Duikforum Duikforum Materiaalbespreking kans op bevriezing eerste trap?

• Creator
    Discussie

maarten65
    Deelnemer

het is misschien een beetje laat (of net vroeg) om met dit onderwerp af te komen, maar ik zit er toch al een tijdje mee. ik heb een eerste trap suunto teno met antivrieskap maar hoe veilig is zo’n systeem eigelijk? ik heb namelijk gehoord dat de enige manier tegen bevriezing een eerste trap die volledig in olie zit te hebben. sinds ik duik met een volgelaatsmasker zou ik toch 100 % zeker willen zijn van dit systeem op de teno. (back up is natuurlijk altijd mogelijk maar ineens een ijskoude klets water in het gezicht kan voor problemen zorgen,daarom liever voorkomen dan genezen) weet dus iemand iets meer over deze eerste trap ?

groeten,

maarten

• kans op bevriezing eerste trap?

Bozzl reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 10 Leden · 15 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    18 juni 2006 om 12:13

Vroeger dacht men dit probleem op te lossen met speciaal vet (Scubapro o.a)…
    Aqua lung liet een klets speciaal olie in de eerste trp van de Pioneer gieten…
    Nu hebben ze speciale veren (getyfloneerd)… en nog meer oplossingen tegen het bevriezen van de eerste trap.
    Beste oplossing is:
    Niet te vroeg in de winterkou uw fles opendoen…inflatorslang en ev.de slang van het droogpak op de tweede eerste trap aansluiten, dwz dat je:
    Steeds twee eerste trap moet gebruiken.
    Uw materiaal goed onderhouden en vochtvrij houden…
    De anderen tech-divers zullen waarschijnlijk anderen oplossigen vinden.

• maarten65

Deelnemer
    18 juni 2006 om 14:49

een tweede kraan op mijn fles heb ik wel niet. zou dit een overbodige luxe zijn voor in de winter ?
    en is er niemand die echt de specifieke kenmerken van de suunto teno kent ?

• antti

Deelnemer
    18 juni 2006 om 15:24

Suunto Teno is zoals TX100 van Apeks, stuur maar email naar Apeks.
    Veel mensen in Finland gebruiken deze regulator tijdens winter=ijsduiken…zonder problemen 😉

Groetjes
    Antti

• Dries

Deelnemer
    18 juni 2006 om 15:37

Maarten,

Ik ken die eerste trap zelf niet. Laat staan dat ik er ooit mee gedoken heb.
    Ik kan je echter wel 1 ding vertellen. Vertrouw nooi, maar dan ook nooit op wat ze zeggen.

Klein verhaaltje: Ik koop me een ScubaPro MK25 AF (anti freeze). De reden: Ik duik in de winter door en dacht dat ik daarmee een goede ontspanner gekocht had. Ik heb ook nooit er aan gedacht wat ik zou doen als die eerste trap zou bevriezen. Tot op een moment dat ik hier met een buddy in een plaatselijke put aan het duiken ben en het spel bevriest. Totaal onverwacht, en ik ben op dat moment, hoe idioot het incident ook was, totaal beginnen panikeren. We zaten gelukkig niet diep. Want ik heb de fout gemaakt van onmiddelijk tot de oppervlakte te stijgen.

Dus vertrouw niet op die antivries. Het werkt goed hoor. Zeker en vast. MAar niet goed genoeg om niet voorbereid te zijn.

In mijn geval was het bevriezen oorzaak van een niet onderhouden ontspanner (eigen fout)
    Maar het heeft een tijd geduurd voor ik terug ietwat gerust het water in durfde stappen.

Dries

• Pladijs

Deelnemer
    18 juni 2006 om 20:08

En zie ook met wie dat ge duikt , want als je maat eventjes de verkeerde kraan dichtdraait om te voorkomen dat de tank leegloopt dan heb je een probleem…..echt meegemaakt.

• Dedjutoch

Deelnemer
    18 juni 2006 om 21:17

Zorgen dat je eerste trap droog is vanbinnen! Het is inderdaad een TX100 van Apeks!

Denk er aan dat IEDERE automaat waar een klein beetje water in de eerste trap zit, bevriest! Ook de membraan eerste trap van Apeks die zeer moeilijk kan bevriezen!

Het is immers niet je eerste trap die bevriest, maar het water (vocht) dat er in zit, en daardoor de klep laat vastvriezen in open stand!

@ Dries,

Ging het bij jou om een G500 of een G600? Dan is het je tweede trap die bevriest! Een probleem dat gekend is bij Scubapro!

Eddy

• SVp

Deelnemer
    19 juni 2006 om 02:35

@Pladijs
    Ik ook. Die buddy die niet doet wat afgesproken is, is een grotere nachtmerrie dan dat afblazen zelf !
    Bij mij heeft het toen niet veel gescheeld of ik was er aan geweest …

• rubella

Deelnemer
    19 juni 2006 om 04:21

@SVp en Pladijs: Idem hier, en dat in water van 3 graden, continue inlopende masker met spasme als gevolg en de buddies die verdwenen waren, bij 0m zicht, op 24m… Toen dacht ik ook dat het licht uitging. Mn verhaaltje staat hier wel ergens dacht ik. Liever niet elke week. :S

• Dries

Deelnemer
    19 juni 2006 om 07:22

@ Eddy

Het is een MK25 AF in combinatie met een R390.

Dries

• Dedjutoch

Deelnemer
    19 juni 2006 om 07:59

Gek… dan is het waarschijnlijk toch die eerste trap die bevroor! Dus: Water (één drupje of wat condens volstaat) in je eerste trap, of een beetje water in je fles?

Automaat warm uit de auto gehaald en koud buiten op je fles gemonteerd? = Condens in je 1ste trap.
    Automaat droog blazen met je fles na de duik? = Water in je 1ste trap blazen.

Als ik me niet vergis is die MK25 een piston ontspanner (ik ken al die nummers van Scubapro niet zo goed). Deze bevriezen gemakkelijker, maar het probleem dat iedere piston ontspanner heeft (ijsafzetting rond het asje dat in contact staat met het buitenwater) is weggewerkt met de AF toevoeging…
    Dus ga ik er vanuit dat er op “deze of gene manier” water of condens in je eerste trap kwam…

In de winter: Na de duik je automaat op een warme droge plaats stallen, zonder het afdekkapje op de aansluiting!
    Bij transport het afdekkapje er op plaatsen!
    Als je de automaat “buiten” in de kou op je fles wil plaatsen: Laat je automaat dan eerst afkoelen met de afsluitdop op je aansluiting, alvorens hem op je fles te monteren!

Eddy

• Luc Dupas

Deelnemer
    19 juni 2006 om 09:38
  • Dries

Deelnemer
    19 juni 2006 om 10:33

Hoi Eddy,

Zoals ik reeds zei.. Het probleem zat hem wel degelijk bij mij in dit geval. Ik heb totaal geen onderhoud aan mijn ontspanner laten doen. Deze lag ook heel de winter op een plaats die veel te koud was. Het ijs stond weken aan een stuk op de ontspanner.

Droogblazen met de fles doe ik nooit. Ik erger me aan het lawaai dat het maakt 😉
    Ook het afsluiten en terug open leggen vond ik op dat moment overbodige moeite (shame on me)

En daardoor is er dondensatie binnenin op de piston gekomen. Dit in combinatie met overschakelen naar 300 bar (hogere drukval) zorgde voor het super snel bevriezen. Na onderhoud in de plaatselijke duikshop heb ik er geen probleem meer mee gehad.

Dries

Langs de ene kant ben ik wel blij dat ik het meegemaakt heb… Mijn duikstijl is nu wel veranderd en ik neem het terug serieuzer op. Ik hou meer rekening met de dingen die eventueel mis zouden kunnen lopen, maar laat ons hopen dat het niet meer gebeurt.

• maarten65

Deelnemer
    19 juni 2006 om 19:52

ja bedankt, dat zijn zeer goede tips
    maar ik dacht dat ook een te groot debiet van lucht de eerste trap kon doen bevriezen, niet alleen vocht ? ik heb ook nooit de afsluiting eraf gedaan bij het drogen omwillen van eventuele vervuiling vh membraam maar ik zal er vanaf nu een gewoonte van maken dit te doen ! alvast bedankt

• SVp

Deelnemer
    19 juni 2006 om 22:37

Er komt nog wel een dag dat je in steengroeven niet meer binnen mag als het modelnummer van je eerste trap met MK2 begint …

• Bozzl

Deelnemer
    20 juni 2006 om 23:11

“En zie ook met wie dat ge duikt , want als je maat eventjes de verkeerde kraan dichtdraait om te voorkomen dat de tank leegloopt dan heb je een probleem…..echt meegemaakt.”

Oplossing? Kraan zelf dicht draaien… 😉

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader