Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video Dikke pech … oftewel … een volloper … ??

• Creator
    Discussie

Fluppeke
    Deelnemer

Dames en Heren fortografen,

Ik ben nu al een tijdje met veel interesse het domein van UW Fotografie aan het bestuderen aangezien ik me er zelf ook graag in zou verdiepen.

Ik hoor echter links en rechts verhalen over vollopers, … blijkbaar is de regel dat iedereen ooit wel eens prijs heeft.

– Hoe komt het dat men een volloper krijgt ?
    – Gaat het dan echt zo snel ?
    – Is er (n)iets aan te doen ?
    – Is er een manier om vollopers te voorkomen ?

Graag jullie tips, ervaringen, opmerkingen, …

• Dikke pech … oftewel … een volloper … ??

• stach

Deelnemer
    16 mei 2006 om 15:23

– onvoorzichtigheid is een van de grootste oorzaken (idem bj mezelf)
    -het moment dat je beseft dat je o-rig niet meer goed afsluit is het te laat.(o ironie)

voorkomen ? niet mee in het water gaan.

• Glenn

Deelnemer
    16 mei 2006 om 16:26

Een volloper, de nachtmerrie van elke OW-fotograaf.
    Tot nu toe, nog geen gehad en ik footgrafeer nu toch al een goeie 2 jaar. Hout vasthouden dat het nog lang zo mag blijven!

Voorkomen kun je niet. Het risico zo klein mogelijk houden wel. Enkele nuttige tips:

– Bouw je camera in het onderwaterhuis THUIS, op een rustige plaats, in. Maak hiervoor voldoende tijd vrij en doe het op je gemak. Vermijdt haastig inbouwen een half uur voor vertrek. Bij voorkeur de avond ervoor op het gemak inbouwen.
    – voor het plaatsen v/d o-ringen: o-ringen afspoelen onder de kraan met lauw water. Vervolgens de o-ringen droogkloppen tegen de rand van de spoelbak. Gebruik geen handdoek ofzo want dan hangen er gegarandeerd stofdeeltjes aan de o-ringen! Als ze grotendeels droog zijn, laat je ze gewoon op het aanrecht verder drogen. Eenmaal droog vet je ze in met (meestal bijgeleverd) vet. OPGELET: niet te veel vet! Teveel vet is gegarandeerd een volloper!! Een klein tipje op de wijsvinger, openwrijven tss. duim en wijsvinger en de o-ringen door duim en wijsvinger laten glijden.
    – De groeven in het ow-huis waarin de o-ringen komen te liggen, kan je het beste proper maken met een tandenborstel. Gewoon de groeven netjes ‘uitvegen’ met de tandenborstel. En eventueel rondomrond nog eens uitblazen.
    – Na controle van de groeven en de o-ringen (alle stofjes, vuiltje, haren,… weg??), leg je ze in de groeven. Vervolgens nog eens met je wijsvinger rondomrond over de o-ringen wrijven.
    – Laatste controle of er zeker geen vuiltjes, stofjes en haren op de o-ringen hangt
    – Plaats de camera in het huis en sluit het ow-huis.

Open je huis nooit zomaar zonder reden. Indien mogelijk open het NIET vóór de duik. Zeker op vakantie waar zandkorrels op de loer liggen om zich te nestelen op de o-ringen!! Op vakantie is de lekker gekoelde hotelkamer dé beste plek om relax de camera in te bouwen en weer uit het ow-huis te halen!!

Vervang ELK jaar de o-ringen! Ookal zijn ze nog soepel en nog niet verduurd! Beter voorkomen dan genezen. Als je het ow-huis een tijd niet gebruikt, de o-ringen lichtjes invetten vóór het opbergen.

Voila, ik hoop je enkele nuttig tips gegeven te hebben!

Groeten,

Glenn

• Stephan

Deelnemer
    16 mei 2006 om 16:51

Het is zoals Glenn het aangeeft…
    Haast en spoed…

Zelf prepaar ik mijn ow-huis de dag voordien thuis en neem daar uitgebreid de tijd voor, heb daar een bepaalde routine voor en iedereen moet mij danook gerust laten 😉
    Idem aan de waterkant; als ik mijn videoset opbouw laat ik mij niet storen en ook voor het te water gaan heb ik een vaste routine en controle.

Als ik gehaast ben en de tijd niet heb gehad alles minitieus te controleren dan gaat de camera eenvoudigweg niet mee, nooit.
    Ook als de condities aan de waterkant of op zee een goede instap niet toelaten laat ik de camera aan de kant / op de boot. Al is dit laatste natuurlijk relatief ;-)))

Maar laat het je geen reden zijn om er niet aan te beginnen, het is namelijk de max 😉

• fotoduiker

Deelnemer
    16 mei 2006 om 16:55

Hoi, bij een volloper moet je nog enig geluk hebben, ikzelf heb er nu twee achter de rug en telkens zonder schade aan het toestel.
    MAAR telkens mijn eigen fout, snel nog even dit, nog even dat……
    Volloper één, Ierland, vakantie, nog vlug eerst even kijken naar de foto s van de vorige duik, terug sluiten en duiken maar. Hem kunnen redden door het toestel te kantelen met lens naar beneden en zo terug op de kant kunnen leggen, gelukkig ondiep en kantduik.
    O ring was vermoedelijk mee uit groef gekomen bij het openen en niet terug op zijn plaats gezet.
    volloper twee, Nederland, vlug toestel in ow huis gooien om te kunnen vertrekken op een avondduik na het werk. Redding idem, ben over stenen gekropen tot ik vaste grond had om het toestel weg te leggen.
    LES / NEEM JE TIJD, en wees aandachtig, vervang tijdig je o-ringen en gebruik niet teveel vet. Als ze netjes zitten en goed zitten , LAAT ZE ZITTEN.
    Hopelijk kan ik nog lang duiken met mijn toestelletje, maar op vakantie heb ik wel een reserve bij. hahahahahahahaha
    groetjes
    Fotoduiker

• Glenn

Deelnemer
    16 mei 2006 om 16:56

Idd, die routine, die vaste gewoonten om alles tot in detail onder controle te hebben, die moet je hebben!

Bij het te water gaan bijv.: rond -3m check altijd of er water insijpeld of niet door de camera om te draaien met de lenspoort naar beneden. ALS er water in zit, dan zie je het water langs de binnenkant van het glas van de poort. Indien niets te zien: doorduiken. Indien wél iets te zien: direkt naar boven en meestal valt de schade dan wel mee.

Glenn

• Werner

Deelnemer
    16 mei 2006 om 18:19

Lazy…doe jij je verhaal eens als je wil.je had er ook ni teveel chance mee dacht ik.
    stommiteiten uitsteken is niet erg,zolang men er maar lering uit trekt.

• Stropken

Deelnemer
    16 mei 2006 om 20:23

“Look at the bright side of life!”

Als je een volloper hebt heb je tenminste een excuus om het allernieuwste model te gaan kopen en blijf je up to date!!—)))

• Shark Bait

Deelnemer
    16 mei 2006 om 21:18

je kunt er misschien aan denken om een verzekering te nemen.

ik heb zelf geen camera, dus ik heb er geen idee van hoeveel(weinig?) dat zou kosten.

• Lazy Charles

Deelnemer
    17 mei 2006 om 07:42

JA Werner, vorig jaar drie toestelletjes verzopen.
    De eerste een Canon A80 sneuvelde doordat het huis openging bij een val bij het tewatergaan. Toestel in het water, batterijen en CF kaart bleven intact. Een tweede A80 gekocht die na 3 maanden de geest gaf. Volgens Canon geen garantie want er zat vocht in. Hoe het er in kwam weet ik niet want er was geen water in het OWhuis toen hij weigerde, opnieuw een A80 willen kopen maar niet meer gevonden ook niet tweedehands. Dan in okkazie een Fuji gekocht. Mee naar Egypte, weinig gefotografeerd want was daar met WW en had mijn handen meestal vol. Bij de eerste duik in de put een volloper, toestel total loss.
    Ik houd het nu een tijdje voor bekeken en heb de kapotte toestellen en OW huizen cadeau gedaan aan een mededuiker die soms voordrachten over OW fotografie geeft.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader