Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Dacor darwin (air) vraagje

• Creator
    Discussie

beulke
    Deelnemer

Kent er hier iemand deze computer(s)

volgens de info die ik vind zijn dat computers die gelijk zijn aan die van Mares?
    maar zijn ze ook goed?

Tis maar dat mijn bottomtimer naar de haaien is (bat op en niet vervangbaar van die dingen). Nu weet ik een Dacor liggen voor niet veel meer dan zo’n nieuwe bottomtimer en het zou dus een intressante koop kunnen zijn?

Alleen doet die prijs me vrezen dat deze computer nu niet bepaald een goeie keus is? wat zijn de ervaringen met dat ding?

• Dacor darwin (air) vraagje

beulke reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 5 Leden · 7 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    14 juni 2006 om 18:33

Een goede raad: Voor duikcomputers, houd je aan de fabrikanten van duikcomputers: Suunto, Uwatec (Scubapro nu) en Oceanic.
    Hou je handen af van alle andere brol, voordat je een hartinfarkt hebt van alle ergernis die een duikcomputer je kan bezorgen! Als die Dacor een Mares is, da’s dan al erg genoeg! Daarbij komt dat Dacor ieder jaar een andere importeur heeft, en meestal helemaal geen importeur! Als er een riempje stuk gaat, zit je al in de shit!

Eddy

• blue

Deelnemer
    14 juni 2006 om 18:56

Heb zelf een Dacor Darwin air

(eerst paar probleemjes gehad, prima verholpen)

voor de rest, goe computerke…

Twee schermkes en dus superduidelijk

• Peter

Deelnemer
    14 juni 2006 om 19:07

Duik ermee sinds de eerste week dat hij te verkrijgen was in België.
    Nooit enig probleem mee gehad.
    En is ervaring niet belangrijker dan vooroordelen ?

Peter

• Emmie

Deelnemer
    14 juni 2006 om 19:24

Ik duik zelf met de Dacor Darwin en idd deze is gelijk aan de Mares M1 (niet de RGBM versie).
    Op zich ben ik heel content met de computer. Instelbaar voor “gewone” lucht en nitrox en de mogelijkheid om heel makkelijk zelf de batterij te vervangen.
    Heb ‘m nu zelf al voor 129 duiken gebruikt en tot nu toe 1 keer de batterijen moeten vervangen (2 normale AAA batterijen).
    Verder zijn er nog diverse mogelijkheden om in te stellen.
    Zodra je dieper dan 10 meter bent geweest, geeft ie altijd bij de opstijging keurig vanaf 4,5 meter aan dat je een safety stop moet maken van 3 min.
    Het enige nadeel dat ik ondervind aan deze computer, is als je de non-deco tijd overschrijdt. Hij blijft dan in het display aangeven dat je naar 3 meter moet stijgen. Dus ook al doe je keurig stops op halve diepte, hij blijft aangeven dat je naar 3 meter moet en pas als je rond de 3,5 meter zit, krijg je het zandlopertje zeg maar. Nou probeer maar eens op zee met een beetje golven keurig op die diepte te blijven. Bij 2,5 meter begint ie te piepen dat je moet zakken…….
    Dit is voor mij het enige nadeel en ook overkomelijk, want decoduiken (in de zin van echt je non-deco tijd overschrijden) maak ik zelden.
    Voor info over de mogelijkheden van deze computer, verwijs ik je door naar de Dacor website: http://www.divedacor.com/pdf/cat_Dacor_2006_strumenti.pdf
    Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het wel.

• beulke

Deelnemer
    14 juni 2006 om 21:42

eddy: waarom? ik heb geen ervaring met duikcomputers voor de simpele reden dat ik tot nu toe altijd op tabellen dook (duik) uit principe: ervaring leert best. Nudat mijn bottom timer kapot is zocht ik iets nieuws en kwam dan op en goedkope (nieuwe) dacor uit. kende het niet maar aangezien de helft van mijn uitrusting mares is (en ik er best tevreden van ben) en dacor blijkbaar hetzelfde als mares zag ik er niet direct graten in.
    Intussen zag ik goede kritieken op het net (uitgez dan een minpuntje over het deksle van het batt compartiment…).
    Soit gezien mijn beperkte ervaring: waarom enkel suunto, uwatec en oceanic?
    Los van deze dacor heb ik al zeer lovende kritieken gehoord van Cochran (maar beetje duur naar me zin). deze dan ook laten liggen?

@ emmi: bedoel je dat hij altijd een veiligheidsstop geeft? ook vb als we er geen maken door extreme koude of vb dat we deze maken op 6 meter wegens hoge golven? Stel nu dat je deze veiligheidstrap skipt (uiteraar dom reglementaire redenen) geeft ie dan een error (zoals ik al verhalen heb gehoord van 72 uren in error)… (das al 1 van de redenen om gewoon terug een bottomtimer te kopen, ik wil iets dat altijd werkt en niet in error gaat zoals vb een cochran of een simpel uurwerk)

• Emmie

Deelnemer
    14 juni 2006 om 22:03

@beulke: hij geeft idd altijd als je dieper dan 10 meter bent geweest een veiligheidsstop aan. Dus al ben je maar voor een minuut op 10,2 meter geweest, zodra je ondieper komt dan 4,5 meter begint hij met een 3 minuten aftellen. Als je deze veiligheidsstop skipt, springt ie niet in error. Maar ik heb het hier dus uitsluitend over de VEILIGHEIDSSTOP.
    Heb zelf niet geprobeerd om een echte decostop over te slaan, maar dat moge duidelijk zijn……….

Hieronder het stukje dat in de handleiding staat over safety stop en stop mode

Safety stop
    If the maximum depth of a dive exceeds 10 meter a “Safety stop” is activated for the ascent; the Darwin will then suggest a 3 minute safety stop at a depth between -2,5 and -5 meters, replacing the no-dec time of 99 min with the message “St 3 min…2min…1min”.
    If the diver moves outside the above mentioned depth range, the no-dec time reappaers on the display, and the safety stop timer is stopped. When the diver re-enters the safety stop depth range, the safety stop timer resumes from where it left off. If the diver returns below 10 meters, the safety stop timer ignores the aborted stop and will subsequently start counting down from 3 minutes again.
    In the case of decompression-stop dives, the computer will extend the duration of the stop at 3 meters by an additional 3 minutes, displaying the safety stop information as described above.

Stop mode
    In the event of an omitted stop and/or uncontrolled ascent, the Darwin will lock out and function only as a depth gauge for any subsequent dives. The WIN1 display shows:
    * depth
    * dive time
    * “Stop”
    Pressing the button switches over, for approximately 8 sec, to the WIN2 display which shows:
    * maximum depth of the dive which triggered Stop mode
    * duration of the dive which triggered Stop mode
    * “Attn”
    After the 8 seconds have elapsed, or when the
    button is pressed, the computer automatically reverts to the WIN1 display.
    If the user attempts to dive while the computer is in Stop mode, the profile will nevertheless be recorded in the logbook.
    Stop mode lasts for 24 hours. The Darwin can be released from this condition by clearing the residual nitrogen memory.

• beulke

Deelnemer
    15 juni 2006 om 08:23

@emmie: thx voor de info. Ik heb het uiteraard ook enkel over veiligheidsstops. bij echte traponderbreking kan het me niet schelen o ie in error staat of niet, duiken doe ik dan zoiezo niet meer. Bij het onderbreken van een deco trap zal ik trouwens wel andere zorgen aan mijn hoofd hebben dan die computer..

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader