• Creator
    Discussie

goby
    Participant

Iedereen weet dat ons duikmes een essentieel onderdeel is van onze duikuitrusting en
    waarom maar… wie heeft zijn/haar mes al eens (levensreddend) gebruikt en wil even
    beschrijven hoe dit verlopen is…om uit te leren.

• duikmes

beulke reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 6 Leden · 5 Reacties
  • Stropken

Deelnemer
    19 mei 2006 om 20:55

Moar vent toch,in een ver verleden – lees:toen de stormvloedkering er nog niet was – en we regelmatig/véél nachtduiken deden gebeurde het soms dat we wat té lang in het water vertoefden en miljaar dat mes gebruikten we dan om ons over die zandvlakte in Wemeldinge te trekken.Die ouwe rakkers (rukkers)zullen het nog wel weten.

• Kefke

Deelnemer
    19 mei 2006 om 23:09

Op mijn allereerste duik ooit, in Walem, ben ik gevangen geweest door een visser. Zowel mijn instructeur als ikzelf hadden een vislijn nie gezien, en er bleek nog een visser aan te hangen ook. Nogal rap haalde die visser in en het resultaat zat in mijn pak aan mijn kuit, gelukkig niet in mijn been. Mijn instructeur heeft die vislijn doorgesneden, waarna we onze duik verder gezet hebben. Toen we weer bovenkwamen, had de visser de flikken al gebeld, en hij wou klacht neerleggen tegen ons wegens beschadiging van zijn gerief. Het was een zeer aggressief baaske, en de polies had meer werk met hem dan met ons. Hij eiste een nieuwe lance, en nieuwe draad en haken, enzovoorts. Hij beweerde ook dat het een speciale karperhaak van 500 fr was (in die tijd rekende men nog in franks). Pech voor hem, de flikken, en ik ook, kenden de prijs van een haak, en 500 fr, daar heb je een zilveren haak voor. Uiteindelijk werd alles in den minne geregeld, maar het was wel verschieten. Zeker als jonge snaak, die zijn “maiden trip” maakt.

• Cthulhu

Deelnemer
    20 mei 2006 om 00:59

Ja Stropken, dat was nog de tijd dat de messen ongeveer de grootte van een half slagzwaard hadden.

Heb zelf ook al eens een beginneling moet lossnijden uit een stuk vislijn (in de Blaarmeersen). Hij was vastgeraakt en was wat te ‘enthousiast’ beginnen ronddraaien, dus is er wat snijwerk aan te pas gekomen.

• TnT

Deelnemer
    22 mei 2006 om 11:04

Levensreddend zou ik het niet direct durven noemen, maar ik heb op de noordzee eens vastgehangen in een stuk visnet (met mijn vinnen). En dan is een mes of schaar wel handig. Gewoon kalm blijven en jezelf weer bevrijden (eventueel met de hulp van je buddy). Het is al een paar jaar geleden, dus de details herinner ik mij niet meer. In elk geval was het probleem snel verholpen.

In de oosterschelde heb ik eens een grondeltje bevrijd uit een (achtergelaten) visnet. Het arme beestje zat daar mijn zijn kop in vast. Moest heel voorzichtig gebeuren om alleen de mazen van het net en niet het beestje mee door te snijden.

Mijn mes gaat dus zeker elke duik mee. Het zit niet in de weg (op mijn been) en het kan in sommige situaties zeker nuttig zijn. Ik heb zo’n mes met een hoog rambo gehalte. (Nog gekocht als echt groentje weet je wel, maar ’t is zonde om iets te vervangen als het nog niet versleten is.) Voor de noordzee heb ik dit jaar wel een (extra) schaar aangeschaft dat bevestigd wordt op de buikriem van mijn trimvest.

• beulke

Deelnemer
    22 mei 2006 om 11:45

1 maal gebruikt om een touwtje los te snijden die lelijk in de weg zat (en dan nog eentje die ik zelf aan mijn jacket had gehangen…don’t ask, in theorie klopte het wel…

en daarna om mijn fleske bier te ontkurken (ik rook niet en heb dus geen aansteker op zak) niet levensbedreigende maar wel verdomd prettig te weten dat je als je bovenkomt je flesje openkrijgt 🙂

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader