Duikforum Duikforum Uit fouten leren geknoeid met reel :-(

• Creator
    Discussie

HD
    Deelnemer

‘k heb weeral iets bijgeleerd zie:

het was alweer een tijdje geleden dat ik mijn osb nog eens opgelaten had met mijn reel; en na een duikje in de blaarmeersen had ik afgesproken om nog even naar 5meter te gaan (daar was’t nog aangenaam warm) en de boei op te laten.
    Begin zoals anders:
    -boei uit zakje halen; over rechterarm leggen
    -reel van de vest losklikken
    -reel in linkerhand en ontgrendelingshendeltje induwen
    (boei gleed hierbij een stukje van mijn arm door’t gewicht van de double-ender waarmee hij aan m’n reel vasthangt; de reel rolt een stukje af)
    -boei terug vastgepakt; ook in m’n linkerhand; nog steeds de ontgrendelingshendel ingeduwd
    -OSB opgeplazen met octopus; en ik schoot mee naar boven.
    -reel gelost; maar deze bleef toen naast mijn uitgestrekte hand bungelen; computer gaf 3.3 meter aan (op borstboogte afgelezen; dus viel nog mee qua “omhoogschieten”)

Bleek dan; doordat het touw onder ’t gewicht van die dubbele haak al een eind afgerold was; dat bij het oplaten deze om het hendeltje om op te draaien komen vast te zitten is.

Wat ik nu ga doen:
    -Hendeltje een stuk inkorten
    -terug gaan proberen maar dan onmiddelijk die double-ender vastpakken
    -terug meer mijn spoeltje gebruiken 🙂

Was wel even een minuutje onderwatervloeken; maar toch liever zo’n lompigheid tegenkomen bij een oefeningetje dan als je echt je boei eens nodig hebt. Nu weet ik weer waarom dat af en toe eens moet geoefend worden. (TIP 😉 )

greetzz

• geknoeid met reel :-(

• Toontje

Deelnemer
    16 juni 2006 om 10:47

Vooral vaker oefenen.
    Je laat je reel opgerold terwijl je de boei eraan vastmaakt. Double-ender hoeft er niet tussen beter de lus van je reel door de lus van de boei halen dan zal de double-ender de boel ook niet naar beneden trekken. Wil je er toch een losse verbinding tussen neem dan een kleine boltsnap (lichter).
    Als boei bevestigd is hou je de onderkant van de boei open met je rechterhand. Reel zit links, met gestrekte arm dus ver van boei en alles waar je vast kunt raken.
    Adem 2-3 maal uit met je automaat onder de boei en laat hem dan gaan (of evt octopus eronder houden en opblazen maar dan kom je al sneller een hand tekort).
    Uiteraard wel zorgen dat je reel niet gelocked is of in de knoop. Anders gewoon de hele handel laten schieten…
    Maar vooral veeeel oefenen :-))

• scubapat

Deelnemer
    16 juni 2006 om 11:16

Toontje: Adem 2-3 maal uit met je automaat onder de boei en laat hem dan gaan

Lijkt me een goeie tip, moet ik es gaan uittesten. Tot nog toe deed ik dit met m’n ontspanner of 2de ontspanner

@ HD: ik zou inderdaad eerder een spoeltje gebruiken in combinatie met OSB. Reeltjes hebben de eigenschap om op de meest ongelukkige momenten te gaan blokkeren en dat is niet altijd zonder risico. Persoonlijk heb ik gewoon 10 m touw met een loodje aan m’n OSB. Werkt prima, maar daar zullen ook wel pro’s en contra’s voor zijn zeker 🙂

• steevke

Deelnemer
    16 juni 2006 om 13:02

Nog enkele tips:

1) TAKE IT EASY. Het is geen koers. Het moet niet snel gebeuren.

2) Zorg dat je goed uitgelood en perfect neutraal bent voor je begint. Probeer iets te hebben waarop je je kan orienteren (bijvoorbeeld je buddy als die goed kan ‘hoveren’, rondzwevend stof, eventueel je computer draaien zodat je perfect je diepte kan aflezen zonder je arm te moeten bewegen)

3) zorg dat je perfect horizontaal bent als je de boei gaat oplaten. Dan heb je ook minder risica dat er iets of wat aan je reel blijft hangen omdat je alles kan zien.

4) Doe stuk per stuk. Dus eerst je boei prepareren, dan pas je reel erbij halen. Alternatief kan je boei op reel bungeeën zodat alles ogenblikkelijk klaar zit.

5) op OC gebruikte ik altijd mijn primaire automaat om boeien op te blazen. YMMV. Een buddypaar dat ik ken doen het met twee (1 prepareert boei en houdt vast, andere blaast op).

6) laat eventueel je boei ook wat dieper op. Dan is het drijfvermogen wat eenvoudiger.

EN vervolgens oefenen…

Steven

• Cthulhu

Deelnemer
    16 juni 2006 om 14:03

Ik gebruik mijn inflator. Is gemakkelijk om het beetje aan trim dat je verliest te compenseren door te palmen.

• Beire

Deelnemer
    16 juni 2006 om 15:07

@scubapat –> heb dit de laatste tijd meermaals geoefend in de nekker vanaf +-6m maar met lucht in te blazen zit er niet genoeg lucht in om hem echt te laten rechtstaan.

Ik duik met een airtrim, luxe duiken maar voor dit? verplicht 2de automaat te nemen (uit veiligheid).
    Het spoeltje dat ik gebruik zit reeds vast aan de ballon en alles gaat perfect in het opbergzakje dus een handeling minder.
    Mijn spoeltje zijn niet altijd neutaal, wel bij het oplaten maar eens de ballon boven zinkt het !! http://www.frogkick.nl?

Robby

• davy

Deelnemer
    16 juni 2006 om 15:58

> Mijn spoeltje zijn niet altijd neutaal, wel bij het oplaten maar eens de ballon boven zinkt het !!

Dat is normaal… als het neutraal zou zijn zou het niet blijven hangen als het de boei oplaat.
    Normaal zijn die spoeltjes “licht” negatief, dus tijd genoeg om ze te vangen.
    Ik laat de lijn gewoonlijk tussen mijn vingers lopen van mijn gestrekte hand en het spoeltje onder tegen mijn palm dansen.
    Van het moment dat je voelt dat de boei boven is, is het een kwestie van je hand sluiten en het spoeltje pakken.

Als je het spoeltje wil loslaten vb. tijdens een decostop kan je de dubbel ender nemen, deze rond de lijn klikken en vervolgens in 1 van de gaten klikken, dan kan je het spoeltje gewoon laten hangen.

• wout

Deelnemer
    16 juni 2006 om 16:16

nog een tip van een ervaringsdeskundige : als je aan de oppervlakte komt, zorg er dan zeker voor dat je reel gelocked is. het is echt geen zicht wanneer je met de ballon in de hand, je reel zichzelf richting bodem ziet uitrollen…

• ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    20 juni 2006 om 08:30

Hoi de truuk van Toontje is inderdaad eentje die goed werkt.
    Ikke heb zo een Buddy-OSB met een flesje. (kun je ook met je ALV opblazen)
    en doe dit ook regelmatig zo..
    Even zeer kort het flesje open en dicht / of met de ALV enven inblazen… zodat het bovenste puntje van de boei gevuld is maar je nog niet omhoog trekt.
    De boei drijft dan een klein beetje, waardoor je alle tijd hebt om ervoor te zorgen dat je reel in orde is enz.
    Als alles in orde is – dwz reel in vrij-stand enz. – flesje openen of dmv ALV verder lucht in blazen en OSB laten vertrekken.
    Iets wat je zeker niet mag doen is ervoor zorgen dat je slak in je touw hebt!!!
    (touw dat al een eindje is afgerold) dit geeft steeds aanleiding tot miserie!!!
    Niet alleen bij het omhoog sturen van je OSB, maar ook bij het uitreelen op een wrak of wat dan ook. Het touw zal op die manier steeds ergens achter komen te zitten, geraakt in knopen of tussen het wieltje van je reel.
    Dus strakhouden dat touw is de boodschap! (kun je doen door het touw langs een vinger te laten glijden, waardoor het touw vaster blijft op de spoel)

Greetz

Ikke

• ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    21 juni 2006 om 16:42

oeps… even iets rechtzetten…
    De OSB ZWEEFT natuurlijk een beetje… niet drijven, want dan zou de OSB al boven zijn… das ni de bedoeling

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader