Duikforum Duikforum Medisch Gebroken voet

• Creator
    Discussie

bollingm
    Deelnemer

Hi All,

Tja denk dat het onderwerp al wel genoeg zegt, zit namelijk met een gebroken voet en zal nog een paar weken in de gips zitten.

Iemand ervaring er mee van hoe lang men na het uitkomen van de gips terug kan gaan duiken? Speciale oefening of zo gedaan vooraleer terug in het water te gaan?

Groeten
    Mark

• Gebroken voet

roger reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 8 Leden · 11 Reacties
  • htweeo

Deelnemer
    12 juni 2006 om 19:50

Dat is balen Marc net nu het duikseizoen volle gang is…
    Met een gebroken voet heb ik geen ervaring…
    na een gebroken arm mocht ik na twee maand al terug duiken …
    sterkte en spoedig herstel ….

• roger

Deelnemer
    12 juni 2006 om 21:35

De natuur zal het uitwijzen …. geduld.

• htweeo

Deelnemer
    12 juni 2006 om 23:14

na een tijdje die voetspieren niet te gebruiken vrees ik dat je wel een sessie kine voorgeschreven zult krijgen.

• Lazy Charles

Deelnemer
    13 juni 2006 om 07:31

maar water therapie is altijd heel effectief

• Plonzertje

Deelnemer
    13 juni 2006 om 12:45

Wij hebben iemand in de club die begin dit jaar zijn voet heeft gebroken toen hij uitschoof in volle uitrusting bij duikstek Loswal in Zeeland. Het was een redelijke complexe breuk, waarbij een metalen plaat tegen het bot werd gevezen. Deze persoon mag pas eind augustus terug duiken en moet nog steeds twee à drie keer in de week kiné doen om weer 100% beweeglijkheid te krijgen. Nu neem ik aan dat de herstelperiode zal afhangen van de complexiteit van je breuk. Je kan altijd eens op het medisch forum van http://www.duiken.nl gaan kijken. Ik ben er van overtuigd dat je daar meer info zal vinden. En anders gewoon aan je arts vragen!

Greetz

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 juni 2006 om 14:52

Het probleem breuken en duiken.
    Zoals je weet is ons lichaam een zeer complex geheel. Een “mekaniek” die in princiepe problemen zelf oplost en uit de weg ruimt.
    Wat gebeurt er na een breuk tijdens het helingsproces?
    Om de breuk assap te kunnen genezen zal je lichaam rond de breuk een hele hoop haarvaatjes aanmaken. Dit om de doorbloeding rond de probleemzone zo efficient mogelijk te maken! In deze haarvaatjes zitten er vele “lussen”. In normale omstandigheden vormen deze lussen geen probleem. Echter, bij duiken, als er (om welke reden dan ook) microbelletjes in die haarvatlussen terecht komen, kunnen deze zich ophopen en zich samenvoegen tot bellen i.p.v. microbellen. Daarbij komt dat, om de breuk te genezen, opnieuw kalk aangemaakt dient te worden die in het begin nog zacht is en gemakkelijk stikstof opneemt!
    Het probleem van “te snel” opnieuw te duiken is: Decoöngeval in de aangemaakte haarvaten of vanuit die haarvaten verder weg, en bij stikstofophoping en microbellen in de nieuw aangemaakte kalk: Poreuze plaats in het bot, net op die plaats die nog maar net gebroken is geweest! Verzwakking van de “herstelde” plaats!

Dus: Voor je terug begint met duiken: Naar een arts die op de hoogte is van de problemen waarmee je als duiker kunt geconfronteerd worden!
    Bij de ene zal dit 2 maanden na de genezing kunnen, bij de ander zal dit tot 6 maanden vragen. De arts zal het je weten te vertellen (op voorwaarde dat hij weet wat sportduiken is…).

Eddy

• scubif16

Deelnemer
    13 juni 2006 om 16:45

Mijn vrouw heeft in januari haar scheenbeen en kuitbeen gebroken. Ze heeft een operatie ondergaan, namelijk een pin van knie tot enkel in het scheenbeen laten steken.
    Ik heb na 1 maand iemand van de medische commissie hierover gecontacteerd. Hij zei dat ze terug mocht beginnen duiken van zodra ze van zichzelf vond dat ze fysiek sterk genoeg was om alles te kunnen dragen. Voor de breuk en omliggende weefsels en bloedvaten speelde dit geen rol, in tegenstelling tot wat men vroeger beweerde.

• Ollie

Deelnemer
    13 juni 2006 om 20:27

Hoi Mark,

Mijn vrouw heeft vorig jaar begin september haar enkel gebroken in Spanje. Ze heeft ter plaatse een operatie ondergaan (2 metalen plaatjes en verschillende vijzen aangebracht). Deze zijn er 2 maanden geleden uitgehaald en 2 weken geleden is ze terug beginnen duiken. Ze heeft ondertussen 50 beurten bij de kinesist ondergaan en heeft er nog 8 te gaan.
    Veel hangt natuurlijk af van de breuk en de persoon zelf…

Veel succes met de revalidatie

• Dedjutoch

Deelnemer
    14 juni 2006 om 07:00

@ scubif16

Ik had gehoord dat de termijn van minimaal 6 maanden afgeschaft was.
    Daarna zei men dat het de dokter (medische commissie) was die zou oordelen of je terug mag duiken.
    Als ik me niet vergis, is dit toch nog altijd zo?
    Zoals Ollie zegt waarschijnlijk: Afhankelijk van persoon en van de breuk. Maar toch best een dokter, die op de hoogte is van duiken, laten beslissen of het al dan niet kan?

Of is dit laatste nu ook niet meer nodig (aangeraden)?

Eddy

• scubif16

Deelnemer
    14 juni 2006 om 07:18

De termijn van 6 maanden is niet meer van toepassing
    Ik weet niet zeker of het verplicht is om een dokter van de medische comissie te raadplegen, maar persoonlijk vind ik dat wel het verstandigste

• roger

Deelnemer
    14 juni 2006 om 13:01

Zoals bij vele zaken geldt ook bij breuken: als je dermate bent hersteld dat je er terug mee kan werken of op kan steunen, kan en mag je er ook mee duiken.
    Dat van die kleine haarvaatjes rond de breukhaard is waar, maar de vaatjes in de nieren, milt, longalveolen, netvlies, enz … zijn even klein en daar staan we nooit bij stil.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader