Duikforum Duikforum Federaties Cross-overs

• Creator
    Discussie

Stropken
    Deelnemer

Het ligt mij toch moeilijk om te lezen dat ‘sommigen’ publiciteit maken in het genre van:als je miserie hebt om te leren duiken of je brevet te behalen kom dan bij ons en wij helpen je dan (aan dat brevet dus)!

Wij hebben bij ons in de club ook zulke leden gehad die niet aan hun brevet geraakten,zij het intellectueel of lichamelijk.Die gasten gingen dan naar een ander clubken (met omzeggens dezelfde publiciteit)en het volgend seizoen hadden ze hun brevet.Eén van die gasten heeft ondertussen al een definitief bezoekje gebracht aan het crematorium van Lochristi (ik spreek dan van jaren terug).

Dit is een beetje de oorzaak dat ik wat kregelig wordt van zulke publiciteit.

• Cross-overs

Webmaster reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 24 Leden · 71 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    6 juni 2006 om 21:24

Wel Stropken, CEDIP “geeft” zomaar geen brevetten aan wie maar ook, maar zoals bij NELOS en VVW en waar maar ook, je moet het “verdienen”.
    Vorig jaar heb ik met eigen ogen gezien in de cursussen van CEDIP dat het ook geen lachertje is om een brevet te behalen, alleen, er waren geen proeven te bespeuren waar de kandidaten hun leven moesten riskeren om een sterretje te behalen, er waren wel anderen proeven ipv.
    Wat je met een cross-over hebt, is het ekwivalent van je brevet (D**** NELOS = D**** CEDIP of niveau 4)…
    Als je een D*** hebt en je wil een D**** moet je ook sowiezo de nodige proeven afleggen en de theorie aanleren en door de examens heen komen, dus je krijgt geen CEDIP, je werkt ervoor juist zoals bij NELOS/LIFRAS.
    Er worden dus geen brevetten “gegeven” of “verkocht” bij CEDIP.

• Stropken

Deelnemer
    6 juni 2006 om 21:50

Ik begrijp héél goed die standpunten.Maar van die betrokkenen (meervoud)waren het ook die naar een club zijn gegaan aangesloten bij ….. (wil géén polemieken)die zgz ook ‘streng’ waren en waar je ook je brevet moest ‘verdienen’.

Daar werd je ontvangen met het motto ‘hier moet je je brevet verdienen in het water in plaats van aan de’n toog’.Onze voorzitter heeft er nog grijze haren aan overgehouden!!!

• Jacky Shark

Deelnemer
    6 juni 2006 om 22:20

Ik ken ook iemand die zijn zoon via via een brevet “gekregen” heeft zonder een keer het zwembad gezien te hebben en zonder de theorie te hebben moeten volgen (gn zwans, kan naam en toenaam noemen desnoods en ook via wie dat dit gedaan werdt)…als je maar vrienden aan den top hebt is alles mogelijk Stropken (en dan Instructeur Jan Modaal die tg de oh zo hoog opgestelde regels zondigd naar den ere-raad slepen, pffffff)
    Het is niet bij CEDIP gebeurd, noch bij NAUI-PADI-IDEA-VVW…wat blijft erover ??? Een keer raaijen zoals ze het hier zeggen.

• vlozzy

Deelnemer
    6 juni 2006 om 22:39

Laat me eens via het forum weten hoeveel eurokes ik moet ophoesten om een cross over als 2* instructeur naar jullie gezellig clubke te komen
    ben benieuwd ……. 🙂
    is kwestie van alle informatie te krijgen he

• Dedjutoch

Deelnemer
    6 juni 2006 om 23:52

Ik ben er van overtuigd dat geen enkele organisatie of federatie brevetten uitdeelt!
    Maar, ook ik maak het mee dat kandidaat ?* brevet in eigen club zijn brevet niet rondkrijgt, en dan op zoek gaan naar instructeurs van een andere club die zijn proeven willen afnemen. In princiepe werk ik hier niet (meer) aan mee! Als de club die de kandidaat kent, gegronde redenen heeft om iemand af te remmen, dan is het niet mijn taak om er voor te zorgen dat die persoon (voor mij een onbekende als persoon, en als duiker) toch zijn sterretjes bij mekaar krijgt.

Iedere organisatie heeft zijn standaards waaraan brevetten moeten voldoen! Als er individuen, duikclubs of duikbasissen zijn die deze standaards aan hun laars lappen, komt dit voor rekening van dat individu, die club of die duikbasis!
    Als dit echter bij deze personen de regel wordt, dient de organisatie of federatie wel te reageren! Maar, zij dienen dit echter wel te weten!

Een slecht voorbeeldje misschien? De CEDIP werd destijds opgericht door “hoger gebrevetteerde” Befos duikers die het gewenste monitorsbrevet niet konden halen, of die (door wie of wat dan ook) werden tegengehouden! (Oei, hier gaan weer kwaaie reacties op komen)
    Intussen is CEDIP een gerespecteerde organisatie die goede opleidingen geeft, met enthousiaste medewerkers! Dit bereikten ze na enkele 10-talle jaren hard aan de weg te timmeren!

Dus: Met de vinger wijzen naar “deze of gene” organisatie heeft momenteel weinig zin! Het zijn meestal enkele individuen die de regels aan hun laars lappen, die iedere federatie of organisatie onterecht een slechte naam kunnen bezorgen!
    Gaat het goed, dan spreekt niemand daar over. Gebeurt er het minste foutje, dan is dat plots groot nieuws. En dat kleine akkefietje kan een, terecht, zeer goede reputatie kelderen!

Daarom ook dat ik in een antwoord op een andere topic vermeldde dat men de meeste “ontevredenen” van een andere club beter kwijt dan rijk is! Zij zullen immers bij het minste ook ontevreden zijn in de jouwe!
    Hiermee bedoel ik niet dat men kritiekloos moet zijn, maar alleen weten te vertellen wat er allemaal fout zit, zonder zelf een idee te hebben hoe het beter kan, is kankeren i.p.v. opbouwend werken!
    Dit is voor mij ook de waarde van een democratisch verkozen bestuur! Willen zij op een verkeerde manier de plak zwaaien, worden ze er de volgende verkiezing uitgezwierd!

Eddy

• buceador

Deelnemer
    7 juni 2006 om 01:09

Geplaatst: Do 15-12-05 15:17 Onderwerp: Instructor Opleiding

——————————————————————————–

Op 13-14-15 en 20-21-22 Januari 2006 wordt er een instructor opleiding georgansieerd in Meise ( theorie en praktijk )

Toelatingsvereisten en kostprijs :

Minimum 4* CMAS, CEDIP of Divemaster , Assistant Instr IDEA , PADI , SSI ect
    1050€ all incl – lesboeken – Instructor manual – cursus -brevetkosten

Minstens 200 duiken gelogd hebben

Medisch attest

Mogelijkheid tot veschillende CROSS-OVER formules

Meer info mail naar : info@relaxdivers.be of bel met Frank op ….. of Peter …..

De IDEA opleidingen zijn conform de CE normen en vallen ook onder het RSTC

op hun site gevonden Vlozzy ,Eddy.
    heb wel de telnr’s weggelaten uit beleefdheid 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juni 2006 om 01:12

> Maar, ook ik maak het mee dat kandidaat ?* brevet in eigen club zijn brevet
    > niet rondkrijgt, en dan op zoek gaan naar instructeurs van een andere club die
    > zijn proeven willen afnemen. In princiepe werk ik hier niet (meer) aan mee!
    > Als de club die de kandidaat kent, gegronde redenen heeft om iemand af te remmen,
    > dan is het niet mijn taak om er voor te zorgen dat die persoon (voor mij een
    > onbekende als persoon, en als duiker) toch zijn sterretjes bij mekaar krijgt.
    Ik zou het toch niet zo zwart/wit zien hoor DDT ! Kijk ook gewoon naar de scholen… hoe dikwijls gebeurt het niet dat een leerling “zijn draai” niet vindt in een bepaalde klas of school, of geviseerd wordt door een of meerdere leerkrachten… en dan bij overstap naar een andere school (met toch dezelfde ‘kwaliteitseisen’) ineens wel presteert.
    Idem dito voor duikclubs… ik ‘verdenk’ toch heel wat instructeurs van enige ‘menselijkheid’… met alle bijhorende kleine kantjes… en ik heb al meerdere keren mogen vaststellen dat er dikwijls van enige vooringenomenheid sprake is waarbij bepaalde kandidaten bijna a priori “gebuisd” zijn, en/of waar men veeeeeeeeeeel strenger voor bepaalde mensen is dan voor andere, en waarbij de lat bijlange niet voor iedereen even hoog wordt gelegd. Het gebeurt… wees gerust… het gebeurt… En in zo’n omstandigheden kan het echt geen kwaad dat iemand eens bij een andere club of instructeur gaat aankloppen voor bij wijze van spreken een “second opinion”. En uiteindelijk, als je als instructeur op een professionele en objectieve manier volgens het opgelegde protocol een proef afneemt van een ‘onbekende’ kandidaat, en die kandidaat slaagt, dan is die proef toch OK en maakt het totaal niet uit of ge die kandidaat nu ‘kent’ of niet he!

• Cthulhu

Deelnemer
    7 juni 2006 om 02:24

Probleem is echter Luc, dat er helaas nog steeds duikschoolverantwoordelijken zijn die zich serieus op hun pik getrapt voelen als je een proef afneemt van een van hun kandidaten. Bij ons in de klub weten ze dat ik daar geen enkel probleem me heb, maar dat is niet overal zo.

• Dedjutoch

Deelnemer
    7 juni 2006 om 07:06

Luc schreef:

“Ik zou het toch niet zo zwart/wit zien hoor DDT ! Kijk ook gewoon naar de scholen… hoe dikwijls gebeurt het niet dat een leerling “zijn draai” niet vindt in een bepaalde klas of school, of geviseerd wordt door een of meerdere leerkrachten… en dan bij overstap naar een andere school (met toch dezelfde ‘kwaliteitseisen’) ineens wel presteert.”

Het is inderdaad een mes dat snijdt aan twee kanten Luc, daar zal je zeker gelijk in hebben! En vertellen dat iedere instructeur “objectief” is, zal zeker niet juist zijn, ik weet ook wel dat het bij sommigen voldoende is om ze even op hun zere tenen te trappen om in de “subjectieve” lade van die instructeur te geraken.
    LIMOS heeft daar echter zelf al een oplossing voor (evenals AVOS en noem ze allemaal maar op): De proevenweekends! Maar, ook daar kan eventueel de instructeur die iemand wenst tegen te houden, zijn invloed laten gelden!
    Het is echter niet altijd zo dat de gebuisde kandidaat geviseerd wordt door een instructeur! De problemen van oefeningen die nooit lukken, komen vaak voor bij 3* duikers. Een 3* duikers is voor Nelos een “duikleider”, en zal dit in verschillende fases moeten bewijzen! Sommige kandidaten zien die 3de ster enkel als een brevetje hoger, en beseffen niet dat ze met dat brevetje meer verantwoordelikheid krijgen, en moeten (kunnen) dragen. Vaak zie je mensen die in theorie zeer slim zijn, in het zwembad alles kunnen, maar in’t buitenwater niet voldoende zelfzeker zijn om verantwoordelijkheid op zich te nemen! De enige manier om deze mensen af te remmen, zijn dan de buitenwaterproeven! Maar, als die juist afgelegd worden, dien je hem toch zijn 3* brevet te aksepteren. Waar leg ik mijn “grenzen”?
    Iedere 3* duiker MAG in princiepe mijn dochter mee duiken nemen! Als ik hem mijn dochter niet zou meegeven, omdat ik hem als duiker ken, en weet dat dit problemen zal geven, vind ik niet dat ik hem een brevet moet bezorgen waarmee hij iemand anders zijn dochter MAG meenemen! Dit oordeel kan ik alleen vellen als ik de duiker voldoende ken van in de lessen en van in het buitenwater! Want, een duikleider is meer dan iemand die 1 minuut apnee kan en die de wet van Boyle-Mariotte uit het hoofd kent!
    Als er zich dan een duiker van een andere club bij mij aanmeldt met de vraag of ik zijn proeven wil afnemen, dien ik ook dat kritisch te bekijken! Graag wil ik eerst een duikje of 2 met hem doen, alvorens een oordeel te moeten vellen over een “goed afgelegde” proef!
    Voor mij dien je geen 100% te halen om geslaagd te zijn! En tijdens een proef mag er (door zenuwen?) al eens wat scheef zitten! Ik kan echter hierover enkel oordelen als ik de kandidaat voldoende ken! En dit is onmogelijk bij iemand van een andere club, die ik de eerste maal zie?

Eddy

• vlozzy

Deelnemer
    7 juni 2006 om 08:30

buceador
    Thx voor de info maar da’s kost zelfs meer dan mijn stage indertijd naar Bendor 🙂
    Nope ik houd het wel bij wat ik heb , voel me goed
    Trouwens betalen voor wat ik al heb ???? precies vaderke staat principes 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juni 2006 om 09:51

Klopt Eddy !!! Uiteindelijk moet iedere (kandidaat-)duikleider zich bewijzen in open water, tijdens de echte duiken, dat is het waar het finaal allemaal om draait! Ik vind al heel lang (en heb al jaren geleden bij JR daarvoor zitten pleiten) dat proeven duikleidingen veel meer aandacht te geven en ook ingevoerd moesten zijn voor kandidaat-2*D’s en dat laatste is er gelukkig doorgekomen!).

Jammer dat een aantal I’s die proeven duikleiding bijna beperken tot het afdrammen van ‘hun’ lijstje punten bij de briefing, en oh wee oh wee als iemand v.b. vergeet te zeggen in welke stad of gemeente het dichtstbijzijnde ziekenhuis is (terwijl grappig genoeg ik in die gevallen dikwijls gemerkt hebben dat die I’s voor die bepaalde duikstek dan zelf niet eens weten in welke straat die duikstek ligt… heeeeeeel handig dus als je de 112 verwittigt natuurlijk… pffff…) maar dan testen op verantwoordelijkheid en op verantwoord duiken onderwater is dan van ondergeschikt belang! Gelukkig zijn er ook heel wat I’s, de meerderheid overigens, die wel met gezond verstand bezig zijn en goed snappen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is! En het klopt wat je zegt dat het “globale beeld” van een duiker primeert om te bepalen of iemand een bepaalde verantwoordelijkheid aankan of niet.
    A propos… ik ken zelfs instructeurs waar ik mijn dochter NIET aan wil meegeven hoor… 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juni 2006 om 09:58

> Probleem is echter Luc, dat er helaas nog steeds duikschoolverantwoordelijken zijn
    > die zich serieus op hun pik getrapt voelen als je een proef afneemt van een van
    > hun kandidaten.
    “Klassiek” probleem bij heel wat duikschoolleiders die zoiets zien als een “aanval” op hun eigenste mini-koninkrijkjes he en die soms behoorlijk paranoie zijn op dat vlak… 😉
    Ik ken v.b. een geval van een I*1 duikschoolleider waar een kandidaat bij een hogere I*3 bepaalde proeven en examens wou afleggen en waarbij die I*1 eiste om erbij te zijn omdat ze zich vragen stelde bij de ‘kwaliteit’ van die proefafnames en examens… ;-)))
    Enfin… het is een gekend probleem hoor… en vandaar dat de lectuur van de officiele mededeling van ons DuikOnderricht in de Hippocampus 206, december 2005, pag.5, zo leuk is… onder de titel “Vrijheid van proefafname” wordt expliciet gesteld dat iedere NELOS-I wegens de “eenheid van opleiding” proeven mag afnemen van gelijk welke NELOS-kandidaat en dat een dergelijke proef, afgenomen en afgetekend door een andere NELOS-I niet kan genegeerd worden door een duikschoolleider… Leuk artikeltje hoor… 😉
    Er wordt natuurlijk in dat artikel ook gepleit voor gezond verstand omdat de duikschoolleider toch finaal de globale brevetkaart moet goedkeuren en indienen, en het kan v.b. niet zijn dat een kandidaat overal gaat ‘shoppen’ voor al zijn aparte proeven en dan de duikschoolleider iemand zou moeten voordragen voor een brevet die hij eigenlijk niet kent. Maar dat is dan weer een ander extreem voorbeeld, en extremen zijn nooit goed he!

• Dedjutoch

Deelnemer
    7 juni 2006 om 15:16

@ buceador

Persoonlijk ken ik IDEA beter dan je zou denken. Voor de tijd dat IDEA in Vlaanderen gekend was, heeft Jacky in Wallonië stevig aan de weg getimmerd! Destijds had ik regelmatig contact met hem, en heb zelfs het eerste gedeelte van de “Instructors Manual” voor hem in het Nederlands vertaald!
    Dus ken ik ook wel de “cross-over” voorwaarden!

Dan weet je ook wel wat het kost om een cross-over te doen van IDEA naar een CMAS brevet?
    Ik weet in alle geval wat het toen kostte! En “cross-over” is niet het juiste woord…

Maar… geen kwaad woord over IDEA, hun systeem zit zeer goed in mekaar en is (voor IDEA RSTC brevetten) heel betaalbaar! Maar uiteraard speelt men de troeven uit die men heeft, en laat men hierdoor een bepaalde indruk na i.v.m. brevetteringsmogelijkheden, die toch niet zo “simpel” zijn als op eerste zicht lijkt!

Is dit nu zo speciaal wat IDEA laat uitschijnen? Eigenlijk niet, want alle RSTC aangeslotenen erkennen mekaars brevetten, en aanvaarden inschaling zonder bijkomende voorwaarden (kaartje en administratieve kosten betalen). Dus een PADI brevet kan omgeruild worden voor een NAUI, SSI, IDD, IDEA,… brevet, en vise versa!
    Alleen voor dat CMAS-brevet wordt er een truukje uitgehaald: Deze worden door één Duitse CMAS organisatie erkend! Mits betaling!

Tja, nen ouwen aap kunde toch geen smoelen leren trekken zunne!

😉 Eddy

• alain G.

Deelnemer
    7 juni 2006 om 16:32

Waarom zou iemand willen wisselen ????zie er het nut niet van in. de enige reden is omdat sommigen misschien het minder goed met de anderen van een bepaalde club kunnen vinden of tegen iemand “zijn haar” niet kunnen.
    vind ik alleen geen reden om van organisatie te veranderen of het moesten miscchien gehandicapten zijn.
    t’is tenslotte allemaal om te duken en de wateren zijn niet bevooroordeeld met cmas,cedip,padi….
    t’zijn alleen altijd dezelfde die voor dezelfde winkel reclame maken en dat wordt stillekensaan een beetje afgezaagd.

• Werner

Deelnemer
    7 juni 2006 om 19:00

alain, de ‘zin’ in jou >>>zin “of het moesten miscchien gehandicapten zijn”. ontgaat me totaal hoor. misschien lees ik het anders dan jij bedoeld.

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juni 2006 om 19:13

Om maar 1 nuttig voorbeeld te geven Alain G… een NELOS’er met huppeldepup sterren wil graag een “eeuwigdurend” kaartje zonder ‘vervaldatum’… 😉

• Snoel

Deelnemer
    7 juni 2006 om 20:30

@LUC

“een NELOS’er met huppeldepup sterren wil graag een “eeuwigdurend” kaartje zonder ‘vervaldatum’… ;-)”

Het item dat Luc juist aanhaalt, is een steeds weerkerende vergissing.

Je duikbrevet/titel bij NELOS is eeuwig geldig, behoudens een uitspraak van de ereraad. Het staat in je duikboek zonder vervaldatum.

Op je CMAS-plastiekje staat ,zoals op mijn DAN-plastiekje, de vervaldatum van je verzekering, niet van je brevet.

Als je er voor kiest om een jaartje niet aan te sluiten bij NELOS, kan je geen aanspraak maken op de Arena-verzekering. Je hebt je jaarlijkse premie niet betaald, logisch.

Wens je verzekerd te duiken dan kan DAN of een specifieke reisbijstand een oplossing bieden. Geen enkel duikcentrum zal je echter weigeren als je op dat moment je duikboek ( al dan niet met logboek) voorlegt.

Ik heb de indruk dat sommige mensen dit eigenlijk wel weten maar dit wijselijk vergeten in het vuur van hun betoog.

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juni 2006 om 22:19

Klopt Snoel !!! Alleen… ik heb het een paar weken geleden voorgehad bij een duikcentrum (Barges om geen namen te noemen) dat ik bijna 2u heb moeten zagen en zeveren en discussieren om te mogen duiken omdat ik per vergissing mijn “oud” NELOS-kaartje bijhad en niet het nieuwe en dat diene gekostumeerde pipo van ATP aan de ingang maar moeilijk bleef doen over die “verlopen vervaldatum” op mijn NELOS-kaartje en niet content was met mijn duikboekje met alle mogelijke stempels en doktersgeschrift met naam en toenaam en datum, en bewijs van lidmaatschap 2006 van mijn duikclub, enz. enz. enz. enz.
    En dat alleen maar omwille van die stoemme “vervaldatum” op mijn NELOS-kaartje.
    Idem dito vorig jaar in Egypte in El Quseir in een duikcentrum waar ik met handen en voeten heb moeten zitten uitleggen dat die “vervaldatum” op mijn NELOS-kaartje ALLEEN maar betrekking had op (1) mijn NELOS-lidmaatschap, (2) mijn ARENA-verzekering, (3) de “einddatum” van mijn medische keuring… en op den duur gewoon gezegd “jongens, FORGET IT, hier is mijn CEDIP-kaartje en mijn DAN-kaartje en vergeet mijn NELOS-kaartje”… ik had daar beter van in het begin gewoon mijn CEDIP-kaartje en mijn DAN-kaartje getoond ipv me onnodige problemen op de nek te halen met mijn NELOS-kaartje… ;-(

• Frank_Meise

Deelnemer
    7 juni 2006 om 22:29

Snoel,

Nu moet je eens proberen aan een duikcentrum in het buitenland wijsmaken dat je brevet niet vervallen is maar alleen je verzekering ( good luck)

Marketing truckjes van onze nelos vrienden die 50% van hun leden kwijt zijn als ze zouden het lef hebben om de verval datum van hun kaart te halen

Maar ja ik begrijp hun ( zou hetzelfde doen in hun plaats )
    het duikmonopolie voor nelos is verleden tijd vrees ik 😉

Maar voor de rest ieder zijn goesting hé !

• Snoel

Deelnemer
    7 juni 2006 om 23:18

Zeer eenvoudig, Frank.

Scenario A : ik ben voor dit jaar aangesloten bij NELOS en laat mijn CMAS-kaartje zien met een geldige verzekeringsdatum. ( ik neem in tegenstelling tot Luc wel mijn laatste kaartje mee :-)).

Scenario B : ik ben dit jaar niet aangesloten bij NELOS. Ik laat mijn duikboek met de brevetstempels zien en mijn DAN-kaartje met een geldige verzekeringsdatum.

Scenario C : ik heb niks, ik laat mijn Visa zien en roep ‘Inch Allah’ :-).

Het valt me wel op in de postings op dit forum van niet NELOS-leden ( blue, jijzelf, …) dat jullie de NELOS een zeer zwarte toekomst voorspellen. En dat jullie ook niet vies zijn van enig ‘wishful thinking’ : NELOS verliest 50% van zijn leden bij het verwijderen van de geldigheidsdatum op onze kaartjes, geen enkele RSTC-er zal ooit overstappen naar NELOS want dan verliest hij zijn vrijheid …

Ikzelf – volbloed NELOS-er – wens de RSTC een zeer rooskleurige toekomst toe. Waar zouden we anders gaan duiken in de tropen ?

• SVp

Deelnemer
    8 juni 2006 om 02:13
  • Godiva

Deelnemer
    8 juni 2006 om 07:08

En je hebt direct je dieptebeperking ook opgelost 😉

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 juni 2006 om 07:32

Voor alle duidelijkheid:

Je CMAS-brevet wordt je voor “het leven” toegekend!
    Je brevet blijft dus geldig. De datum op een Neloskaartje heeft, zoals Luc reeds zei, betrekking op aansluiting bij Nelos en Arenaverzekering.

In het buitenland vraagt men enkel brevet, medische keuring EN verzekering.
    Neem, je hebt je verlopen kaartje bij. Indien je daarbij een DAN-verzekering kan tonen, en kan aantonen via je duikboekje dat je medische keuring in orde is, is er normaal niets aan de hand!

Immers, aan de voorwaarden Brevet+Verzekering+Medische keuring is voldaan.
    Ongetwijfeld zaait het verwarring als Nelos “een vervaldatum” op een kaartje vermeldt. Maar eigenlijk kan een brevet nooit vervallen!
    Voor instructeurs is dit anders: Als je kaartje vervallen is, mag je geen les meer geven. Je hebt geen actieve status meer! Maar je blijft instructeur.

Maar, zeg nu eerlijk, je komt in een buitenlandse basis, er staat een vervaldatum op je brevet! KASSA! DIE ZAL EERST EEN OPFRISCURSUS MOETEN VOLGEN! KASSA! Meer als dat is het niet! Aan de hand van logboek en verzekering kan je ook dit uitsluiten!

Toen ik in Spanje mijn DAN-kaartje uithaalde, vroeg men niet meer naar brevet en/of logboek! Checkdive en alles was OK!

Dit heeft dus meer te maken met de onwil van de duikorganisaties in het buitenland, dan met tekortkomingen van Nelos! Immers, de duikorganisatie zou de onberperkte geldigheid van een CMAS-brevet beter moeten kennen dan jijzelf!

Eddy

• vlozzy

Deelnemer
    8 juni 2006 om 12:24

Luc , zij nu eerlijk , met vervallen cmas kaartjes op vakantie gaan ” da’s om zever vragen he 🙂
    Trouwen op een DAN kaart staat ook een verval datum , eens over die datum duik je ook niet meer

• Luc Dupas

Deelnemer
    8 juni 2006 om 12:29

Op vakantie vorig jaar in april was dat met nog een “geldig” NELOS-kaartje! En toch deden ze daar moeilijk over dat mijn ‘brevet’ zogezegd een paar weken later zou ‘vervallen’… ;-(
    Met dat ‘oud’ NELOS-kaartje was onlangs in Barges.

Page 1 of 3

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader