Duikforum Duikforum Reizen Tip – Water World Diving Centre – El Quseir/Egypte

• Creator
    Discussie

beulf
    Deelnemer

http://www.waterworld-divingcenter.de

Met een groep van 12 Belgische vrienden van het duikcentrum Scuba College te Mechelen (www.scubacollege.be), waaronder 9 duikbuddies, werden we in Mei 2006 hartelijk en zeer efficiënt ontvangen door de staf van dit duikcentrum, gelegen in het Akassia Swiss Resort welke op een 40-tal minuten is gelegen van de nieuwe luchthaven van Marsa Alam. Een schitterend mooi, recent gebouwd hotel, met een zeer praktische accommodatie voor het duikcentrum, met veel ruimte voor het spoelen en wegbergen van alle duikmaterialen. En een ruime, gezellige koffie- en theehoek buiten, om na te praten met de staf en andere duikers.

Het duikcentrum biedt huisrifduiken aan vanaf de jetti, jeep safari duiken (personenvervoer per busje, materiaal in de jeep), en bootduiken vanuit het gekende Safaga, maar nu meestal vanuit de nieuwe jachthaven Port Ghalib, ongeveer een 45-tal minuten van het hotel gelegen.

De planning van het duikcentrum is zeer flexibel, vanaf een groep van 4 of meer duikbuddies, kan je elke duikstek op de agenda laten plaatsen. Voor de jeep safari’s zelfs vanaf 2 duikers.Huisrifduiken kan elk moment vanaf 6 uur ’s morgens, tot nachtduiken (jaja, pas vertrekken als het echt donker is).

Alhoewel het duikcentrum in Duitse handen is (efficiëntie ten top), vormen andere talen zoals Nederlands, Engels, Italiaans geen enkel probleem. De duikbasisleider Hagen (schitterende man, welke persoonlijk onze groep perfect heeft begeleid) is persoonlijk Frans aan het studeren, en is op zoek naar instructeurs welke Frans spreken.

De staf bestaat voornamelijk uit anderstalige instructeurs, en een groep van voornamelijk Egyptische divemasters, waaronder sommige in opleiding zijn voor instructeur. Allen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam, en hebben duidelijk klanttevredenheid hoog in het vaandel staan.

Top duikstekken zijn Elphinstone reef (schitterend mooi koraal, waaronder soorten nooit eerder gezien, witpuntrifhaaien, en Inshala, hamerhaaien), Abu Dabab (doejong gezien, reuze zeeschildpadden, zuigvissen, gitaar roggen, steenvissen), Salem Express (schitterend te beduiken wrak, befaamd zeegraf, respect graag), Shab Sher West en Wizr (schitterende koraaltuinen en -torens). En als je tijdens geen enkele bootduik dolfijnen tegenkomt, heb je wel erg brute pech gehad.

Om te starten wordt een checkdive geëist: veiligheid voor alles. Voor groepen met instructeurs bepalen deze zelf wat de checkdive inhoud, het duikcentrum gebruikt wel een vaste plaats, mooie duikplaats trouwens. Alle volgende duiken zijn perfect zelf te gidsen. Of je kiest voor een gids van het duikcentrum, typisch Egyptische jongens die het mooiste weten te vinden.

De prijzen zijn gemiddeld voor Egypte, en met een groep valt er altijd een mooie korting te bekomen. Tip: neem contact op voor vertrek, per e-mail of fax.

Tijdens geen enkele Rode Zee duiktrip hebben we zoveel variëteiten van fauna en flora gezien. Je komt wel minder grote scholen vis tegen, doch de kleurenpracht en diversiteit maakt dat ruimschoots goed. En zelden heb ik zulk een vriendelijke en behulpzame staf gekend als in dit duikcentrum, zeker niet in Egypte

• Tip – Water World Diving Centre – El Quseir/Egypte

Yvan reageerde 15 jaar, 1 maand geleden 6 Leden · 8 Reacties
  • Sourceror

Deelnemer
    27 mei 2006 om 20:26

hola, hola, ik begin te watertanden 😀
    In september ga ik naar El Quseir 😛

• blub

Deelnemer
    9 januari 2008 om 21:34

Hoi,
    Heeft iemand nog wat info over het hotel zelf ?
    Weet iemand hoelang men er over doet om vanaf dit hotel naar Elphinstone te varen ?
    (halve dagtrip ?)
    Ik wil er in juli naar toe, heeft er nog iemand bruikbare tips ?
    Er worden van hieruit ook Wrakduiken aangeboden?

• Frank

Deelnemer
    10 januari 2008 om 11:47

Wij zijn er vorig jaar al voor de derde keer geweest (na tweemaal in 2005) en kunnen ons helemaal vinden in het verslag. Zowel hotel, haar prima keuken als duikcentrum zijn goed georganiseerd.

Enkele bijkomende zaken die nog niet vermeld werden: het duikcentrum heeft een grote capaciteit van meer dan 150 gasten en biedt gratis nitrox, wel vast mengsel 31%, aan wie daar een brevet voor heeft. Het enige minpuntje is dat het hier soms stevig kan waaien. Het huisrif is een niet beschutte wand waardoor het op die momenten een beetje moeilijker is om via de ladder bij de jetty uit het water te komen. Er zijn sinds vorig jaar trouwens twee jetties, op 400m van elkaar, waardoor je bij stroming van de ene naar de andere kan duiken. Verder naar het zuiden is een tweede afdeling van het duikcentrum in aanbouw en daar ligt een derde pier (duikplaats Maheleg). Het hotel wordt intussen ook verder uitgebreid met o.a. een waterpretpark.

• Frank

Deelnemer
    10 januari 2008 om 11:52

O ja, en de trip naar Elphinstone vraagt wel een hele dag (2 duiken) en het is heel vroeg vertrekken, 5:30 geloof ik.
    Omdat het duikcentrum geen eigen boten heeft moeten ze er een charteren vanuit port Ghalib.

• blub

Deelnemer
    10 januari 2008 om 22:48

bedankt voor de info,
    ben je daar ook op de salem express gaan duiken ?
    ik neem aan dat je dan ook voor een hele dag gaat.

• John beton

Deelnemer
    11 januari 2008 om 03:34

Ik heb vorig jaar nog in El Quseir geweest en gedoken,maar de trip naart Elphinstone was wel met de wagen naar Marsa Alam,en daar werd de boot genomen. Ik weet niet of dit vanaf het Akasia hotel ook het geval is:}:}:}
    Cheers John beton.

• Frank

Deelnemer
    11 januari 2008 om 11:41

De Salem Express hebben we nog niet gedaan maar wordt wel door Akassia Diving (voorheen WaterWorld) aangeboden als er voldoende interesse is, minimum 6 duikers denk ik.

Zoals John zegt: eerst een klein uur met het minibusje naar de haven en dan de boot op voor een trip van enkele uren. De kapitein beslist pas als men uitgevaren is afhankelijk van de weersomstandigheden of de trip doorgaat. Bij teveel wind wordt naar een alternatieve duikplaats uitgeweken, maar je betaalt steeds de volle pot. Dat is een van de nadelen van de scheiding tussen duikcentrum en bootcharter.

• Yvan

Deelnemer
    11 januari 2008 om 20:46

blub schreef:
    Hoi,
    Heeft iemand nog wat info over het hotel zelf ?
    Weet iemand hoelang men er over doet om vanaf dit hotel naar Elphinstone te varen ?
    (halve dagtrip ?)
    Ik wil er in juli naar toe, heeft er nog iemand bruikbare tips ?
    Er worden van hieruit ook Wrakduiken aangeboden?

Het is een vrij groot ressort met mooie kamers. Men geeft het een 5 sterren, maar dat is mijn inziens net iets te veel lof.
    Elk maal wordt aangeboden in buffetvorm. Als ontbijt kan iedereen wel aan zijn trekken komen, dit gaat van cereals, fruit, allerhande beleg, konfiturekes, eitjes in alle vormen tot de welbekende sappige worstjes en spektoestanden.
    Voor de lunch kan je steeds alle kanten uit. Pasta’s met ingrediënten op eigen verzoek, vis, vlees en een veggiecorner. Fruit en ook voor diegene die van koude gerechten houden.
    Er is ook een desserthoek en voor de kids zijn er pannekoeken.
    Van het dinner hebben we steeds in openlucht kunnen genieten. Elke avond is het een land als thema voor het dinner (Duits, Italiaans, chinees, Mexicaans,… Egyptisch). Er is steeds pasta (volgens eigen keuze), grill, vis en vleesgerechten. Een verschrikkelijk te groot dessert buffet, erg lekker en zeer mooi gepresenteerd (tot ze van de garneringen beginnen te eten). Al bij al, wie hier zijn gading niet kan vinden om te eten … .
    De kamers (superior) zijn ruim (ook in de hoogte, het is een koepel). Ze staan in blokvorm met 4 kamers. De badkamer was goed (Egyptische afwerking). De kast (hanggedeelte) mocht iets ruimer zijn. Erg gevaarlijk (voor de blote voetjes) vond ik de deurhouder in de grond, vlak voor het hanggedeelte van de kast. Het was een pin van pakweg 3 mm diameter die uit de grond stak (tip neem een kurk of iets dergelijks mee en steek hem erop), ik zette er steeds bij het binnenkomen een schoen bovenop.
    Naast het hotel wordt nog steeds gewerkt, het is nog in volle expansie (nog groter dus). Hierdoor ligt ook de bouw van het aquapark naast het hotel stil.
    Er zijn verschillende zwembaden (ook een “stilte” zwembad, had ik blijkbaar te laat opgemerkt). Overal zijn er wel drankkiosken, sommige blijven iets langer open dan anderen, heb je snel door. Mineraal water was er per fles met een “bonnetje” te verkrijgen, als je er eentje vergat mee te nemen werd je toch vriendelijk geholpen.
    Het golfslagbad is leuk (bepaalde uren van de dag), ga NIET op de zwarte rubberen matten zitten of leunen, ze geven een zwarte kleur af. Laat je kids of beter ook jezelf niet toe te lopen naast het zwembad, het is er verschrikkelijk glad (wij hebben verschillende met krukken gezien).
    Het zwembad waar wij zaten had rondom verschillende verzakkingen waardoor er scherpe randen (voegen) bloot kwamen te liggen. Dit had mijn inziens wel afgespannen moeten worden, met een veiligheidslintje. Hopelijk is dit reeds opgelost.
    Wil je internet gebruiken moet je een soort toegengscode kopen per uur of 1/2 uur. Denk wel het gaat zeeeeer langzaam en het klavier is niet wat het lijkt (de A en Y zijn verwisseld, maar niet de toetsbeschrifting). Er stonden maar 4 PC’s waarvan 1 stuk.

Het duiken met de het duikcentrum was goed geregeld, wij doken met ons eigen groepje van 4. Het omkleden gebeurt op uitgerolde matten, je bak met materiaal wordt er op geplaatst en dan kan je je omkleden. Na de duik de voetjes spoelen in een teiltje dat klaar staat (blijkbaar had niet iedereen dit onder de knie).
    Alle duikplaatsen hangen uit aan het centrum en je kan hierop intekenen. Afhankelijk van de wind kan het doorgaan of niet. Er hangen steeds papieren voor de 2 volgende duikdagen. Wij zijn op bijna 3 weken verlof geen enkele keer naar Elphinestone kunnen gaan, ofwel te weinig interesse of op laatste ogenblik afgelast wegens wind. Er is een mooi huisrif en je kan steeds naar een andere duikplaats. Je kan eventueel ook enkele dagen op voorhand vragen of je een papier met de duikplaats van jouw keuze mag hangen en daar kunnen ze dan ook op intekenen, vragen staat er vrij.
    Ook leuk is de dagtrip naar Abu Dabab. Er zit een zeekoe (wij hadden het geluk ze te zien), mooie grote schildpadden en aan de linkerzijde kan je eventueel het rif volgen in het begin of eventuele einde van de duik. Wij hebben er ook enkele adelaarsroggen gespot.
    Er staan grote spoelbakken ter beschikking, een aparte voor automaten, foto en filmtoestellen en ander gevoeliger materiaal. Een grote plaats voor je bak te plaatsen en je pak te hangen.
    Het was er een leuk verlof, ik had voordien nog nooit in Egypte van de kant gedoken. Sommige duikplaatsen zijn echt niet ver rijden met het busje.
    Dat was het zo een beetje dacht ik.
    Veel plzier ginds

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader