Duikforum Duikforum Materiaalbespreking duikcomputer

• Creator
    Discussie

bollingm
    Deelnemer

@alle,

Is er iemand die ervaring heeft met een duikcomputer VR2 of VR3.

• duikcomputer

shaun reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 11 Leden · 15 Reacties
  • steevke

Deelnemer
    24 mei 2006 om 10:51

Ik heb een VR3. Specifiek omdat er O2 integratie in zit (extra O2 cel in de rebreather en alzo extra controle).

Werkt prima.

Nadelen:
    -Je moet voor zowat alles bijbetalen (vandaar de spotnaam VR£…) (bv uitlezen profielen, grote letters etc).
    -Daarnaast zegt men ’the only computer you’ll ever need’ maar men vergeet erbij te vertellen dat de upgrades zeer duur zijn.
    – de knoppen durven wel eens weigeren.

Ik zou enkel een VR£ kopen als je wil integreren met een rebreather. Voor ‘normale’ technische duiken zou ik gewoon met een leitje/tabellen werken.

Steven

• sid

Deelnemer
    24 mei 2006 om 13:50

ik heb er geen ervaring mee want ik vind zowel VR2 als VR3 veel te duur.
    Engelse tekkies zijn er verzot op en zo heb in de VR3 leren kennen in Egypte. de handleiding is een hele boterham. knoppen konden blijkbaar op oudere versies afbreken maar dat zou nu verholpen zijn. hebben die engelsen mij verteld (?)
    op divernet.com equipment gear is die VR2 en VR3 uitvoerig getest en besproken.
    Op Boot dusseldorf 2005 ook nog eens een uitvoerige uitleg gekregen vd VR3 en ik hoorde het na 2 minuten al in keulen donderen. Zoveel info op het scherm. interessant is wel de ingebouwde O2 analyser die het gemeten mengsel ineens opslaat na meting.
    bij wat ik ervan weet en gezien heb zou ik m niet aanschaffen wegens veel te ingewikkeld en te duur in aanschaf en updates. idd alleen een rebreather duiker zou de VR ten volle benutten.
    voordeel denk ik me te herinneren is dat de VR je nooit in de steek laat, hij gaat niet in error en blijft voor elke situatie doorberekenen. dus geen ERR -trek uw plan- zoals bij de uwatecs.
    for what it’s worh want ik heb er nooit mee gedoken.

• pascali70

Deelnemer
    24 mei 2006 om 14:33

Kijk, de VR3 is inderdaad duur. Maar welke duikcomputer van dat soort is niet duur ? Bij aanschaf van mijn VR3 ben ik gaan vergelijken. Wat had ik toen nodig : een computer die meerdere gassen aankan, open circuit (ik heb dus geen rebreather). De enige alternatieven toen waren een suunto Vytec en aladin smarttec die ook meerdere nitrox gassen aankunnen (de Cochran laten we buiten beschouwing). Als ik dan prijzen zag : suunto goed in de 900 euro ; aladin smarttec iets meer dan 1100 euro. De prijs die ik betaalde voor mijn VR3 ligt daar tussenin. Wat had ik toen meer indien ik een suunto of aladin kocht : luchtberekening. Wel, luchtberekening mijn voeten ; ik heb tien jaar met een luchtgeïntegreerde computer gedoken en keek ‘bijna’ nooit naar mijn RBT ; enkel de druk van de fles hield ik in de gaten. Daarbij komt nog dat de suunto of aladin geen luchtberekening kan uitvoeren op mijn deco-flessen tenzij ik tegen een serieuze meerprijs extra zenders bijkocht. Dan was de prijs van mijn VR3 al lang overschreden. Wat had ik minder ? Iets heel belangrijks volgens mij : het rekenmodel van VR3 met in het bijzonder de Deepstops (ondertussen ook al op de suunto heb ik gehoord maar toen nog niet) ; meer info onderwater : traptijden op alle dieptes – velen vinden het overbodig maar ik zeker niet – ; grafische weergave van de verzadiging van de weefsels tijdens de duik – belachelijk info volgens sommigen (of ze begrijpen niet waarover het gaat), maar voor mij echter mooie extra info. De keuze wel snel gemaakt ! Een goede keuze nu blijkt want ik ben ondertussen bezig met mijn Normoxic-brevet. Inderdaad mits een upgrade kan ik nu mijn VR3 instellen op een Trimix mengsel. Had ik een suunto of aladin dan kon ik nu een nieuwe kopen en kwam ik zeker niet toe met de upgrade-prijs dat ik nu betaal.
    Maar je kan natuurlijk altijd zeggen : duik dan met een bottom-timer en een leitje. Das waar. Maar zo stopt de discussie nooit ….

• frankymar

Deelnemer
    24 mei 2006 om 15:14

Waarom laat je de cochran buiten beschouwing pascali70?

• pascali70

Deelnemer
    24 mei 2006 om 15:33

niets persoonlijks hoor. De drie hierboven vermelde computers waren diegene dat ik echt al eens in werking had gezien voor ik mijn beslissing nam. Heb wel eens de cochran vergeleken op het internet maar waar nu juist de doorslag lag weet ik ook niet meer. Ik ken de computer niet maar het zal zeker ook geen slecht ‘dingetje’ zijn zeker.

• Jan Pieter

Deelnemer
    24 mei 2006 om 16:15

Integendeel, ik heb een Cochran Emc20H en ben daar uitermate tevreden over!

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 mei 2006 om 17:38

VR2 en VR3:
    Veel te duur.
    Enorm streng (als je je kop onder steekt moet je al trap maken ;-))
    Kan alles (VR3) of bijna alles (VR2), dus ook een hele hoop wat je niet nodig hebt! Je betaalt dus veel geld voor dingen die je nooit gebruikt?

VR3 heeft alleen zin indien je met een Rebreather of met Trimix duikt.
    VR2 heeft zin (????) als je met Trimix duikt.

Voor al de rest zijn de (moderne = nieuwe) computers van Suunto en Uwatec veel gebruiksvriendelijker, veilig, met de modernste allogaritmen, zonder de zender heb je er twee voor de prijs van een VR.. en je hangt niet continu ergens op trapdiepte jezelf te vervelen.

Ze zijn dan misschien extra-extra-extra veilig. Maar thuisblijven en nooit met de auto rijden is ook veel veiliger dan wel met de auto rijden, alleen: Je komt nergens!

Denk er aan: De Cochran heeft GEEN CE-keur, en mag in princiepe niet in Europa verkocht worden! Of dit zou kortelings veranderd moeten zijn?

Eddy

• pascali70

Deelnemer
    24 mei 2006 om 17:51

zo zie je maar weer, mensen praten, praten en praten… en weten niet waarover : met een VR2 kan je GEEN TRIMIX-mengsel invoeren, hoe kan hij dan zin hebben om met Trimix te duiken ??????

Maar ja, er zullen altijd wel voor- en tegenstanders zijn. Het belangrijkste is waar ik gemakkelijk mee ben.

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 mei 2006 om 18:03

Vandaar de ?????, ik deed enkel nog een vergelijk met de VR3.

Nultijden Suunto Vytec t.o.v. VR3 (lucht): 18 min. t.o.v. 15 min. op 30 meter.
    Maar uiteraard: Ieder zijn mening.

• bollingm

Deelnemer
    24 mei 2006 om 19:42

@Alle,

Ik heb al aardig wat informatie over de VR2 en VR3, gevonden op de website van de fabrikant.

Voor iemand die wat meer tec wilt gaan en naar Trimix wilt gaan moet effectief de VR3 nemen, de VR2 kan geen Trimmix aan of rebreader.

Voor mij is het omdat ik mij ook wat meer op tec duiken wil gaan toeleggen, maar zeker niet het recreatie duiken op zij wil leggen.

Voor mij is het belangrijk om te weten van mensen die al een VR2 of VR3 gebruiken of ze er tevreden over zijn en wat vooral de nadelen zijn.

Mark

• frankymar

Deelnemer
    24 mei 2006 om 21:40

Ik heb momenteel de Cochran emc16h met 2 fracties en ben er ook uitermate tevreden over!
    Een van de grote voordelen vind ik, is dat de gasswitch automatisch gebeurd op een vooringestelde diepte afhankelijk van het mengsel uiteraard. Ik kan deze ook upgraden naar Trimix. Dit kost niet meer dan moest ik van in den beginne de emc20h kopen met 2 fracties en dan upgraden naar trimix.
    Nog een voordeel vind ik, zijn de nulttijden:
    Nultijden Suunto Vytec t.o.v. VR3 (lucht): 18 min. t.o.v. 15 min. op 30 meter.
    Nultijd Cochran (lucht)=25 min op 30 meter met 0% conservatisme wat ik prsoonlijk wel niet doe –> met droogpak 10% conservatisme wat +- 22 min op 30 meter geeft.

• Stropken

Deelnemer
    24 mei 2006 om 21:51

Miljaarde,als ik hier al diene uitleg hoor vraag ik mij af of er dan nog tijd is om te duiken & genieten van je duik i.p.v. gans de tijd te zitten rekenen.

‘k Vraag mij af,percentsgewijs,hoeveel die yuppie dingen integraal gebruikt worden.
    E=MC² als computer…wat gaan ze nog uitvinden!!!!

• Kefke

Deelnemer
    24 mei 2006 om 22:26

Nee, tis D=MC2 (duiker = mens x computer2)

• wout

Deelnemer
    25 mei 2006 om 10:44

als ik een gewoon doordeweeks duikje in de oosterschelde doe met lucht in de fles, gaat er voor mij niets boven mijn goeie ouwe aladin.
    vanaf het moment dat er nitrox of trimix aan te pas komt, gebruik ik mijn vr3.
    @DDT : de vr3 lijkt enorm streng; dit is ook zo wanneer je geen herhalingsduiken maakt. Mijn ervaring leert me dat wanneer je een duikvakantie van enkele dagen doet, deze conservativiteit bijna helemaal wegvalt. één van de vorige vakanties moest ik op het einde van de week 15 minuten minder trap maken dan mijn buddy met zijn uwatec.

het grote voordeel van de vr3 zijn de gasswitches : hij houdt rekening met je decogas.
    als je een computer van een ander merk koopt die ook gasswitches aankan, zal je al gauw in dezelfde prijsklasse zitten.
    als je overweegt om ooit met een rebreather te gaan duiken is de keuze snel gemaakt : VR3

VR3 te ingewikkeld ? nee hoor, ik kan er zelfs aan uit, dus zo moeilijk is het niet. gewoon de systematiek doorgronden en je bent er mee vertrokken.

@ mark : als je er eens mee wil duiken, geef een seintje en dan gaan we samen het water in.

• shaun

Deelnemer
    25 mei 2006 om 19:30

vind er maar een nadeel aan; de afleesbaarheid. De getallen zijn echt klein, misschien is de afleesbaarheid nu verbeterd met de kleurenuitvoering?
    heb daarom bewust gekozen voor de cochran tot ongeloof van mijn VR duikende buddy’s, maar ik vond toch dat het aangewezen is om je decotijd snel en duidelijk te kunnen aflezen

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader