Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Green force HID of Gilan HID

• Creator
    Discussie

S.Meulen
    Deelnemer

Hallo mede duikers,

Heb besloten om een nieuwe duiklamp aan te schaffen inplaats van een tweedehandse. Heeft iemand ervaring met de Gilan Explorer of met een greenforce hid 50.

Kan hier iemand van de bovenstaande lampen voor en nadelen noemen.

Alvast bedankt

• Green force HID of Gilan HID

Dedjutoch reageerde 14 jaar, 2 maanden geleden 23 Leden · 42 Reacties
  • Erik

Deelnemer
    19 juni 2006 om 11:28

Hallo,

ik duik nu sinds ongeveer 1.5 jaar met de gilan traveller plus en ben daar zeer tevreden over. Ook de service van deze mensen is zeer goed. Had in het begin een probleempje met de batterij. (had ze gekocht op de duikbeurs in Antwerpen en de batterij was niet doorgeladen omdat ze de verkoop niet konden voorspellen) Ben dus toen naar de mensen van Gilan gereden, na afspraak en werd direct geholpen. Tasjes koffie werden direct aangeboden, kleine rondleiding in hun werkplaats / garage, alles in orde en verder.

De Gilan Explorer ken ik niet, maar ik vermoed dat die ook wel degelijk is.

Groeten,

Erik

• steevke

Deelnemer
    19 juni 2006 om 11:34

GF werkt met een 10 watt HID lampje dat niet bijzonder is.
    De Gilan werkt men een Brightstar 21/24 Watt lampje dat een pak meer licht geeft.
    Gilan is zeer mooi afgewerkt.

Ik zou voor de Gilan kiezen, zonder twijfel.

Steven

• S.Meulen

Deelnemer
    19 juni 2006 om 11:35

Hoe is eigenlijk de manier van laden. Bij greenforce blijft de accu pak dicht hoe zit dat bij jou Gilan.

• Erik

Deelnemer
    19 juni 2006 om 13:25

Hoi,

Het laden van de traveller plus gebeurd door de lampenkop te verwijderen en dan via de plug die normaal de bat met de lamp verbind.

GRTZ,

Erik

• gp_duiken

Deelnemer
    19 juni 2006 om 14:39

Hi,
    Beide lampen zijn zéér goed. Wel rekening houden dat de Gilan lamp een 24 Wat HID lamp is wat overeenkomt met +100 Watt “normaal licht’ maw een “bom” onderwater. Enige klein nadeel (als er dat een zou zijn) is de 80 minuten brandtijd: Wat soms aan de scherpe kant is voor 2 langer duiken.

Greenforce doet momenteel promoties: kabel (voor lampenkop) wordt gratis meegeleverd.

Ik zou zeggen maak je keuze op basis van de duiken die je wil doen…

Groetjes – GP

• Jean-Marie

Deelnemer
    19 juni 2006 om 15:41

Je moet natuurlijk appels met appels vergelijken : als je de 24 W van Gilan neemt, vergelijk dan met de 30 W van GF (waar de prijs, zeer zeker) in het nadeel van GF uitvalt.

• Plonzertje

Deelnemer
    19 juni 2006 om 16:35

Ik duik ongeveer een jaar met de GF HID 50 PRO met kabel en FLEXI II batterijpack. Ik ben hier zeer tevreden over. Deze lamp geeft meer als voldoende licht en je kan er rustig een 4-tal duiken mee doen (brandduur 240 min).

Greetz

Pieter

• S.Meulen

Deelnemer
    19 juni 2006 om 16:48

Oke ze zeggen dat de Gilan Explorer met een 24W HID te vergelijken is met +/- 100 W Halogeen. Is dit niet te fel.

Heeft er iemand ervaring met een Hid 100 van greenforce. Is dit niet een beetje veel van het goede.

• Kefke

Deelnemer
    19 juni 2006 om 17:28

Je kan nog altijd de HID200 van Metalsub kopen. Dan heb het beste dat er is. Ook wel het duurste denk ik.

• Joe Piler

Deelnemer
    19 juni 2006 om 17:42

Ik heb ook een Gilan. Zij bieden de beste service die je kan dromen. Op een goeie dag deed mijn lader het niet meer. Effen gemailed, voor een duikje in Zeeland ff langsgeweest, een bakje koffie terwijl alles werd gechecked en een nieuwe lader meegekregen.
    Als je de lichtopbrengst teveel vindt, waarom ga je dan niet voor de Navigator? Die is dimbaar.

• gp_duiken

Deelnemer
    19 juni 2006 om 17:43

Te fel:
    Neen: als het zicht goed tot matig is dan gaat die Gilan lamp prachtig dingen doen
    Ja: als het zicht slecht is (minder dan 1 meter) dan ga je een mistgordijn creeren

Groetjes – G

• S.Meulen

Deelnemer
    19 juni 2006 om 18:21

Al met al hoor ik het wel. Die metalsub vind ik te duur. Want de gilan Explorer en de greenforce hid 50 zitten allebij rond de 600,- euro. Meer heb ik eingelijk ook niet te besteden. Zal eens een kijkje gaan nemen in Zeeland (bij Gilan).

Bedankt voor de tips

• dennisv

Deelnemer
    19 juni 2006 om 19:04

greenforce heeft slechte service. duurt lang en is zeer duur. bj het minste probleem is het een ‘gebruikersfout’ en is er geen garantie.

wel een goede lamp

• stach

Deelnemer
    19 juni 2006 om 19:51

amaai denis dan heb jij wel volledige andere ervaring dan mezelf en mensen om me heen.

heb reeds 2x een gebruiksfout gehad en 2x gratis gerepareerd binnen de 3 werkdagen.
    de 3de was een veertje dat plots geen zin meer had en onmiddelijk vervangen.
    ik ben zeer tevreden van de service die ze leveren.

on topic: 100W vind ik persoonlijk veel te veel.vind mijn hid50 soms reeds te veel

• steevke

Deelnemer
    19 juni 2006 om 20:30

Mijn ervaring met de service van GF -> slecht, net zoals dennisv.
    Mijn ervaring met de garantie van GF -> slecht, net zoals dennisv.

Soit, anderen hebben er dan weer net goede ervaring mee.

Ik duik zelf met de Metalsub HID200 en daar ben ik zeer tevreden over. Nog geen service nodig gehad,maar misschien niet voor ieders budget.

De Gilan zou voor mij een eventuele andere optie zijn moest ik een andere lamp zoeken in het budget van +/- 600 EUR.

De HID50 is trouwens speelgoed, kan je even goed voor 199 dollar een Light Cannon van UK kopen (zelfde lampje, maar in SEL uitvoering (andere spiegel)).

Maar ja, voor ieder wat wils.

Steven

• Jean-Marie

Deelnemer
    19 juni 2006 om 21:22

Te fel hangt af van het gebruik dat je er van maakt. Caro duikt nu reeds haar zesde of zevende seizoen met de HID 100 van GF en is zéér tevreden. Ikzelf heb er één seizoen mee gedoken en vond de stralingshoek te breed (24°). Buiten een probleem met de verdubbelingsfunctie van de AA 12 battery pack, nog nooit ook maar enig probleem (en +/- 400 NZ duiken met schokken en stoten zijn echt wel een test voor een duiklamp). Steevke heeft wel gelijk : die 50 kop is speelgoed.
    Metalsub : ik duik al sedert 1998 met een handlamp en het is super stevig materiaal MAAR (bij die handlamp) battery pack ontoereikend voor de lamp. Die 200 HID schijnt super te zijn maar dan moet je er tegelijk ook een heel stevige battery packbij aanschaffen (wat de al niet geringe prijs nog opdrijft).
    En dan kom ik terug on topic want van lampen die +/- 600 euro kosten zijn we aanbelanfd bij (meer dan) het dubbele.

• dennisv

Deelnemer
    19 juni 2006 om 22:25

de GF is een goede lamp maar meer dan 5 weken wachten en bijna 400 euro kosten is geen goede service.

• Guppie

Deelnemer
    19 juni 2006 om 23:27

Ik zou zeker voor de Greenforce lamp gaan.

Wat voor mij als groot voordeel van de Greenforce HID 50 + Flex II is, is de brandduur van 240 minuten. Kan je dus 3 lange duiken mee maken of 4 van een uur of wat.
    Met de Gilan lamp kon ik net 1 duik maken en moet je altijd meerdere lampen meenemen of een lader.

Ik heb zelf 2 Gilan lampen gehad, geen HID maar de handlamp en de kabellamp.
    De lampen van Gilan zijn inderdaad wel heel mooi afgewerkt.

Helaas heb ik niet zo’n goede ervaring met de lampen en de service van Gilan.
    Lampen diverse keren kapot geweest en iedere keer en flinke rekening voor reparatie.
    Geen service of coulance.
    Ook problemen gehad met de lader en daar heeft hij toen wat aan zitten solderen maar het probleem bleef:enorme stank van gesmolten plastic met laden maar dat was normaal zei hij. Ik heb toen maar zelf contact met de importeur van de lader gezocht en die stuurde mij zo een nieuwe oplader.

• S.Meulen

Deelnemer
    20 juni 2006 om 09:09

Nou weet ik het toch nog steeds niet. Mijn Buddy heeft een HID 50 van Greenforce ik vind de resultaten gooed alleen als zo’n lampje kapot gaat ben je 180 euro kwijt en als ik dat zo hoor gebeurt dat nogal snel. Dat is bij de Gilan minder. Alleen de Gilan moet ik +/- 150 Km voor rijden om hem aan te schaffen. Of laten opsturen maar persoonlijk hou ik daar niet van. Weet iemand niet een goedkoper adres voor die lampje hoorde bijv dat er een zelfde lampje in de …. zit kan nu even niet kijken welke lamp.

• Luc Dupas

Deelnemer
    20 juni 2006 om 09:33

150km rijden kost je marginale kost amper 10EUR… verwaarloosbaar tov de aanschafprijs van een dergelijk speeltje, toch?
    En als je van plan bent ermee te gaan duiken, v.b. in de Oosterschelde, ben je ieder weekend toch veel meer km’s onderweg, toch?

• S.Meulen

Deelnemer
    20 juni 2006 om 10:14

Dat klopt

• buceador

Deelnemer
    20 juni 2006 om 10:18

gf geeft volgens mij supergoede service .
    mijn hid 50 lampje was kapot en is daar vervangen ;
    kostprijs 0€ ja gratis !!
    en heb mijn lampkop maar 5dagen moeten missen .

ook mijn vorige G1 een reedkontakt laten vervangen
    lamp terug op 1week en kostprijs 0€ ja gratis !!

ik ben er tevreden .
    en mijn hid 50 geeft mij alle licht die ik moet hebben
    zonder een mist te creeren bij slecht zicht .

Peter.

• steevke

Deelnemer
    20 juni 2006 om 10:48

GF goede service? Tja, mijn ervaringen zijn anders: HID100 ondergelopen wegens lek in de kabel. In garantie KABEL vervangen. De lampelectronica was uiteraard ook om zeep maar die was te betalen. De logica zelve volgens die mannen (sic!)

De originele poster zou in ieder geval beter appelen met appelen en peren met peren moeten vergelijken: de Gilan is een 24 Watt HID, de GF HID50 is een 10 watt HID. Je moet de Gilan 24 Watt vergelijken met de HID100 van Green Farce.

Steven

• S.Meulen

Deelnemer
    20 juni 2006 om 16:22

Kun je trouwens bij de gilan zien d.m.v een ledje hoeveel de battery nog vol is.

Maar 24Hid is dus te fel als het zicht te slecht is door zweefvuil.

• Sacha

Deelnemer
    20 juni 2006 om 16:31

Ik heb ook een GILAN, een gewone halogeen handlamp dan wel. Kan dus enkel iets over de service zeggen… Die was super elke keer snel hersteld en gratis (zelfs één keer alle cellen) Een goede service is natuurlijk prettig als je hem nodig hebt…, maar ik heb liever een goede lamp die niet om de haverklap service nodig heeft. Bovendien moet je voor die service ook elke keer naar NL rijden. Toegegeven je kan dat voor een duik doen en een vervanglamp vragen en dan heb je ’s avonds je lamp terug! DUS SERVICE IS TOP! Maar die lamp van mij is helaas wat minder…, bovendien heeft een buddy samen met mij dezelfde lamp gekocht en is zij ondertussen al naar greenforce overgestapt! Ernaast moet ik nog eventjes opmerken dat ik een heel voodoo ritueel moet lanceren en enkele trukjes bestaan om zeker te zijn dat de lamp laadt en opgeladen is, want met de snellader is het niet aan de lampjes te zien … en als je dat niet weet is je duik snel verkl***! Vooral zéér ergerlijk als je net 35 Euro voor die nachtduik hebt betaald!

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader