Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Duiklampen Fa-mi of metalsub

• Creator
    Discussie

duikerduiker
    Deelnemer

Yow duikertjes

Ik ben toe aan een nieuwe duiklamp, mijn voorkeur ging uit naar Kowalski maar deze is nergens meer te koop in België.
    Toen werd mij een metalsub aanbevolen ( handlamp XL 7.2 met ledkop 441 euro)
    Nu wordt heb ik vernomen dat deze lampen meer dan andere problemen vertonen. Kan van jullie dit beamen.
    Deze leverancier wil mij een Fa-mi Evo 50 ( ook handlamp, ledkop en externe lader voor de prijs van 339 euro) verkopen. Heeft iemand ervaring met deze lamp?
    Ik moet zeker een duiklamp hebben die ik extern kan laden, als er nog iemand van jullie een ander advies heeft mag hij dit ook meedelen.

Duikgroetjes

• Duiklampen Fa-mi of metalsub

Dedjutoch reageerde 13 jaar, 5 maanden geleden 20 Leden · 35 Reacties
  • Stropken

Deelnemer
    31 mei 2006 om 20:34

Miljaarde,koop Belgisch – koop Green Force – 100% service!!!En naargelang je financiën kun je uitbreiden tot en met.

• Admin

Beheerder
    31 mei 2006 om 20:56

Met Fa-mi moet je opletten dat je kompas niet afwijkt !

Ik weet niet of het voor alle modellen geld maar mss weet LUC het ?

• steevke

Deelnemer
    1 juni 2006 om 00:20

Koop kwaliteit: koop Metalsub. Ik ben zeer tevreden van mijn HID200 en dat was ik niet van mijn verzameling GF.

Iets kopen omdat het “Belgisch” is volgens mij geen verstandige reden.

Steven

• alain G.

Deelnemer
    1 juni 2006 om 08:56

Vele lampen zijn goed, maar blijf van die Led lampen voorlopig nog wat af.
    het enige voordeel is dat de batterij lang meegaat maar de lichtopbrengst is zeer flauw….

• TnT

Deelnemer
    1 juni 2006 om 10:45

Ik heb vroeger gedoken met het grotere broertje van die metalsub (type XHL4500). Ik ben daar altijd heel tevreden over geweest. Tot op een bepaald moment (na een jaar of vijf schat ik zo) in de winter de lamp zich reeds na enkele minuten automatisch in de spaarstand (nog maar van het 1/3 vermogen ofzo) ging. Op die stand bleef ze nog wel verschillende uren branden. In de zomer had ik daar nooit last van. Ik ben dan met mijn probleem naar de verkoper gestapt en uiteindelijk bleek dat ik niet alleen was met datzelfde probleem. Het zou naar het schijnt iets met de elektronica te maken hebben in combinatie met de batterij spanning die daalt bij een lage omgevingstemperatuur. Ik heb dan een heel mooi voorstel gekregen om mijn lamp in te ruilen voor een kabellamp (die dat probleem niet heeft) en ben daar uiteraard op ingegaan.

Misschien is het probleem ondertussen door metalsub opgelost en/of heeft die XL 7.2 dat probleem gewoon niet. Of misschien had ik gewoon tegenslag…

• knabbel

Deelnemer
    1 juni 2006 om 11:10

Mijn gedacht:

FaMi: onbekend, maar bij heel wat gebruikers niet onbemind
    Metalsub: nogal extreem prijzig (het blijft immers maar een lamp é)
    Green Force: tjach, ieder zijn gedacht zeker

Ik zit voor het moment met een Kowalski, en ik moet zeggen, zeer eenvoudige lamp, maar ik ben er op dit moment zeer content van, zeker wb prijs-kwaliteit.

In de walen verkopen ze nog Kowalski en je kan ze ook gewoon via internet bestellen (www.taucherlampen.de).

greets

• Joe Piler

Deelnemer
    1 juni 2006 om 11:29

Al eens gekeken op http://www.gilan.nl
    Goede lampen, voor een redelijke prijs.

• schilderke

Deelnemer
    1 juni 2006 om 11:31

ik duik onderandere met een fa-mi superstar.
    geloof dat die 50 wat heeft.
    perfecte lamp voor 1 duik. op volle kracht gaat ze iets van een 40 à 45 minuten mee.
    op 75 % lang genoeg voor een normale duik (60 à 70 minuten)
    als de batterij leeg is gaat ze automatisch over op twee leds (thuiskomertjes, je kan hiermee nog perfect navigeren)

Ik duik graag met deze lamp. en ne buddy van me heeft dezelfde en is ook tevreden.

geert

• Ronin

Deelnemer
    1 juni 2006 om 22:25

Hey

Duik ook met een fa & mi, POWERLED-50S. Goed lichtopbrengst en mooie blauw licht, heb geen problemen met mijn kompas zoals sommige zeggen. Gaat lang mee ongeveer 8 uur en werkt maar op 4 aa baterijen.

greetz
    Ronin

• TnT

Deelnemer
    2 juni 2006 om 10:20

Persoonlijk vind ik 40 à 45 minuten brandduur echt veel te weinig. Ik zou aanraden om een lamp te kiezen die minstens dubbel zo lang kan branden. Een gemiddelde duik duurt al snel ongeveer 60 minuten. En als het bovendien een nachtduik wordt is het handig dat je je lamp ook nog kan gebruiken bij het in en uit het water gaan.

En als je graag langere duiken maakt (zoals ik), dan is het wel aangenaam als je de tweede helft van je duik ook nog licht hebt.

• frogman

Deelnemer
    2 juni 2006 om 10:33

Duik sinds zomer 2005 met een kabellamp van Gilan, de navigator (www.gilan.nl en ben er zeer tevreden over, zowel wat betreft lichtopbrengst als brandduur.

• Erik

Deelnemer
    2 juni 2006 om 11:29

Hoi,

ook ik duik met de traveler plus van Gilan sinds afgelopen jaar, zeer goede ervaringen mee, mischien een iets kleinere belichtingshoek, maar toch, voor mij perfecte lamp.

Voordeel van deze is, dat je naast de kabellamp ook een batterij pack in je lamp kan steken en zo heb je een hidhandlamp die ook nog eens 90 min brand.

Brandduur van de kabelbatterij bedraagt ongeveer 180 min.

voor meer info zie http://www.gilan.nl

GRTz,

Erik

• beulke

Deelnemer
    2 juni 2006 om 12:14

idereen zijn voorkeur uiteraard en hier de mijne:

een clublid heeft een green-force en een hoop miserie (wil soms gewioon niet aangaan om dan tijdens de duik plots te beginnen branden… of omgekeerd)

verschillende clublidden (waaronder ik) duiken met hartenberger. eentje zelfs met een exemplaar die wss al 8 of 10 jaar oud is… ikzelf heb de megacompact met aflezing van brandduur en brandsterkte in % (530€) waar ik zeer tevreden van ben. een ander heeft de kleinere (smallere) versie zonder aflezing (399€) en nog een andere heeft een HID kop vor die megacompact, ook met aflezing dus (830€). Er bestaat nog een smalle, kleiner exemplaar zonder aflezing en deze kost (299€)

Van al deze hartenbergers (uitgez de kleinste) heb ik alleen nog maar goeie dingen gehoord. van de service van Hartenberg duitsland en van frans (octopussy) die hartenberger invoert en verdeeld idem dito.
    Als er nu morgen een hartenberger uitkomt met een kabellamp met dezelfde voordelen als mijn megacompact (aflezing brandduur) dan ga ik deze zeker overwegen.

Deze aflezing vind ik trouwens zeer handig, zeker als je 2 duiken na elkaar maakt. stel dat ik plots zie dat ik op 100% nog maar 10 minuten heb en ik weet dat de duik nog +-15 min zal duren dan zet ik de lamp op 75% en krijg ik er meteen een lap minuten bij…. en de lichtopbrengst bij 75% is zeker nog ruim genoeg…

btw: van de megacopmpact heb je op 100% +- 65 min brandduur; op 125% iets van een 45-50 min en op 75% ruim 80 min.

soit, voor mij hartenberger all the way. (kowalski heb ik ook al goei dingen van gehoord, zal die duitse ‘gründlichheid” zijn zeker?

• stach

Deelnemer
    2 juni 2006 om 12:30

ik ben nog steeds een greenforce- aanhanger.
    waarom? prima service en prijs/kwaliteit

wat dat al dan niet ontsteken betreft : dit is meestal bij een hid-lamp.Je hebt dat contactringeteje.Dat moet vastgelijmd zitten.Indien niet zal het bij het aandraaien contact geven en je draait ze nogiets verder aan en het contact zal maar voor een milliseconde verbroken zijn.
    Dit is voldoende voor een hid-lamp om te denken dat ze ontstoken is en brand ookal doet ze dat niet.
    dus is het een hid : opsturen en reparatie is gratis.ook indien iet in garantie.

D2de mogelijkheid.je hebt dat metaen contactrondje.daarin zit je tweede contactpunt op dat veertje.er is een serie van die “dopjes” waar het veertje niet behoorlijk zijn werk doet.
    Terug gratis reparatie.in garantie of niet.

Ze hebben zelf mijn HID-lamp waar blijkbaar water in gekomen was perfect gratis gerepareerd.

En neen ik heb geen aandelen in die firma of wat dan ook.
    ——————

Kowalski : ik ken er velen die er van terug komen.”loodzware” lampen met zeeer beperkte brandduur.Een lamp die maar 45 minuten kan branden op vol vermogen is voor mij geen lamp.
    dat is natuurlijk persoonlijke visie.

pro/contra is allemaal persoonijk hen hangt veelal af in hoe secuur je bent in onderhoud

• Lazy Charles

Deelnemer
    2 juni 2006 om 13:13

Ik heb de flexi II van Green Force met de HID 50 kop en de led Kop. Van beide koppen ben ik tevreden ook van de brandduur die minstens drie uur haalt. Voldoende voor drie redelijke duiken.
    Mijn vorige lamp was een Green Force GII. Was ik ook tevreden van maar die moest ik wat sparen om twee duiken van een uur te kunnen maken. Is daarom verkocht en voor zover ik weet heeft de nieuwe eigenaar er nog veel plezier van.

• stefaanv

Deelnemer
    2 juni 2006 om 13:34

Ook de flexi II + kabel + HID50 => Zeer tevreden, zoals tegenwoordig toch veel mensen uit onze club.
    Zeeer goede lichtopbrengst, gaat zéker 3u mee (240 min volgens de leverancier en ze zitten daar volgens mij ni ver naast)
    => Wel nogal duur, maar toch de moeite…

• steevke

Deelnemer
    2 juni 2006 om 17:02

@stach:
    “Ze hebben zelf mijn HID-lamp waar blijkbaar water in gekomen was perfect gratis gerepareerd.”

Dan heb je geluk gehad Stach! Mijn HID100 is ondergelopen via een lek in de kabel en toen is enkel de kabel onder garantie vervangen – de electronica heb ik moeten betalen (160 EUR ex BTW). Vond ik nogal gekke “service”.

Steven

• Stropken

Deelnemer
    2 juni 2006 om 17:44

Steevke,vermoedelijk in de verkeerde winkel gekocht???

• beulke

Deelnemer
    2 juni 2006 om 18:49

stropken: garantie wordt toch niet door winkelier bepaald maar door de firma (green-force dus?)

Soit: die gf van onze clubmaat is , als ik me niet vergis, eens hersteld geweest aan een knoppeke maar een paar duiken later van hetzelfde laken en broek…. soit, bij ons heerst er dus een klimaat van “lach eens met GF”.. niks kwalijks zenne maar als ge iemand hebt die staat te stoefen met zijn top of the bill GF lamp en diedan duik na duik miserie heeft…. tja….

(en nu maar hopen dat mij Hartenberger niet onnozel begint te doen 😉 )

• Stropken

Deelnemer
    2 juni 2006 om 20:30

I n d e r d a a d Beulke.

Heb lang geleden eens met een Ford gereden.Op een bepaald moment,juist buiten garantie,diende er een (tamelijk kostelijke)reparatie te gebeuren.Gezien ik er niet van uit kon liet ik deze gebeuren door de merkvertegenwoordiger waar ik de wagen gekocht had.Echter maakte ik mij daarna kwaad en met de factuur ben ik onmiddellijk daarna naar de fabriek gereden.

EN WAT RAAD JE:de verantwoordelijke haalde een fiche uit en zei doodleuk dat ALLES onder garantie was gebeurd en ik dus niets hoefde te betalen!!!Uiteraard kreeg ik het geld terug die ik betaald had.Wat er verder gebeurde tussen fabriek & verdeler te Gent weet ik niet maar ik heb daar nooit géén voet meer binnengezet.

• alain G.

Deelnemer
    3 juni 2006 om 09:20

F O R D , Fabrication Ordinaire Reparation Dificulté….;-))

• Stropken

Deelnemer
    3 juni 2006 om 10:12

F I A T ,Fi Asco Au Tomobile … roest terwijl je het ziet,valt in panne terwijl je het hoort.

• alain G.

Deelnemer
    3 juni 2006 om 14:55

Klopt stropken, ik rij helaas met beiden……

• Stropken

Deelnemer
    3 juni 2006 om 16:14

Miljaar,weeral ne’n moat minder!!!—)))

P.S. Heb (onder andere)ook nog ne’n Ford Transit – màààr van de’n deze ben ik wried content!

• alain G.

Deelnemer
    24 juni 2006 om 09:10

Hey stropken, heb er nog ene:
    RENAULT , Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd…..;-))

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader