• Creator
    Discussie

buceador
    Participant

graag jullie mening over de wing’s van halcyon en divesistem .
    gisteren heb ik een wing gepast van Halcyon met mijn D1O op gemonteerd ,
    maar de backplate drukte teveel in mijn rug .
    nu heb ik ook de wing van divesistem bekeken en die staat mij wel aan .
    wat zijn jullie bevindingen over deze wing’s ?
    waar moet ik nog meer op letten ?

groeten Peter.

• wing

steevke reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 13 Leden · 31 Reacties
  • Cthulhu

Deelnemer
    11 juni 2006 om 18:02

Waarom koop je de BP van DDT niet en stel jezelf je wing samen? Is direkt een pak goedkoper…

• blue

Deelnemer
    11 juni 2006 om 18:15

Heb zelf de tekky van Divesystem

http://www.techdive.pl/images/szpej/bcd_divesystem_nowy_czarny.jpg

Zou hem voor geen geld in de wereld meer willen omruilen.
    Mijn beste aankoop tot nu toe.

• Ocean

Deelnemer
    11 juni 2006 om 18:36

@buceador,

ik heb zelf ook de tekky van divesystem.
    Ik vermoed, aan je duikclub te zien dat je ergens in het Gentse woont…dus als je deze wing eens willen proberen, dan kom je er maar eens achter. Ik woon in Sint Amandsberg.

• buceador

Deelnemer
    11 juni 2006 om 18:56

ocean,

als je eens de maat ervan wilt vermelden en het toevallig ook mij past
    ben nogal aan de slanke kant hÊ 😉
    dus daar zou je mij inderdaad een plezier mee doen .
    maar dan spreken we eens af aan de waterkant en doe ik even een testduikje 😉
    laat maar horen waar je gaat duiken en ik kom eens af .

alvast bedankt .
    groeten Peter

• Ocean

Deelnemer
    11 juni 2006 om 20:04

@buceador,

zie mail

• Godiva

Deelnemer
    11 juni 2006 om 20:57

zeker dat het harnas van de halcyon juist stond afgesteld? Zelf heb ik ook een Halcyon systeem, en ik vind het heel comfortabel. Onder water hang je trouwens onder je wing+bp, dus voel je er helemaal niets van.

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 juni 2006 om 21:49

Ik vrees dat die backplate van Divesystem evenzeer op je rug drukt, indien die van Halcyon dat doet! Het zijn immers 2 gelijkaardige backplates!

Het zal waarschijnlijk te maken hebben met hetgene Godiva zei! Je riemen (webbing 😉 ) dien je voor jou persoonlijk af te stellen! Als een ander er mee wil duiken, zal die de riemen opnieuw moeten afstellen!
    Het is toevallig ÊÊn van de voordelen van zo’n backplate: Die duwt niet op je rug ;-), ook niet als je boven water met je fles rondloopt!
    Echt waar! Dat is trouwens ÊÊn van de redenen dat ik overgestapt ben op backplate+wing!
    En…. eeuuuuh, een goede verkoper dient dit te weten!

Het voordeel van zo’n Halcyon is dat de wing zelf (de blaas zeg maar) bijna onverslijtbaar is, en als je het ding ooit wil wegdoen, krijg je er nog zeer veel voor terug! Dit is met Divesystem niet het geval!

Eddy

• buceador

Deelnemer
    11 juni 2006 om 22:16

bedankt allemaal voor jullie uitleg ,
    en DDT bedankt voor de foto’s van uw backplate’s (prachtig afgewerkt!!)
    en zeker Ocean dat ik zijn wing eens mag gebruiken
    de wing van divesystem spreekt mij meer aan omdat hij bij gebruik op zee (rib)
    gemakkelijk is af te doen door de gespen open te doen op de schouderriemen
    en het ziet er vooraan nog een beetje uit als jacket (persoonlijke voorkeur zeker)
    maar ga dat allemaal nog eens goed bekijken en bestuderen voor ik overga tot aankoop.
    (wordt vervolgt) ;-))

groeten Peter.

• davy

Deelnemer
    12 juni 2006 om 09:48

Backplate en wing zijn 2 apparte dingen.
    een wing van dive-system of halcyon zal op beide backplates passen.

en nog een voordeel van een backplate is dat je zoveel (of zo weinig) snelsluitingen en D-ringen op de riemen hangt als je zelf wil, je kan het dus helemaal naar eigen goesting aanpassen.

je kan dus vb. een dive-system backplate met harnas kopen als je dat goed vind en dan appart een halcyon, oms, dive-rite… whatever wing kopen en die erop hangen.
    De afstand tussen de bevestigingsgaten is normaal standaard 11 inch.
    Dat is het enige waar je op moet letten.

• steevke

Deelnemer
    12 juni 2006 om 10:10

Kijk ook eens naar de wings van Oxycheq. Ik heb een 40# ‘signature’ wing van oxycheq op de RB en die is verdraaid mooi gemaakt (volgens mij beter dan de halcyon wing).

Ik denk dat je Oxycheq kan kopen bij the big blue? (De mijne kwam via via in mijn bezit).

Steven

• Cthulhu

Deelnemer
    12 juni 2006 om 12:53

Inderdaad, The Big Blue heeft ze allemaal. Ik heb ook van verschillende kanten gehoord dat ze zeer goed zijn en in de US zijn ze er ook enthusiast over (ik denk dat je wel weet wie, steevke…).

• Stephan

Deelnemer
    12 juni 2006 om 13:03

The Big Blue gaat stoppen met Oxycheq. Nu, het is niet omdat Oxycheq slecht is.

• Cthulhu

Deelnemer
    12 juni 2006 om 14:44

Daar ga ik Jan eens wat meer uitleg over vragen.

• crisis

Deelnemer
    12 juni 2006 om 15:52

Heb onlangs een divesystems getest. De mod40. Niet echt tevreden van, maar ook niet volledig ontevreden. Zo iets tussen de 2. 🙂
    Heb dan maar een Halcyon gekocht, gisteren eerste keer mee gedoken en ’t was super!

Wat DDT zegd is waar. Bij de divesystems is de “blaas” niet zo van echt goede kwaliteit “lees plastiek”, bij de Halcyon daar en tegen, super kwaliteit.
    Maar ja, ieder zijn eigen mening en keuze hÊ, en andere wings dan Halcyon zullen ook wel hun werk en tijd doen. Beetje wikken en wegen. Halcyon is immers ook niet HET merk hÊ, anderen hebben ook kwaliteit. Maar ik ben wel content van mijnen Hal.
    Greetzzz

• white tip

Deelnemer
    12 juni 2006 om 18:46

@Bleu
    redeneer net hetzelfde als jou over de tekky van divesystem, zeer comfortabel en handig… echt wel beste aankoop tot nog toe!

Maar onlangs begon mijn inflator te haperen, de drukknop voor lucht af te laten bleef steeds hangen, dus nieuwe laten opzetten in garantie, “ik was niet den enigen” werd mij al in de winkel gezegd, nu onlangs net hetzelfde probleem terug gekregen na een aantal duiken, stijfproef mislukt ook daardoor.
    terug een nieuwe laten opzetten in de winkel (hopelijk laatste keer , en volgende keer zou ik er graag een van een ander merk laten opzetten dan hoor)

zelf de problemen nog niet meegemaakt hiermee ?

Groeten Koen

• steevke

Deelnemer
    13 juni 2006 om 05:54

Het grote voordeel van Halcyon natuurlijk is dat het zijn waarde goed houdt – op Ebay geven ze zotte prijzen voor het merk.

Krijg je tenminste veel terug als je later overstapt naar een ander “goed” merk (zoals Oxycheq bijvoorbeeld)

WEL heel belangrijk bij de keuze van je wing: let op de grootte. Groter is niet altijd beter. Zo was mijn oude 55 ponds OMS te breed voor de rebreather. Resultaat was dus niet 100%. Met de nieuwe 40 ponds Oxycheq is het resultaat echter zeer goed (maar dit ligt niet aan het andere merk, gewoon aan het andere formaat – vermoedelijk was het resultaat met een Halcyon even goed geweest).

Steven

• blue

Deelnemer
    13 juni 2006 om 06:23

nope nog geen problemen gehad ermee

een tevreden eigenaar 🙂

• vlozzy

Deelnemer
    13 juni 2006 om 08:58

Zelf net een Dive system Mod 4 gekocht .
    Nu 3 duiken met gedaan en heel tevreden van .
    Is inderdaad een stuk gezelliger voor de rug , eveneens het uittrimmen gaat veel beter.
    Enkele details : het koordje van de snelontluchter hangt hewon los , dus tijdens de duik zwabberd dit er achter je aan , onmogelijk om eraan te geraken indien nodig , heb dit dan in een smal plastiek darmtje gestoken en bevestegd aan mijn riemen.
    Verder is het wat knoeien alle voor mij toch voor de afstelling van de riemen ,maar denk dat dit met alle wings zowel zal zijn .
    Yep is voor mij ook een van mijn betere aankopen

• davy

Deelnemer
    13 juni 2006 om 10:26

Voordeel is dat je die normaal maar 1 keer moet afstellen en dat het dan voor de rest van het leven van de riemen goed staat 🙂
    In het begin wat klooien ja, maar het hoeft gelukkig normaal maar 1 keer.
    Kan wel vervelend zijn als je dikwijls tussen droogpak en natpak wisseld als je een “vast” harnas op maat hebt zoals vb. de DIR duikers.

kwa volume…
    Ik heb een 18l voor mijn D12 230 bar tot 3 11l stages.
    Voor de D18 gebruik ik pas een 25l wing.

• Luc Dupas

Deelnemer
    13 juni 2006 om 11:37

> dat het dan voor de rest van het leven van de riemen goed staat 🙂
    Doemme toch !!! Ik had me beter 19 jaar geleden een wing en BP aangeschaft ipv een backplate en een Fenzy… dan was ik niet verdikt… 😉

• davy

Deelnemer
    13 juni 2006 om 12:33

Spijtig genoeg gaan mijn riemen geen 19 jaar mee Luc ;-)))
    ‘k vervang ze toch om de 3-4 jaar.

Maar ja, ik leef waarschijnlijk nog in ontkenning dat ik ze ooit groter moet maken 😉

• steevke

Deelnemer
    13 juni 2006 om 13:39

Davy, da’s omdat gij geen koevoet, beitel en hamer en walvismes meesleurt he dat je maar zo weinig drijfvermogen nodig hebt 🙂

Steven

• davy

Deelnemer
    13 juni 2006 om 13:59

Ja da’s waar;
    eerlijk is eerlijk, dat laat ik door mijn buddie meeslepen en pik dat wel als ik het nodig heb 😉

En als ik veel gas nodig heb pomp ik mijn flessen vol met ballonnekesgas (helium) zodat ze bijna drijven 🙂

• Cthulhu

Deelnemer
    13 juni 2006 om 14:32

pneumatische hamer of gewone? 😉

• buceador

Deelnemer
    16 juni 2006 om 00:07

deze avond dus een testduikje gedaan met de wing van divesystem
    ben zo een 15 keer van 12m naar 3m geweest en dan verder gedoken .
    mijn bevindingen zijn : ligt prettig op de rug en stabiel .
    de ontluchting daar heb ik het wel een beetje moeilijk mee gehad .
    vandaar dat ik (bewust) steeds naar 12m en terug naar 3m ben gegaan ,
    ik wou dat onder de knie hebben en dat lukte redelijk goed na een paar keer.
    wel heb ik mijn bedenkingen over de bungees waardoor er geen volledige ontluchting
    mogelijk was , ik heb mij in alle mogelijke bochten en posities gewrongen maar steeds
    bleef er een restlucht in de wing zitten .
    zelfs als ik rechtstond lukte het niet om hem volledig leeg te laten .
    waarschijnlijk lukt dit wel maar het was voor mij dan ook de eerste keer
    dat ik met een wing dook en na bijna 500 duiken met jacket toch een hele aanpassing.
    anders is het een prachtige wing die komfortabel duikt .
    Ocean nogmaals bedankt om uw wing te mogen testen !!
    moet ik hem nog terugbrengen ??
    ;-)) Peter

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader