Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Hoe eigenlijk juist uitloden?

• Creator
    Discussie

noxi
    Deelnemer

Ik zal maar zelf een topic beginnen ipv een ander ’t zijne te pikken. sorry

Hey,

Op het risico af van als nen ezel bekeken te worden de volgende vraag:

Wat is nu de juiste procedure om te bepalen hoeveel lood je nodig hebt?
    Ik duik nog niet zo heel lang en ben begonnen met 13kg. Nu is dit al gezakt
    naar 9kg.

Ik moet zeggen dat ik al met van alle soorten flessen gedoken heb (10l, 12l, 2x7l – 230bar) zonder eigenlijk iets te veranderen aan de uitloding.

Onlangs kocht ik mij een eigen fles, een 15l-230b (19,7kg leeg).
    Ik zou nu toch willen proberen om zo weinig mogelijk lood nog mee te
    nemen, dat spul is al zwaar genoeg azoo. (19,7kg+5kg+9kg = kreupel)

Bedankt op voorhand

noxi

• Hoe eigenlijk juist uitloden?

noxi reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 12 Leden · 19 Reacties
  • Werner

Deelnemer
    7 juni 2006 om 21:02
  • Werner

Deelnemer
    7 juni 2006 om 21:06

bij een 10 12 en 15l zat er bij mij ook geen verschil in kg lood op…steeds met de “zware” uitvoeringen gedoken, tot die dag dat Luc een 15l voor een tweede duik voor mij bij had…een “lichte” uitvoering en ik dus te weinig lood. ;(

• Godiva

Deelnemer
    7 juni 2006 om 21:07

Heb ook al veel methoden gehoord.
    Enkele van mijn “favorieten”:

Je kan met een lege fles (30 bar) op 3 m gaan liggen, met je jacket helemaal leeg. Vervolgens blokken van je gordel af tot je neutraal bent (licht omhoog bij inademen, omlaag bij uitademen).

Je kan je met een lege fles van de oppervlakte laten “vallen” naar 3 of 6 m, en door met het aantal blokken te spelen zoeken wat het minste is waarmee dit lukt (aan een traag tempo, dus zodat je geen put in de bodem maakt).

• noxi

Deelnemer
    7 juni 2006 om 21:47

Hm, zal dat es proberen Godiva. bedankt alvast.

Nog suggesties?

Dat systeem van enkele loodblokken aan de fles te bevestigen, dat zie ik wel zitten.
    Maar heb je dan no meer de neiging om om te draaien?

noxi

• Bozzl

Deelnemer
    8 juni 2006 om 11:25

“Dat systeem van enkele loodblokken aan de fles te bevestigen, dat zie ik wel zitten.
    Maar heb je dan no meer de neiging om om te draaien?”

Mmm… alles extra aan je fles is meer kans om te blijven hangen. Een v-weight tussen je flessen onder de backplate, kan dan de ideale oplossing zijn.

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 juni 2006 om 18:58

Loodblokken aan je fles geven geen probleem als je duikt met een wing. Duik je met een normale jacket (of een “bunjee wing”), zullen die loodblokken op je fles wel de neiging geven om je te doen kantelen! En denk er aan dat de diameter van een 15 literfles al tamelijk groot is. Daarop nog lood bevestigen gaat het draaimoment (kracht) nog vergroten!

Ik duik nu met een 15 literfles, met een wing zonder bunjees. Aan één zijde van mijn fles bevestig ik een tamelijk zware batterij van mijn lamp. Dit heeft helemaal geen invloed op het “kantelen”. Voordien dook ik met dezelfde configuratie, doch met een jacket, en was dat kantelen effectief een probleem! Let wel: Die batterij zit aan één zijde van mijn fles, niet er bovenop!

Eddy

• Luc Dupas

Deelnemer
    8 juni 2006 om 23:24

Ik duik al van eind jaren ’80 met lood op de spanriem van mijn 15liter, zonder ook maar het minste last te hebben van kantelen! Eerst dook ik met een gewone Fenzy, en de laatste 5 jaar met de simpelste Mares trimvest, en bij beiden geen enkel kantelprobleem.
    Ge moet natuurlijk de loodblokken of loodelementen op die spanriem zo dicht mogelijk tegen de trimvest schuiven zodat het krachtmoment zo klein mogelijk is, en bovendien het risico op mogelijks ergens te blijven haken ook minimaal is.
    Ik zet ‘standaard’ het extra lood voor zoutwater (4.5kg in mijn geval) of het extra lood als ik droog duik sowieso altijd op mijn fles.
    Zie http://www.torpedo.be/lood.html onderaan.

• ecce

Deelnemer
    10 juni 2006 om 14:59

Hier staat ook een heel verhaal over uitloden: http://www.frogkick.nl/technieken_uitloden.htm
    Heb ik laatst nog heel vriendelijk naar een buddy gestuurd die 4 kg lood vergeten was zonder het te merken.

• noxi

Deelnemer
    11 juni 2006 om 12:01

DDT en de rest

Ik heb reeds problemen met kantelen zonder lood aan mijn fles, ook met een jacket.
    Dit ding is een mares vector origin medium (ikke 1,8m – 65kg). Deze is (denkt ik) iets te klein, als ze volledig opgeblezen is dan heb ik zo een beklemmend gevoel. En al ik duik met een maat (Large) groter dan verergert het probleem van kantelen alleen maar.Messchien brengt een wing wel de oplossing.

Met welk merk/type duik jij? Wat kan je me aanraden om es te gaan bekijken in de winkel. Enne wat kost dat zo plusminus?

noxi

• Cthulhu

Deelnemer
    11 juni 2006 om 13:08

Voor een 400 Euro heb je de Seac Sub Icaros (let op: niet de Icaros Tech!). Is een goede wing voor recreationeel duiken, comfortabel en gemakkelijk. Niet de Tech nemen want die is niet zo goed en zorgt dat je dus inderdaad de neiging hebt om te kantelen.

Als je meer naar de technische wings wilt gaan kijk dan eens voor een Oxycheq wing of een Dive Rite, met BP of softpack.nMaar dan praat je al vlug over 600 Euro.

• ecce

Deelnemer
    11 juni 2006 om 22:06

>Deze is (denkt ik) iets te klein, als ze volledig opgeblezen is dan heb ik zo een beklemmend gevoel.

Ehm, ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien hoe goed of slecht dat vest zit, maar kan het niet zijn dat je de sluitingen te strak aantrekt? Dan gaat elk vest knellen.

• Stropken

Deelnemer
    11 juni 2006 om 22:14

Wel Ecce,ik duik sinds enkele jaren met een Master Jacket – prima spul!

Deze zomer ga ik echter wéér eens mijn ouwe Fenzy (moderne versie in nylon met blaas)weer in gang steken met mijn 12 Literken:minder lood – spant niet – voel mij er vrijer in en in het verleden heb ik er NOOIT miserie mee gehad.

• Cthulhu

Deelnemer
    11 juni 2006 om 23:02

alleen opletten dat je daarna niet een paar toonhoogtes hoger zingt… 😉

• ecce

Deelnemer
    11 juni 2006 om 23:03

>Deze zomer ga ik echter wéér eens mijn ouwe Fenzy (moderne versie in nylon met blaas)weer in gang steken met mijn 12 Literken:minder lood – spant niet – voel mij er vrijer in en in het verleden heb ik er NOOIT miserie mee gehad.

Beetje domme vraag misschien , maar waarom minder lood?

• htweeo

Deelnemer
    11 juni 2006 om 23:27

@ecce : wet van archimedes….minder volume = minder opwaartse kracht

• Stropken

Deelnemer
    11 juni 2006 om 23:50

Inderdaad H²O en vooral méér bewegingsvrijheid.Denk er zelf aan om àls ik terug naar Egypte ga diene Fenzy mee te doen i.p.v.mijne Master Jacket (minder volume,minder gewicht als bagage).

• movieman

Deelnemer
    12 juni 2006 om 05:55

De manier om je uit te loden :

Je gaat in het water aan de oppervlakte hangen met uiteraard je gehele uitrusting aan. je ademt lucht in, je beweegt totaal niet met je vinnen o.d. en dan zou het water tot aan je bril moeten staan, dan blaas je uit en je zou moeten zachtjes dalen!
    Voila zo simpel

• sid

Deelnemer
    12 juni 2006 om 09:21

systeem van movieman is een snel en accuraat manier, w veel gebruikt dr de duikgidsen in Egypte. en als er dan nog iemand in de buurt is die lood kan aangeven, is het snel gefikst.
    Voor de rest noxi, . zoet en zout water, nat en droogpak, soort fles, nieuw neopreen, … door try and error kom je er wel. je uitloding is geen vaststaande hoeveelheid maar iets waarmee je ten gepaste tijde kan spelen.

• noxi

Deelnemer
    12 juni 2006 om 22:20

@ movieman, Sid

Met volle fles en lege jacket. juist?

@ ecce

Als ik de jacket minder aangesp, dan hangt mijn fles bekan op mijnen buik. lichtjes overdreven, maar ge snapt waar ik naartoe wil).
    Ga es rondkijken of ik es een wing kan testen, kwestie van niet onnodig geld uit te geven. Is ne wing eigenlijk geschikt voor beginners?

noxi

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader