Duikforum Duikforum Materiaalbespreking droogpak:trilaminaat of neopreen?

• Creator
    Discussie

Hyper III
    Deelnemer

kan je mij raad geven?
    Aangezien ik een kouwelijke duiker ben,en toch ook graag in de winter onder water wil,had ik tot voor kort een droogpak!
    Het is eigenlijk nooit een goede koop geweest(okk droogpak beuchat trilaminaat)
    Na het winterseizoen moesten weer eens herstellingen gebeuren,maar ik heb het hele zootje weggedaan!(wou het ook niet meer doorverkopen!)
    Nu wil ik een nieuw kopen en dit is mn vraag:terug trilaminaat of eerder neopreen?
    Wat zijn de pro’s en contra’s?
    dankt u
    Bart

• droogpak:trilaminaat of neopreen?

pekel reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 15 Leden · 18 Reacties
  • beulke

Deelnemer
    14 juni 2006 om 10:26

wat was de schade dan aan je trilaminaat pak dat het wegmoest? ik dacht dat trilaminaat 1 van de sterkere droogpakken was? Als je dan al een trilaminaat kapot krijgt hoe snel gaat een neopreen dan niet kapotgaan?

Ikzelf heb een, trilaminaat omdt ik
    1) mezelf ken, ik krijg alles kapot en mijn neopreen natpak heeft ook al talloze scheuren en haken.
    2) deze goedkoop kon kopen 2e hands.

Onder het droogpak draag ik na lang proberen van allerlei comi’s een onderpak van Whites (met dank aan shark) en ik heb geen koud meer.

• oceandiver

Deelnemer
    14 juni 2006 om 11:31

Ik heb in het verleden een trilaminaat (scubapro) en een neopreen (bear CD4) gehad.
    Ben dan overgeschakeld naar een DUI cf200 en ben daar echt tevreden van.
    Heb mij zelf voor de winter een cf200 bij gekocht, maar één maatje grotergewoon om dat ik in de winter mij dikker kleed en een deel van mijn beweegbaarheid verloor met (laat mij zeggen) het zomerdroogpak.
    Ik duik zomer en winter droog, heb wel een natpak maar heb er in totaal nog maar een duik of 4-5 mee gedaan.
    Ik kan enkel zeggen het DUI pak is fantasties om mee te duiken en ik wil geen ander meer, weet wel dat ze iets naar de duurdere kant zijn maar het is meer dan zijn geld waard.

• Cthulhu

Deelnemer
    14 juni 2006 om 12:01

‘iets naar de duurdere kant’ is wel een beetje van understatement zou ik zeggen.

Ik duik zelf met een CNX2 van Northen Diver: is ook crushed neopreen, maar een stuk goedkoper…en ik vind het een zalig pak.

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 juni 2006 om 14:05

Ter info… op de GODD wist Steevke te vertellen dat er momenteel bij “De Grevelingen” in Scharendijke een superuitverkoop is van de DUI-pakken die ze daar nog hadden liggen… met zeeeeeeeeeeeeeeer serieuze kortingen…

• Cthulhu

Deelnemer
    14 juni 2006 om 17:59

gaan ze soms uit assortiment?

• Hyper III

Deelnemer
    14 juni 2006 om 18:06

kan je daar een prijs op plakken?

• Plonzertje

Deelnemer
    14 juni 2006 om 18:13

Ik duik met een droogpak van het merk BARE, type Trilaminaat HD Tech dry met frontrits en ben daar zeer tevreden over.

Als onderpak heb ik een CT 200 (ook van Bare), maar daar heb ik het nog koud mee (vanaf 8°C). Onlangs kocht een buddy (ook trilaminaat duiker) een onderpak van Weasel en deze heeft sedertdien geen koud meer gehad.

Trilaminaat is een stuk steviger als neopreen en is ook aan te raden als je van plan bent er diepere duiken mee te doen.

Greetz
    Plonzer

• Hyper III

Deelnemer
    14 juni 2006 om 18:23

Ik heb wel nog even de tijd om te beslissen hoor,want nu duik ik lekker nat!Maar ik zou wel eens wat meer over prijzen horen.Trouwens mn beuchat was ook een 2dehands,maar heb daar veeeel te veeeel voor gegeven,en ik ga heus niemand vertellen hoe da kwam!Van dit droogpak waren alle naden reeds verstorven!(aldus een eerlijke winkelier)Mvg Bart

• Kikker

Deelnemer
    14 juni 2006 om 21:22

Ben ook nog maar sinds enkele maanden de gelukkige bezitter van een droog pak DUI CF200.

Alhoewel ik in eerste instantie voor een Trilaminaat ben ik toch gevallen voor de CF200
    (crushed neoprene ).

Makkelijk voor in en uit
    zeer goede pas vorm
    Rock boots die steviger zijn dan de normale botjes

De CF200 duikt haast als een natpak,vanaf de eerste duik voelde ik me confortabel.
    Bij testje met Trilaminaat heb ik een luchtbel ervaring gehad bij het rond de as draaien gevolg botjes uit en geen grip meer op de palmen ,moet je maar overkomen op een duikje in de OS 🙁 de zelfde test met CF200 verliep perfekt ( rockboots helpen hier wel.
    Onderpak : Fourth Element is als een training maar warmer 🙂

De prijs is inderdaad niet goedkoop maar zeker waard .

• htweeo

Deelnemer
    14 juni 2006 om 22:39

Ewel Hyper 3, ik volg jou topic met veel belangstelling ….
    Ben ook aan een nieuw droogpak toe …en daar mijn grote reis deze zomer in het water gevallen is ….heb ik weer budget vrij …
    Had gezworen om terug een trilaminaat te kopen …maar ben ook een kou-kleum…
    Nu doet die Kikker me toch twijfelen …

• buceador

Deelnemer
    15 juni 2006 om 12:23

ik heb sinds een paar maand ook een nieuw droogpak ,
    mijn vorig was een bare neopreen en nu ben ik overgestapt naar trilaminaat
    heb nu de procean morish frontrits , trilaminaat overtrokken met 1110 cordura
    het pak is heel soepel en duikt prettig .
    standaard staan er cuffrings en 2 zakken op het pak
    aan de benen zitten er een soort van gatorraps om luchtstroom naar de voeten
    tegen te houden of enkellood op zijn plaats te houden .
    kortom het pak is voorzien van alles wat je nodig hebt en heel sterk .
    als onderpak heb ik een 200 gram (winter)en een 80 gram (zomer).
    ik heb 800€ betaald voor droogpak + onderpak (200gr)
    het voordeel van trilaminaat is als er een gaatje zou in komen je gewoon
    langs de binnenkant dit kan plakken , bij neopreen is dit niet zo makkelijk .
    het verschil dus tussen mijn vorig pak (neopreen) is dat ik veel meer bewegingsvrijheid
    heb en minder lood gebruik .
    je kan het pak ook kopen met sokken ipv botjes en dan rockboots dragen .
    ik ben er héél tevreden over !!

groeten Peter.

• buceador

Deelnemer
    15 juni 2006 om 13:40

kikker,

je gleed uit je botjes zeg je ??
    dan was het pak zeker uw maat niet (benen pak te lang)of (uw benen te kort)
    trilaminaat rekt niet als je het past moet je juist gepast op uw knieen kunnen zitten.
    bij neopreen is er wel rek mogelijk en deze zullen dan ook makkelijker kunnen uitglijden.
    ook de botjes moeten goed passen en mogen dus zeker niet te groot zijn ,
    sokjes dragen in de botten kunnen eventueel een beetje helpen en anders pak
    met droge sokken aan en rockboots dragen .
    maar alles begint met een goed passend pak , dan is dit probleem van de baan 😉

groeten Peter

• Dedjutoch

Deelnemer
    21 juni 2006 om 08:03

Als je echt een kouwelijke duiker bent, kan je best een neopreen droogpak kopen. Een dergelijk pak heeft wel wat nadelen (veel lood, gaat minder lang mee, is moeilijk te herstellen,…), maar is veel warmer dan een trilaminaat pak!
    Als je er mee in de Oosterschelde wil gaan duiken, dan zal je wel een duurder pak moeten kiezen, om te voorkomen dat er na enkele duikjes een hoop gaatjes in zitten!
    Gelijk welk merk trilaminaat pak is minder warm, en je hebt een zeer goed onderpak nodig!

Mocht je toch voor trilaminaat kiezen, koop dan zeker een goed(= spijtig genoeg ook duur!) onderpak. Koop echter ook niet het goedkoopste pak als je dit wil gebruiken in de Oosterschelde. De gaatjes in een trilaminaat zijn gemakkelijk te herstellen, maar een goed trilaminaat (bilaminaat met polyurethane coating? = top!) heeft niet zo snel gaatjes!

Eddy

• steevke

Deelnemer
    21 juni 2006 om 08:22

Er lagen nog enkele DUI CF200X in de grevelingen aan een losse 1650 EUR. Niet goedkoop, maar wel een heel pak minder als de nortmale verkoopprijs. De grevelingen stopt namelijk met DUI.

Ik heb me niet kunnen inhouden en een TLS350 gekocht voor in de zomermaanden en voor op vakantie (Egypte in de winter bijvoorbeeld).

Steven

• Sourceror

Deelnemer
    21 juni 2006 om 09:07

Duik al een jaar of 4 met een “gewoon” 6mm neopreen droogpak van Beaver… Als bij wijze van promotie heb ik er toen “heavy Duty” knielappen, een “heave duty” rubberen nek- en polsseals bij gekregen. Ik gebruik dit pak alleen in de winter en zonder onderpak. Ik draag daar een gewone trainingsbroek, T-shirt en fleeze sporttrui onder. Nog nooit kou gehad, nog nooit een probleem mee gehad, zit fantastisch en ik moet geen extra lood aandoen (vraag maar eens hoeveel extra lood sommige mensen moeten meenemen tov een natpak…. (eigenlijk lieg ik want ik gebruik wel enkellood)… Enige probleem: In de zomer is het te warm… niet om te duiken maar wel om de dijk over te klimmen, duikje te doen en terug de dijk over te klimmen…. voor de rest: zeer goed pak voor de prijs van 600€….

• stach

Deelnemer
    21 juni 2006 om 09:30

ik heb een trilaminaat met een wheezle extreme + onderpak.
    ik ben een echte koukleum maar heb er nog nooit kou mee gehad.
    wel niet te lang horizontaal aan de oppervlakte blijven hangen in de winter want dan wordt het frisjes aan de benen(druk duwt alle lucht daar weg)

• Godiva

Deelnemer
    21 juni 2006 om 13:21

Ik heb mij onlangs een “namaak dui” aangeschaft (scubaforce explorer, bij http://www.dive2gether.net/ ). Voor 900 euro heb je een heel degelijk pak. Voor de dames: mannenmaten passen vaak wel beter, dus zeker niet enkel vrouwenpakken aandoen! (een vrouwen L was iets te smal aan de heupen, een XL paste, maar zag eruit als een patattenzak, aangezien ik eigenlijk helemaal niet zo groot en zeker niet dik ben; de mannen SM zat als gegoten)
    Tegelijk ook een weezle Extreme als onderpak genomen (thinsulate gaat minder lang mee en kan niet gewassen worden; ze zouden wel beter isoleren bij een lek in het pak. Aangezien de duiken die ik in de nabije en iets minder nabije toekomst plan niet zo serieus zijn dat dit een onoverkomelijk probleem is, besloot ik voor de wat goedkopere maar zeer warem weezle te gaan).

Het pak heb ik nog niet kunnen uitproberen (met wat geluk komt het in de loop van volgende week aan!). Kwa pasvorm en mobiliteit boven water geen enkele klacht. Onderwater moet ik eens zien hoe de botjes zijn (neopreen botten). Desnoods laat ik ze later nog vervangen door trilaminaat “sokken” alla rockboot model. Voorlopig ga ik er echter al een tijdje mee toekomen (hoop ik).
    Uitgebreid verslag over paar weken voorzien 😀

• pekel

Deelnemer
    21 juni 2006 om 14:18

Vroeger dook ik met neopreen en nu met trilaminaat. Allebei zijn ze warm. Ik kan niet zeggen dat het een warmer was dan het andere.
    Met trilaminaat had ik in het begin het “probleem” dat mijn buoyancy helemaal uit controle was en ik moest meer inflaten om de squeeze op te heffen. Dat heeft toch wel enkele duiken geduurd eer ik mij terug had aangepast.
    Neopreen had voor mij het nadeel dat het een zwaar pak is. Dus extra lood + extra zwaar pak…en het droogt minder snel. als je een lek hebt droogt vooral de binnenkant veel minder snel.
    Het verschil met trilaminaat is enorm op dat vlak: superlicht, minder lood en het is al bijna droog eer je aan de auto bent (aan de buitenkant dan toch met hoge temperaturen) 🙂
    trilaminaat vind ik ook flexibeler.
    Maar, qua isolatie maakt ’t niet uit met wat je duikt vind ik.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader