Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video externe flits Epoque

• Creator
    Discussie

Benny
    Deelnemer

sinds kort ben ik in het bezit van een externe flits met slave functie, daarop staat dus een regeling van 3 tot 15 ,weet iemand hoe ik deze best kan instellen onder bepaalde omstandigheden ?
    Klopt het dat deze verband houd met het gekozen diafragma ?
    Mijn toestelk Olympus C-765 heeft een interne flits met mat glaasje ervoor, dien ik dit nu af te plakken vooraan ?

Alle hulp of tips meer dan welkom

Benny

• externe flits Epoque

• SVp

Deelnemer
    27 mei 2006 om 23:47

http://www.epoque-usa.com/epoque_products.html#
    menu optie “Strobes”
    Is dat ‘em ?

De helft van je antwoord staat onderaan : je hebt de Epoque Fiber-Connector DS nog nodig.
    Die 3 tot 15 zijn het intstelbare richtgetal, de lichtsterkte die de flash produceert.
    Heeft idd te maken met je lensopening.

Een manual kan je aanvragen bij slow_fish@att.net.

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 mei 2006 om 10:55

Als je die op Slave functie gebruikt, zal hij reageren op het signaal van de interne flitser maar als er veel stofdeeltjes in het water is, zul je weinig plezier beleven aan dit flitser
    Er zijn kabels die aangesloten worden op dit “masker” en die een signaal geven aan de flitser, maar dan is dit geen echte slave systeem meer.
    Slave= geen kabel nodig.
    Als er geen kabel beschiktbaar is voor de flister, dan is er maar een mogelijkheid:
    met de interne flitser werken.
    De rest heeft SVp gezegd.

• SVp

Deelnemer
    28 mei 2006 om 17:55

Slave = de ene flits triggert de ontsteking van de andere.
    De vermelde “fiber connector” blokkeert enerzijds het licht van de kleine flits naar buiten toe (anti-zweefvuil zoals Jacky zegt), en brengt anderzijds dit licht met een fiber naar het slave-oogje van de grote flitser zodat deze het werk kan doen.
    Dit is dus wel degelijk een niet-electrisch slave systeem.

• Benny

Deelnemer
    28 mei 2006 om 20:30

dit klopt inderdaad wat jullie zeggen, maar dat wist ik reeds. Eigenlijk wou ik graag weten wat die cijferkes van 3 tot 15 exact doen en of er een basis bestaat om deze te regelen.

toch bedankt mensen

• SVp

Deelnemer
    28 mei 2006 om 23:23

RTFM voor exacte cijfers.

• Jacky Shark

Deelnemer
    29 mei 2006 om 12:51

Diafragma opening:
    3 = korte sluitertijd (voor kortbij opnames)
    15= lange sluitertijd (voor verder of voor scherptediep te maken)
    Of is het andersoms ??? en dan al de stappen ertussen.
    Deze gegevens kloppen ongeveer met het getal op je camera zelfs..op manueel dan.
    Dit moet samen gaan, althans is dat bij me het geval.

• SVp

Deelnemer
    29 mei 2006 om 13:25

Het is andersom : groot richtgetal = veel licht = klein diafragma.
    Ik veronderstel dat elke stap op die richtgetal-draaiknop overeenkomt met 1 belichtingsstop. En dat die knop er staat voor de reden die Jacky aanhaalt : spelen met scherptediepte en uit te lichten veld of afstand.
    Ik denk dat je op stand 15 bij macro alles volledig doodflasht, en dat je bij groothoek op stand 3 niet kunt zien dat er geflasht werd.

Mvg.,
    SVp,
    beste stuurman aan de wal

• Jacky Shark

Deelnemer
    29 mei 2006 om 17:03

Ja, leren in het zwemdok of gewoon thuis in het bijna-donker (Steeds hetzelfde voorwerp stap voor stap spotten en kijken wat het beste resultaat is)…

• Benny

Deelnemer
    29 mei 2006 om 18:59

snel nog proberen deze week want zaterdag ben ik weg 🙂

bedankt Jongens

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader