Duikforum Duikforum Materiaalbespreking O-ring Ikelite DS50 substrobe

• Creator
    Discussie

FreddyK
    Deelnemer

Ik denk dat ik een foutje heb gemaakt.

De bedoeling was dat ik de O-ring van mijn Ikelite DS50 Substrobe zou lubriceren. Maar dat ding plakte precies wel erg vast aan het afsluitkapje. “Zou er dan zoveel vuil tussen zitten”, dacht ik ?
    Goed, met de juiste hoeveelheid gepeuter dan toch die O-ring er af gekregen (niks van vuil te bemerken overigens), ingesmeerd… en toen begreep ik waarom die O-ring vastplakte: Aangezien een ring per definitie rond is en dat afsluitkapje vierkant is, is het verre van evident om die ring terug in zijn “voorgevormd gleufje” te krijgen, dat springt er gewoon elke keer terug uit.
    Ik kan de O-ring er wel op leggen en dan het klepje op de strobe vastschroeven, maar wie zegt mij dat de O-ring dan terug in zijn gleufje terecht komt en nog veel belangrijker: of mijn flits dan wel terug waterdicht is ?

Op de website van Ikelite vind je tussen de wisselstukken wel die bewuste O-ring terug en dat die blijkbaar vastgeplakt is aan het klepje (leuk om te weten achteraf), maar hoe krijg je dat ding nu terug op zijn plek geplakt ? Je zal dit toch ook moeten doen als je O-ring versleten is en je een nieuwe wilt steken.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben ?

Freddy

• O-ring Ikelite DS50 substrobe

Stropken reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 5 Leden · 6 Reacties
  • Dries

Deelnemer
    25 mei 2006 om 19:02

FreddyK

Een kleine hint die ik gekregen heb ivm alle o-ringen.
    Ringen die geen wrijving krijgen bij het afsluiten. bv de o-ring van de flits en ook de grootste ring van Ikelite moeten niet ingevet worden. Het invetten dient enkel om de ring beter op zijn plaats te laten glijden. Bij de flits is dit niet nodig aangezien deze ring enkel platgedrukt wordt. Uiteraard moet je wel altijd blijven zien dat ALLE ringen perfect proper blijven.

Hoe je nu juist kan zien of je ring terug goed zit. Geen idee eigenlijk. Deze ring zit idd vastgeplakt in de behuizing. Ik denk dat je in eerste instantie goed moet zijn dat de lijmrestjes weg zijn. Dan raad ik je ook aan om een nieuwe ring te plaatsen. Door al het gewrik en gewring aan de ring om deze los te krijgen, kan ik me voorstellen dat deze wel lichtjes beschadigd is, ofwel uitgerokken door de ring los te trekken.

Indien je zekerheid wil ivm waterdichtheid, dan kan ik je zeker doorverwijzen naar Geert Nies. Hij heeft een flits van mij ook op een heel professionele manier gecontrolleerd.

Marine Expedition Services bvba
    Aldenhovenweide 13
    3511 Hasselt
    Belgium
    Tel.: +32 11 85 15 08
    Fax: +32 11 85 15 09
    info@mes-bvba.be
    http://www.mes-bvba.be

Dries

• manis

Deelnemer
    28 mei 2006 om 22:53

Normaalgezien staat in de handleiding van je flits heel duidelijk dat je in geen geval de o-ring mocht losmaken en ook niet moet invetten – dit staat althans in de oude handleidingen van de Ikelite flitsen met ingekleefde o-ringen. ( Zelf heb ik een ss100 – waarin dit heel duidelijk vermeld staat)

In geen geval zelf weer trachten inkleven – best even contact opnemen met onderwaterhuis.nl – zij hebben meest ervaring met Ikelite

Best de o-ring niet zelf opnieuw inkleven want anders vervalt elke vorm van garantie

• Dries

Deelnemer
    29 mei 2006 om 12:57

Manis,

Zoveel ervaring heeft onderwaterhuis.nl niet met ikelite hoor. Toch niet ivm reparaties. Men heeft me dat enkele weken geleden zelf nog gezegd. Het enige wat zij doen is de flits opsturen naar Ikelite USA. En als je geluk hebt, heb je deze na 6 weken terug, inclusief een mooi factuurtje.

Daarom dat ik in zulke zaken toch liever doorverwijs naar Geert Nies. Hij zal dit even bekijken en als hij het nodig acht om de flits toch op te sturen zal hij dit ook zeggen.

Voor de rest, ivm aankopen, heb ik zeker ook geen problemen met onderwaterhuis.nl hoor.

Dries

• dennisv

Deelnemer
    29 mei 2006 om 19:07

k heb er al 2 gehad ds50ikelite die ingelopen zijn. Spaar u de moeite en gooi er zo en klets water in of bouw die meteen om in een deftige behuizing.

• FreddyK

Deelnemer
    29 mei 2006 om 20:20

Right, dat zal me leren om in het vervolg eerste de RTFM methode te volgen (Read The Fucking Manual).
    Ik heb het even nagekeken en inderdaad: “Thou shall not remove the O-ring from het kleppeke”. Helaas heb ik geen tijd meer om het ding even binnen te doen.

Ik heb geprobeerd om de O-ring er gewoon in te leggen, dan wat gefoefeld met het klepje tot ik voelde dat die in het gleufje sprong en dan het klepje aangevezen. Even alles in de emmer water gestoken en ik kreeg GEEN luchtbelletjes.

Ik denk dat ik hem zo ga meenemen. Het is voor een duiktrip naar Spanje. Kwestie van de eerste duik goed op te letten om te zien of er toch luchtbelletjes uit komen wanneer ik dieper dan 1 emmer ga. Aangezien ik toch liefst niet echt diep ga (zo tussen 10-15m), kan ik eventueel nog zonder flits naar beneden, het is toch (redelijk) helder in de Middellandse Zee.

Freddy

• Stropken

Deelnemer
    29 mei 2006 om 20:21

De ideale zitting voor een O-ring is een vierkantige.Dat die O-ring er telkenmale ‘uitwipt’ is omdat hij vermoedelijk door de omstandigheden iets gekrompen is.Ga bij één of andere winkel die O-ringen verkoopt (met je oude ring)en vraag om er ene te maken OP MAAT.De zitting licht invetten met siliconenvet,de O-ring inplaatsen en goed in de zitting duwen.Door vacuum zou deze er moeten blijven inzitten.Het overtollige siliconenvet veeg je weg.De O-ring zal nu wel blijven zitten.Als je iemand kent die een druktank heeft ga je hem daar eens testen.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader