik nu in de winter een 400gr. thinsulate met 2-3 lagen thermisch ondergoed, dat is voldoende voor een uur of 2+ in 4 graden.

In de zomer een oude weezle extreme plus met een dunne laag thermisch ondergoed.
    Die weezle is echter versleten en isoleert belange na niet meer zoals wanneer ik hem 3-4 jaar geleden kocht, en je kan die squeezen tot een blaadje papier πŸ™‚
    Dat is goed uit te houden in de zomer maar toch met water boven te 20 graden is dit te warm tenzij je meerdere uren in het water pland.

‘k heb ook nog een 100gr. thinsulate wat ook genoeg is voor duiken van 3 kwartier ofzo, maar dan zit mijn pak zo los (dat is voorzien voor dikke onderkleding in de winter), dus gebruik het niet veel πŸ˜‰

• Bozzl

Deelnemer
    20 juni 2006 om 23:07

Ik beken… ik ook… trilaminaat, een weezle EN vocht-afvoerende onderkledij (hoeveel en hoe dik, hangt af van de temp.)…
    Moet er wel bij zeggen dat al mijn duiken 80 min. en + zijn.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader