Duikforum Duikforum Materiaalbespreking herkeuring flessen

• Creator
    Discussie

Shark Bait
    Deelnemer

Ik werk in een bedrijf waar wij regelmatig drukflessen moeten laten herkeuren. Tegenwoordig wil apragaz (die de keuring zelf uitvoerd) geen drukvaten meer controleren, of zelfs
    hervullen die niet eerst een belgische keuring gehad hebben voordat ze verkocht zijn.
    Zelfs een franse of duitse keuring wordt niet aanvaard. deze drukflessen zijn geen
    duikflessen, maar het principe van de keuring is toch hetzelfde.

wij ondervinden dat nu sinds enkele maanden.

ik vraag me af of er al iemand een dergelijk probleem heeft gehad met een duikfles die hij in het buitenland of in okkazie heeft gekocht? het is wat absurd dat je er terug mee naar
    het buitenland moet voor de keuring (Nederland zou nog gaan hé).

benieuwd naar jullie ervaringen hierover.
    of vertel ik iets nieuws?

groeten
    Shark Bait

• herkeuring flessen

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 mei 2006 om 09:06

Ze kunnen/willen die wel keuren, maar dan krijg je ipv hun standaard B-stempeltje een A-stempeltje ingeklopt in het ogief. En dat betekent dan dat die fles dan de hydraulische en optische testen doorstaan heeft maar NIET in Belgie mag gebruikt worden… volgens de wet… 😉

• Edgar

Deelnemer
    11 mei 2006 om 09:17

Ach, dan heb je een mooi Zeelandflesje toch Luc? 😉

Gr Edgar

• weethetnie

Deelnemer
    11 mei 2006 om 09:33

@Shark Bait
    Onlangs meegemaakt dat ik een duikfles ter keuring binnenbracht bij Vinçotte. De week erop ging ik ze terug ophalen en kreeg de leuke mededeling dat ze die fles niet wilden keuren omdat het een Nederlands fabrikaat betrof. Wat met europese regelgeving vroeg ik de man? En het enig wat er in feite volgens de keurder scheelt is dat in de hals van de fles geen leeuwtje is geslagen. Voor de rest zijn die flessen identiek aan onze Belgische flessen. Begrijpe wie het kan. Eind van het verhaal is dat ik de fles gekeurd gekregen heb in Nederland voor 28€ terwijl een Belgische keuring 33€ kost. De Nederlandse firma wist me nog te vertellen dat het geen probleem was om mijn Belgische fles ook te laten keuren.
    Alles bij mekaar is het weer zo’n idianenverhaal gelijk de verplichting in “onze wateren” om de duikfles van de duikleider te voorzien van dubbele gescheiden ademapparaten, terwijl het in tropische wateren niet hoeft.Trouwens wat zijn “onze wateren”?

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 mei 2006 om 10:00

Wie de fabrikant is maakt geen kneit uit Willy, het enige wat van belang is is of die drukhouder (duikfles of andere) een CE-keur/code heeft. Als dat zo is zullen Apragaz, Vincotte en aanverwante de flessen probleemloos accepteren (idem dito voor NL-herkeuringsorganisaties voor buitenlandse flessen) !
    Ingeval een fles geen CE-keur heeft, dan speelt het wel een rol wie/waar (welk land) de allereerste keuring heeft uitgevoerd omdat men er dan van uitgaat dat bij die allereerste keuring is nagegaan of die flessen 100% conform zijn met de voor dat land door de fabrikant ingediende specificaties. En als je die fles dan nadien in een ander land aanbiedt ter herkeuring kunnen ze daar zeggen “wij kennen de detailspecs (v.b. nominale wanddikte en toegelaten spreiding, enz.) niet en kunnen dus niet testen of die fles nog conform de specs is”… Vandaar dus…

• beulke

Deelnemer
    11 mei 2006 om 10:20

een nederlandse les nit heurbaar in belgie? bij mijn weten worden in de benelux alle benelux flessen gekeurd.

Bij ons is er iemand met een nederlandse Bi en die is al verschillende keer probleemloos gekeurd. mijn bi-tje moet dit jaar gekeurd worden en zal normaal ook geen probleem leveren.

franse flessen daarentegen worden in belgie niet gekeurd. (hebben enkele clubleden moeten ondervinden.)

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 mei 2006 om 11:28

zoals ik reeds aangaf Beulke… de “nationaliteit” van een fles maakt geen kneit uit… zolang er maar een CE-keurmerk op staat wordt die gekeurd… zelfs Franse flessen… 😉

• beulke

Deelnemer
    11 mei 2006 om 12:23

luc,

de laatste keer dat we per ongeluk een franse fles meegaven naar de keuring (was wel een oudere) kregen we een vreemde uitleg van de keurder dat hij de franse fles niet kon keuren omdat de binnenkant anders was. Hij zij iets van een plastieken huls of zoiets?

soit, hij wou ze niet keuren en de benelux flessen wel was zijn uitleg toen…

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 mei 2006 om 12:40

Was dat dan wel de Frans bij Apragaz ??? Ik krijg alvast altijd van Frans de volledige uitleg waarom wel of niet, met alle mogelijke details en zelfs kopies van richtlijnen en de hele reutemeteut erbij. Frans is altijd, alleszins t.o.v. mij, uiterst behulpzaam !

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 mei 2006 om 13:13

@weethetnie:
    “Alles bij mekaar is het weer zo’n idianenverhaal gelijk de verplichting in “onze
    wateren” om de duikfles van de duikleider te voorzien van dubbele gescheiden
    ademapparaten, terwijl het in tropische wateren niet hoeft.
    Trouwens wat zijn “onze wateren”?”

Ik ‘vrees’ dat die herformulering van 4.3.2 in ons Veiligheidsreglement een stuk mijn fout is… 😉
    Toen die nieuwe versie verscheen heb ik onmiddellijk onze NELOS-bobo’s een mailtje gestuurd dat het weinig zin heeft om regels/reglementen neer te pennen die niet altijd haalbaar noch uitvoerbaar zijn… vooral dan rekening houdende met de eerste paragraaf uit onze ARENA-polis waarin expliciet gesteld wordt dat je jezelf automatisch buiten de dekking van de polis stelt als je ergens ‘zondigt’ tegen ons NELOS-Veiligheidsreglement… En ik heb in mijn email naar onze NELOS-bobo’s expliciet het voorbeeld gegeven van “wat als” je v.b. in Egypte gaat duiken, en ze hebben daar alleen maar flessen met 1 enkele kraan, en je moet om een of andere reden OW je buddy van lucht voorzien (met je octopus uiteraard) en d’er gebeurt toch iets… want dan is de kans zeer groot dat ARENA gelijk klaarstaat met de polis in de pollen en het vingertje op die eerste paragraaf. Het antwoord van John was zeer kort: “wij gebruiken ons gezond verstand”…
    Enfin… nu dus deze herformulering van 4.3.2. … “onze” wateren staat tegenover “water met een tropisch of meditterraan karakter”, en daarmee wordt dan vooral bedoeld “koud en minder goede zichtbaarheid” versus “warmer en beetje aquarium”. En in warmer water is het veel minder een probleem dat je bij luchtdeling de gezamenlijke debieten door dezelfde 1ste trap jaagt (Joule-Thomson afkoeling)… Vandaar deze herformulering, om duidelijk de geest/bedoeling van deze regel aan te geven maar tegelijkertijd de verzekeringen geen stok aan te reiken ingeval van een probleem… 😉

• botervisje

Deelnemer
    11 mei 2006 om 13:45

@ Luc,

Idd, de mensen bij Appragaz zijn zeer correct, vriendelijk en behulpzaam. Nooit geen problemen gehad.
    Frans das toch Mr Quagebeur (ofzoiets)?

• Stropken

Deelnemer
    11 mei 2006 om 20:17

Beulke,in een (héél)ver verleden was het de gewoonte om de binnenkant van de flessen te coaten met een soort plastische film.Echter bleek dat door het herhaaldelijk ‘leven’ van de fles door het vullen die coating afschilfderde met alle gevolgen vandien (roest tussen coating & fles,schilfers die de luchttoevoer blokkeerde,enz..).

Waarschijnlijk is die franse fles zo ene.In de’n tijd zandstraalde FRB en ik dacht ook Statamat die coating weg waarna de fles normaal herkeurd werd.

• koekiediver

Deelnemer
    11 mei 2006 om 20:42

Frans moet normaal gezien mr.quaghebeur zijn.
    Ik heb dezelfde ervaring als luc met de meer dan correcte en volledig info bij Apragaz.
    Trouwens is het nu ook een keurder van apragaz die komt keuren bij statamat (gent) en niet langer iemand van AIBvinçotte.

• SVp

Deelnemer
    11 mei 2006 om 20:44

Yep, Frans Quaghebeur, ik ook alleen goede ervaringen mee !

• Shark Bait

Deelnemer
    11 mei 2006 om 21:10

@luc

ik had ook wel gedacht dat het ging gaan over de niet gekende specifikaties van “vreemde”
    flessen. Ik wou gewoon eens horen of er ook al iemand mee te maken gehad heeft.

en over de werkmannen bij apragaz ook geen kwaad woord, zij stellen die regel ook niet op hé.

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 mei 2006 om 23:26

> Ik wou gewoon eens horen of er ook al iemand mee te maken gehad heeft.
    YEP ! Ik heb onlangs voor een collega zo’n “buitenlandse” fles (zonder CE-keur) laten hydraulisch herkeuren bij Apragaz… gewoon omdat mijn collega “zeker” wou zijn van die fles… en die fles heeft dan een A-keur gekregen, met bijhorend papier dat die fles niet als drukfles in Belgie mag gebruikt worden.

• SVp

Deelnemer
    12 mei 2006 om 03:04

Een andere vraag : kent er hier iemand een vulstation waar er naar fleskeuringen wordt gekeken ?

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 07:38

In ons land niet zo direct, idem dito in Zeeland… Maar v.b. in Frankrijk wel al “pech” gehad met een fles waarvan de laatste hydraulische herkeuring net 2 jaar + 1 week geleden was… en dat was 1 week “teveel” volgens de lokale pennenlikker van dienst… ;-(

• beulke

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:53

luc: welk keuringsplaats het was en wie de keurder was kan ik niet meer zegggen. Wel dat de uitleg van stropke er boenk opzit. Alleen wilden ze niet zandstralen net door die coating of zo? soit, de fles werd een maand later in frankrijk wel gekeurd.. tja?…

ivm vulstations: in frankrijk werden onze flessen gecontroleerd door het duikstation en bleek dat de keuring van onze flessen geen 6 maand geldig meer was en blijkbaar moest dat in frankrijk. soit, omdat het clubflessen waren was het plots geen probleem meer…

trouwens: ivm keuringen en dergelijke: kent er iemand de regels al je gaat duiken in Noorwegen ivm de keuring van de flessen? bedoel, moeten ze daar ook nog enkele maand geldig zijn of liggen de keuringsdata anders?

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 mei 2006 om 11:24

> Alleen wilden ze niet zandstralen net door die coating of zo? soit, de fles werd
    > een maand later in frankrijk wel gekeurd.. tja?…
    Ieder land heeft zo zijn eigen regelkes en kleine letterkes he… Alleszins, in ons land zal een fles met een interne coating NIET gekeurd worden, om de simpele reden dat zo’n coating eventuele onderliggende putcorrosie aan het zicht kan onttrekken en men daarom geen fatsoenlijke optische inspectie kan uitvoeren.

> in frankrijk werden onze flessen gecontroleerd door het duikstation en bleek dat
    > de keuring van onze flessen geen 6 maand geldig meer was en blijkbaar moest dat
    > in frankrijk. soit, omdat het clubflessen waren was het plots geen probleem meer…
    EUH ? Dat was dan weer iemand die zijn eigen regelkes gemaakt heeft… pffff…
    De regel in Frankrijk is dat voor clubflessen er jaarlijks een optische herkeuring moet gebeuren en om de 5 jaar een hydraulische herkeuring… en beiden blijven “tot op het einde” goed/geldig… nikske van “nog 6 maanden geldig zijn”, dat zijn zo van het soort regelkes voor toeristen en hun ID-kaarten, maar niet voor drukflessen…
    Voor persoonlijke flessen geldt in Frankrijk de regel dat die om de twee jaar (en met een geldigheidstermijn van 2 jaar) een hydraulische herkeuring moeten krijgen.

• Guido1952

Deelnemer
    12 januari 2011 om 01:40

Hier in Hasselt zijn twee plaatsen waar er flessen gevuld worden, beide kijken naar de vervaldagen. Anders geen vulling. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 januari 2011 om 05:03

Is dat alleen maar als de persoon die met de flessen aan komt draven louche en/of zelf “over tijd” er uitziet ? Of is dat gewoon altijd ? En als het v.b. flessen met een netje zijn en dat netje is netjes dichtgetrokken en geknoopt wordt telkens dat netje losgemaakt om de laatste datum te checken ???

• Bab

Deelnemer
    12 januari 2011 om 07:15

SVp schreef:
    Een andere vraag : kent er hier iemand een vulstation waar er naar fleskeuringen wordt gekeken ?

Time to dive in Leuven

• David E.

Deelnemer
    12 januari 2011 om 08:12

Luc Dupas schreef:
    Is dat alleen maar als de persoon die met de flessen aan komt draven louche en/of zelf “over tijd” er uitziet ? Of is dat gewoon altijd ? En als het v.b. flessen met een netje zijn en dat netje is netjes dichtgetrokken en geknoopt wordt telkens dat netje losgemaakt om de laatste datum te checken ???

Bij mijn weten altijd in Hasselt. Als je er de eerste keer komt kijkt hij de flessen goed na en plakt er dan een stickertje op zodat hij volgende keer makkelijker ziet tot wanneer de keuring goed is. Ook in Genk kijkt men alles goed na als ze je niet kennen. Persoonlijk vind ik dat dit enkel in het voordeel van de desbetreffende winkel spreekt, het geeft wel een beter gevoel als je weet dat ze er serieus mee omgaan.

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 januari 2011 om 09:31

Amai… als iedere duikschop/vulstation dat zou gaan doen moet iedereen met minstens een 20liter-fles gaan duiken want anders is d’er niet genoeg plaats om al die persoonlijke stickers van al die duikshops/vulstations te kunnen plakken… 😉

• John beton

Deelnemer
    12 januari 2011 om 10:40

En alsof al deze miserie van wel of niet keuren van flessen nog niet genoeg is,heb je nog de eigen interpretaties van het vullen aan automaten of aan eigen compressors. Overigens stel ik me grote vragen bij het nut van de visuele keuring,vulzaken zijn toch allen ter goeder trouw,en leveren toch maar alleen zuivere lucht?(soms ook wel gebakken lucht) 😉
    Cheers,John beton.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader