Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Mares Dragon jacket

• Creator
    Discussie

StarLight
    Deelnemer

hoi, iemand die nieuwe mares dragon al eens gebruikt heeft? gebruik nog een oude jacket die ik overgekocht had van iemand van ons club, en zou eerstdaags dan nekeer mijn eigen keuze willen kopen 🙂

had mijn zinnen gezet op de mares vector 1000 wegens schitterend gerief en hier te kopen aan een treffelijke prijs; maar nu is er de nieuwe dragon die er imho gelijkwaardig uitziet (en zelfs iets meer lift) en die bovendien die mrs+ zakjes er standaard reeds bij heeft zitten (mrs zakjes apart bij te kopen bij de vector 1000) en dus qua prijs zelfs goedkoper uitkomt dan de vector 1000 + mrs zakjes.

your thoughts on this?

• Mares Dragon jacket

Luc Dupas reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 3 Leden · 13 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    1 juni 2006 om 10:25

Mmm… een zwemblaas die zich rond de fles plooit… mmm… iedereen zijn eigen goesting natuurlijk maar ik zie daar totaal het nut niet van in, integendeel!!!
    Een fles hoort stabiel te liggen op je rug doordat je (1) uiteraard de fles muurvast aanspant op de backplate van je trimvest, (2) vooral ook heel goed de buikriem van je trimvest aanspant want daarmee bepaald je uiteindelijk op je fles ‘als een blok’ of niet op je rug ligt.
    Voor de rest moet de zwemblaas dienen om het afnemende drijfvermogen van je pak op diepte te compenseren… niet meer, niet minder… en uiteraard moet die zwemblaas in (zo goed als) alle houdingen onderwater snel en goed kunnen ontlucht worden. Als je met een zwemblaas zit die in doorsnede gezien als een “U” rond je fles zit, dan is het vanzelfsprekend dat je in horizontale duikpositie maar 1 beentje van die “U” zal kunnen ontluchten, namelijk deze waar de dump valve zit. Bij een gewone trimvest is het voldoende dat je even een klein beetje naar de schouder kantelt waar je dump valve niet zit en je kan probleemloos je hele trimvest dumpen… bij zo’n “U”-blaas kan dat duidelijk niet… En dat is een potentieel risico maar ook een vermindering van comfort want omdat je niet altijd even vlot alle lucht uit je trimvest krijgt zal je wat meer lood gaan meenemen en dus omwille van het design van je trimvest ‘overlood’ zijn, minder comfort dus.

• Toontje

Deelnemer
    1 juni 2006 om 12:46

Ik heb jaren lang met de (oudere versie) van de Dragonfly gedoken. Beviel me prima. Lag hee stabiel in het water en was toch makkelijk genoeg te ontluchten. En daarnaast idd voldoende liftvermogen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:05

Plooide daar de luchtblaas ook om de fles, of was het maar “een beetje” links/rechts van de fles ? Ik heb al mensen zien duiken met een mono op een veel te grote wing waarbij de beide ‘vleugels’ van de wing bijna helemaal langs opzij de dikte van de fles opvulden… ;-(

• Toontje

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:14

Zijn 2 kleine vleugels die naast de fles liggen. Is een heel ander principe dan een 10L met te grote wing. Die zijn gewoon slecht te onluchten maar met de Dragonfly geen last van omdat die naast de fles blijft liggen ipv eromheen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:26

OK ! Thanks Toontje… dus bij de Dragonfly plooit de zwemblaas zich niet echt “om de fles” maar het zijn uiteindelijk gewoon twee kleine vleugeltjes/worstjes links en rechts van de fles.

• Toontje

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:28

Idd, ze zitten er meer naast. En de lucht zit deels daar (zijn maar klein vermoed iest van 2-4 liter) en deels in de rest van je jacket.

• StarLight

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:29

qua ontluchten zoals luc aanhaalt, is dat bij deze dragon dan nog steeds een issue? is het idd een U-vorm, ze hebben er nog geen O of zo van gemaakt? 🙂

ik lees hier ondertussen de laatste reply; ah, het is dus geen hardcore wing, er zit ook nog lucht in de jacket zelf? lijkt me goeie combo te zijn dan?

• Toontje

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:31

Maak er eens een duikje mee zou ik zeggen. Heeft mij toch paar honderd duiken prima dienst gedaan.

• StarLight

Deelnemer
    1 juni 2006 om 13:36

die nieuwe dragon is dus in de praktijk qua design gelijklopend met de dragonfly? die laatste moet ik wel ergens kunnen versieren voor een testduik, die eerste is allicht nog wat vroeg 🙂

• Toontje

Deelnemer
    1 juni 2006 om 17:13

Ik zag hem onlnags in de duikwinkel. Ziet er iets anders uit (die vleugels lopen iets anders) maar ik verwacht dat gedrag onder water niet echt veranderd zal zijn.
    Vraag het anaders eens in een duikwinkel.

• StarLight

Deelnemer
    3 juni 2006 om 16:36

allez, net gaan halen se; morgen gaan OS duiken, ben benieuwd 🙂

• StarLight

Deelnemer
    4 juni 2006 om 17:54

jacket is goedgekeurd 🙂

voor mij is het een geweldige vooruitgang in materiaal, amai zeg; van een straightforward bijna tien jaar oude mares jacket (geen type aanduiding) naar de dragon is een wereld van verschil

het zit echt als gegoten, het draagcomfort is duidelijk veel beter (een 15L blijft zwaar, maar je schijnt het anders/beter te dragen nu), de fles beweegt voor geen milimeter ongeacht wat je aan het doen bent, die mrs+ zakjes vind ik ook geweldig (minder lood op mijn heupen nu), nen hoop ringen om al mijn stuff aan te hangen, ook onderaan een ventiel (mijn huidige vest had dat niet :))… En ik had ook op geen enkel moment een onbalans in de luchtverdeling, ik bedoel dat ik soms bij die andere jacket wel eens langs een kant iets meer opwaartse kracht had en moest “tegenrollen” om recht te blijven hangen in horizontale positie, en dat ging nu allemaal vlekkeloos.

Kan niet vergelijken met andere hedendaagse merken/modellen, de meeste punten zijn voor jullie allicht al effe “standaard”, maar voor mij is het een grote stap voorwaarts 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 juni 2006 om 18:05

Goed zo!

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader