Duikforum Duikforum Federaties zwembadproeven 3*

• Creator
    Discussie

Carhartt27
    Deelnemer

Ik ben momenteel bezig aan mijn zwembadproeven 3*.
    Een paar jaar geleden heb ik een zwembadongeval gehad bij het maken van een rolsprong -> binnenoorbarotrauma. Gelukkig is het goed afgelopen.
    Nu merk ik op dat bij de zwembadproeven voor 3* terug een rolsprong bij is.
    Ik ben er eigenlijk niet happig op om die opnieuw te doen. Kan men je voor het examen hievoor “buizen”? over de hele lijn?? Ook als ik dat met medische voorschriften en bewijzen kan voorleggen??

• zwembadproeven 3*

Webmaster reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 27 Leden · 124 Reacties
  • SVp

Deelnemer
    12 mei 2006 om 02:59

Nope. Mag niet. Als je medisch niet in orde bent mag je niet duiken …

Als ik jou was zou ik met mijn NKO arts eens spreken over de mogelijkheid tot het gebruik van oordopjes voor deze proef, of evt. een Pro-Ear duikbril gebruiken ?

Of PADI Divemaster worden ipv NELOS 3* …

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 07:40

Of gewoon vrij en vrolijk 2*D blijven en leuk verderduiken… 😉

• wendy

Deelnemer
    12 mei 2006 om 07:53

ikke vond de rolsprong de leukste oefening

nu serieus, hoe kan je een binnenoortrauma oplopen bij de rolsprong?
    je maakt die toch grotendeels bovenwater. of is het gekomen door het plotseling afzakken naar 3m? indien dit het geval is loop je dus risico bij elke sprong (ook vanaf de boot?)
    groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 08:06

Dat risico zit er bij mensen die daarvoor gevoelig zijn inderdaad altijd in.
    Alleen… bij v.b. de rechte sprong blijf je met het hoofd omhoog en als je in een zwembad van -3m dan met je voeten op de bodem komt zitten je oren amper een dikke meter diep in het water.
    Bij de achterwaartse val heeft je uitgestrekte lichaam voldoende weerstand in het water om niet gelijk te diep te gaan.
    En met die rolsprong, in de praktijk bovendien dikwijls/altijd vanop de “bok”/blok in het zwembad, zit je net “opgerold” en daarmee kleiner/compacter oppervlak en dus veel minder weerstand en is de kans groot dat je gelijk met je hoofd/oren veel te diep in het water toenkt… Alleszins… bij mij is dat toch zo en ik voel dat dan ook gelijk serieus aan mijn oren in ’t zwembad.

In “echt” openwater heb je die problemen niet: je blaast sowieso je jacket een stukje op net voor de sprong om te vermijden dat je te diep in het water valt.
    En bovendien ga je in de praktijk in 99% van de gevallen gewoon een rechte sprong maken of een achterwaartse rol/val (en in beide gevallen met voldoende lucht in je jacket)… en alleen een wat ouder haantje dat indruk wilt maken op enkele leuke jongedames zal een rolsprong uit zijn neopreen mouwen proberen te toveren… 😉

• Lazy Charles

Deelnemer
    12 mei 2006 om 08:38

Is die koprol effectief een must en haal je je driester niet zonder?
    Indien het antwoord hier positief is blijf ik tweester, dan stop ik onmiddellijk met de proeven voor driester want ik zie niet in wat deze sprong echt met duiken te maken heeft buiten een hoog showgehalte.

• Godiva

Deelnemer
    12 mei 2006 om 08:40

doen jullie die rolsprong in het zwembad dan niet met jacket aan? Je blaast je jacket gewoon voloende op dat je niet diep gaat…

• Carhartt27

Deelnemer
    12 mei 2006 om 08:49

Juist daarmee, ik volg Lzay Charles hierin. Waarom is die rolsprong eigenlijk nodig??
    2 jaar geleden is die rolosprong tijdens een zwembadoefening fataal afgelopen. Ik ben (vraag me ook niet hoe het komt) met mijn oor zijdelings op het wateroppervlak terechtgekomen met alle gevolgen vandien!! Een jaar niet kunnen duiken, voorturend oortesten bij een welgekende arts in Gent enz… Deze oefening wordt niet met de jacket gedaan in het zwembad. Ik heb buiten dit geen enkele probleem meer ondervonden in open water (Oosterschelde, Egypte etc). Het eniste wat ik er aan overghouden is dat ik bij een “jo-jo” effect in het zwembad weer lichte suizingen hoor. Mijn linkeroor is op dat vlak nu veel gevoeliger.
    Ik wil gewoon voor mijn 3* gaan, alleen weiger ik die rolsprong te doen omwille van bovenstaande feiten. Ik geef toe dat ik er doodsbenauwd van ben, want iem die een binnenoortrauma heeft/had zal wel weten hoe moeilijk het is om daarmee door het leven te gaan.
    Vandaar op een zwembadexamen kunnen ze je daarvoor buizen als ik die rolsprong weiger (bij gecombineerde oef) maar de rest allemaal afwerk zoals het hoort??

• TnT

Deelnemer
    12 mei 2006 om 08:57

Ik denk dat je als instructeur in zo’n geval gebruik moet maken van uw gezond verstand (altijd natuurlijk). Om een 3*D te worden zijn er wel belangrijkere dingen dan het correct kunnen uitvoeren van een (in mijn ogen redelijk nutteloze) rolsprong. Als er werkelijk een geldige reden is voor het niet willen (of kunnen) uitvoeren van een bepaalde zwembadoefening, dan vind ik dat je daar wel rekening mee moet kunnen houden. De “geest” en de “letter” van de nelos noemen ze dat…

Zo hebben wij momenteel iemand in de club die hoogtevrees heeft en enorm veel moeite heeft met eender welke sprong vanop de startblok. Mits de nodige begeleiding durft hij ondertussen wel op de startblok (wat ik al een mooie prestatie vind), maar de sprong zelf is meestal niet helemaal zoals het hoort, omdat hij continu naar bendeden wil blijven kijken. Is dat dan een reden om iemand over de hele lijn te laten mislukken? Ik vind van niet!

Als een mogelijke oplossing voor jouw geval zou je bijvoorbeeld die rolsprong kunnen uitvoeren vanaf de rand van het zwembad (in ons zwembad staat die gelijk met het waterniveau). Dan zak je helemaal niet zo diep weg en heb je toch een rolsprong uitgevoerd. In ons vademecum staat nergens dat die sprong vanaf een bepaalde hoogte moet gebeuren.

• Carhartt27

Deelnemer
    12 mei 2006 om 09:01

Het antwoord van de instr. is dat dit het protocol is van Nelos en dat het niet fair zou zijn tov andere duikers.

• buceador

Deelnemer
    12 mei 2006 om 09:28

de rolsprong is geen eliminerende proef zoals masker legen bvb!
    als je die niet maakt maar rechte sprong heb je enkel een opmerking.
    als je de rest perfekt uitvoert -> geslaagd.
    en op het antwoord van uw instr. (niet fair tov andere), het medische primeerd .
    dit is geen reden om u tegen te houden 3*D te worden ,
    maar wel degelijk een reden om rekening mee te houden en u te steunen
    in uw verdere duikcariere .
    vraag anders eens de mening bij andere instrukteurs en doe uw examen elders ,
    of stel uw vraag eens rechtstreeks bij nelos 😉

groeten Peter.

• Carhartt27

Deelnemer
    12 mei 2006 om 09:39

Misschien kan ik die vraag idd doorspelen naar de duikcommissie van Nelos??
    Weet je soms ook hun adres?? Want vind het niet terug op de nelossite.
    Alvast bedankt!

• grote vis

Deelnemer
    12 mei 2006 om 09:56

ik zou daar toch nog eeventjes mee wachten zene !!!
    (eens er zwart op wit een “neen” op papier staat , heb je nog weinig speelruimte)
    praat er eerst nog eens met de I’s van je club over !
    (er wordt aan I’s een grijze ruimte gegeven die ze met “gezond verstand” mogen invullen)

als jou zwembadexamen vlekkeloos verloopt , maar jou rolsprong liet te wensen over …
    dan zou dit voor mij geen enkel probleem zijn !
    voorwaarde is echter wel , dat je een rolsprong PROBEERT !
    (en dat “proberen” mag je van mij zelf met je lievelingskleur inkleuren)
    als je dit resoluut gaat weigeren , dan kleur je de “grijze ruimte” van je I zwart !

het zou inderdaad niet fair (en tegen het NELOS-protocol) zijn tov je mededingers ,
    als jij GEEN rolsprong zou moeten uitvoeren !

• grote vis

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:05

euhhhh …
    trouwens ,
    vraag eens aan al de 3*D , 4*D en I’s van je club
    om de gevraagde rolsprong eens te demonstreren !?
    er zullen er zéér zeker zijn die dat perfect kunnen uitvoeren !!!
    maar er zullen er zéér zeker ook bij zijn die …
    🙂

oh ja … SUCCES !!!!!!!

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:06

Dat “proberen” van Grote Vis lijkt me een voor iedereen faire benadering ! En het is dan aan de “grijze zone” (lees dus: gezond verstand) van de I om daar rekening mee te houden.
    Een van de mogelijkheden is v.b. dat je voorstelt om die rolsprong met jacket of backpak te doen zodat je met je buikriem je fles perfect op je rug kan houden en je dus geen hand moet vrijhouden om de fles te “zekeren”… en dan kan je perfect voorstellen dat je gehurkt klaarstaat voor de rolsprong, je beide ellebogen in je zij gedrukt en je met de vingers van je handen je masker en ontspanner zekert en tegelijkertijd met je beide duimen je oren dichthoudt om de eventuele klap van het water op te vangen moest je teveel op je zij in ’t water donderen. Als jouw I met zo’n voorstel, of gelijkaardig, toch nog moeilijk doet verdient ie (virtueel) een pak slag en staat voor jou de weg open om met onze DO-bobo’s contact op te nemen… 😉

• Carhartt27

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:12

Ik ben bereid een voorwaarste sprong te doen, maar rolsprong zie ik gewoon niet meer zitten door nogmaals opgesomde feiten die ik heb meegemaakt.
    Ik zou het dan ook heel jammer vinden dat men op basis van zoiets iem buisd.
    Ben je dan daardoor een betere 3* duiker omdat je een rolsprong kan uitvoeren??

• grote vis

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:30

voor zover ik begrepen heb ,
    je hebt een barrotrauma aan het oor opgelopen door (met gotere kracht)
    met je oor op het wateropp. terecht te komen !?
    (waarschijnlijk bij het niet perfect uitvoeren van “de achterwaartse val”)

hoe voorkom je dit bij “de rolsprong” ?
    NIET SPRINGEN hé !!!
    bij ieder zwembad loopt tegenwoordig het water over de rand van het zwembad (vlarem ?)
    als je bij die oefening nu gehurkt aan de rand van het water staat
    en voorover “rolt” (en dus niet springt!)
    zal je van het water geen “klap” op je oor krijgen !
    deze “rolsprong” is zéér zeker niet perfect … hij ziet grijs 🙂

uiteraard moet je bij het naar de bodem dalen
    (door het niet “springen” zal dit véél langzamer gebeuren)
    je oren tijdig klaren … net zoals tijdens het duiken hé !!!

als dit je nog steeds afschrikt ,
    vraag dan eens aan je I om dit “rollen” te oefenen in het ondiep zonder fles !
    nadien in het ondiep met een fles en de I aan je zijde !
    ik … euhhh wij leren de rolsprong zo bij iedereen aan !!!
    eerst leren “rollen” en dan pas leren “rolspringen”
    je leerde toch ook eerst kruipen op vasttapijt voor je liep op de straat hé !?
    (mag ik hopen)

mvg

• Carhartt27

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:34

Niet als je op een startblok moet gaan staan!!

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:36

Zoals ik reeds aangaf, gewoon in dat geval met je duimen (of vinger) je oren dichthouden en er is geen enkel probleem met je “grijze” rolsprong !

• buceador

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:40

ik zou iemand die er medische problemen aan overhoud van een vorige rolsprong
    en trouwens schrik heeft die sprong te maken niet dwingen .
    maar zoals grote vis zegt “inkleuren” (rechte sprong bvb).
    maar eerst de mening vragen met de nodige uitleg (medische reden)aan de andere I’s.
    en een persoonlijk mailtje aan het DO met de vraag en uitleg kan toch geen kwaad
    het antwoord krijg je toch (als je het krijgt)persoonlijk via mail.
    heb je een ja dan toon je het , heb je een neen …….;-)ssst
    of bel anders eens , dat is beter dan mailen voor bijkomende uitleg .
    ik dacht dat John Remue hier wel over gaat (of ben ik mis?)
    tel nr’s staan in de lijst van de I’s .

gr. Peter

• Carhartt27

Deelnemer
    12 mei 2006 om 13:57

@ buceador heb een mail gestuurd naar het DO, benieuwd wat hun stelling is.
    Zijn er hier instructeurs die bereid zijn hier rekening mee te houden??

• Lazy Charles

Deelnemer
    12 mei 2006 om 14:20

Jullie gaan dus enkel voort op niet als een medische reden.
    Voor mezelf is de rolsprong een ramp. Ik kan psychologisch van mijn lichaam niet gedaan krijgen dat het een soort salto maakt. Ik zal er dus met de instructeurs eens eerst over gaan praten want als het eliminerent is dan hebben ook de andere proeven geen zin en blijf ik 2 ster ook al een beetje gezien mijn leeftijd.
    Spijtig dat ik dan niet met een éénster Nelos mag duiken maar dat is dan vooral spijtig voor die éénster. Bij AED lijkt dat geen probleem te zijn.

• SVp

Deelnemer
    12 mei 2006 om 17:04

Divemasters mogen ook met 1* duiken … 🙂

• Lazy Charles

Deelnemer
    12 mei 2006 om 18:32

Ja maar divemasters moeten eigenlijk al een deel opleiding kunnen geven en dat is ook niet direct mijne dada. Ik ben alllen geinteresseerd in duiken en dingen tonen aan mijn buddy’s maar helemaal niet in diep duiken, avontuurlijkduiken of opleiding geven.

• scubapat

Deelnemer
    12 mei 2006 om 19:10

Niet alleen divemasters mogen met een 1* duiken. Een 3* duiker mag met een 1* duiker duiken nadat die 1* 15 duiken heeft. Simpel toch?

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 19:57

En daar ging het nu net over he Pat… die rolsprong die “nodig” is voor 3*D… 😉

Page 1 of 5

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader