Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Kraanprobleem

• Creator
    Discussie

Rataplan
    Deelnemer

Mijn insert, of hoe dat het juist noemt van mijn kraan, het stukje dat je eruit kan halen om je kraan van din naar int te brengen. Is volledig vanbinnen afgerond waardoor een inbussleutel geen pak meer heeft,heb geen enkel idee hoe dit had kunnen gebeuren maar ja.Zou dit graag eruit willen om te vervangen. Nu is het nog een oud met die kleine o-ringen en wil er een normaal indraaien
    Weet iemand een oplossing, buiten een volledige nieuwe kraan.
    Groeten

• Kraanprobleem

Willij reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 9 Leden · 17 Reacties
  • stach

Deelnemer
    25 mei 2006 om 17:14

nen helen breden platte schroevendraaier er in “kloppen” dat het er in spant kan je proberen.voorzichtig zijn wel

ik probeer in zulke situaties altijd een gleufje te maken zodanig dat een platte schroevendraier kan gebruikt worden

• Stropken

Deelnemer
    25 mei 2006 om 17:44

Met een gepaste ‘doorslag’ de tap voorzichtig loskloppen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    25 mei 2006 om 17:58

Met een gepaste “extractorbout” ga je het meeste succes boeken. Ben eens even tussen mijn gerief gaan zoeken naar mijn setjes extractorbouten en daar zitten er minstens 2 diktes tussen die perfect zouden moeten passen in het centrale gat van zo’n DIN-insert.
    En met zo’n extractorbout ben je vrij zeker dat je niks beschadigt aan het omringende gechromeerd messing deel van de kraan!

• Jacky Shark

Deelnemer
    25 mei 2006 om 20:16

Let op inderdaad met kloppen, want de kraan kan ook inwendig beschadigd worden.
    Een goed oplossing is een “linkse-tap” te gebruiken…

Het is mss niet zo vanzelfsprekend om al dat materiaal terecht te komen. Een vriend dat in de verwarmings-sektoor werkt heeft dit meestal ter beschikking..

• Luc Dupas

Deelnemer
    25 mei 2006 om 20:19

Een “linkse tap” is inderdaad hetzelfde als zo’n “extractorbout”. Werkt prima!

• Stropken

Deelnemer
    25 mei 2006 om 20:20

Wel Jacky (joengene toch!)’t is daarom dat ik zei ‘voorzichtig’ kloppen.

Enne – diene linkse tap – is diene “extractorbout” waar de’n Luc het over had.Kunt dat in elke doe het zelf zaak vinden (blister verpakking met drie maten).

• Jacky Shark

Deelnemer
    25 mei 2006 om 21:07

Sorry, de technische termen komen niet altijd te voorschijn wanneer ik het wil…
    Extractor is van het Frans Extraire dusse
    “une tappe gauche svp”…
    “En voor me ook een:) …

• SVp

Deelnemer
    25 mei 2006 om 21:43

Et pourquoi est-ce que tu as besoin de MA tappe gauche ?

• Stropken

Deelnemer
    25 mei 2006 om 21:45

Ha Ha,goe gezien van de’n diene!!!

• Jacky Shark

Deelnemer
    25 mei 2006 om 22:00

Parce-que-j’ai déja une tappe droite dans ma boite à gands (pas à Gent) Stropken , meetenaat tu a dee proobleemmmmmhhhhhhhhhhhhhhhh..

• Stropken

Deelnemer
    25 mei 2006 om 22:36

Merde alors,encore une fois à mes couilles!!!!!

• htweeo

Deelnemer
    25 mei 2006 om 23:29

wat is het tegenovergestelde van étroit….égauche 🙂

• Willij

Deelnemer
    26 mei 2006 om 00:30

Begin maar eerts de insert maar eens in te spuiten met IMAL of een ander merk kruipolie.
    Laat die maar een dag inwerken met de schroefdraad naar boven. (fles plat leggen)

De insert gaat vastzitten omdat er water in de schroefdraad komt waardoor er kalk en zoutkristallen zich in de schroefdraad vormen.
    Een “linkse tap” is conisch. Bij veel kracht zetten zet ook de insert uit waardoor deze vaak nog vaster in de schroefdraad komt.

Als hij niet los komt kan je beter de kraan en het binnenwerk demonteren. Daarna de kraan heet stoken ± 200°C en olie op de schroefdraad. Als dat dan nog niet lukt moet je maar een nieuwe kraan kopen.

• Dedjutoch

Deelnemer
    26 mei 2006 om 10:44

Ik heb dezelfde ervaring als Willij met vastgekomen inserts.
    De kraan is messing, de insert ook. Een linkse tap is conisch. Als je een dergelijke tap indraaid, zet de insert uit en komt inderdaad vaster te zitten!
    Warmstoken is de enige optie als de imbuszekant al naar de vaantjes is!
    Bij mij resulteerde het in: Nieuwe kraan kopen!

Hoe voorkomen? Regelmatig de insert er uithalen en de schroefdraad zuivermaken (kraan + insert). Geen (silicone)vet gebruiken als je de insert er terug inplaatst! Gewoon droog in mekaar zetten! Alleen op die manier krijg je dat rotding er uit als het er uit moet! En… de insert niet te vast zetten!!! Eigenlijk hoeft die maar even vast te zitten als een automaat met DIN koppeling, en die draai je ook niet met de tang vast!

Ook een mogelijkheid, indien je de insert er wil uitdraaien, en je weet niet of hij vastzit: Inbussleutel er insteken. Met lichte druk in de losschroefrichting op de imbussleutel duwen, en er een korte “tik” met de hamer op geven (op de imbussleutel). Dit breekt meestal de kalk-zoutafzetting, en je draaid hem er zo uit!

Eddy

• htweeo

Deelnemer
    26 mei 2006 om 10:54

Waarom geen siliconevet ?

• Dedjutoch

Deelnemer
    26 mei 2006 om 11:07

Voor het stof en het vuil dat er in blijft hangen. Samen met zout en kalk verergert dit het probleem. Daarbij komt dat bij een “gesmeerde” schroefdraadverbinding de wrijving tussen de inwendige en uitwendige schroefdraad verkleint, en je daardoor de verbinding met dezelfde aandraaikracht, vaster in mekaar draait. En na een tijdje verdwijnt de silicone in de verbinding, en zit je met een ongesmeerde schroefdraad die vaster zit dan normaal!
    Momenteel duik ik met DIN automaten. Het probleem van de inserts heb ik niet meer. Maar toch dien ik regelmatig kalk en zout van de schroefdraden te verwijderen. Dit gaat goed met een tandenborstel en wat afwasproduct. Op voorwaarde dat je niet te lang wacht. Anders helpt een beetje azijn in het water. Wel achteraf goed afspoelen met zuiver water!

Eddy

• Willij

Deelnemer
    26 mei 2006 om 20:35

@Dedjutoch
    >>>Dit gaat goed met een tandenborstel en wat afwasproduct<<< Wij gebruiken op de zaak van die fijdradige INOX ronde staalborsteltjes voor inwendig schuren van messing waterleidig koppelingen. In de maten 15 / 22 / 28 mm. Die heb ik "toevallig" ook thuis voor dat soort klusjes 😉

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader