Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Bewaseming Duikbril

• Creator
    Discussie

Rookie71
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben momenteel in het bezit van een duikbril Mares Pure Vision. Heb hem nog niet uitgetest in open water. Het probleem is dat de bril tijdens de zwembadtrainingen, zelfs na voldoende speeksel, steeds bedampt. Er is reeds tandpasta en een speciaal product Mares anti-fog aan te pas gekomen doch het probleem blijft. Er werd mij reeds gezegd dat het probleem aan mijn neus kan liggen. Kan er iemand mij tips geven of dringt een nieuwe aankoop zich op ?

Dank U

Rookie71

• Bewaseming Duikbril

Rookie71 reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 11 Leden · 19 Reacties
  • FatCat

Deelnemer
    4 juni 2006 om 15:55

Ha Rookie,

Bekend probleem. Vorig jaar een nieuw masker gekocht voor mijn vrouw (een Technisub) en ondanks tandpasta, behandeling met een gom en afwasmiddel bleef het ding aandampen. Zelfs de ultieme noodgreep – de aanslag wegbranden met een aansteker (niet proberen als je niet weet waar je mee bezig bent) – werkte niet.

Twee weken geleden heb ik een ontmister op de kop getikt die eigenlijk niets meer is dan een ultrafijn schuurmiddel in een oplossing van olijfolie. Het spul wordt verkocht onder de naam D-mist en heeft het voordeel dat het geen giftige producten bevat.

Een paar druppeltjes op het glas, goed uitwrijven met een vingertop, verder uitwrijven met een stukje keukenrol, oppoetsen met een nieuw, droog stukje keukenrol en eventueel nog eens de hele behandeling herhalen (aan te raden bij een hardnekkig probleem).

Vorige week heb ik het masker uitgetest en er was geen spoor van damp te bekennen.

Prima spul dus, die D-mist. Niet echt goedkoop, 6,8 EUR voor een flesje, maar beter dan een nieuw masker kopen.

• Stropken

Deelnemer
    4 juni 2006 om 16:02

Wat je ook kunt doen (nog goedkoper)is bij ne’n optieker (brillenmarchand)gaan en je probleem uitleggen.Zij hebben produkten genoeg om te ‘ontvetten’ en ’t zou mij verwonderen dat ze je voor die kleinigheid iets aanrekenen.

Het is een wit/roze poeder die ze met wat water tot pasta vermengen en er je bril eens mee behandelen – heb dat ook liggen en dat spul is prima om er de krassen van op je console/computer mee weg te polijsten.

• FatCat

Deelnemer
    4 juni 2006 om 16:14

‘k Zou ’t niet doen, Stropken. Ceriumoxyde (Parijs rood of rouge de Paris) zal vlekken op de rok van het masker achterlaten en polijstpek moet warm gebruikt worden, dus dat zie ik ook al niet zo zitten.

De bedoeling is om de neergeslagen siliconenlaag te verwijderen, niet om het glas te polijsten. Een ontvetter voor gecoate glazen zal de silicone van de maskerrok ook aantasten en een duikmasker past niet in een mechanische polijster.

• Stropken

Deelnemer
    4 juni 2006 om 16:49

Da’s misschien mogelijk,heb het op mijn duikbril nog niet gedaan – daar gebruik ik altijd Ciff.Dat ceriumoxyde is wél een paardemiddel.

• StarLight

Deelnemer
    4 juni 2006 om 18:20

heb op mijn mares x-vision eerst ook afwasmiddel gebruikt, en nadien toch eens moeten herhalen en toen cif gebruikt; is nu prima, cif is schijnbaar wel bruikbaar dan 🙂

uit gewoonte gebruik ik meestal wel nog seadrops bij het duiken ook

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 juni 2006 om 19:39

Glas aan de binnenkant goed insmeren met tandpasta! De bril met de tandpasta er in volledig laten drogen!
    De dag nadien de bril in een oplossing met veel afwasproduct (Dreft) leggen.
    De volgende dag je bril goed uitwassen!

Opgelost probleem!

Let op indien je bril in een mooi dicht doosje zit! Best een gaatje van +- 2 à 3 mm maken in het doosje! Anders begint alles van voorafaan al je de bril een week in het doosje laat!

Dit is de “enige” oplossing voor een bewasemende bril!

Het probleem wordt veroorzaakt door het “oplosmiddel” dat nog steeds aanwezig is in het “silicone shirt” van je bril! Dit “verdampt” nog en neemt wat silicone mee! Tegen dat kleine laagje silicone is geen middel opgewassen! Dus: De grove middelen: Tandpasta! Maar wel de tandpasta volledig laten uitdrogen!

Eddy

• Willij

Deelnemer
    4 juni 2006 om 20:02

@ Dedjutoch
    >>>De dag nadien de bril in een oplossing met veel afwasproduct (Dreft) leggen.<<< In plaats van te spugen gebruik ik al heel veel jaren een drupje Dreft op de glazen. Dat zit in een klein flesje bij mijn masker. Het is veel goedkoper dan al die speciale middelen met een mooie exotische naam en werkt even goed totdat........ Enkele jaren geleden mij bril weer begon te beslaan. Uiteraard op een duikvakantie. Ik kon smeren wat ik zo veel ik maar kon maar het werd niet beter. Ik heb toen maar wat schampoo van het hotel gebruikt en het probleem was opgelost. Ik had voor de vakantie mijn flesje bijgevuld met Dreft. De samenstelling was veranderd en waarschijnlijk is er siliconen toegevoegd zodat het water beter van de vaat loopt. Daarom gebruik ik sinds enkele jaren geen Dreft meer maar een ander vaatwas middel. Je bent gewaarschuwd Eddy

• Rookie71

Deelnemer
    4 juni 2006 om 20:14

Hallo,

Bedankt iedereen voor de tips, ik ga nog een ultieme poging ondernemen met de tandpasta en dreft… anders nieuwe bril zeker 😉

Geert

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 juni 2006 om 21:58

Dat van die silicone in de “nieuwe” Dreft wist ik nog niet.
    Het is dan ook al meer dan 7 jaar geleden dat ik nog een nieuwe bril kocht 😉

In alle geval: Het afwasproduct heb je nodig om die uitgeharde tandpasta er volledig uit te krijgen! Maar dan best een afwasproduct zonder silicone, anders is alle werk weer voor niks geweest!

Thanks voor de info Willij!

Eddy

• htweeo

Deelnemer
    4 juni 2006 om 22:12

had laatst even vergeten dat ik tandpasta in mijn zwembadmasker gedaan had …
    na één week niet te doen zomaar in het zwembad ….
    nadien met een ‘beetje’ geduld droog opgeruimd …
    en nu een prachtig niet aandampend duikmasker …

• SVp

Deelnemer
    4 juni 2006 om 22:33

Eens een beurtje laten meedraaien in de afwasmachine wil ook wel eens helpen.

• FatCat

Deelnemer
    4 juni 2006 om 22:42

Mmm,

Mooi gezegd hoor, die tandpasta… Tot voor kort dacht ik ook dat tandpasta genoeg was. Tot bleek dat het niet altijd werkt.

Blijkt dat bij de fabricatie van sommige nieuwere maskers een ander procedé gebruikt wordt om de silicone te laten uitharden, waardoor de aanslag op het glas stukken hardnekkiger is.

De korrel van tandpasta blijkt dan niet fijn genoeg te zijn om dat weg te schuren. Enige oplossing daarvoor is dan een schuurmiddel in een betere suspensie. Die suggestie van Stropken om Cif te gebruiken is niet slecht. Da’s tenslotte ook een schuurmiddel met fijne korrel, hoewel… Voorzover ik weet kan je met Cif wél krassen maken op glas.

Tussen haakjes: de tandpasta laten indrogen is nergens voor nodig. Het is de bedoeling om de aanslag weg te schuren. Laten drogen en daarna uitweken heeft totaal geen zin.

• Stropken

Deelnemer
    4 juni 2006 om 23:11

Wel FatCat,diene Ciff hoef je maar éénmalig te gebruiken als de andere middelen niet helpen.En tot op heden heb ik nog geen krassen op mijn glas ontdekt.

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 juni 2006 om 23:20

Foutje FatCat,

Als je de tandpasta laat opdrogen “zuigt” die als het ware de silicone van het glas weg! Schuren is niet nodig, en helpt niet voor het verwijderen van silicone! Vraag dat maar aan een carrossier! Die weet dat wel!
    Dus… dat laten opdrogen van die tandpasta, is nu net de truuk die het hem doet!

En… laten opdrogen betekent: Een volledige nacht laten drogen! Het probleem is dan wel dat die witte droge tandpasta haast niet meer uit de bril te krijgen is. Daarom: Achteraf een nachtje laten weken in afwasmiddel!

En, geloof het of niet: Het werkt echt!

In de tijd dat we zelf nog duikmateriaal verkochten, hebben we zelf ALLE wondermiddeltjes met een naam die eindigt op “-scuba” of “-diving” geprobeerd, en NIETS werkte!

Er is echter nog 1 ander middeltje dat helpt: Je nieuwe duikbril 2 weken in weer en wind laten buitenliggen! Het probleem is dan echter dat de siliconeshirt begint te schimmellen op de plaatsen waar het vocht wat langer blijft zitten!

😉 Eddy

• yannick

Deelnemer
    5 juni 2006 om 20:45

ook als je een heel smerige bril hebt kan je hem in de vaatwasser steken
    zo heb ik onlangs een bril gevonden en dit geprobeert was heeeel vuil met algen in de bril alles was eruit zo goed als nieuw

groetjes yannick

• polleke

Deelnemer
    5 juni 2006 om 20:53

Yannick
    Je hebt gelijk, in het vaatwasmachien – op lage temp.
    Dan zal het wel lukken

• htweeo

Deelnemer
    5 juni 2006 om 22:16

heb geen vaatmachine…dus zal ik maar bij de tandpasta blijven.

• davegeysemans

Deelnemer
    20 juni 2006 om 14:19

awel, ik had ook eerst dat probleem (zelfs na een nacht tandpasta drogen): bril bleef maar aandampen.
    Ik gebruik nu toch al een duik of 13 (en wat zwembadtrainingen) Sea Gold (http://www.mcnett.com/page.cfm?pageID=519) en dat doet het voor mij perfect! Insmeren voor je je begint om te kleden en vlak voor je onder gaat even uitspoelen.

• Rookie71

Deelnemer
    20 juni 2006 om 22:42

Bedankt allemaal voor de reacties!!! De truk met de tandpasta en het vaatwasmiddel hebben het gedaan. Wel veel belletjes geblazen de eerste duik 😉

Geert

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader