Duikforum Duikforum Materiaalbespreking automaat wil uit de mond

• Creator
    Discussie

DE_STANNY
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb me een mares abyss 1ste en 2de trap aangeschaft en tijdens mijn laatste duikreisje naar egypte wilde deze na een half uurtje gedoken te hebben telke malen ontsnappen.Dit kan zijn omdat mijn kaakspieren na een halfuurtje druk uitoefenen op het mondstuk iet of vermoeid geraken.
    Wanneer ik in adem heb ik ook het gevoel alsof ik beademd word, ik moet percies moeite doen om niet in te ademen,is hier iets aan te doen ?

Groetjes Tom

• automaat wil uit de mond

• schilderke

Deelnemer
    5 juni 2006 om 08:25

automaat verkopen. voor zo ne slechte automaat weet ik wel iemand die er niet veel meer voor geeft (hihihi 😉 )

• Toontje

Deelnemer
    5 juni 2006 om 08:32

Hoi Stanny,

Laat de middendruk van je automaat eens nakijken en verander je mondstuk naar een ortopedisch mondstuk (specifiek voor jouw mond). Ik vermoed dat het dan een heel stuk comfortabeler zal zitten.

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 juni 2006 om 08:33

@Tom:

1. desgevallend de automaat iets “zwaarder” laten afstellen… kost 2 minutekes werk: MD-slang losmaken aan de tweede trap, inbussleutel insteken, en “10 minuten” in uurwijzerzin draaien en MD-slag terug aankoppelen.

2. indien het een tweedehandse ontspanner is kan het geen kwaad even de middendruk na te kijken (speciaal middendrukmanometertje even vastklikken op de inflatorslang) om te zien of die niet te hoog staat (ruim boven de 9.5bar) en/of oploopt (zitting versleten).

3. tweede trap die uit de mond valt: daar is maar 1 reden voor… gewoon een fout mondstuk… in de meeste gevallen een veel te slap mondstuk waar ge geen pak op hebt. Ik duik nu al meer dan 600 duiken met een MR22/Abyss, en die is nog maar tijdens 1 duik uit mijn mond gevallen… net toen ik een nieuw mondstukje gemonteerd had en dat was veeeeeel te slap. Toen terug een “oud” stug mondstuk gemonteerd (zo’n ‘ergonomisch’ model van Scubapro vroeger met een ‘gehemelte’) en geen probleem meer, ik kan OW mijn mond bij wijze van spreken half open houden en dat ding blijft perfect zitten!
    Wat mogelijks ook kan zijn is dat ge uw fles achterstevoren hebt en dus ook de eerste trap achterstevoren en dat daarmee de MD-slang zogezegd “te kort” is, maar ik neem aan dat moest dat het geval zijn er wel iemand in Egypte dat zou gezien hebben…

• DE_STANNY

Deelnemer
    5 juni 2006 om 10:19

Bedankt voor de reacties,

Ik heb zo’n ergonimisch mondstuk erbij gekregen, zal dit eens proberen.
    En het setje eens binnendoen om te laten nazien dan ben ik zeker dat de middendruk niet te hoog staat en aan de mannen van de winkel eens vragen welke oplossing zij zien voor het beademd gevoel.dat zwaarder afstellen is dat zelf te doen,moeten dat geen 10 toerekes zijn ipv 10 minuten?

Groeten

Tom,

• Stropken

Deelnemer
    5 juni 2006 om 10:31

…..k’en peinse dat 10 ’toerkes’ wél een beetje té veel zal zijn.
    …..heu,10 minuten aan draaien vermoedelijk ook hoor!!

Ik denk dat onze’n Luc het figuurlijk (visueel)bedoeld van die 10 minuten.

• Geestinefleske

Deelnemer
    5 juni 2006 om 10:56

Zo’n orthopedisch mondstuk, is dat in een gewone duikwinkel te verkrijgen? Want ik zit met hetzelfde probleem en ik WEET dat het met mijn kaak te maken heeft… 🙁 “Bijten” op een gewoon mondstuk is quasi onmogelijk voor mij.

• stach

Deelnemer
    5 juni 2006 om 12:33

zo een orthopedisch mondstuk kan je in elke duikwinkel verkrijgen.
    het is eigenlijk een ‘stuk plastiek’ dat je moet verwarmen ,dan op bijten en het neemt de vorm van je gebit aan.meer is dat niet eigenlijk.
    echter ik heb dat ook een ‘scubapro mondstukje’ (zo met een gehemelte) beter. waarom? die jacks zit me iets te diep in de mond en vind ik niet gezellig

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 juni 2006 om 02:00

> 1. desgevallend de automaat iets “zwaarder” laten afstellen… kost 2 minutekes
    > werk: MD-slang losmaken aan de tweede trap, inbussleutel insteken, en
    > “10 minuten” in uurwijzerzin draaien en MD-slag terug aankoppelen.
    Uiteraard “visueel” bedoeld zoals Stropken reeds aangaf he ! Als ge “in” de aansluiting van de tweede trap kijkt denkt ge even aan de wijzerplaat van een uurwerk en verdraait ge de inbus “10 minuten” vooruit (of als ge in een volle 360-graden cirkel wilt denken is dat dan 60 graden naar rechts).

Wat het ergonomisch mondstuk met een “gehemelte” betreft: goed opletten dat het zo geen veel te soepel siliconen mondstukje is zoals ge tegenwoordig overal naar het hoofd gesmeten krijgt want daarmee “valt” iedere ontspanner gewoon uit uw mond. Het moet wel degelijk een redelijk stijf mondstukje zijn. Met zo’n stijf mondstuk kunt ge uw mond half open doen en ’t blijft toch netjes hangen. Met zo’n (veel te) soepel mondstuk zit ge u de kramp te bijten en valt de boel toch nog uit uw mond. Proberen dus he!

• Kevinito

Deelnemer
    8 juni 2006 om 16:40

Hey stanny,

alle voorgaande reacties zijn juist, maar wat je ook kan doen (niet duur) is duiken zoals veel technische duikers hebben. Rond het mondstuk een stuk elastiek (rubberen band)bevestigen en dit achter je nek plaatsen. Zo blijft je mondstuk altijd in je mond en moet je geen kracht zetten op je kaakspieren., kost nog geen 10 euro en geen probleem meer. Bijkomende voordeel, dat als je om de 1 of andere reden in paniek geraakt, je nooit de reflex zal hebben om je mondstuk uit te spuwen.

Zo’n ergonmisch mondstuk is heel leuk, tenzij je lesgeeft en buddy breathing oefent, want jou mondstuk past dan voor niemand anders en heb zelf al zitten sukkelen tijdens oefeningen met een mondstuk dat veel te groot was voor mijn klein mondje.

• DE_STANNY

Deelnemer
    12 juni 2006 om 04:34

Bedankt voor de duidelijke info,

Ik zal eens zien of ik dat voor mekaar krijg die 10 minuten verdraaien ;).
    En ook het bijgeleverde “ergonomische” mondstuk heb ik reeds gemonteerd.
    Ik hoop dat het een goede oplossing is voor mijn probleem, best wel lastig dat je om de 30 seconden de automaat terug in je mond moet duwen.

• Knightdiver

Deelnemer
    12 juni 2006 om 19:03

Hey Stanny en aan allen die hetzelfde probleem hebben,

Veel te weinig grip op de 2de trap is inderdaad niet direct synoniem voor een relaxte duik en dikwijls oorzaak van bijkomende stress. Het is dan ook jammer dat bij automaten van dit niveau (en ook andere merken, overigens) zeer crappy mondstukjes geleverd worden. De kleine investering in een degelijk mondstuk kan heel wat stresssituaties vermijden.
    Zelf duik ik met een JAXX, maar goesting is koop.

Wat buddy breathing betreft, ik heb nog geen enkele buddy gehad die tijdens oefeningen liet weten dat hij/zij met dit mondstuk problemen had omdat het niet paste. Ik denk dat je al een zeer afwijkend gebit (zeer scheve mond, of een zééér klein mondje) moet hebben voordat dit problemen oplevert.

Hope this helps.

Groetjes,

Stefan

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader