Duikforum Duikforum Reizen Egypte: PADI schaam u!!!!!!!

• Creator
    Discussie

Dedjutoch
    Participant

Wat ik vorige week in Hurghada meemaakte, tart alle verbeelding! Het was al (nog maar…) 6 jaar geleden dat ik de laatste maal in Hurghada was voor een weekje duiken.
    Als vroeger het grootste gedeelte van de duikbasissen uitgebaat werd door Europeanen, vormt deze groep enkel nog de kleine minderheid. Zeker 80% van de duikbasissen is voor 100% in handen van Egyptenaren. En de volle 100% hiervan werkt onder PADI! Niet alleen schipper en bemanning zijn Egyptenaren, maar ook de Dive Masters, Instructors en de basis-eigenaren!
    Op iedere duikplaats (terwijl het seizoen nog niet “echt” begonnen is daar) liggen minstens 15 à 20 boten. Op iedere boot zijn minimaal 4 à 6 “snuppertaucher” aanwezig. Mensen die een keertje van de onderwaterwereld willen proeven alvorens een OW-cursus te beginnen. Per 2 worden deze potentiële klanten dan door een dive-master over het rif gesleurd! Men komt ze tegen tussen de 12 en de 5 meter! Mensen die niet eens hun masker kunnen klaren, en nog veel minder met vinnen (palmen) overweg kunnen. De meer “ervaren” (?) duikers die de laatse 5 jaar dat ze ter plaatse aanwezig waren, toch reeds een duikje of 15-20 deden, worden aan de duikers met veel meer duikervaring (in ons geval 80% CMAS en 20% PADI) meegegeven. Deze meer “ervaren” duikers kunnen na hun 5 jaar geleden gehaalde OW nog helemaal niks! Ze zijn intussen reeds vergeten waarvoor al die knopjes op hun gehuurde jackets dienen! Men gaat er echter vanuit dat men ze niet meer over het rif dient te sleuren en dat ze min of meer deze zelfmoordactie zonder kleerscheuren kunnen overleven! Het gehuurde materiaal werd niet eens gepast aan de kant! Veel te grote pakken, jackets die te groot of te klein zijn. Flessen die niet goed vastgezet worden op het jacket, en meer van die doffe ellende!!!!!!
    Kunnen we daar een nationaliteit op kleven? Neen! Belgen, Duitsers, Russen, Engelsen,… het maakt niet uit!

PADI, alstublieft, gooi je “Save the reef project”, met alle goede bedoelingen (?) die er achter zouden moeten schuilgaan, gewoon bij het groot vuil! Het zijn immers jullie zelf die de riffen in ras tempo aan’t vernielen (!!!!!!) zijn!

Hetgeen ik zag, staat in schril contrast met de toch wel zeer goede indruk die ik heb m.b.t. de PADI-duikers in de Benelux!

PADI: Het wordt de allerhoogste tijd om deze terreur, die dag in dag uit de riffen teistert, te stoppen! Jullie zijn bezig om een heel ecosysteem naar de verdoemenis te jagen! De bodemloze geldput begint zo stilaan de bodem te berijken!

PADI: Stop met het uitdelen van duikbrevetjes aan mensen die NOOIT duiker zullen worden! Geef ze dan a.u.b. ook geen “duikbrevet”!

Dit was een “angstaanjagende” indruk die ik meebracht uit Egypte na een weekje duiken!

Eddy

• Egypte: PADI schaam u!!!!!!!

erikdc reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 35 Leden · 139 Reacties
  • wendy

Deelnemer
    13 mei 2006 om 12:19

Mijn eerste duik – zelfde ervaring.
    Maar ik ben dan ook een schrikscheet en had niet eens de lef gehad om mijn hoofd onder water te steken.
    Behoorlijk genant vond ik dat en colérig op mezelf.
    Heb mij dan maar met een duikschool aangesloten. Wat een verschil, ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
    groetjes

• blue

Deelnemer
    13 mei 2006 om 12:53

En je denkt echt dat dat aan de federatie te wijten is ofzo?

Welkom in de wondere wereld van het kapitalisme… waar ook onze sport begint onder te vallen.

Voor de rest heb je wel gelijk…

• SVp

Deelnemer
    13 mei 2006 om 13:10

DDT, als het een troost mag zijn : de plaatsen waar 15 en 20 boten liggen zijn de typische plaatsen waar met die intro’s en schnuppertaucher naartoe wordt gevaren, en daar zie je inderdaad schrikwekkende beelden. Maar het is geconcentreerd op een 10-tal plaatsen.
    Als je bij een duikorganisatie met meerdere boten zit, dan kan je mee met de gevorderden-boot en heb je dit soort fratsen niet voor.
    Je kan tegen de organisatie in kwestie ook zeggen : ik duik alleen en dan ben je ook vrij in je handel en wandel.
    Dat beginners aan gevorderde klanten worden meegegeven heeft voors en tegens.
    Enerzijds wil je graag je rust en plezier hebben en kan je tegen een duikcenter gerust zeggen : “ik pak geen beginners mee of ik duik gratis, kies maar”.
    Maar anderzijds is het erg leuk (en een egobooster) om vanalles te kunnen tonen aan mensen die nog niks gezien hebben, en die na de duik geweldig enthousiast zijn en zeggen “met jou wil ik nog duiken”.
    Het is maar hoe je ’t bekijkt …

• Joe Piler

Deelnemer
    13 mei 2006 om 13:22

Het is goedkoop om PADI hier de schuld van te geven. Als mijn buurman morgen naar bijvoorbeeld Decathlon gaat, zich een volledige duikuitrusting aanschaft, naar de Oosterschelde gaat en gaat duiken, is er niemand die hem dit wettelijk kan verbieden. Is Decathlon dan in de fout gegaan?
    De Egyptische overheid is wel bij machte om die intro’s te verbieden. Zij kan een wet stemmen die een minamale opleiding vereist voor je aan je eerste duik begint.
    Wees er maar zeker van dat wanneer morgen een CMAS duikschool gerunt wordt door Egyptenaren, zij gewoon hetzelfde gaan doen als hun PADI collega’s.

• Gertje

Deelnemer
    13 mei 2006 om 13:30

Ben net terug uit Sharm. Ik ben 3*cmas en heb er mijn vakantie
    doorgebracht met 2 vrienden, een OW en een AOW. Na de eerste dag mochten
    we zelfstandig duiken zonder begeleiding van een instructeur.
    Er dook ook een fransman mee met ons die filmde en foto’s nam. Deze was zeer tevreden over de duiken die dag. De volgende dag werd hij ingedeeld in een andere groep en doken we met ons drie alleen. Na de eerste duik vroeg hij of hij terug met ons mocht meeduiken. In die andere groep gingen ze als gekken tekeer telkens er iets interessants te zien was, dit waren geen cursisten maar mensen die enkel nu en dan een duikje doen op vakantie. Resultaat, vinnen op het koraal, afgebroken koraal enz.
    Mijn motto is, leven en laten leven, en sommigen vissen zijn uit zichzelf nieuwsgierig
    genoeg om zelf dichterbij te komen, een napoleon op een halve meter waar je jezelf kan achter wegstoppen is toch fantastisch.
    Hiermee wil ik duidelijk maken dat het probleem ook ligt bij de ingsteldheid van de duiker zelf en niet alleen bij de federatie.

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 mei 2006 om 13:36

@ SVp

Welkom in de “echte” wereld!

Small Giftung “Police Station”. Marine Park. Stromingsduik. Plaats waar Egypte zelf onderzoek doet naar de gevolgen van het duiken, en de gevolgen het “visverbod”. Aan het einde van de “stromingszone”: Filerijden tussen de “snuppertaucher”!
    Ook daar: Hetzelfde beeld!

El Fanadir. Ondiep rif dat ongerveer 100 meter van het rif overgaat in een dropp-off tot 60 meter. Om alle schepen “dwars op het rif” te kunnen leggen gooit men een anker (!!!!! hetgeen ten strengste verboden is!) op de dropp-off, en legt het schip dan vast aan één van de ankerboeien. Op die manier kan men meerdere schepen heel gemakkelijk naast (i.p.v. achter) elkaar leggen! Op de dropp-off: Gorgonen die tegen de drop-off geplooid werden en zwarte koralen die losgetrokken worden door de over de dropp-off slepende ankerkoorden!!!!

Alleen bepaalde duikplaatsen gebruiken om introductieduiken te doen???? Onmogelijk!!!! Dan zouden die plaatsen bevolkt worden met een aantal booten dat onmogelijk allemaal kan ankeren!!!!!
    Behalve enkele (4?) moeilijkere plaatsen worden alle duikplaatsen hierdoor “afgebroken”!!!!

Bij het terugvaren naar Hurghada: 58 boten geteld in dit “laag seizoen”! Allen boten die NIET naar de “jachthaven” van Hurghada varen! Die kwamen we niet eens tegen!

Het is inderdaad de commercie die dit met zich meebrengt! Maar dat PADI daar met volle teugen aan meewerkt (!!!!!), en er zelfs een project aan vastknoopt (Save the reef), dat is kortweg SCHANDALIG!

Door overbevissing zijn er praktisch geen tonijnen en horsmakrelen aanwezig. Hierdoor ook geen haaien meer! En… zo stilaan wordt ook dit mooie onderwaterlandschap een verlengstuk van de woestijn!

Het wordt tijd dat we hiervoor onze ogen WIJD OPEN DOEN!!!!!!
    En onze PADI-vrienden ter plaatsen halen nu het geld met de buldozer binnen! Tot… geen hond nog geïnteresseerd is in een onderwaterwoestijn! Gelukkig zullen we dit zelf, en ook onze kinderen, niet meer meemaken! Who cares? PADI? Now way! Business is business!
    En bij ons werkt PADI op een zeer goede constructieve manier aan een goed imago. Een goed imago dat zeker bij ons bestaat, en als promotie mag gebruikt worden! En elders worden dan weer de ogen gesloten omdat het toch zo mooi cijfert!!!!

Eddy

• Carhartt27

Deelnemer
    13 mei 2006 om 14:55

Ik geef eerlijk toe, ik laat de laatste jaren Hurghada links liggen, het mag dan wel een aantrekkelijke prijs inhouden maar de kwaliteit daalt met het jaar.
    Het is heel jammer dat de riffen op die manier moeten inboeten aan de populariteit van de mens -> duiktoeristen.
    Helaas kan men hier geen halt toe roepen er is teveel geld “mee” gemoeid.
    En zo schuiven we verder op naar het Zuiden, zie Marsa Alam wordt het 2 e Hurghada.
    Jammer….

• Peter

Deelnemer
    14 mei 2006 om 07:39

Eddy heeft blijkbaar weer eens zijn oogkleppen opgezet en de anti-PADI reflex (of moet ik zeggen reflux ?) niet kunnen bedwingen 🙂

Ik kan onderschrijven dat vele Egyptische duikscholen het niet meer te nauw nemen en dat is bedroevend. Ook het aantal schnuppertaucher aan boord is soms inderdaad schrikwekkend, maar dat is jammer genoeg niet alleen zo bij Egyptische duikscholen.
    Een goede organisatie met meerdere boten kiezen, los van de nationaliteit, is dus de boodschap.

Maar link dit in ieder geval niet aan een federatie Eddy.
    PADI is nu eenmaal de grootste wereldwijd, dus het meest in het oog springende.
    Het project Aware is trouwens een wereldwijd project, dus niet gelimiteerd tot Egypte.

Los daarvan : een driftduik op Police Station doen als intro ??? Mamamia…

Peter
    (niet PADI-instructeur)

• Dedjutoch

Deelnemer
    14 mei 2006 om 09:09

Lezen Peter, lezen!

“Aan het einde van de stromingszone: “Filerijden tussen de “snuppertaucher”.”
    Daar is geen stroming meer! Maar het bevindt zich wel in hetzelfde marine park.

En dat van die oogkleppen i.v.m. PADI: Lees al de rest eens! Ik ken zeer veel PADI duikers. Zeer veel goede PADI duikers! Duikers die zeer goed opgeleid zijn!
    Neen, ik heb helemaal niets tegen PADI. Voor mij zijn de opleidingen minstens evenwaardig!

Maar, als PADI dan de grootste organisatie is wereldwijd, dan is en zal het ALLEEN PADI zijn die iets kan doen tegen het vernielen van riffen door de lange rijen introductieduikers op de riffen! Zij kunnen hierop inspelen!
    Als “niet-padi” duiker kan ik het alleen maar aanklagen. De duikorganisatie waaronder ik thuishoor kan geen rechtstreekse invloed uitoefenen, en kan hierin niets veranderen. PADI wel! Zij kunnen hun procedures voor introduiken veranderen!
    Een voorbeeldje?
    De dag ervoor 2 uurtjes in het zwembad (intro). De dag erna: Maximaal 1 introduiker per divemaster of instructeur!
    Dit zou schade aan het rif al beperken!

Het zijn dan misschien toch de PADI duikers zelf die oogkleppen aanhebben. Als men dit weigert te zien, hoeft men niets aan te klagen! Laat ze maar doen… WIJ KUNNEN ER TOCH NIKS AAN VERANDEREN!
    En inderdaad: Het “Aware” project is wereldwijd! Maar… wat is in godsnaam nog de waarde van dit project? Of wil men de mensen enkel een rad voor de ogen draaien?
    Ik hoor echter zo vaak dat PADI rekening houd met kritiek van zijn instructeurskorps??? Die kritiek zal dan wel eerst gegeven moeten worden! Waar blijft die kritiek dan van het grootste instructeurskorps ter wereld?
    Of moet ecologie noodgedwongen plaatsmaken voor de commercie? Ecologie die ze “zogezegd” hoog in het vaandel dragen….

Eddy

• Barrel

Deelnemer
    14 mei 2006 om 10:20

Maar Dedjutoch… ik begrijp je frustraties maar ik ben het met Blue en Peter eens.

PADI is hier niet de boosdoener, maar de duikcentra die geld willen verdienen. Denken je nu echt dat als dta CMAS centra waren dat er anders gedoken zou worden? Ik ben dus wel een PADI instructeur en tijdens de opleiding wordt er veel nadruk gelegd op het feit dat men het onderwater leven moet respecteren, niets aan mag raken, niets kapot maken, niets achterlaten etc. Dat deze centra dit nu niet respecteren is echt niet PADIs fout (regels aanpassen heeft mijns inziens dus ook weinig nut).

Ja kan toch niet verwachten dat PADI elk centrum apart controleert om er maar voor te zorgen dat de regels goed gevolgd worden?

Los daarvan vind ik het idd schandalig wat daar gebeurt. Aan de andere kant: ga naar een PADI 5* centrum en je zal zien dat de regels over het algemeen veel beter gevolgd worden!

• weethetnie

Deelnemer
    14 mei 2006 om 13:41

@dejutoch
    Ben het toch niet 100% eens met uw analyse. Dat de riffen vernield worden stel ik niet ter discussie, indien dit zo is dat moet dat inderdaad aangeklaagd worden. Is het nu door de schuld van een PADI,CMAS,BELG, RUS, INIAAN of weet ik wat.
    Maar het feit dat het zo veel beter was toen 80% van de basissen werden uitgebaat door Europeanen kan ik zeker niet apreciëren en dat ruikt naar…..
    Wij als Belgen gaan ook steigeren als buitenlanders ons werk afpakken. Dus waarom zouden de Egyptenaren niet zelf hun zee mogen exploiteren. Waarom moet dat grof verdiende geld naar Europeanen gaan?
    Trouwens op termijn zullen ze wel inzien dat ze hun eigen ruiten aan het ingooien zijn als ze niet afdoende bescherming bieden aan hun natuurlijke rijkdommen. Maar wel akkoord met het feit dat men druk (indien nodig internationaal) zou moeten uitoefenen op diegenen die wetten en reglementen opstellen om het zaakje een adequate bescherming te geven.

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    14 mei 2006 om 14:00

Ge weethetnie hé.Die vissers daar die met dynamiet visten!!!

Dat het in eerste instantie de europeanen waren die de fauna/flora wilden beschermen.

Dat het de NIET europeanen (in casu Russen)zijn die er overal hun kl…. en voeten aan vagen.En dat het dezen zijn die het momenteel voor het zeggen hebben (financieel dan).

En dat dat ‘grof verdiende’ geld naar europeanen gaat….menige instructeur (PADI en/of CMAS)is al van een berooide reis thuisgekomen.

• SVp

Deelnemer
    14 mei 2006 om 15:41

Laten we wel wezen : een Egyptenaar ligt van ecologie niet wakker.
    Dat zijn fantasiekes van mensen die niks anders te doen hebben.
    Zij zijn bezig met de volgende maaltijd van hun gezin …
    Ge moet daar op de scheepswerf eens gaan rondwandelen.
    Wat je daar op 1 uur aan mileudelicten ziet is niet te schatten !

En het gaat overal in Egypte alleen maar erger worden : heb je al eens gezien hoeveel hotels ze daar uit de grond aan het stampen zijn ? Als je met de bus van Hurgahda naar Hamata bolt, dan zie je er zonder enige overdrijving HONDERDEN. Dat is voor TIENDUIZENDEN toeristen, en die moeten allemaal eens aan hun kraan in ’t water rondgesleurd worden !

Lang leve de safari ! 🙂

• weethetnie

Deelnemer
    14 mei 2006 om 15:42

@Grazy Seahorse
    Ik discussier niet over het al of niet vernielen van de riffen. Maar ik kan het wel niet hebben dat iemand hier mijn werk komt afpakken, evenzeer dat den ene of andere PADI CMASser of weet ik wat voor klootzak het werk van een Egyptenaar komt afpakken in zijn eigen land

• weethetnie

Deelnemer
    14 mei 2006 om 15:49

@svp
    Dat is nu de nagel op de kop. Wij Belgen en Europeanen hebben de pretentie dat we het goed voor hebben met ecologie en menen iemand anders te moeten leren hoe met ecologie om te gaan. Heb je hier in België al eens rond gekeken? Om u maar een simpel voorbeeld te geven. We zijn nog 100 generaties zoet om de rotzooi op te ruimen die in de kleilagen van Mol zit opgestapeld.
    Maar zoals ik al zei: is het mischien beter Egypte te laten verstaan dat ze hun eigen bron van inkomsten zijn aan het laten opdrogen

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    14 mei 2006 om 15:59

Ge weethetnogaltijdnie hé!!

Moesten de europeanen (nu de russen … spijtig)géén geld investeren in Egypte dan gingen we nu nog in tenten overnachten in Egypte.

WIJ PAKKEN GEEN WERK AF VAN DIE GASTEN….WIJ BEZORGEN ER HEN!!!WIJ ZORGEN ERVOOR DAT ER BIJ HEN IETS OP TAFEL KOMT!!!!!!

Tedju,tedju toch en nie willen begrijpen!!!

• weethetnie

Deelnemer
    14 mei 2006 om 16:11

@Grazy Seahorse
    Om te beginnen zijn Russen ook Europeanen!
    En ik dacht dat bij het begin van de discussie gesteld was dat vroeger 80% in handen was van Europeanen, en dat dit nu is overgenomen door de Egyptenaren. Wel inderdaad dan bezorgen wij nu de Egyptenaren werk ipv de Europeanen.
    Maar om een lang verhaal kort te maken al iedereen daar wegblijft dan wordt er niets meer vernield!

• grote vis

Deelnemer
    14 mei 2006 om 16:24

Hurghada ? … daar moete ni duike !!!!
    Hurghada ! … daar is een vliegveld !!!!
    ge komt daar toe,ge pakt een buske en ge rijdt tot ergens in de omgeving van Marsa Alam
    daar kiest ge u een boetje uit en ge gaat een weekske kroese !!!
    zoe doen ze dadier int stad 🙂

• Shark Bait

Deelnemer
    14 mei 2006 om 19:03

Heb je in Egypte boven water als eens goed rond gekeken?
    Het enige wat je daar ziet is vuiligheid, afval gedumpt in de woestijn.

In hun mentaliteit is er geen respect voor de natuur (meer).
    Alles zal eerst serieus naar de knoppen moeten zijn voor ze het zullen doorhebben.Of misschien nooit.
    Het zal onderwater ook eerst een woestijn moeten worden, vrees ik.

Hoeveel verschillende bronnen van inkomsten zou Egypte tellen? 2? namelijk toerisme en toerisme (Pyramides en duiken).
    Je zou dan nog kunnen verwachten dat ze tegen hun westerse melkkoeien vriendelijk zouden
    kunnen zijn, maar dat gaat ook niet. Enkel money, money…

Voor het geld dat je veertien dagen in Egypte kan gaan duiken, wel dan ga ik daar liever
    maar een week mee naar Thailand of de Filipijnen. Daar zijn ze op z’n minst vriendelijk en
    werken ze echt voor hun fooi. Niet enkel de laatste 2 dagen zoals op mijn laatste
    Brotherscruise. Ja zelfs op de Brothers lagen er her en der Russen rondgestrooid in en op
    het koraal, op zoek naar de “ultieme” foto.

Tot voor 20 jaar zaten ze daar allemaal al 2500 jaar in hun tentje de woestijn door te
    trekken. Dan is het westen daar hotels komen neer zetten. Wel dat toont toch ook aan dat
    die mensen niet echt in staat zijn om te denken “Hoe kan ik de toekomst veilig stellen?”

Gelukkig (voor hen)dat hun pyramides zo stevig gebouwd zijn (met grote zware stenen), of ze waren er ook allang niet meer.

Spijtig dat ze hun natuurlijke rijkdom aan het torpederen zijn ipv het te exploiteren.

• Dedjutoch

Deelnemer
    14 mei 2006 om 19:39

Meerderen verstaan de bedoeling. Anderen lezen alleen PADI en de negatieve reactie.
    Spijtig…. It’ not my fould! Wir haben es nicht gewust!
    Hou de ogen dicht! Dan zie je niets! Dan kan men je niks nawijzen!
    Meer zeg ik niet meer!
    Ik heb helemaal niks tegen PADI! Zeker niets in de Benelux, Duitsland en de UK!
    Maar… sluit gerust je ogen! Kom achteraf niet janken! Het zijn immers altijd de anderen die de bloel om zeep helpen! Denk er aan… wij laten dit toe, of moedigen dit aan, omdat we er kritiekloos naar staan te gapen!

In alle geval: Ik schaamde mij de afgelopen week dat ik duiker was!!!!
    Meerdere malen, dacht ik: Waar zijn we in godsnaam mee bezig?

En… als PADI, of de PADI duikers zich hierdoor aangevallen voelen… spijtig dan, maar men voelt zich enkel aangevallen als men betrokken partij is!
    Doe je ogen open, wees niet kritiekloos, en bekijk de dingen zoals ze zijn, en je zal spijtig genoeg tot dezelfde conclusie komen als ikzelf…

Ik wil zeker niet Jan, Pier of Pietje aanvallen omdat hij/zij een PADI opleiding volgde. Ik klaag alleen PADI aan omdat ze omwille van het grote geld (wat in België niet te rapen valt met duiken) gewoon de ogen sluiten!

Dixit Eddy

• Shark Bait

Deelnemer
    14 mei 2006 om 20:02

Ik denk niet dat die controle op het onderwater leven opzich volledig bij PADI moet liggen.
    Volgens mij moet de Egyptische overheid eens wat tussen beide komen, eens hun kop in het water steken. Er staan overal baanposten, bewaking aan de hotels.
    Moesten ze nu eens een deftige afdeling samenstellen om dit onderwatergeweld te controleren.
    (liefst moeilijk omkoopbaar, *zucht*)

met enkele goeie regels die ook afgedwongen worden door de overheid, wel dan zou misschien die negatieve spiraal kunnen doorbroken worden.

En zeg nu zelf als je op vakantie les krijgt in een vreemde taal, waarbij je net genoeg verteld wordt om in je examen te slagen en niet te verzuipen, dan kan je toch niet weten wat
    kan en niet.

Ik ben zelf recue diver, volledig hier opgeleid.

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 mei 2006 om 20:30

Ach ja… zoals reeds aangegeven werd, vroeger waren de duikbasissen grotendeels in handen van niet-Egyptenaren, en na een tijd kreeg men in de mot “kapot=kapot” en 10 jaar geleden hebben toen een aantal weldenkende zielen de koppen bijeengestoken en de HEPCA opgericht (http://www.hepca.com/red_sea_hepca.htm) in de hoop om wat er nog restte te beschermen en te hopen dat wat kapot was gemaakt zich beetje bij beetje kon herstellen…
    Alleen… ja hoor… de laatste jaren opent jan en klein pierke een duikbasis in Hurghada, dikwijls een Egyptenaar die op een niet-Egyptische duikbasis de flessen mocht vullen o.i.d. en daarmee dan voor bepaalde Egyptische geldschieters (en in de hoop uiteraard van een veelvuldige return on investment) gelijk aanzien werd als “ervaren” wat het runnen van een duikbasis betreft… wat centjes neerploffen voor een overjaarse boot en die gelijk volproppen met centenwuivende buitenlanders voor een even-snel-met-2-duikers-hangende aan een begeleider “proefduikje” over de riffen donderen en kassa-kassa-kassa. En dikwijls worden dan schaamteloos PADI- en andere logo’s mis/gebruikt zonder dat PADI en aanverwante daar zelfs maar weet van heeft en poenscheppen maar…
    En zeg nu zelf… waarom zouden die poenscheppende Egyptenaren en hun geldschieters zich daar zorgen over maken dat binnen de 5 jaar de boel om zeep is ? Want tegen dan zijn die mensen toch al lang “binnen” en ’t zal hun worst wezen dat hun opvolgers dan met de stukken zitten… Enfin… misschien dat binnen 10 jaar hun Egyptische Pondje valt en d’er een nieuw HEPCA-initiatief, met controles, enz. enz. enz. komt…

• roger

Deelnemer
    14 mei 2006 om 21:09

Awel,

Ik als Padi-duiker én als voorzitter van een Padi-club, verwijt Padi WEL zo’n gedrag.
    Het is mijn mening dat Padi inderdaad meer interesse heeft voor de binnenstromende centen, dan voor de resultaten van hun opleidingen, noch voor het imago van hun resorts, centra, enz … Zolang deze resorts hun jaarlijkse (niet te onderschatten) bijdragen betalen, mag alles !
    Geef deze commerciële organisatie dan nog in egyptische handen dan mag je je aan alles verwachten. Kijk maar naar de onder duitse , zwitserse en nederlandse vlag opgerichte hotels die na verloop van tijd overgaan in egyptische handen. ook daar verdwijnt alle kwaliteit (vb. Mövenpick in El Gouna, La Meridienne in Makadi bay, enz …)

Jammer, maar helaas … dit is economische realiteit. Wij kunnen dit alleen maar vaststellen en ermee rekening houden bij een volgende reisboeking. ook dit is een economische realiteit: daalt de kwaliteit, dan daalt de vraag.

• Shark Bait

Deelnemer
    14 mei 2006 om 21:25

Heb je al die grote hotels in egypte al eens proberen te tellen? onbegonnen werk. en aan het tempo dat daar wordt bijgebouwd…

kwaliteit daalt, vraag daalt, prijzen dalen, mensen die komen houden meer centen over om ook eens te proberen om te duiken.
    De echte duikers liggen allang op de massagetafel in Thailand, te bekomen van hun prachtige net gemaakte duik.

• Shark Bait

Deelnemer
    14 mei 2006 om 21:31

Je weet toch dat ze in Egypte van alles slechte kopiën maken. Van T-shirt over sigaretten naar parfums. Waarom zouden ze niet in de duikwereld zitten en de PADI naam bekladden?

Het is wel waar dat PADI een betere kwaliteitscontrole zou moeten uitvoeren, zeker in zo’n “risicogebieden”.

Page 1 of 6

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader