Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Regulator – verkiezing …

• Creator
    Discussie

maLUCo
    Deelnemer

zo … kweet nie of het een goed idee is maar wou graag jullie mening kwijt van welke reulator nu wel eens de beste prijs / kwaliteit is … maLUCo
    http://www.lucvandenavyle.com

• Regulator – verkiezing …

Stropken reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 8 Leden · 10 Reacties
  • Werner

Deelnemer
    2 juni 2006 om 18:21

er bestaat ergens een site waar een redelijk aantal automaten vergeleken worden met elkaar. Als er nu nog iemand die link heeft…

en de beste qua prijs/kwaliteit zal voor Jan de scubapro zijn voor Piet de mares voor jef den aqulung voor dirk de apeks enz. het is maar wat jij als beste zal aanvoelen.

• Stropken

Deelnemer
    2 juni 2006 om 20:23

Zet uw oren eens open in de club – kijk met wat merk/type het merendeel van de duikers duiken EN VOORAL tracht eens ontspanners te lenen om er eens een duikje mee te doen.Zo zal je zien/voelen dewelke je het best past.

Een ontspanner is iets persoonlijks,’t is zo iets als dat Werner uitlegt.

• Steven

Deelnemer
    3 juni 2006 om 01:39

Desalniettemin…

Zijn er objectieve criteria waaraan een ontspanner/ademautomaat moet voldoen.
    En dan denk ik vooral aan de betrouwbaarheid in extreme weersomstandigheden.

Hoe goed of slecht die in je mond ligt, is voor mij toch een beetje bijkomstig.
    Een automaat die in alle omstandigheden voldoende lucht geeft, is de juiste automaat.

Wie me een beetje kent weet al wat ik zou aanraden ;-))

Groetjes,

Steven.

P.S.: toeters en bellen zijn er voor de naievelingen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 juni 2006 om 01:50

MR22/Abyss… ūüėČ

• stach

Deelnemer
    3 juni 2006 om 03:07

MK25/S600 -> enen dat niet bevriest :p
    MR22/abyss -> da zeker ni bevriest maar stevige kaakspieren nodig.
    MK2/R290 -> onderhoud ‘vrij’ dienen 1sten trap kapot krijgen is ‘onmogelijk’enkele weken niet spoelen als je elke dag zout water duik doet en hij zal nog werken.

waarom schrijf ik dit alles? alles hangt van de omstandigheden af waarin je het wil gebruiken.

o ja in tegenstelling van stopke : NIET in de club kijken.meestal zie je daar maar 1 merk en iedereen is er super kontent van. Waarom? ze kennen niet anders.
    de club krijgt korting in winkel X en die zijn verdeler van merk Y en daar hebben zij ook het meeste winst op.
    Als je geen vergelikingspunt hebt hoe moet je dan een vergelijking/mening opbouwen?
    dus in club kijken : no way for me

• Stropken

Deelnemer
    3 juni 2006 om 10:08

Joa zeg Stach,als je in een clubke zit van tien man,ja.

Maar in een ‘serieuze’ club (vlam w√©√©ral reclame)als de Manta Gent met ca 250 leden heb je een waaier van ‘d√©tendeurs’ (klinkt deftiger in zo’n cluub).

P.S. √©n beleefd blijven h√©….t’is stRopke … of ‘k doe er eens ene aan!!!(grijns)…)))

• Dedjutoch

Deelnemer
    3 juni 2006 om 10:09

Als je ooit onderhoud aan automaten deed komen er enkele dingen naar boven waar je als duiker bijna nooit zelf mee geconfronteerd wordt!

Wat zijn mijn criteria?
    1) Een automaat waarmee veel gedoken wordt (50 à 100 duiken per jaar) dient het gemakkelijk 3 jaar uit te houden zonder service!
    2) Het aantal onderdelen moet zo klein mogelijk zijn (1ste trap).
    3) Bij kleine mankementjes moet je het ding nog altijd kunnen gebruiken, zonder angst te hebben dat de automaat het tijdens de duik volledig laat afweten.
    4) Een goede automaat dient niet alleen aan de oppervlakte (bij het vergelijk in de shop) veel lucht te geven, neen, hij dient dat op grote diepte ook nog te doen (50-60 meter)
    5) De eerste trap dient best een gecompenseerde membraan 1ste trap te zijn. Geeft veel minder kans op bevriezing.

Mijn favorieten (in die volgorde):

1)Apeks ATX 100 – ATX 50 – ATX 40 (voor mij allemaal evenwaardig): De ATX 40 heeft de beste prijs/kwaliteitverhouding.
    2)Aqualung Legend. Ook hier maakt het weinig uit welke uitvoering. De goedkoopste is even goed als de duurste en bijgevolg heeft de goedkoopste de beste prijs/kwaliteit verhouding.
    3)Scubapro G250: Geen membraanautomaat, maar onverwoestbaar en werkt in alle omstandigheden. Daarenboven: Zeer betaalbaar! Heeft echter wat meer service nodig (omdat het een piston eerste trap is).
    4)Poseidon Cyclon 500. Een oude getrouwe, één van de eerste membraanautomaten. Wel laten servicen om de 2 à 3 jaar. Ook zorgen dat je een nieuwer type hebt, opdat alle accessoires passen i.v.m. schroefdraadaansluiting. Spijtig genoeg duur in onderhoud!

Alle andere merken hebben voor mij te veel “toeters en bellen” en vaak “te veel” onderdelen. Hierdoor meer kans op storing. Meer kans op problemen bij “te laat” servicen.
    Voor mij geen kleine 2de trapjes of kleine 1ste trapjes door de grotere kans op bevriezing.

Eddy

Eddy

• Stropken

Deelnemer
    3 juni 2006 om 10:23

Oooh ja,ne’n ontspanner is bij mij zoals ne’n ottoo.Hij moet mij bekoren,gemakkellijk liggen,gemakkellijk ademen.Gezien ik er zelf niet (meer) aan pruts doe ik het zoals mijn ottoo regelmatig in de’n onderhoud (jaarlijks)- al of niet nodig.

Ho√© het gebeurd kan mij niet schelen … als het maar niet in panne valt (en tot op heden heb ik er nog NOOIT problemen mee gehad – noch met de’n ottoo noch met mijn d√©tendeurs).

• p√©p√©

Deelnemer
    3 juni 2006 om 18:00

GA EENS NAAR DE SITE dIVER.NET.DAAR STAAN ALLE MOGELIJKE ONTSPANNERS(REGULATORS) OP EN JE KAN ZELF JE KEUZE MAKEN.PERSOONLIJK VIND IK APEKS HET BESTE WAT DE MARKT TE BIEDEN HEEFT.

• Stropken

Deelnemer
    3 juni 2006 om 18:35

Pffft,”…wat de markt te bieden heeft….” – IK koop mijn ‘d√©tendeurs’ altijd in een serieuze winkel.—)))

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader