Duikforum Duikforum Materiaalbespreking het hoe, waarom en wat van een wing?

• Creator
    Discussie

beulke
    Deelnemer

De laatste tijd lees je meer en meer over wing’s ipv de oude jacket. de een is voor, de andere dan weer pro. (vroeger met de fenzy naar jacket was het wss net zo?? Nu kan ik nergens een deftige uitleg vinden over waarom er gedoken word met een back-plate + wing, hoe het opgebouwd wordt, waaraan het moet voldoen an wat je nodig hebt of moet veranderen aan je materiaal (en gewoontes?)
    Ik ben niet op zoek naar fancy shit of stoerdoenerij! wel wil ik weten of ik mijn materiaal kan verbeteren en of het geen overkill is voor een gewone duiker als ikke.
    Ik zal mijn eigen configuratie gebruiken als leidraad: Trilaminaat droogpak, D7 200bar, voorlopig mares jacket. Ik duik vooral in steen/zandgroeves en oosterschelde (buitenland blijft voorlopig beperkt tot egypte, frankrijk en spanje, noorwegen volgt binnen een paar weken)

soit dit wil ik weten:

1) Waarom is een wing beter(?)/ aan te raden dan een jacket. is het practischer, confortabeler,…
    2) hoe wordt een wing opgebouwd?: ik veronderstel en “saucisses” die blijkbaar wing heet en een back-plate in inox “weet ik veel welke legering”. ies anders ? + wat kosten zon dingen eigenlijk als je het zelf in elkaar zou flansen (with a little help from some friends)
    3) Waarop moet je letten (beperkingen, gevaren,….)
    4) stel: ik duik vandaag met een D7 en morgen koop ik me een 15L of een D10 (is not gonna happen, veels te zwaar voor me frele rugje), is dat dan compatibel of kan ik meteen een nieuwe kopen?

Heel mss overweeg ik me de aanschaf van een wing als deze jacket aan vervanging toe is maar als de voordelen niet opwegen tegen de (heel wss meerkost) van een goede , nieuwe jacket dan blijf ik bij het ouwe getrouwe materiaal….

• het hoe, waarom en wat van een wing?

Cthulhu reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 12 Leden · 24 Reacties
  • Cthulhu

Deelnemer
    13 juni 2006 om 02:06

Het is zeker geen overkill. Het gebruik van de wing is inderdaad overgewaaid uit het technisch duiken, maar is zeker ook heel goed bruikbaar voor recreatief duiken.

Voordelen zijn (voor mij toch): het gemak waarmee je het geheel draagt (fles incl.) boven water, het feit dat je zeer comfortabel in het water ligt (mooi horizontaal) en ook dat er alleen maar een harnas is aan de voorkant, dus geen drijflicha(a)m(en) dat spant en het bewegen moeilijk maakt. Wat natuurlijk ook helpt met het horizontaal hangen is de 2.K kg gewicht van de BP die mooi over je rug verdeeld is.

Ik heb zelf voor een paar jaar mijn wing samengesteld en het heeft me toen alles bij elkaar 350 Euro gekost. Let wel de Dive Rite wings (zoals ik er een heb) zijn nu wel duurder geworden. Met een wing met een inhoud van 20L heb je mooi voldoende voor je D7 en het is ook geen enkel probleem met een 15L, mits gebruik van een STA of dergelijks.

Je configuratie wordt uiterst flexibel: de dag dat je natuurlijk overstapt op D12 (never say never…) vervang je gewoon voor die duiken je wing voor een groter model. De BP kan je houden.

Wat je nodig hebt is:

BP
    evt. STA
    wing (20L is genoeg)
    3-4m loodgordel
    een gesp
    5 of meer D-ringen (naar eigen smaak)
    even veel loodstoppers als er D-ringen zijn + 2 meer
    evt. een heupzak

Ik duik regelmatig de donderdagaovnd met beginnelingen in de Blaarmeersen. Als je kan moet je maar eens afkomen dan toon ik je mijn wing en kan je hem mss. eens uitproberen.

• Emmie

Deelnemer
    13 juni 2006 om 09:24

Mocht je idd de backplate zelf willen gaan maken, kun je hier eens een kijkje nemen: http://www.duikforum.nl/showthread.php?t=5394

• beulke

Deelnemer
    13 juni 2006 om 09:52

dus als ik het goed begrijp hoeft een wing niet duurder te zijn dan een goede jacket? das al posi…

eneuh, wat is en STA?

Waar kan je deze wings apart kopen en welke hebben een goede reputatie (dive rite blijkbaar?) zonder daarmee verschrikkelijk duur te zijn?

een BP zelf maken zit er trouwens niet in, waarom moeilijk doen als er hier blijkbaar al genoeg zijn die er maken en verkopen…

beetje aan het surfen geweest… het kiezen van de juiste wing is zo makkelijk nog niet… de ene ‘blaas’ is de andere niet… wat is vb horse shoe (over luchtbel dacht ik). en waarom hebben sommige 2 inflatorslangen? (2 verschillende blazen?)
    En hoe bekijk ik de gewichten die erop staan? het opgegeven gewicht, is dat van de flessen combi of van alle materiaal tesamen?

more questions coming up….

btw cthulhu: deze zomer probeer ik eens in de blaarmeersen te geraken op donderdag, ik laat zeker iets weten

• davy

Deelnemer
    13 juni 2006 om 10:08

Een STA is een “single tank adaptor”
    Dit is niet meer dan een gekromd stalen plaatje met aan de ene kant 2 bouten voor op je back plate, en 2 flesriemen aan de andere kant om je fles in te zetten zoals op je huidig jacket.

Dubbelsets worden meestal met bevestigd met stalen banden om de flessen die met een M8 bout op zijn plaat gehouden worden en daarmee tegelijk op de backplate geschoefd wordt met een vleugelmoer of iets dergelijks.

Wat ik het leukste vind aan een backplate en wing.

het werkt voor alles, van enkel 10l tot dubbel 20 tot (sommige) rebreathers
    je stelt het ontwerp van de riemen zelf samen en bepaald zelf hoeveel snelsluitingen en D-ringen je wil hebben.
    super stevig.
    minder lood nodig dan met een jacket (2-3kg)
    one size fit’s all, je kan je riemen perfect afstellen op je postuur… of je nu 40 of 200kg weegt
    geen luchtblazen die je een beklemmend gevoel geven wanneer je ze opblaast, alles zit immers op de rug, dus je wing draagt de flessen, en je hangt eronder ipv. dat de fles op je rug ligt.
    Boven water ook veel comfortabeler om mee rond te lopen omdat de flessen dichter op je rug hangen en het zwaartepunt dus dichter op je rug ligt.

• Luc Dupas

Deelnemer
    13 juni 2006 om 10:12

Leuk inderdaad ! Geeft me een heerlijk “back to the future” gevoel… terug naar de good old days van een doodsimpele backpack “one size fits all”, waarvan je de webbing zelf perfect kon afstellen en waarmee je fles(sen) muurvast op je rug lagen…
    Het enige verschil met vroeger is dat de Fenzy nu ipv op je buik tussen je rug en je fles zit… maar als je dat per se wil en je hebt nog een good old Fenzy thuis liggen kan je die prima monteren tussen je backpack en je fles en heb je voor no money een “moderne” wing… 😉

• bollingm

Deelnemer
    13 juni 2006 om 10:22

@beulke,

Opgelet wat je daar zegt omwille van de prijs, je zou toch wel eens kunnnen verschieten. Nu alles hangt er ook van af wat je wilt en hoe.

Het samenstellen van een wing hangt een beetje van af wat je wilt en waar je naar toe wilt (D7 of D12). Tevens of je al dan niet technisch duiken wil gaan doen of niet, daar hangt ook veel van af.

Tevens hangt er ook veel vanaf welke qualiteit je wilt en of je redundancy wilt of niet; lood gordel geïntergreed of niet en etc….

Nu het best is dat je naar nen goede duikwinkel gaat die zowel tech als recreatief duikmateriaal verkoopt. Daar kunnen ze je zeker goed advies geven van wat allemaal mogelijk is.

Ik bv duik met een wing van Halcyon (http://www.halcyon.net/mc/explorer.shtml) één van mijn buddy’s duikt met een wing van OMS.

Zo heb ik bv eeb wing waar ik met een D12/300b kan op monteren, voor het moment echter duik ik met een 12/300b, het enige wat ik moet vervangen is de fixsatie van mono naar bi, dat is alles.

MAAR:
    Natuurlijk is er altijd een maar, na een aanschaf van nen wing, ga je toch merken dat drijfvermogen totaal anders is dan bij nen jacket (dit kan soms tot verassingen geven).

Tevens zul je moeten gewennen hoe te ontluchten en zo, dus eerst jou wing proberen in goede omstandigheden.

• buceador

Deelnemer
    13 juni 2006 om 10:37

Cthulhu ,

hoelaat ben jij donderdag in de blaarmeersen ?
    ik heb hier de wing van Ocean liggen om te testen ,
    als ik dan eens zou komen dan kan ik de uwe ook eens bekijken en vergelijken .
    allee als je dat goed vind hé 😉

groeten Peter.

• Cthulhu

Deelnemer
    13 juni 2006 om 11:01

Peter, ik ben er donderdag om 20h30. Kom maar af als je wil.

bollingm, je praat dan wel als je een volledige wing combi readymade koopt (alhoewel de Icaros van Seac Sub zeker niet duur is). Als je enkel een BP koopt en dan de webbing zelf maakt wordt het al een stuk goedkoper.
    Hij kan nu het best beginnen met een kleinere wing aangezien het voor een D7 is, als hij later dan toch beslist om op zwaardere sets over te gaan kan hij nog steeds een grotere wing kopen. Die is nu overbodig en zelfs niet geschikt voor een D7 (zou zich volledig rond de flessen wikkelen). Dual bladder (met 2 inflatorslangen) is ook iets voor de grotere wings en gezien de duiken die hij doet, niet echt nodig (hij heeft zijn droogpak als trimreserve).

De merken zijn hier al opgenoemd: OMS, Halcyon, Dive Rite, Oxycheq, Dirzone, Agir-Brokk. De een al wat duurder/goedkoper dan de andere.

Ik zelf duik met een Dive Rite Trekwings (20L) met een D7 en een 12L

• bollingm

Deelnemer
    13 juni 2006 om 11:15

@cthulhu,

Klopt, wat je daar schrijft, maar niet iedereen kan evengoed wings in elkaar steken en zo.
    Maar je hebt gelijk er zijn zeer veel mogelijkheden.

• buceador

Deelnemer
    13 juni 2006 om 11:41

Cthulhu ,

ik zal er zijn .
    bedankt 🙂

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 juni 2006 om 12:13

Wing?

Begin dit jaar stapte ik over op een wing, na meer dan 15 jaar met een jacket gedoken te hebben, en daarvoor 10 jaar met fles-riemen en wc-bril (Fenzy).

Ook ik heb een (zeer) slechte rug, en verlangde terug naar de flessen (fles) die mooi stabiel op je rug gehouden wordt met riemen.
    Met een jacket is er maar één mogelijkheid om de fles “vast” op je rug te gespen, en dat is door in je jacket (op je backpack) extra riemen te voorzien. Dit probeerde ik, en ben er snel terug vanaf gestapt! Te veel gesukkel met riemen en jacket aan boord van een RIB (zeg maar Zodiac).
    Dan maar een wing geprobeerd! En wonder boven wonder: Fles lag zéér stabiel op de rug, zonder dat ik mijn jacket (zoals in’t verleden) te vast moest aansnoeren! In het begin was het wel even wennen, omdat je bij het trimmen het gevoel van lucht in je jacket kwijt bent! Maar, het went zeer snel! Ook lucht uit de wing laten leek moeilijker te zijn dan met een jacket! Als het met een jacket gemakkelijk in horizontale positie te doen is, dan is dit met een wing niet evident! De lucht zit immers in de flappen die langs je fles (en hoger dan je slangaansluiting). Even een beetje meer vertikaal gaan hangen, en ook dat lukte eenvoudig! Maar, je dient het te weten, anders vloek je jezelf onozel omdat je niet weet waarom die ellendige lucht niet uit die wing te krijgen is!

Ik duik met een wing ZONDER bunjees (zeg maar elastieken die de blaas verkleinen). Omdat ik met een 15 literke duik heb ik een wing met 17,5 liter inhoud (= klein!). Deze wing is te gebruiken tot 2×10 liter maximaal (op voorwaarde dat je niet te veel lood meesleurt en een normaal nat of droog pak gebruikt!).

Alle inhoud die “te veel” is, is onnodig, en verergert het probleem van de drijvende flappen! Als de inhoud veel te groot is, dien je volledig vertikaal gaan te hangen om de lucht er uit te laten!

Wing bestaat uit 4 onderdelen:
    – Backplate (RVS of ALU). Ik gebruik in zoet water en in Egypte of om te reizen een ALU backplate. In de O.S. en de Noordzee (of als ik met de auto reis) gebruik ik een RVS backplate.
    – Webbing (riemen in’t goe vlaams!): Een stuk loodgordel van 3 tot 4 meter met in het midden een messing of inox oog van diam. 8mm geplaatst (bij de schoenmaker), om de riem aan de bovenzijde van de backplate vast te maken. Daarbij horen nog een gesp, een 4tal D-ringen, en de nodige loodstoppers om alles op zijn plaats te houden.
    – Tussenbeenriem: Kan je niet zonder, omdat de wing je flessen anders omhoog trekt (onder je armen in).
    – De wing zelf (bestaat vanaf 12 tot 55 liter inhoud). Bestaat met of zonder bunjees (ben geen voorstander van die bunjees, maar ieder zijn eigen gedacht).

Die vier onderdelen staan los van mekaar en kunnen gemakkelijk separaat aangekocht worden! bvb: Backplate van OMS (of “eigen maaksel”), wing van Halcyon, en riemen, tussenbeenriem, gesp en D-ringen gewoon bij de goedkoopste duikshop! (Is maar een voorbeeld).

Ik heb persoonlijk een RVS backplate van Apeks, een Alu backplate van OMS, een 17,5 liter wing van OMS en loodgordel en D-ringen gewoon uit de rek. Het maakt eigenlijk nie uit! Op die manier (als je een copy backplate koopt zeker), stel je een wing samen voor 300 à 350 euro maximaal!

Eén groot nadeel van een wing: Moeilijk om er zakken op te bevestigen als je mager bent! Die zakken dienen immers op het buikriemgedeelte van de webbing besvestigd te worden. En daar is bij mij niet veel plaats voor! Een klein zakje kan er net op 😉

Eddy

• Cthulhu

Deelnemer
    13 juni 2006 om 12:32

heupzak gebruiken, DDT

• beulke

Deelnemer
    13 juni 2006 om 13:57

@bollingm: ik ben niet echt van plan om technisch te gaan duiken (nu ja, tenzij je een wrakduik op de noordzee een tech duik wil gaan noemen?). Ik ben ook niet van plan om een D10 laat staan een D12 te kopen voor de simpele reden dat ik een rug heb die dat niet aan kan (ik heb al een duik met een D10 achter de rug en dat was onder water best te doen maar de minuut dat ik op de trap stond verging ik van de rugpijn…)
    De keuze voor een D7 was bijgevolg heel silmpel: gewicht van een 15 met het confort van een bi…

Soit, als ik ooit tech duiken ga doen kan ik nog steeds duurder materiaal aanschaffen en het goedkopere materiaal houden voor de ‘gewone ‘duikjes.

Lood geintegreerd moet ik niet (ik steek nu ook geen lood in mijn jacket, ik hou daar neit zo van. Ik heb het nog graag op een riem (ook al omdat ik er zoiezo niet veel mee heb)

Dat het anders duiken is met een wing tov een jacket wil ik gerust geloven, de overstap van mijn eerste jacket naar deze was al een verschil, met een wing zal eht nog groter zijn maar alles went en nieuw materiaal test ik steeds in gekende waters (vb barges, blaarmeersen,…)

Aangezien ik mager ben zouden evt zakken ook een probleem kunnen zijn maar aangezien ik de zakken op mijn jacket ook al niet gebruik wegens onhandig zie ik het nut niet om me vol te hangen met zakken die ik toch niet gebruik? op mijn droogpak heb ik links een grote zak en rechts kan er desnoods nog eentje bij.

oh aj, een goede duikwinkel binnenstappen zonder achtergrond info staat meestal gelijk aan veel geld kwijt. Daarom eerst info verzamelen en dan beslissen. (trouwens, welke verkoper houd zich graag een uur bezig met iemand die info komt vragen en erbij zegt: ik kom eens informeren, mss koop ik ooit een wing? begrijpelijk trouwens)

Ik ben nog steeds in de info fase, de evt aankoop fase is ???

het klinkt wel steeds aanlokkelijker om de aankoop te overwegen…

• steevke

Deelnemer
    13 juni 2006 om 14:13

Voor de natduikers die met wing duiken: er is iets en dat heet “x-shorts”. Soort van zwembroek met zakken om over je natpak te dragen.
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7245963564&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT

Is eigenlijk super handig, zeker met tussenbeensangel.

Steven

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 juni 2006 om 14:22

@ Cthulhu

Met mijn droogpak doe ik dit uiteraard…
    Maar, bij een neopreen natpak, een heupzak… da wordt een leurzak binnen de kortste keren 😉

Eddy

• Cthulhu

Deelnemer
    13 juni 2006 om 14:31

beulke, als je eens een DIY wing wilt zien moet je donderdag maar afkomen. Kan dan direkt verdere vragen beantwoorden. Geef maar een seintje, indien je wil.

• beulke

Deelnemer
    13 juni 2006 om 14:40

nu donderdag zal niet lukken aangezien er

1) duiktraining is
    2) we heel wss bezig zullen zijn met fata morgana (tenzij ze ons niet willen natuurlijk)
    3) ik donderdag nog wat dingen moet doen voor het feest van het 30-jarig bestaan van de club die we vieren de dag nadat we terugkomen uit noorwegen.

soit, voor juli zie ik me niet in gent geraken, ik zal al blij zijn als ik zondag een duikje kan doen in barges bij onze waalse vrienden (kuh) van het ATP…

Dank voor eht aanbod maar als het ook geld in juli dan ben ik je man..

• noxi

Deelnemer
    13 juni 2006 om 21:25

@Luc

zie es wa ge nog allemaal kunt met uwen ouden Fenzy

http://cedu2.tripod.com/fenzy.htm

noxi

• Cthulhu

Deelnemer
    15 juni 2006 om 10:45

beulke: geen probleem, we duiken heel de zomer lang geregeld op donderdagavond ind e Blaarmeersen.

DDT: je het het toch wel over zo’n losse heupzak die je aan je wing en dij vasthangt, hé?

• Stropken

Deelnemer
    15 juni 2006 om 17:37

Cthulhu,zijn dat van die zakjes die ze je in het UZ ook aan je lijf hangen???

• Cthulhu

Deelnemer
    15 juni 2006 om 17:43

alleen als ze verbonden zijn met je p-valve…

• Dedjutoch

Deelnemer
    16 juni 2006 om 01:41

Neen, Cthulhu, ik heb het over die neopreen “leurzakken” die je op een neopreen pak kleeft. Die tasjes die je op het buikgedeelte van je webbing kan vastmaken zijn beperkt in grootte, maar zitten daarvoor wel goed gefixeerd…

Eddy

Alhoewel, die short lijkt me wel een “beter” alternatief.

• Godiva

Deelnemer
    16 juni 2006 om 07:15

Heb een zelfgemaakte versie van die short. Ziet er niet uit, maar vervult wel zijn taak. Andere mogelijkheid is natuurlijk om een stevige short-met-zakken te kopen in bv een trekking winkel (aantal jaar terug waren ze de mode, laatste tijd zie ik ze echter nergens meer).

Ik heb een wing voor een enkele fles. De fles bevestig ik via banden rechtstreeks op de backplate, aangezien er in de wing sleuven voorzien zijn hiervoor. Ik heb dus een STA (single tank adapter) niet nodig.
    Het grote voordeel is dat ik met dezelfde plaat (zonder die zelfs maar te hoeven aanpassen als ik hetzelfde pak draag) en een andere wing direct een dubbelset op de rug kan dragen. De duiktechnieken blijven hetzelfde.

Om te ontluchten gebruik ik meestal de snelontluchter links achter. Werkt perfect in horizontale positie. Om het allerlaatste restje lucht eruit te krijgen moet ik soms wel eens een “gat links-omhoog”-positie aannemen.Ik blijf echter nog steeds quasi horizontaal.

Ik vind het juist een bonus dat ik die jacket niet rond mij voel opblazen. Bovendien geeft een wing-setup mij veel meer bewegingsmogelijkheid, en voel ik me minder “beklemd” met mijn voorkant volledig vrij en open.

Je vroeg nog iets over de vormen:
    horse shoe: heeft een U vorm (zoals een hoefijzer). Er is dus geen verbinding tussen links en rechts langs de onderkant (wel langs boven).
    donut: ringvormig, een verbinding langs boven én onder.

Theoretisch zou de donut beter ontluchten, doordat er geen lucht rechts blijft hangen als je horizontaal ontlucht met de snelontluchter. Met een lichte kantelbeweging is dit echter snel opgelost als je het laatste restje eruit wil. Bij een donut heb ik de indruk dat de fles zelf vaak al op de onderkant duwt, dus dat die onderste verbinding toch al niet optimaal is (weliswaar niet veel ervaring met dit type wing). Ben er nog niet echt zeker van welk type ik zou nemen als ik een wing (nieuw) zou aanschaffen voor een dubbelset. Ik ben niet helemaal overtuigd van alle voordelen van een donut-vorm, dat deze de (kleine) meerprijs waard is.

Ten slotte: een wing geschikt voor enkele fles is niet bedoeld voor dubbels en omgekeerd. Het probleem zit hem in de breedte van de set. Aangezien de dubbelset breder is, moet dit in het ontwerp (en volume) van de wing voorzien zijn. Op een enkele fles zou deze veel te veel rond de fles plooien, waardoor hij minder efficient ontlucht.

• Cthulhu

Deelnemer
    16 juni 2006 om 09:24

Er bestaan ook hybride vormen hoor, Godiva.
    Mijn DR TrekWings zijn zowel voor mono’s als bi’s geschikt (tot D10).

DDT, we praten nog steeds over een ander type van zak/tas, denk ik. De heupzakken die ik bedoel zitten met een riem vast aan de webbing end worden ook nog eens rond de dij vastgemaakt.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader